Friday, September 24, 2010

komsas tingkatan 1

Drama: mendung hitam beralih jua

bersepah, bersepah-sepah 1. = tersepah berserak-serak (dgn tidak keruan), bertabur ke merata-rata tempat: rambut dan habuk ~ di lantai; 2. = menyepah bp banyak sekali (dan boleh dapat di merata-rata tempat): bukankah banyak buah belolok dlm kampung ini, kalau hendak, ~ di tepi jalan;

merungut, berungut berleter, bersungut, menggerutu, mengomel: ia mendongak ke atas sambil ~ kerana bising; kelambatan balik dr menoreh sudah menjadi ke­biasa­anku, tidaklah ibuku berungut lagi;

cekak Iukuran yg besarnya ditentukan oleh lingkaran (bulatan) yg dibuat dgn mem­pertemukan ibu jari dgn jari lain: berilah aku sirih se~; ~ rambut alat drpd plastik dsb utk mengikat atau mencekak rambut supaya kelihatan lebih kemas dan terurus; baju ~ musang baju yg berleher tinggi; pinggang se~ jari manis sebesar yg terpegang oleh ibu jari dan jari manis; bercekak; ~ pinggang memegang kiri kanan pinggang dgn kedua-dua belah tangan; mencekak 1. memegang sesuatu dgn mem­pertemukan ibu jari dgn jari tengah (jari te­lunjuk atau jari-jari lain): tukang sampan itu pun ~ dayung; 2. memegang pinggang, sama ada dgn sebelah tangan atau kedua-duanya; 3. mencengkam leher dgn kuat: ~ leher musuhnya; 4. menggunakan alat, mis cekak rambut utk menolak rambut ke belakang supaya kelihatan kemas.

senang1 tidak berasa susah; tidak ada yg menyusahkan: Orang kaya belum tentu ~ hidupnya. 2 berasa puas atau lega: Sekarang barulah ~ hatinya. 3 tidak susah atau tidak sulit melakukannya; mudah: Hitungan ini ~ saja. 4 suka; sesuai: Saya tidak ~ tinggal di sini.
mengunjukkan1. mengangkatkan tangan ke atas (ke hadapan), menghulurkan atau mengunjurkan tangan (kpd): sampai di Brunei, Nor dikerumuni oleh kawan-kawannya, semuanya ~ tangan bersalam dan bertegur sapa; 2. memberikan sesuatu dgn tangan yg terhulur (terunjur), menyerahkan (kpd): dia ~ sehelai kain batik kepadaku; ~ tangan;

membelek-belek
memerhati dgn teliti, mengincar, memeriksa: ia menghunus goloknya dan membelek-beleknya sebentar.

menyangkutkan1. menggantungkan (pd kait dll), memautkan, menggayutkan: lempeng-nya itu pun disangkutkannya pd sigai tempat ia memanjat pohon itu; 2. = mempersang-kutkan menjadikan kait-mengait, me-libatkan, mengaitkan, menyang­kutpautkan: satu krisis besar pernah berlaku yg ~ menteri; ~ hati ki menumpukan cinta;

rezeki
segala sesuatu yg diperlukan utk hidup; makanan atau segala yg diperlukan sehari-hari; nafkah: Mudah-mudahan Tuhan memurahkan ~ kita.

pitih
Mn, Kl pitis, duit.

berang(bérang)
marah (yg amat sangat), gusar: ia masuk dgn muka yg ~; Hasyim membentak dgn ~;

heboh(héboh)
1. bising dan kelam-kabut (bkn keadaan di sesuatu tempat), kecoh, gempar: suasana di rumah pengantin perempuan menjadi ~ kerana ia jatuh pengsan sewaktu bersanding; membuat ~ menimbulkan ke­gemparan (kekecohan dsb); 2. sungguh-sungguh dan giat (dibincangkan, diperkata­kan, dsb), hebat: peristiwa pembunuhan itu telah ~ diperkatakan orang;

Gadai1
. pinjaman wang dgn menyerahkan barang sbg cagaran utk tempoh tertentu (kalau tidak ditebus dlm tempoh tersebut barang itu akan menjadi milik orang yg memberi pinjaman); ~ gelap gadai tanpa izin; 2. = barang ~ barang yg diserahkan sbg cagaran hutang;menebus ~ menebus barang yg menjadi cagaran hutang; menjual ~ menjual barang dgn syarat barang itu dapat ditebus dlm tempoh tertentu; (kedai) pajak ~ = rumah ~ tempat meminjam wang dgn menyerahkan sesuatu sbg cagaran; surat ~ surat yg menandakan hutang dgn cagaran barang; ~ terdorong kpd Cina prb terlanjur, tidak mungkin ditarik kembali;

Menoleh
berpaling atau berpusing muka ke kiri (ke kanan atau ke belakang) utk melihat, menengok ke sisi atau ke belakang: dia berjalan terus dgn tidak ~ ke kiri ke kanan pun;

menjenguk1. melihat (meman­dang) dgn menghulurkan kepala ke hadapan atau dgn membongkok, menjengah: setelah mendengar bunyi kereta berhenti di ha­dapan rumahnya, Aminah pun ~ keluar utk melihat tetamu yg datang itu; 2. = men­jenguk-jenguk mengunjungi, me­ne­ngok: kalau ada masa lapang, datanglah ~ pak cik di kampung ini;

gelap1. tidak terdapat cahaya, kelam, tidak terang: hari mulai ~ lebih kurang pd pukul tujuh malam; keadaan di tempat itu ~; 2. tidak jelas atau belum jelas (bkn sesuatu hal, perkara, kedudukan, dll): hal itu masih ~ bagi saya; (masih) dlm ~ (masih) belum faham benar atau tahu dgn jelas akan sesuatu; 3. tidak cerah (bkn kehidupan atau masa depan seseorang dsb), menghadapi kesulitan; 4. (secara) haram, (secara) tidak sah, (secara) rahsia; barang ~ barang yg diimport (dijual dll) secara gelap; mata-mata ~ ampama (pengintip rahsia, polis rahsia); pasar ~ tempat berjual beli barang-barang haram (yg ditegah oleh kerajaan); ~ buta = ~-guguk = ~-gelita = ~-gelemat = ~-katup = ~-pekat sangat gelap; ~ fikiran = ~ mata a) tidak dapat berfikir lagi kerana marah dsb (sehingga mengamuk, memukul, dsb); b) pitam: dia dibawa ke hospital setelah dia berasa ~ mata; ~ hati sukar (tidak mudah) belajar;

Latihan Mendung hitam Beralih Jua
1. Nyatakan teknik plot dan gaya bahasa
a) Pak Jusuh: Baiklah, Man. Nampaknya kalau saya tidak menyertai tanah rancangan, hidup saya akan terus gelap. Hitam pekat macam kopi o yang kita minum ni. teknik plot(TP): imbas muka, Gaya bahasa(GB): simile
b) Mutu duduk, Mak Limah masuk, kemudian keluar membawa sebuah radio.TP:pemerian
c) Mak Limah: (merungut) Hai, di rumah ini kalau aku…..TP: monolog
d) Pak Jusuh: Wah, 75 ringgit! Lagi-lagi duit, lagi-lagi duit! Di manakah aku nak mencari duit sekarang? TP:konflik GB: sinkope, repetisi
e) Mak Limah: Mengapa pula ribut-ribut ini bang? GB: simbolik, kata ganda, sinkope
f) Mutusami: Bayarlah sikit, Mak Limah. Kalau saya bawa ke mahkamah nanti, awak susah pula. TP: imbas muka
g) Duit bukulah, duit bajulah, duit periksalah.GB: anafora
h) Mereka itu biarlah, MIlah. Mereka semuanya sudah pandai.GB: repitisi
i) Mak Limah cepat-cepat bayar. GB: kata ganda
j) Awak hutang saya punya kedai sudah banyak. GB: inversi(hutang awak kedaisaya punya sudah
k) Pak Jusuh mendapatkan pertolongan daripada Pak Seman untuk berjumpa dengan tuk penghulu bagi menyertai tanah rancangan. (plot: peleraian TP: kejutan kerana tiba-tiba menerima pertolongan)
l) Mutusami mendesak Pak Jusuh menjelaskan hutangnya. Pak Jusuh bertengkar dengan Mutusami kerana kegagalannya menjelaskan hutang. TP: saspens
m) Mak Iimah mahu menyerahkan radio miliknya bagi membiayai sebahagian hutangnya kepada Mutusami. Hasil perundingan dengan Mak Limah, Mutusami menangguhkan pungutan hutang tersebut. ( plot: klimaks, TP: konfliks)
o) Tindakan Pak Jusuh apabila Mutusami terus-menerus mendesaknya untuk menjelaskan hutangnya. ( plot: peleraian)
p) Pak Jusuh tiba-tiba membuat keputusan untuk menyertai tanah rancangan. (TP:kejutan)

2. Nilai:
q) Mutusami: jangan itu macamlah, Jusuh. ( nilai Mutusami: sabar/bertolak ansur)
r) Pak Jusuh: Mutu! Awak boleh balik sekarang! Balik! Balik! ( nilai Pak Jusuh: panas baran)
s) Jamilah: Alah, mak ini! Milah nak tengok-tengok saja. Kawan-kawan Milah yang lain pun banyak yang pergi…(nilai Jamilah: tidak akur kepada perintah)

2. Perwatakan
Watak dinamik:Pak Jusuh
watak protoganis:Mutusami/ Mak Limah
Watak pipih:Pak Seman
Watak sampingan:Jamilah

b) Berikan contoh nilai yang terdapat pada perwatakan di bawah inL
(a) Pak jusuh(berpandangan jauh)
Pak Jusuh menyertai tanah rancangan kerana merasakan kehidupan keluarga mereka akan berubah
(b) Mak Milah (bertanggungjawab)
berusaha menyelesaikan masalah yang berlaku dalam keluarganya
(c) Mutusami (bertimbang rasa)
menangguhkan hutang Pak Jusuh
(d) Pak Seman(baik hati)
membantu Pak Jusuh yang ingin menyertai tanah rancangan

3. Mengapakah Pak Jusuh tidak dapat membayar hutang Mutusami?
Pak Jusuh tidak mempunyai wang pada masa itu

4. Mutusami mahu menyaman Pak Jusuh di mahkamah kerana
Pak Jusuh tidak mahu membayar hutangnya

5. Persoalan dalam drama ini:
a) bertolak ansur dalam sesuatu perkara
b) berusaha untuk mengubah kehidupan
c) bantu-membantu dalam masyarakat

6. Drama ini bermula dengan perbualan antara Mak Limah dengan Jamilah tentang aktiviti Jamilah

7. Masalah yang dihadapi ole Pak Jusuh, ialah
a) tidak mempunyai wang untuk membiayai yuran anaknya.
b) hutang di kedai semakin meningkat
c) hasil tangkapam ikannya semakin menurun

8. Apakah cadangan oleh Mak Limah kepada Pak Jusuh?
Menjadi peserta tanah rancangan

9. Nilai pada perwatakan Mak Limah:
belas kasihan, prihatin, bertanggungtawab

10. Peleraian drama ini ialah
Pak Jusuh menyatakan keinginannya untuk menjadi peserta tanah rancangan

11. Klimaks drama ini ialah Pak Jusuh menghalau Mutisami keluar dari rumahnya.

12. Nyatakan benar atau salah tentang Pak Jusuh:
a) menyesali diri kerana hidup dalam kemiskinan ( betul )
b) seorang yang buta huruf ( betul)
c) menjalankan aktiviti menangkap ikan secara tradisional ( betul )
d) masih belum memiliki kesedaran bagi membaiki cara hidup ( salah)

13. Milah memohon kebenaran ibunya untuk pergi (a) Ibunya agak keberatan memberikan kebenaran kerana (b) Milah menyerahkan surat yang meminta ayahnya menjelaskan (c)sebanyak tujuh puluh lima ringgit. Akibat kesempitan hidup sebagai nelayan, Pak Jusuh tidak mampu (d) Pak Jusuh mengeluh kerana (e)manakala hasil tangkapan amat berkurangan. Mak Limah pula merungut akibat kesempitan hidup mereka. Mutusami datang (f) daripada Pak Jusuh. Pak Jusuh bertengkar dengan Mutusami kerana kegagalannya menjelaskan hutang. Hasil perundingan dengan Mak Limah, Mutusami (g) . Pak Jusub mendapatkan pertolongan daripada Pak Seman untuk berjumpa dengan tuk penghulu (h)Menurut Pak Seman, banyak kemudahan yang akan diperoleh peserta tanah rancangan.


a: ke perjumpaan belia di balai raya
b: Milah masih bersekolah lagi
C: yuran peperiksaan SPM
d: untuk menjelaskan bayaran berkenaan
e: di kedai Mutusami semakin meningkat
f: untuk mengutip hutang
g: menangguhkan pungutan hutang tersebut
h: bagi menyertai tanah rancangan

14. Pemikiran yang paling relevan dengan drama ini ialah seorang yang tidak mahu mengubah sikap akan terus ketinggalan

15. Nyatakan kemudahan yang terdapat di tanah rancangan
bantuan pelajaran anak-anak

16. maksud rangkai kata hidup saya akan terus gelap : Masa depan hidup seseorang yang masih belum menentu

17. Latar tempat dalam drama ini
ruang tamu rumah Pak Jusuh

18. Apakah tujuan Mutusami datang ke rumah Pak Jusuh?
Untuk menuntut hutang daripada Pak Jusuh.

19. Susun semula ayat-ayat di bawah mengikut jalan cerita drama Mendung Hitam Beratih Jua.

a)Pak Jusuh susah hati kerana dia tidak ada wang.......(5)
b)Pak Jusuh tidak dapat membayar hutangnya.........(8)
c)Jamilah menyerahkan surat dan sekolah yang meminta pembayaran yuran peperiksaan SPM kepada ibunya. ...........(3)
e)Mak Limah menawarkan untuk memberi Mutusami radio..(10)
f)Jamilah hendak menghadiri perjumpaan belia di balai raya kampungnya...(1)
g)Apabila Pak Jusuh pulang, Mak Limah memberitahunya tentang yuran SPM Jamilah....(4)
h)Mutusami datang untuk mengutip hutang dan Pak Jusuh. .....(7)
i)Hasil tangkapan tiada dan hutang barang makan makin bertambah.....(6)
j)Mak Limah lebih suka jikalau Jamilah meluangkan rnasa untuk rnerigulang kaji pelajaran kerana peperiksaan SPM menjelang tiba. ........(2)
k)Mutusami tidak mengambil radio itu dan bersetuju untuk mernanjangkan tempoh hutang...11
l)Pak Jusuh menjadi marah lalu menghalau Mutusami dan rumah kerana Mutusami terlalu mendesaknya menyelesaikan hutang..........(9)
m)Pak Seman datang ke rumah Pak Jusuh.....12
n)Pak Seman memberi galakan kepada Pak Jusuh untuk menyertai tanah rancangan kerajaan............14
o)Pak Jusuh mengadu kepada Pak Seman tentang masalah kewangannya........13
p)Pak Jusuh berminat untuk mengikuti rancangan kenajaan........15
q)Pak Seman akan membawanya berjumpa tuk penghulu untuk menguruskan hal tersebut.......16

20. Nyatakan persoalan yang sesuai dengan petikan drama di bawah.
(a) MAK LIMAH: Dulu saya suruh awak masuk tanah rancangan awak tak mahu. Kalau tidak, kehidupan kita tentu sudah berubah. Tengok Pak Seman itu. Sekarang sudah senang. (hal. 164)
usaha-usaha kerajaan untuk meningkatkan kehidupan para peneroka tanah rancangan

(b) PAK JUSUH Habis, kalau tak ada duit, hendak dibayar dengan apa? Tengok hari ini, sia-sia saja aku ke laut. Seekor ikan pun tak dapat. Hutang barang makan di kedai ... makin bertambah. (hal. 164)
pembelian secara hutang oleh masyarakat kampung/ kesusahan golongan nelayan

(c) MAK LIMAH Tolonglah, Mutu. Kami tidak ada wang sekarang. (hal. 167)
kepayahan yang dihadapi oleh si piutang tatkala memungut hutang/ desakan perasaan yang dirasai oleh golongan miskin

21. Maksud Rangkai kata
(a) PAK SEMAN: Wah, sudah besar Jamilah sekarang!: (hal. 169)
kini Jamilah sudah dewasa
(b) PAK JUSUH : Tambahan pula sekarang ini musim tengkujuh. (hal. 164)
kini masa hujan lebat


Penggunaan Kosa Kata:
1) rambut dan habuk ~ di lantai (bersepah-sepah)
2) bukankah banyak buah belolok dalam kampung ini, kalau hendak, ~ di tepi jalan. (bersepah-sepah)
3) ia mendongak ke atas sambil ~ kerana bising;(merungut)
4) Dia ~ rambut untuk menolak rambut ke belakang supaya kelihatan kemas (mencekak)
5) Suasana di rumah pengantin perempuan menjadi ~ kerana ia jatuh pengsan sewaktu bersanding (heboh)
6) Jangan buat ~ di bilik guru. (heboh)
7) Peristiwa pembunuhan itu telah ~ diperkatakan orang; (heboh)
8) Dia berjalan terus dengan tidak ~ ke kiri ke kanan pun ( Menoleh)

9) kalau ada masa lapang, datanglah ~ pak cik di kampung ini (menjenguk)
10) setelah mendengar bunyi kereta berhenti di hadapan rumahnya, Aminah pun ~ keluar utk melihat tetamu yg datang itu (menjenguk)
11) ia menghunus goloknya dan mem~nya sebentar. (membelek-belek)
12) ia masuk dgn muka yg ~; Hasyim membentak dgn ~ (berang)
13) satu krisis besar pernah berlaku yg ~ menteri; bb(menyangkutkan)
14) sejak peristiwa itu, dia telah ~ hati terhadap gadis itu. (senang)
15) Nor dikerumuni oleh kawan-kawannya, semuanya ~ tangan bersalam dan bertegur sapa. (mengunjukkan)


Sajak : Asap

bisa I
1. bahan beracun yg terdapat pd sesetengah jenis binatang (spt ular, kala, labah-labah, dsb), yg dipindahkan kpd mangsanya dgn cara mematuk (menggigit, menyengat, dsb); 2. kesan yg menyebabkan kesakitan yg amat sangat (drpd senjata spt keris, tombak, peluru, dsb): ~ keris Taming Sari; 3. kesan yg menyakitkan atau membahayakan yg diakibatkan oleh benda-benda tajam (spt paku, kuku, taring, buluh, dsb): ~ paku berkarat; 4. terlalu sakit sehingga tidak tertahan (bkn sengatan, patukan, tikaman, penyakit, dsb): aduh, ~nya penyakitku ini! 5. ki menyakitkan hati atau perasaan (bkn kata-kata), pedas: mulutnya memang ~
bisa III
boleh, dapat, mungkin: tenaga masih ~ dipergunakan; saya ~ melanjutkan sekolah; ~ jadi; mana ~ kita menang;sebisanya sedapat-dapatnya;kebisaan kesanggupan, kecekapan.
rongga I
lubang, ruang; ~ bulu Mn liang bulu roma; ~ dada ruang dada; ~ hidung lubang hidung; ~ kayu lubang yg terdapat dlm kayu; ~ mata lubang tempat mata; ~ mulut ruang mulut;
lemas I
tidak boleh bernafas (kerana tenggelam dlm air, kena gas, dll), sesak bernafas; mati ~ mati kerana tidak dapat bernafas; ~ fikiran tidak dapat berfikir, bingung;
lemas II
1. boleh dilentur-lentur (kerana lemah, lesu, dll), tidak mempunyai kekuatan, lemah, lembut; 2. halus (budi bahasa dll), lemah lembut (kelakuan);
belas I
hiba, turut bersedih, kasihan: mereka terasa ~, terasa sedih melihat budak itu; ~ kasihan belas dan kasihan;
berbelas= ~ hati menaruh perasaan belas; berasa belas hati.
bahang Ihawa panas, kehangatan (yg terbit drpd api, panas tubuh, dll): tidak tertahan ~ api;
Matahari ~ haba unggun api ~ badannya.
marahnya ~ muka;
Latihan

Maksud

a)Rangkap ketiga Asap :Perokok
b) Memedihkan mataku menangis-tanpa sebab?
Asap menyebabkan mata penyajak berair tanpa sebab
c) Dan aku tenggelam lemas tanpa airnya?
Penyajak berasa sukar untuk bernafas
d) Dengan sentuhan
Senggolan, singgungan
e) Tetapi bahangmu cukup memusnahkan segala
Kesan asap sudah cukup membawa kerosakan alam
f) Tanpa belasan
Tidak berperikemanusiaan

2. Mengapakah penyajak menangis?
Asap yang pedih telah menyakitkan matanya sehingga matanya beralir

3. Bagaimanakah penyajak boleh lemas tanpa kehadiran air?
Sebenarnya ada air tetapi penyajak yang terlalu panik tidak menyedari keadaan sebenar.

4. Apakah perasaan penyajak ketika menulis sajak ini?
Marah / ironi/ kecewa/ sedih

5. Tema sajak
Masalah pencemaran udara / kesan negatif pencemaran udara

6. Pada pendapat anda, apakah kaedah yang paling berkesan untuk memastikan supaya kehidupan manusia bebas daripada masalah asap?
Mendidik manusia tentang cara-cara lain yang boleh dilakukan untuk mengelakkan
perbuatan membakar dan menyedarkan mereka tentang akibat buruk pembakaran

7. Kesan daripada asap dapat menyebabkan
Kerosakan jantung seseorang

8. Mengapakah air mata penyajak keluar tanpa sebab?
Mata dimasuki asap

9. Apakah punca berlakunya pencemaran alam sekitar mengikut sajak Asap?
Pelbagai jenis asap buatan manusia

10) Apakah maksud rangkap pertama?
Asap menyebabkan mata berair kerana pedih

11) Pada rangkap yang manakah penyajak menyatakan asap menyebabkan jantung sukar berfungsi?
Rangkap ketiga

12) Apakah ciri yang membezakan sajak ini dengan pantun..
Berbentuk bebas

13) Dalam rangkap satu, mengapakah asap dikatakan mempunyai bisa?
Boleh memedihkan mata

14) Nyatakan 2 pengajaran…

kita mesti menjaga alam sekitar
kita mesti memulihara dan memelihara kelestarian alam sekitar

Latihan : Sajak : Jangan

Mengapakah penyajak tidak mahu berpisah dengan anaknya?
Penyajak terlalu menyayangi anaknya
2. Permata hati bermaksud…
Berbudi tinggi/ cantik/ dikasihi/diingati
3. Apakah permintaan penyajak?
Tidak memisahkan kasih sayang dengan anaknya
4. Tema sajak lebih berpusat kepada…
Kasih sayang
5. Persoalan diketengahkan oleh penyajak…
Bertanggungjawab kepada amanah yang diberi
Perjuangan mempertahankan hak
Semangat hormat-menghormati
6. Mata hati:
Orang yang paling disayangi
7. Dua pengajaran:
Kita hendaklah mengasihi anak yang diberikan Tuhan
Kita hendaklah menjadi manusia yang bertanggungjawab kepada anak yang merupakan amanah Tuhan
8. Penyajak bimbang akan berpisah dengan anaknya kerana…
Terlalu sayang akan anaknya
9. Maksud pembalut luka…
Mengubat hati yang dukacita
10. Belahan jiwa merupakanunsur gaya bahasa…
Metafora
11. Rangkap ketiga, penyajak berazam…
Mencari anaknya walau di mana-mana sahaja anaknya itu berada
12. Rangkap kedua, sajak menyatakan..
Kesedihan penyajak apabila berpisah dengan anaknya
13. Maksud baris-baris sajak..
Pembalut luka dan penghibur lara
Pengubat hati yang sedih dan tempat untuk bergurau senda
(b) Menjadi mata hatiku
Segala tumpuan kasih sayang hanya pada anaknya seorang
14. Perwatakan penyajak ialah seorang yang
Nekad
15. Sajak ini ________ kesedihan yang dirasai oelh penyajak
16. Sajak ini merupakan _______ penyajak yang terpisah daripada anaknya.
17. Rayuan penyajak supaya anaknya tidak __________ daripadanya.
18. Siapakah penyajak?