Hipertensi
Huraian
|
Nilai
|
Cikgu Faridah menerangkan ilmu Teori Graviti dengan bersungguh-sungguh
kepada Aiman dan kawan
|
Dedikasi
|
Aiman sedar akan kesilapannya dengan memanjatkan 祷告doa dan
harapannya ke hadrat力量
Ilahi.
|
Keinsafan
|
Ibu Aiman amat menyayangi anak-anaknya, iaitu Aiman Aqil, Fadilah
Fatnin, dan Azilah Atiqah.
|
Kasih sayang
|
Aiman mementingkan pengambilan makanan yang seimbang dan
mengamalkan 实践gaya方法
hidup sihat
|
Kebersihan mental dan fizikal
|
Bapa Aiman berusaha merawat masalah anaknya dengan membawa Aiman
menjalani参与
latihan intensif 紧密dan
latihan terapi治疗
|
tanggungjawab
|
Aiman menyusun jari-jemari tangannya lurus-lurus. Jari-jemari yang
kurus runcing dan semacam tidak berisi itu dibawanya ke muka. Muka yang dulunya
gebu dan montok, kini nampak cengkung dan semacam menyimpan dendam yang tidak
berhujung. Dia lantas menekup wajahnya rapat-rapat. Dia cuba mengintip,
mengikut ruang yang wujud di celah-celah jari-jemarinya. Jelas kelihatan olehnya
akan lereng bukit yang
sudah tempang dan pincang, menimpai banglo di lereng bukit.
Jari-jemarinya yang kurus itu kini dianjakkan ke ruang lain,
melebarkan pandangannya ke arah sekitar. Lagi-lagi lereng bukit yang runtuh itu mengeruhkan
sanubarinya. Perenungan itu memberi ruang dan kesempatan kepdanya untuk
mematah-matahkan jari-jemarinya satu per satu. Dia amat seronok mendengar bunyi
kertup-kertap yang terbit daripada aksinya itu.
Dia kembali menekup wajahnya, wajah yang geruh dan bengis. Sebiji
buah mempelam jatuh terlegap di hadapannya, gugur dengan tiba-tiba. Spontan,
dia teringat akan Isaac Newton, saintis berbangsa Inggeris itu.
“Jika aku lahir sezaman dengan Newton pada tahun 1642, ataupun
beberapa dekad kemudian, aku pasti tidak berasa hairan tentang sebab buah
mempelam itu gugur dengan tiba-tiba,” fikir Aiman. Mallangnya, tarikh keramat
itu sudah lama gugur dalam helaian kalendar waktu.
i. Berdasarkan petikan di atas, nyatakan kesan terhadap alam
sekitar akibat kegiatan pembangunan
yang dilakukan oleh manusia. [2 markah]
... lereng
bukit yang sudah tempang dan pincang ... lereng bukit menimpai banglo di lereng
bukit
... lereng bukit yang runtuh
ii. Sekiranya anda ialah pemaju projek perumahan kawasan tanah
tinggi, apakah strategi-strategi yang wajar dilakukan untuk mengelakkan
berlakunya kejadian tanah runtuh di kawasan cerun atau lereng bukit?
Berikan tiga strategi anda itu. [3 markah]
...membuat tembok batu konkrit atau penahan tanah daripada runtuh
... menanam tanaman penutup bumi di lereng bukit ... mengekalkan pohon primer
asal atau induk di lereng bukit
iii. Huraikan satu teknik penceritaan yang terkandung dalam petikan
dan satu teknik penceritaan lain
yang terdapat dalam keseluruhan cerpen. [4 markah]
...Teknik pemerian. Contohnya, penulis memerihalkan keadaan bukit
di kawasan rumah kediaman Aiman yang gondol akibat penerokaan dan pembangunan.
Satu teknik penceritaan dalam keseluruhan cerpen:
...Teknik dialog. Contohnya, dialog antara Aiman dengan Cikgu
Faridah berhubung dengan Teori Graviti yang diperkenalkan oleh Isaac Newton.
Pada suatu hari, Newton takjub melihat sebiji epal gugur lalu jatuh
tepat di bumi. Idea tercetus, fikiran terlarik, pendapat terukir, sehingga
akhimya lahirlah Teori Graviti.
“Maksudnya, kuasa tarikan bumi,” suara lantang Cikgu Faridah di
muka kelas masih temgiang-ngiang di cuping telinganya. Gegendang telinga itu
sudah amat bosan mendengarkan butiran yang sama terus-terusan diucapkan.
Kegelisahan diriku mencairkan kesabaran sang guru lalu terlarik
segera soalan: “Aqil, cuba awak kaitkan Teori Graviti dengan alam sejagat.”
Nama sebenar murid lelaki yang bemama Aiman itu ialah Aiman Aqil.
Dia bangga akan nama itu, nama yang diberikan sebaik-baik sahaja rengekan
pertama memecah kesunyian di bilik bersalin. Pada ketika itu, Sang Suria
memuncaki ubun-ubun.
i.Bagaimanakah Teori Graviti wujud? [2
markah]
Teori Graviti wujud apabila pada suatu hari Newton begitu takjub
melihat sebiji epal gugur lalu jatuh tepat di bumi.
Dari peristiwa itu timbullah idea dan pendapat tentang Teori
Graviti.
ii.Pada pendapat anda, apakah kepentingan sains dalam kehidupan manusia
pada setiap hari? [3 m
Pada pendapat saya, kepentingan sains dalam kehidupan manusia pada setiap
hari ialah dapat mencegah dan mengubat penyakit melalui penciptaan
ubat-ubatan serta peralatan perubatan berteknologi baharu. Selain itu,
memudahkan komunikasi dan pemindahan maklumat dengan
lebih cepat dan berkesan. Seterusnya, menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran
lebih menarik dan berkesan.
iii.Huraikan satu latar masyarakat yang terdapat dalam petikan
cerpen di atas dan satu latar masyarakat lain daripada cerpen tersebut yang
tidak terdapat dalam petikan. [4 markah]
Satu latar masyarakat yang terdapat dalam petikan cerpen di atas
ialah masyarakat yang bijak dalam bidang sains .
Contohnya, Aiman bijak dalam bidang sains kerana dia tahu tentang Teori Graviti
yang dicetuskan oleh Newton.
Satu latar masyarakat lain daripada cerpen tersebut yang tidak
terdapat dalam petikan ialah masyarakat yang bercita-cita tinggi. Contohnya,
Aiman menyimpan cita-cita untuk menjadi seorang angkasawan yang berjaya seperti
Neil Amstrong.
Masyarakat yang penyayang terhadap ahli keluarga. Contohnya, Ibu
Aiman amat menyayangi anak- anaknya, iaitu Aiman Aqil, Fadilah Fatnin, dan
Azilah Atiqah.
Masyarakat yang bertanggungjawab terhadap anaknya. Contohnya, bapa
Aiman berusaha merawat masalah kegagapan anaknya dengan membawa Aiman menjalani
latihan intensif dan latihan terapi
Dulu-dulu ketika di sekolah rendah, Aiman selalu ponteng sekolah.
“Bosan dan jelak,” tingkahnya kepada babah dan ibu.
“Mengapa bosan?” tanya babah. Ibu
mengerling tajam, marah akan perilaku anak yang selalu berkontradiksi dan
berkontras dengan watak babahnya. “Heh, kan Aqil ni budak genius, budak
cerdik dan pintar! Aqil dah cipta formula sendiri. Biarpun baru berusia lapan
tahun, baru belajar tahun dua tahap satu, Aqil mampu menyelesaikan masalah
matematik Tingkatan Lima,” kata murid pintar itu membela diri. Dia
mundar-mandir di dalam kelas. “Apalah kau ni Chee Keong, masalah mudah itu pun
kau tak dapat buat.” Hujung-hujung cakapnya berbunga sindiran di sebalik dedaun
kemaafan. “Aiman, pergi duduk di
kerusi awak. Sekali lagi awak ganggu kawan, saya akan bawa awak menghadap Guru
Besar,” Guru Kelas bersuara tegas, memberi amaran keras. Tapi dia degil. Hatinya seteguh karang di lautan,
sekeras sinar suria berkedudukan 90 darjah tepat. Babah dan ibu marah. Dendam
yang bertakung sekian lama di dalam tasik hati mencair dalam detik momen
yang singkat. Aiman dirotan. Ibu mengemukakan bantahan dan protes dalam hati. Sepanjang minggu, murid bernama Aiman
Aqil itu ponteng kelas; protes kepada lebam-lebam di pinggul. Keriangan sudah
tercantas, tapi masalah belum terurai dan terungkai. Spontan, dia mengambil kesempatan itu untuk mewujudkan
suasana halusinasi futuristik yang penuh cabaran, disaluti persaingan
kompetitif yang menyengat hebat.
i.Berikan maksud berkontradiksi
dan berkontras
sering berlawanan dan bertentangan
ii.Kanak-kanak pintar selalu diabaikan kebolehannya sehingga
akhirnya mereka gagal dalam hidup. Pada pandangan anda, apakah
keperluan-keperluan yang perlu disediakan untuk kanak-kanak pintar ini agar
mereka dapat mengekalkan kecemerlangan mereka?
... menempatkan mereka di sekolah khas yang terdiri daripada murid-murid
pintar sahaja ... memastikan tenaga pengajar yang berkelulusan tinggi dalam
bidang akademik ... memberikan peluang mengikuti pengajian mengikut minat dan
kebolehan pelajar
iii.Jelaskan satu pengajaran yang terdapat dalam petikan di atas
dan satu pengejaran lain daripada cerpen tersebut yang tidak terdapat dalam
petikan.
Kita hendaklah menghargai kepintaran pelajar dengan memastikan dia
memperoleh apa-apa yang diperlukannya. Contohnya, Aiman pelajar pintar yang
perlu ditempatkan dengan rakan- rakan yang mempunyai aras kebolehan yang sama.
... Kita hendaklah mempunyai ilmu pengetahuan yang tebih meluas
daripada murid kita. Contohnya, Cikgu Faridah yang sentiasa bersedia dengan
ilmu pengetahuan yang lebih sebab dia berhadapan dengan pelajar yang mempunyai
IQ yang tinggi seperti Aiman.
“Mengapa bosan?” tanya babah. Ibu mengerling tajam, marah akan
perilaku si anak yang selalu berkontradiksi dan berkontras dengan watak babahnya.
“Heh, kan Aqil ni budak genius, budak cerdik dan pintar! Aqil dah
cipta formula sendiri. Biarpun
baru berusia lapan tahun, baru belajar tahun dua tahap satu, Aqil mampu
menyelesaikan masalah matematik Tingkatan Lima,” kata murid pintar itu
membela diri.
Dia mundar-mandir di dalam kelas. “Apalah kau ni Chee Keong,
masalah mudah itu pun kau tak dapat buat.” Hujung-hujung cakapnya berbunga
sindiran di sebalik dedaun kemaafan.
“Aiman, pergi duduk di kerusi awak. Sekali lagi awak ganggu kawan,
saya akan bawa awak menghadap Guru Besar,” Guru Kelas bersuara tegas, memberi
amaran keras.
Tapi dia degil. Hatinya seteguh karang di lautan, sekeras sinar
suria berkedudukan 90 darjah tepat.
i.Nyatakan bukti bahawa Aqil merupakan seorang budak yang genius.[2
markah]
Aiman Aqil dikatakan genius kerana dia sudah dapat mencipta formula sendiri walaupun baru berusia
lapan tahun. Dia juga mampu menyelesaikan masalah matematik Tingkatan lima.
ii.Gejala ponteng kelas sering berlaku dalam kalangan pelajar di
sekolah. Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang perlu diambil oleh
pihak sekolah untuk menangani kes ini? [3 markah\
Pada pendapat saya, langkah-langkah yang perlu diambil oleh pihak
sekolah untuk menangani kes ini ialah Pihak sekolah perlu mengenakan tindakan
tegas terhadap pelajar yang ponteng kelas. Selain itu, kaunselor perlu mengadakan
sesi kaunseling terhadap pelajar yang ponteng kelas. Seterusnya, pihak
sekolah perlu memaklumkan perkara tersebut kepada ibu bapa untuk sama- sama
menyelesaikan masalah.
iii.Huraikan satu persoalan yang terdapat dalam petikan di atas dan
satu persoalan lain daripada keseluruhan cerpen tersebut. [4 markah\
Satu persoalan yang terdapat dalam petikan di atas ialah masalah disiplin
dalam kalangan pelajar Contohnya, Aiman
suka ponteng kelas dan mengganggu_kawan-kawannya semasa belajar .
Satu persoalan lain daripada keseluruhan cerpen tersebut ialah Tanggungjawab
ibu dan bapa terhadap anaknya . Contohnya, ibu dan bapa Aiman membawa
Aiman untuk menjalani latihan intensif dan latihan terapi bagi
memulihkan pertuturannya yang gagap.
Selain itu, impian dan angan-angan yang tidak kesampaian.
Contohnya,hasrat dan impian Aiman Aqil untuk menjadi seorang angkasawan tidak
tercapai apabila dia hanyalah sekadar berimaginasi. Seterusnya, pengorbanan seorang
guru terhadap anak murid. Contohnya, Cikgu Faridah bersungguh-sungguh mengajar
Aiman Aqil dan murid- murid yang lain subjek Sains di dalam kelasnya.
Pijakan kakinya di bumi sudah utuh dan kukuh. Cengkaman pada batang
pokok kelapa itu turut tersentuh. Dia tidak menoleh ke bawah lagi. Tapak demi tapak tercengkam dengan penuh
yakin. Sedar-sedar sahaja, dia sudah sampai di puncak.
Jangan jadi Mat Jenin sudahlah! Biarlah Si Luncai terjun dengan
labu- labunya. Jadi, aku terpaksa memasang angan-angan dengan jangkauan fantasi
tanpa tebing tepinya, akan tetapi aku tidak mahu berlagak seperti Si Luncai.
Pijakanku sungguh kuat, cengkamanku cukup berat.
Dia lantas berpaut pada pelepah-pelepah pucuk kelapa yang masih
lembut kerana masih muda tetapi Aiman tidak peduli. Dia menarik pelepah dan
pucuk muda itu sekuat-kuatnya.
Pinggulnya terus menjadi kubu persinggahan hentaman rotan babahnya.
Si ibu mahu melawan dan
memprotes tindakan babahnya, tetapi suara bantahan itu tidak keluar daripada
mulutnya. Jeritan kemarahan kepada suaminya hanya bergema dalam sanubari.
i.Nyatakan reaksi ibu Aiman apabila melihat Aiman dirotan oleh
babahnya. [2 markah\
Reaksi ibu Aiman apabila melihat Aiman dirotan oleh babahnya ialah cuba melawan dan memprotes tindakan
babahnya, tetapi suara bantahan itu tidak keluar daripada mulutnya. Selain itu,
jeritan kemarahan kepada babah hanya bergema dalam sanubari ibu.
ii.Pada pendapat anda, selain mengenakan hukuman rotan kepada anak-
anak, apakah tindakan lain yang lebih sesuai untuk mendidik anak- anak?
Pada pendapat saya, selain mengenakan hukuman rotan kepada anak-
anak, tindakan lain yang lebih sesuai untuk mendidik anak-anak ialah ibu bapa
memberikan nasihat dan tunjuk ajar yang betul sekiranya anak melakukan
kesalahan . Seterusnya, ibu bapa menjadi suri teladan dan menunjukkan contoh
yang baik kepada anak-anak.
iii.Huraikan satu perwatakan Aiman yang terdapat dalam petikan di
atas dan satu perwatakan lain Aiman daripada keseluruhan cerpen tersebut.[4 markah\
Satu perwatakan Aiman yang terdapat dalam petikan di atas ialah seorang yang gigih berusaha.
Contohnya, Aiman gigih memanjat pokok kelapa hingga sampai ke puncak.
Satu perwatakan lain Aiman daripada keseluruhan cerpen tersebut
ialah seorang murid yang pintar dalam pelajaran. Contohnya, Aiman sangat pintar
dalam pelajaran terutamanya dalam subjek Matematik dan Sains.
Seorang yang insaf atas kesilapan diri. Contohnya, Aiman insaf akan
kesilapannya yang terlalu jauh berimaginasi.
Seorang yang suka memberontak terhadap suasana persekitarannya.
Contohnya, Aiman akan ponteng kelas setelah dirotan oleh bapanya.
Akhirnya, seorang yang pendendam . Contohnya, Aiman menyimpan
dendam terhadap bapanya yang sering merotan dan menamparnya.
Ertinya cahaya
bergerak menurut kelajuan 300,000 kilometer sesaat. Aiman sedar akan
kelajuan yang menakjubkan ini. Dia juga sedar bahawa cahaya masih memerlukan masa lapan minit untuk
bergerak dari matahari ke bumi.
Matahari sebagai sumber tenaga. Orang
heboh-heboh tentang sumber gantian kepada petrol dan diesel. Tenaga solar ialah altematif yang
paling efisien. “Ah! Buat apa berbicara tentang tenaga altematif?
Bukankah aku yang sedang terlompat-lompat macam bemk dan kera di bulan,” fikir
Aiman.
Betapa dia tidak terlompat-lompat. Kuasa graviti di bulan lebih lemah daripada kuasa graviti
di bumi.
Dia tems terapung-apung di udarakasa bulan tanpa udara. Pakaian
angkasa lepas yang serba putih dan lengkap itu membekalinya oksigen. Di kiri
dan di kanannya kelihatan padang pasir yang luas terhampar persis Sahara
keadaannya. “Ah, macam bumi juga!” Aiman mendengus. Kawah besar, lurah dalam
dan melebar, dataran terhampar dan gunung-ganang - semuanya ada dan wujud.
Eh, tengok di sana itu! Gelap betul. Tidak nampak apa-apa. Oh,
barangkali inilah yang dikatakan ‘lautan’! Penamaan yang pelik dan ganjil. Ada
unsur sinisnya. Kerana: Kajian saintifik membuktikan bahawa air tidak wujud di
planet bulan.
i.Apakah penemuan-penemuan yang diperoleh oleh Aiman semasa berada
di angkasa?
.. cahaya bergerak menurut kelajuan 300,000 kilometer sesaat
dan cahaya memerlukan masa lapan minit untuk bergerak dari matahari ke bumi
...matahari sebagai sumber tenaga dan tenaga solar ialah alternatif yang paling
efisien ...kuasa graviti di bulan lebih lemah daripada kuasa graviti di bumi
ii.Pada pendapat anda, apakah persediaan-persediaan yang perlu
dilakukan oleh bakal angkasawan sebelum menjelajah angkasa? [3 markah]
... perlu menjalani
latihan fizikal dan mental...membuat kajian tentang kehidupan di angkasa
iii.Jelaskan satu pengajaran yang terdapat dalam petikan cerpen di atas
dan satu pengajaran lain daripada cerpen tersebut yang
tidak terdapat dalam petikan. [4 markah]
satu pengajaran lain daripada cerpen tersebut yang tidak terdapat
dalam petikan....ialah kita hendaklah belajar daripada pemerhatian. Contohnya,
Aiman banyak belajar tentang angkasa semasa dia berada di angkasa dalam
imaginasinya.
satu pengajaran lain daripada cerpen tersebut yang tidak terdapat
dalam petikan....Kita perlulah bertanggungjawab terhadap aspek kesihatan
ahli keluarga. Contohnya Bapa Aiman berusaha untuk merawat masalah kegagapan
anaknya dengan membawa Aiman menjalani latihan intensif dan latihan terapi.
Akhirnya, kita hendaklah bersabar apabila berdepan dengan masalah . Contohnya,
ibu Aiman bersabar dengan sikap garang suaminya dalam mendidik anak-anak
terutamanya Aiman.
Proses keremajaan diri sendiri mulai terasa. Dia giat melemparkan
pandangan ke bawah dari pucuk kelapa yang tinggi menjulang.
Eh, wajah geruh babah dan ibunya bersedia hendak menyambutnya
dengan hamparan tilam empuk yang gebu, persis sambutan penuh kemeriahan dan
istiadat kepulangan angkasawan negara sesudah beberapa minggu di Stesen
Angkasawan Antarabangsa dan kemudian beberapa minggu lagi di permukaan bulan.
Fikir aiman, adakah dia akan terjun bersama-sama dengan beberapa
biji buah kelapa seperti Si Luncai yang terjun dengan labu-labunya?
Tengok sekarang, dia sedang menyusun sepuluh jarinya. Babah dan
ibunya sedar akan perkara itu. Jari-jarinya jelas montok dan gebu; padat berisi
sebagai tanda perut yang tergalas secukupnya. Makanan seimbang dan amalan hidup sihat selalu menjaduali
rutin hariannya di tengah-tengah keluarganya yang bengis dan kasar.
Kepada Aiman, layanan seperti itu tidak wajar dilakukan terhadap
dirinya. Tamparan
selalu singgah di pipiku. Sudah-sudahnya, aku menjadi gagap. Di manakah
harmonisnya? Di manakah humanisnya? Mengapakah tidak dimanfaatkan sahaja
teknologi tingkah laku?
i.Jelaskan tiga perwatakan Aiman yang terkandung dalam petikan
cerpen di atas berserta dengan contoh yang sesuai. [5 markah]
...seorang yang mementingkan
amalan gaya hidup yang sihat. Contohnya, Aiman mengamalkan pengambilan makanan
yang seimbang.
...
seorang yang penyabar. Contohnya, dia bersabar dengan sikap bengis dan kasar
bapanya.
..
.seorang yang gagap. Contohnya, dia menjadi gagap akibat pipinya sering
ditampar oleh bapanya
ii.Pada pendapat anda, wajarkah bapa Aiman bersikap bengis, kasar,
dan menghukum Aiman dengan menampar pipinya atas kesalahannya itu? Berikan
empat alasan anda. [4 markah]
Tidak wajar kerana:
... Aiman sudah meningkat remaja, hukuman sebegini boleh
menjatuhkan air mukanya.
... hukuman sebegini boleh mendatangkan perasaan marah, benci, dan
dendam.
...banyak lagi pendekatan lain yang sesuai digunakan seperti kaedah
pujukan atau motivasi.
...bapa Aiman sepatutnya duduk berbincang dan mendengar masalah
Aiman sebelum memutuskan sebarang bentuk hukuman.
Broca memeriksa pesakit gagap melalui pendekatan rawatan khusus dan
terapi. Perkara yang lebih penting, layanan mesra berpaksikan pendekatan
humanis melalui teknologi perlakuan dan sahsiah rupa diri. Dia hanya dapat mengucapkan satu
suku kata, biarpun dia faham penuh akan pertuturan yang dilafazkan.
Akhimya, dia fasih berbicara.
Keadaan diriku lebih baik, fikir
Aiman. Situasi pertuturanku tidak segagap' itu. Aku dapat bertutur, biarpun
mulutku temganga lebar dahulu sebelum lahir diksi yang berisi. Babah
barangkali tidak tahu akan penemuan Broca. Babah lebih dekat pada kejuruteraan
mekanikal. Ibu juga saintis, tetapi lebih pada bidang' geologi.
Aiman teringat akan bisikan halus yang didengarinya ketika dia
dalam keterasingan di planet bulan melalui pentas halusinasinya. Suara ghaib
itu mengajaknya agar lebih mendekatkan diri kepada Ilahi. Jangan kaubinasakan
habitat semula jadi di planet bumi. Salahnya barangkali, dia menganggap pucuk
kelapa muda sebagai kapal Soyuz, yang menghantuinya sekian lama. Aiman
tidak perlu akan latihan yang intensif dan istimewa itu, babah; tidak perlu
akan latihan terapi itu, ibu. Aiman akan mengusahakannya sendiri.
i.Mengapakah Aiman berpendapat bahawa dirinya lebih baik berbanding
Broca? [2 markah]
...Broca hanya
dapat mengucapkan satu suku kata sahaja...situasi pertuturan Aiman tidak
segagap Broca ... Aiman dapat bertutur, biarpun dalam keadaan gagap
ii.Kelahiran anak istimewa atau anak kurang upaya merupakan satu
anugerah Tuhan kepada ibu bapa.
Sebagai ibu bapa, apakah usaha-usaha yang perlu dilakukan untuk
memastikan anak-anak istimewa dapat hidup seperti manusia normal? [3 markah]
...memberikan kasih sayang yang sempurna kepada mereka
...memberikan pendidikan yang terbaik kepada mereka
...mengajarkan mereka untuk hidup berdikari seperti orang lain
iii.Huraikan satu nilai murni yang terdapat dalam petikan cerpen di
atas dan satu nilai murni lain daripada cerpen tersebut yang tidak terdapat
dalam petikan. [4 markah]
Satu nilai murni dalam petikan:...keinsafan. Contohnya, Aiman
menyedari kesilapannya yang terlalu jauh berimaginasi selepas mendengar bisikan
supaya dia mendekatkan diri kepada Ilahi
Satu nilai murni daripada keseluruhan cerpen: ...kebijaksanaan.
Contohnya, Aiman dapat menyelesaikan latihan Matematik murid tingkatan lima
semasa dia masih berumur lapan tahun
No comments:
Post a Comment