Saturday, October 4, 2014

peranan ahli keluarga dalam menjamin keselamatan anak-anak.

Perak 2013
Belakangan ini, masyarakat sering digemparkan oleh berita yang melibatkan kehilangan, penculikan, dan pembunuhan kanak-kanak. Sehubungan dengan itu, keluarga perlu memainkan peranan dalam memastikan keselamatan anak-anak terjamin. Huraikan peranan ahli keluarga dalam menjamin keselamatan anak-anak.

PESANAN KEPADA PELAJAR SAYA
(try to read sampel essay as below, my hand writing essay will be uploaded soon, btw keselamatan is tested on Jun SPM, for this year SPM is less important.)

PERANAN KELUARGA DALAM MELINDUNGI AHLINYA DARIPADA ANCAMAN DAN BAHAYA.

Keluarga boleh didefinasikan sebagai satu kelompok individu yang terdiri daripada ibu, bapa dan anak. Institusi kekeluargaan yang cemerlang dan bahagia perlu dipelopori oleh ibu dan bapa dengan baik. Keluarga merupakan tempat perlindungan untuk ahli-ahlinya berlindung daripada bahaya dan pengaruh persekitaran. Namun begitu, mutakhir ini, kes-kes penderaan kanak-kanak dan kes buli pelajar sekolah sering terpampang di dada-dada akhbar  seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Hal ini amat membimbangkan kerana individu yang tidak bersalah menjadi mangsa kerakusan manusia yang alpa dengan arus globalisasi. Oleh itu, keluarga perlu memainkan peranan dalam melindungi ahli-ahlinya dan tidak boleh hanya berpeluk tubuh sahaja.

Bapa merupakan ketua keluarga dan memikul tanggungjawab yang besar dalam memastikan keselamatan anak-anak dan isteri. Bapa berperanan dalam mengajar anak-anak dalam mempertahankan diri daripada bahaya dan perlu tegas dalam mendidik anak-anak. Sesungguhnya, anak-anak perlu dididik dari kecil seperti kata pepatah,melentur buluh biarlah dari rebungnya. Namun begitu, ketegasan bapa haruslah berpada-pada dan tidak sampai ke tahap memukul anak-anak. Bapa juga perlu memastikan keselamatan anak-anak dan isteri semasa di luar kawasan rumah. Bapa tidak boleh membiarkan anak-anak pulang ke rumah dengan berjalan kaki bagi mengelakkan kes culik. Bapa harus sentiasa melengkapkan anak-anak dengan alat pertahanan diri bak kata pujangga, sediakan payung sebelum hujan.

Ibu juga perlu memainkan peranan dalam memastikan keselamatan anak-anak dan tidak boleh hanya bersikap lepas tangan. Ibu bertanggungjawab dalam mendidik anak-anak tentang ilmu agama dan ilmu fekah. Selain itu, ibu dan bapa juga harus bekerjasama bagai aur dengan tebing bagi menjamin keselamatan anank-anak. Ibu bapa perlulah meluangkan masa secukupnya dengan anak-anak dan mencurahkan kasih sayang secukupnya kepada mereka. Hal ini adalah untuk memastikan anak-anak tidak menghabiskan masa mereka dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah seperti merokok dan melepak kerana terpengaruh dengan rakan sebaya. Kasih sayang yang mencukupi juga adalah perlu agar anak-anak tidak mencari alternatif lain bagi mendapatkan kasih sayang sehingga memudaratkan diri sendiri.



Di samping itu,ibu bapa juga perlu sentiasa memantau aktiviti anak-anak bagi menjamin keselamatn mereka. Ibu bapa hendaklah memastikan bahawa anak-anak mereka tidak berkawan dengan orang yang berakhlak keji bagi mengelakkan pengaruh yang negatif. Ibu bapa perlu tegas dalam situasi ini agar tidak menyesal di kemudian hari seperti kata pepatah, sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna. Selain itu,ibu bapa juga perlu memantau keselamatan anak-anak di luar rumah agar tidak menjadi mangsa buli di luar rumah. Pendekatan yang berhemah oleh ibu bapa juga adalah perlu seperti ibu bapa berkongsi masalah yang dihadapi oleh anak-anak agar anak-anak tidak tertekan dan mengelakkan anak-anak daripada melakukan perkara yang membahayakan diri.

Selain itu,ibu bapa juga perlu memberikan teladan yang baik kepada anak-anak kerana bagaimana acuan, begitulah kuihnya. Oleh itu,ibu bapa perlu membesarkan anak-anak dengan baik dan tidak bertengkar di hadapan anak-anak bagi meyakinkan anak-anak bahawa keluarga mereka merupakan tempat perlindungan yang selamat. Bapa juga tidak boleh memukul isteri dan anak-anak dengan sewenang-wenangnya disebabkan oleh sikapnya yang panas baran. Sebaliknya, bapa perlulah sentiasa melindungi ahli keluarga daripada bahaya. Ibu bapa juga tidak boleh bersikap alpa sehingga tidak mengendahkan keselamatan anak-anak. Anak-anak merupakan insan yang lemah dan perlu dilindungi. Justeru itu, ibu bapa tidak boleh membiarkan anak-anak tinggal bersendirian di rumah dan perlu ditemani oleh orang dewasa apabila mereka berada di luar kawasan rumah. Janganlah ibu bapa menyesal apabila berlaku  sesuatu yang buruk terhadap anak-anakseperti sudah terhantuk, baru terngadah. Oleh itu,ibu bapa haruslah prihatin terhadap keselamatan anak-anak walau di mana jua mereka berada.
          
Kesimpulannya, ibu bapa memikul tanggungjawab yang sama dalam memastikan keselamatan anak-anak. Namun begitu, tanpa kerjasama yang menyeluruh, usaha untuk menjamin keselamatan mereka akan menjadi sia-sia seperti mencurahkan air ke daun keladi. Justeru itu, setiap ahli keluarga perlu bekerjasama dan mengamalkan sikap susah sama dipikul, ringan sama dijinjing bagi mewujudkan institusi kekeluargaan yang selamat. Sesunggguhnya, keluarga yang selamat dapat mewujudkan masyarakat yang sejahtera dan seterusnya menjamin keamanan Negara. Keselamatan seseorang individu dapat membantu dalam kstabilan fizikal dan mental . Oleh itu, anak-anak perlu diberikan pendidikan yang sempurna seiring dengan keselamatan bagi melahirkan individu yang cemerlang bagi memimpin Negara bak kata pujangga,pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara.

 NUR AFIKAH BT ZAINAL ABIDIN
 5 SAINS 1

Contoh 2 sumber daripada Cikgu Khir Kassim 
Ramai kanak-kanak yang hilang dianggap angkara orang-orang yang tidak bertanggungjawab dan semakin terhakisnya nilai-nilai kemanusiaan.     Bincangkan punca-punca berlakunya kejadian tersebut dan cadangkan langkah-langkah untuk menanganinya.

                          "Di mana Sharlinei?"
Iklan ini disiarkan di setiap pojok nusa kita. Kes kehilangan kanak-kanak sudah menjadi berita basi dalam masyarakat kita. Anak merupakan cahaya mata yang tidak ternilai harganya, namun pada masa ini, masyarakat semakin hilang rasa kasih sayang dan tidak berperikemanusiaan terhadap kanak-kanak. Hal in terbukti dengan berlakunya kes-kes kehilangan kanak-kanak yang semakin menjadi-jadi pada masa ini. Perkara yang amat menyedihkan dan membimbangkan kita adalah terdapat kes kehilangan kanak-kanak, dan akhirnya mayat kanak-kanak itu sahaja yang ditemui. Masalah seperti ini berpunca daripada perbuatan orang yang tidak berhati perut. Oleh itu, pelbagai langkah yang efektif perlu diambil oleh setiap pihak untuk menangani masalah kehilangan kanak-kanak yang semakin membimbangkan kita ini.

     Antara punca masalah kehilangan kanak-kanak ialah wujudnya sikap tamak dalam diri individu yang ingin mengejar kemewahan hidup. Oleh itu, individu tersebut tidak berfikir panjang dan hanya mengambil jalan mudah dengan menculik kanak-kanak untuk dijual kepada individu lain. Terdapat juga kanak-kanak yang diculik dan dijual ke luar negara dan dijadikan sebagai pengemis jalanan. Sikap pihak yang tidak berperikemanusiaan ini amat membimbangkan negara, lebih-lebih lagi ibu bapa. Hal ini demikian kerana, bukan sahaja ibu bapa berasa kehilangan terhadap anak tercinta, malah negara juga akan kehilangan aset yang amat berharga.

     Di samping itu, masalah psikologi atau mental turut menjadi salah satu punca kejadian kehilangan kanak-kanak yang berlaku. Perkara ini demikian kerana mengikut statistik, kebanyakan kes kehilangan kanak-kanak berkaitan dengan kes rogol dan bunuh. Keadaan ini boleh berlaku kerana terdapat segelintir individu yang memandang kanak-kanak seperti seseorang wanita yang pernah menolak cintanya. Hal ini terjadi berikutan dengan individu tersebut yang menyimpan perasaan dendam, sedih dan takut yang tidak terkawal ataupun mengalami penyakit jiwa. Oleh itu, pesakit ini berpotensi untuk membayangkan seseorang yang dilihatnya seperti seorang yang sentiasa berada dalam fikirannya. Kes seperti inilah yang akan menyebabkan kanak-kanak akan diculik, dirogol dan terus dibunuh sebagai mangsa keadaan.

     Punca lain yang menyebabkan kehilangan kanak-kanak berlaku ialah masalah institusi kekeluargaan. Pada masa ini, banyak kes perceraian berlaku sehingga menyebabkan anak-anak terabai. Ibu bapa yang hanya mementingkan diri sendiri mula mengabaikan tanggungjawab dan hanya melepaskan batuk di tangga. Anak-anak yang kurang kasih sayang ini hanya diberikan wang dan diberikan kebebasan. Oleh itu, anak-anak khususnya yang berumur 15 tahun ke bawah yang masih belum matang berpotensi untuk ditipu dan diculik. Sekiranya masalah ini berlaku, ibu bapa yang patut dipersalahkan kerana mereka yang menjadi punca anak-anak menjadi mangsa penculikan, rogol dan pembunuhan.

     Untuk mengatasi masalah ini, pelbagai langkah yang efektif perlu diambil, antaranya dengan meningkatkan kawalan keselamatan. Pihak penguat kuasa seperti pihak polis perlu membuat rondaan di kawasan-kawasan hitam atau lebih dikenali sebagai kawasan yang sering berlakunya jenayah seperti di lorong-lorong kedai atau di jalan-jalan yang sunyi. Dengan cara yang lebih moden, pihak kerajaan seharusnya memasang kamera litar tertutup (cctv) di kawasan-kawasan tersebut agar dapat merakamkan sebarang jenayah yang berlaku, seperti penculikan kanak-kanak. Hal ini dapat memastikan kes kehilangan kanak-kanak dapat diatasi dan dikurangkan.

     Langkah seterusnya untuk mengurangkan kejadian kehilangan kanak-kanak adalah dengan mengadakan kempen kesedaran. Antara kempen yang boleh dianjurkan oleh pihak kerajaan atau mana-mana badan NGO ialah kempen ”Sayangilah Anak Anda”. Melalui kempen ini, banyak nilai murni yang boleh diterapkan, bukan sahaja kepada ibu bapa, malahan kepada setiap mesyarakat sekeliling. Antara budaya yang boleh diterapkan dalam setiap diri masyarakat ialah budaya “anak orang, anak kita”. Slogan ini bermaksud, walaupun kanak-kanak yang dilihat berseorangan tanpa arah tujuan, bukanlah anak kita, seharusnya sebagai anggota masyarakat, kita sepatutnya melindungi kanak-kanak tersebut daripada sebarang bahaya.

     Di samping itu, kursus ilmu keibubapaan juga harus diwujudkan oleh pihak yang sepatutnya. Hal ini demikian kerana pada masa ini kebanyakan ibu bapa kurang pendedahan tentang didikan yang sepatutnya diberikan kepada anak-anak. Oleh itu, kehidupan anak-anak yang tidak terkawal akan menyebabkan anak-anak gemar bersiar-siar di luar tanpa pengetahuan ibu bapa. Keadaan ini amat membimbangkan kita kerana inilah masanya penjenayah atau penculik akan menangguk di air keruh dan mengambil kesempatan untuk melakukan jenayah. Perkara ini akan menyebabkan peningkatan terhadap kes kehilangan kanak-kanak akan terus meningkat. Oleh hal yang demikian, kursus ilmu keibubapaan amat penting dijalankan kepada setiap ibu bapa demi kebaikan dan keselamatan anak-anak.

     Sebagai kesimpulannya, masalah kehilangan kanak-kanak di negara ini perlulah dikurangkan dengan adanya kerjasama antara semua pihak. Hal ini demikian kerana anak-anak ialah harapan nengara yang paling berharga pada masa depan. Tanpa aset yang berharga ini, negara akan menanggung kerugian yang besar. Di samping itu, pihak berkuasa perlulah memainkan peranan yang penting untuk memastikan keamanan dan keselamatan rakyat terjamin seperti menyediakan payung sebelum hujan. Untuk memastikan kanak-kanak dapat menjalani saat-saat kehidupan yang bermakna dan bahagia, ibu bapalah tempat mereka berlindung. Oleh itu, ibu bapa khususnya berperanan penting untuk memastikan anak-anak hidup bahagia, selamat dan terjamin keselamatannya.


Percubaan SPM 2014 - 11

Semasa cuti persekolahan remaja digalakkan membantu keluarga masing-masing. Jelaskan pendapat anda tentang usaha-usaha untuk membantu keluarga semasa cuti persekolahan.

Gunung Tahan sama didaki,
Sungai Pahang sama direnang,
Kalau keluarga bersatu hari,
Kerja payah jadi senang.
Pantun di atas memanifestasikan bahawa daya usaha antara ahli keluarga akan meleraikan semua permasalahan yang ditanggung kerana sepakat membawa berkat. Suatu hadis ada menyatakan, “kehidupan manusia diibaratkan satu badan. Apabila salah satu daripada anggotanya sakit, maka seluruh tubuh akan terasa sakit.” Demikianlah gambaran betapa akrabnya kehidupan kita, tambahan pula apabila berada dalam sebuah keluarga daripada nasab dan darah daging yang sama. Hubungan ahli keluarga adalah ibarat lagu dengan melodi yang saling bergantungan demi membentuk suatu tempo yang artistik serta estetik. Maka, tangan ahli keluarga mestilah berpegang untuk melunaskan tanggungjawab bersama, khasnya pada masa cuti persekolahan selama beberapa minggu atau bulan yang diperuntukkan kepada anak.


Sebagai remaja yang soleh atau solehah, kita mestilah memahami bahawa obligasi mutlak yang diamanahkan oleh Tuhan adalah untuk menyerikan atau membahagiakan kedua-dua ibu bapa kerana anak ialah anugerah kepada ibu bapa. Semasa cuti persekolahan panjang, anak mestilah menyalurkan bantuan berupa kewangan untuk meringankan bebanan ekonomi rumah tangga. Contohnya, bekerja sewaktu cuti persekolahan sebagai pembantu kedai atau peniaga kecil-kecilan mampu membantu menyara kos sara hidup rumah tangga yang semakin membebankan. Pada zaman krisis ekonomi yang semakin gawat, kadar inflasi telah menatijahkan tanggungan ibu bapa semakin dirasai, khasnya dalam kalangan segelintir ibu bapa atau ahli keluarga yang menganggur, menempuh kesakitan atau  dilanda kecacatan. Bebanan ekonomi rumah tangga bukan sekadar ditanggung oleh ibu bapa sahaja, malahan anak yang sudah cukup akil baligh seyogia meletakkan bebanan itu pada pundak mereka. Tegal itu, anak akan menerapkan sikap berdikari dan pasrah dengan takdiran Tuhan. Hidup ibarat roda, hari ini di bawah mungkin esok ke atas. Anak mesti mengambil inisiatif untuk mengubah nasib sendiri, seperti nasihat yang dikatakan oleh Datuk Dr Fadzilah Kamsar bahawa hanya diri sendiri dapat mengubah nasib sendiri. Sikap sudi membantu ahli keluarga dapat ditonjolkan oleh ikon Malaysia yang tersohor seperti  Tan Seri Syed Mokhtar Al Bukhary, Tan Seri Loh Boon Siew dan Datuk Seri Tony Fernandez yang berjaya menjadi konglomerat dengan memulakan peniagaan dari bawah.

Selain itu, anak remaja juga boleh memberikan bantuan berupa sumbangan fizikal kepada ahli keluarga. Seyogianya, anak mesti memahami bahawa ibu ialah wanita yang berjasa, bak kata pepatah syurga di bawah telapak kaki ibu, tangan kiri ibu yang menggoyang buaian akan menggegarkan dunia dengan tangan kanan. Izharnya, mereka masih perlu membanting tulang empat kerat bekerja di sektor korporat masing-masing selama berjam-jam seharian, wanita tersebut perlu bergegas balik ke rumah untuk mengendalikan bahtera rumah tangga seperti memasak, mencuci, membersihkan dapur dan sebagainya. Sebagai anak soleh atau solehah, kita mesti menghayati isi tersirat di sebalik peribahasa, berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Sesungguhnya, tekanan emosi yg dialami oleh wanita yang bergelar sebagai ibu adalah tidak berperi. Selain memahami hati budi ibu, kita mestilah berbakti atau berusaha untuk meringankan beban ibu di rumah.Realitinya, menjalankan urusan rutin harian di rumah akan membudayakan disiplin diri yang kental.Secara implisit,  pengurusan dan perancangan adalah bermula dari rumah. Kebiasaan untuk menekankan kebersihan diri akan menjamin kesejahteraan dalam semua segi. Sikap kepemimpinan dan sikap keterbukaan akan ditonjolkan dalam urusan seharian supaya memartabatkan imej diri dalam pandangan masyarakat . Melalui latihan mengurus kerja rumah, anak akan dilatih memiliki kawalan dalaman seperti menyelami nilai kerajianan dan ketelitian. Semasa di medan perjuangan, keupayaan mengurus aktiviti harian dapat mempamerkan sistem tatacara atau tatatertib kerana alah bisa tegal biasa.


 Dalam perspektif keagamaan, bantuan dari segi mentaliti merupakan resipi efektif untuk menyenangkan ahli keluarga. Dalam keluarga yang pincang, pasangan suami isteri biasanya berkahwin pada usia muda  tanpa ikatan hubungan mawaddah yang kukuh. Kes keganasan di rumah tangga seperti penderaan dan penyeksaan yang menyayat hati akan mencetuskan konflik dalam jiwa ahli keluarga. Sebagai anak yang bertakwa kepada Tuhan, kita mestilah selalu menaburkan kasih sayang yang sejati kepada pihak yang lemah, bak kata pepatah yang lemah ditopang, yang tegak disokong. Pada masa cuti sekolah, anak digalakkan menghadiri kursus bimbingan bina jati diri dan keagamaan bersama dengan ahli keluarga. Anak remaja mestilah berusaha untuk meyakinkan ahli keluarga lain bahawa nur akan menyuluhi manusia yang menempuh kesusahan. Segala kepompong dalam kehidupan merupakan dugaan daripada Tuhan untuk menguji umatnya sebagai khalifah di bumi ini.  Aktiviti keagamaan dan program motivasi yang dianjurkan oleh majlis amal di kawasan setempat pada masa cuti sekolah telah membuka peluang kepada ahli keluarga supaya berkumpul dan bermusyawarah untuk mendengar rintihan hati masing-masing dan segala konflik yang ditempuh sepanjang masa akan diselesaikan semasa perkongsian suka duka dijalankan.

Jikalau diselami dengan lebih lanjut lagi, semasa cuti sekolah yang panjang, anak juga boleh menyumbangkan kudrat untuk membantu ahli keluarga yang menjalankan perniagaan. Ada segelintir ibu bapa ialah penjaja yang hidupnya bagai kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Anak mesti bekerjasama untuk berkongsi jerih perih dan memerah keringat untuk meringankan bebanan ibu bapa. Melalui sumbangan kudrat dan usaha sama menjayakan sesuatu perniagaan,  keluarga bahagia akan berjaya direalisasikan justeru mengikis perasaan antagonis seperti salah faham, dendam kesumat dan cemburu yang berpaksikan hukum bersultan di hati, beraja di mata. Selain itu, anak juga dapat bekerjasama dengan ahli keluarga lain untuk menghijaukan persekitaran dengan mengadakan aktiviti gotong-royong. Kebersihan di rumah tangga akan memastikan kesejahteraan hidup berumah tangga dan menjauhi wabak penyakit seperti nyamuk Aedes yang semakin menular dalam masyarakat kita. Ijmalnya, persekitaran yang menghijau bukan sahaja mesra alam bahkan mewujudkan landskap yang menyenangkan mata. Dalam konteks menerapkan budaya berjimat cermat, membantu keluarga menanam sayur-sayuran di sekeliling rumah pada masa cuti sekolah juga merupakan alternatif yang diibarat sambil mendiang menanak nasi.  Usaha ini akan  membolehkan kita menikmati hasil titik peluh semasa memperkebuni tanaman di kawasan kediaman dan sekali gus mengurangkan kos perbelanjaan rumah tangga.

Dalam sudut hubungan adik-beradik, bantuan dari segi pendidikan akan menyenangkan ibu bapa yang mengalami masalah kewangan untuk menghantar anak ke pusat tuisyen. Anak mesti memahami isi tersirat di sebalik peribahasa air yang dicencang tidak akan putus, atau carik-carik bulu ayam akhirnya bercantum juga. Izharnya, pertelingkahan adik-beradik memerlukan kasih sayang seperti tolak ansur, faham-memahami, percaya- mempercayai dan nilai keadilan . Sebagai abang long atau kakak long, kita mesti mendidik adik-beradik yang lemah supaya meningkatkan prestasi akademik mereka pada masa cuti sekolah. Ijmalnya, keluarga yang tidak berilmu bagai cacing di perlimbahan, atau sampah masyarakat yang hanya dipandang hina oleh masyarakat lain.  Situasi bagai ayam di kepuk kelaparan, itik di air kehausan, atau kias pagi makan pagi, kias petang makan petang membayangkan kehidupan yang daif akan  menimbulkan perasaan antagonis seperti nafsu amarah dan kebencian antara satu lain. Kemiskinan dalam rumah tangga hanya boleh diubah dengan tahap pendidikan yang tinggi. Semakin tinggi ilmu, semakin tinggilah martabat dalam masyarakat kita kerana ilmu penyuluh hidup. Lebih-lebih lagi, amalan bantu-membantu akan merapatkan hubungan ukhuwah ahli keluarga agar menangani krisis tekanan emosi dalam kehidupan seharian.

Sebagai penghias penutup bicara, keluarga adalah urat nadi dan nukleus yang mampu membentuk zuriat dan keturunan yang bertamadun. Budaya bantu-membantu merupakan nilai kasih sayang dan budi pekerti yang luhur. Tanpa budaya sanggap berkorban dan bantu-membantu, wujudlah kisah anak-anak jalanan yang tidak mempunyai harga diri, atau perebutan harta pusaka yang tanpa penghujung. Tanggungjawab anak adalah sanggup berkorban demi kebahagian hidup ibu bapa.  Anak-anak ibarat harta, bak kata gurindam:
Anak itu umpama sepohon yang rendang,
Lebat daun tumpang teduhannya,
Berbatang sasa teguh teras kayuannya,
Berakar serat berkhasiat majorabat,
Berbuah lebat manis madu aromanya,
Ibarat benih yang baik,
Sebiji jatuh ke laut menjadi pulau,
Sebiji terlontar ke udara menjadi kejora,
Sebiji jatuh ke darat menggunung sasa.

Percubaan SPM 2014 - 9

Guru sangat berjasa dalam kehidupan seseorang. Huraikan cara-cara yang perlu kita lakukan untuk membalas jasa guru.
                                                                Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
                                                                Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
                                                                Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
                                                                Jika hari ini seorang ulama yang mulia
                                                                Jika hari ini seorang peguam menang bicara
                                                                Jika hari ini seorang penulis terkemuka
                                                                Jika hari ini sesiapa sahaja menjadi dewasa;
                                                                Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
                                                                Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

                Insan seperti Perdana Menteri, jurutera, doktor atau peguam mencapai kejayaan  dalam hidupnya kerana diajar dan dididik oleh guru. Kejayaan mereka ini menunjukkan bahawa guru banyak berjasa kepada banyak orang. Insan yang bergelar cikgu ini ibarat lilin yang membakar diri untuk menerangi orang lain termasuk diri kita. Oleh itu, kita mestilah membalas jasa mereka supaya kita tidak dianggap sebagai kacang melupakan kulit. Kata Saidina Ali, “Siapa mengajar aku satu huruf jadilah aku hamba kepadanya”. Begitulah mulianya kedudukan seorang guru.
               
Satu daripada cara untuk kita membalas jasa guru ialah kita hendaklah belajar dengan bersungguh-sungguh ibarat genggam bara api biar sampai jadi arang. Sebagai guru, mereka ingin melihat kita berjaya pada masa depan. Oleh itu, apabila gur mengajar, kita perlu memberi perhatian sepenuhnya dan janganlah menimbulkan masalah disiplin yang boleh mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran. Sebagai contohnya, guru ingin melihat kita berjaya dalam setiap peperiksaan yang kita duduki dengan cemerlang. Guru sudah pasti berbangga jika kita mencapai kejayaan.
               
Selain itu, kita mestilah menghormati guru pada setiap masa. Guru merupakan ibu bapa kedua bagi kita. Sebagai contohnya, kita mestilah mendengar nasihat atau tunjuk ajar mereka. Jika kita melawan atau ingkar arahan guru, ilmu atau pengajaran yang kita terima daripada guru tidak berkat. Apabila kita sudah dewasa, dan mungkin memegang jawatan yang tinggi sekalipun hendaklah sentiasa menghormati guru. Sabda Nabi Muhammad, “Pelajarilah ilmu pengetahuan dan pelajari juga dengan ilmu tersebut ketenangan jiwa dan kerendahan diri. Rendahkanlah diri kamu kepada orang yang mengajar kamu”. (Riwayat Abu Hurairah)
               
Seterusnya, kita perlu membalas jasa guru dengan sentiasa menolong atau membantu guru. Dalam hal ini, kita mestilah  bersedia pada bila-bila masa untuk membantu mereka. Sebagai contohnya, kita hendaklah ringan tulang untuk membantu guru jika guru meminta bantuan daripada kita untuk menghantar buku latihan dari kelas ke bilik guru dan sebaliknya. Melalui cara ini, kita dapat membalas jasa guru yang mendidik dan mengajar kita.
               
Bukan itu sahaja. Kita juga perlulah membalas jasa guru dengan cara mendoakan kesejahteraan dan kesihatan yang baik untuk mereka. Hal ini dapat kita lakukan apabila kita mengingati guru kita bila-bila masa. Sebagai contohnya, semasa sambutan Hari Guru, selain menghantar ucapan “Selamat Hari Guru”, kita hendaklah berdoa kepada Tuhan agar guru yang telah berjasa kepada kita sentiasa dirahmati oleh Tuhan. Melalui cara ini, kita akan dianggap sebagai murid yang baik dan sentiasa menghargai jasa guru yang telah menyemarakkan evolusi mental yang berterusan sehingga kita menjadi insan yang berguna pada hari ini dan seterusnya.
               
Satu lagi cara untuk menghargai jasa guru ialah sentiasa mengunjungi guru di sekolah atau di rumah walaupun kita telah meninggalkan bangku sekolah. Jauh lebih baik apabila kita mengunjungi guru semasa guru kita sakit atau semasa mengalami sesuatu musibah. Pada ketika itu, guru akan rasa diri mereka dihargai. Juga lebih elok kita kunjungi rumah guru sesudah mereka bersara kerana guru yang membakar diri menerangi kehidupan kita umpama lilin.
         
Kesimpulannya, guru merupakan insan yang banyak berjasa dan bermakna dalam kehidupan kita. Guru ibarat pelita yang menjadi penyuluh kepada kita pada malam yang gelap gelita. Tanpa guru, kita akan hidup teraba-raba dalam kegelapan. Guru juga umpama tongkat kepada orang buta. Oleh itu, kita wajar membalas jasa guru dan mengingati segala pengorbanannya pada setiap masa.    




frasa menarik dimensi keluarga( Update from time to time till SPM 2014)

statistik sahih yang dikeluarkan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur pada tahun 2007 hingga 2008 yang menunjukkan bahawa satu daripada sepuluh pasangan di Malaysia bercerai setiap hari

Cuba kita renungkan kembali peristiwa yang berlaku pada 27 Oktober 2010 di akhbar Harian Metro bertajuk, ‘Trajedi pilu 9 anak membuang ibu mereka yang sudah tua’. Wajarkah 9 orang anak bertindak sedemikian rupa? Pastinya peristiwa dan tragedi hitam ini tidak akan berlaku jika seorang anak tidak mengamalkan peribahasa seperti kacang lupakan kulit dan mendengar nasihat

ibu bapa yang kerap memanjakan anak-anak ini tidak sampai hati hendak memukul atau memberi pengajaran kepada anak-anak mereka. Mutiara kata ada menyebut, sayangkan anak tangan-tangankan, sayangkan isteri tinggal-tinggalkan. Oleh itu, setiap ibu bapa perlu memberi didikan yang betul kepada anak-anak agar mereka tidak terpesong dari landasan semasa usia meningkat remaja kerana yang indah itu budi yang manis itu bahasa.

Pakar motivasi tersebut menjelaskan ada 3 K yang perlu diamalkan oleh ibu bapa dalam memberi pendididikan dan pengajaran kepada anak-anak, iaitu 'kebahagiaan', 'ketenangan' dan 'kerukunan'.

Allah berfirman, "Aku tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum kecuali kaum tersebut yang berusaha mengubah nasib mereka" sangat sesuai diaplikasikan oleh ibu bapa dalam menangani setiap permintaan anak-anak mereka. Tepuk dada tanya iman kerana setiap ibu bapa adalah pelindung anak-anak.

  

Percubaan SPM 2014 - 10

Kejayaan anak-anak berkait rapat dengan keperihatinan ibu bapa. Ulaskan pernyataan di atas.

(skema jawapan lebih kurang sama dengan kepentingan keluarga bahagia)

Pendahuluan :  ‘Keluarga’ ungkapan keramat yang wujud sejak berabad silam merupakan paksi yang melahirkan tamadun manusia hingga kini. Kesempurnaan keluarga menjadi penentu kepada masayarakat yang progresif dan dinamik.  Dengan yang demikian, saya berpendapat, ibu bapa yang perihatin akan menentukan kejayaan anak-anak mereka. 

Isi 1  :  Membina sebuah keluarga yang beriman dan bertakwa – hidup yang berpaksikan iman dan takwa akan mendapat taufik dan hidayah Allah – terlindung daripada perkara-perkara keji yang boleh memporak-perandakan keluarga

Isi 2  :  Dapat melahirkan zuriat yang sempurna dan seimbang dalam aspek fizikal, mental, rohani dan emosi - asuhan dan belaian yang sempurna menjadi ‘baja’ kepada pertumbuhan sahsiah anak-anak -  interaksi keluarga yang lemah lembut dapat membentuk sikap penyayang (mawadah)

Isi 3  :  Dapat membina sebuah keluarga yang mementingkan akhlak, agama, dan ilmu pengetahuan - anak-anak yang berakhlak dan beragama bakal menjadi modal insan yang berkualiti - anak-anak akan berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk cemerlang dalam pelajaran dan memperoleh kerjaya yang cemerlang

Isi 4  :  Menghindari segala tindakan negatif daripada anak-anak – mengawal emosi yang tenteram dalam kalangan anak-anak – memebentuk minda yang cerdas - ibu bapa dapat mengawal anak-anak daripada anasir buruk dan memberi motivasi untuk memburu cita-cita dan ingin menjadi cemerlang

Kesimpulan :    Keluarga pasti menjadi nukleus utama untuk anak-anak. Keluarga merupakan institusi tertua menentukan arah dan hala tuju seseorang. Oleh itu, keluarga yang harmoni pasti menjanakan kejayaan yang cemerlang terhadap anak-anak.

SPM Percubaan 2014 - 8 DASAR 1M 1S lagi

1M1S

 Dasar 1 Murid 1Sukan (1M 1S) mewajibkan setiap murid menyertai sekurang-kurangnya satu aktiviti sukan di sekolah. Dasar ini menyokong pelaksanaan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang berhasrat untuk melahirkan insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Justeru dengan dasar ini, setiap murid akan melibatkan diri secara aktif dengan menyertai aktiviti sukan sekolah sepanjang tahun. Dasar ini adalah selaras dengan Dasar Sukan Negara untuk membudayakan sukan di kalangan masyarakat dan hendaklah dimulakan di peringkat sekolah melalui dua strategi iaitu Sukan Untuk Semua dan Sukan Untuk Kecemerlangan. Aktiviti sukan di bawah Sukan Untuk Semua adalah sangat penting dalam membina kesihatan, sahsiah dan kesejahteraan ke semua murid. Bagi Sukan untuk Kecemerlangan, prestasi murid yang berbakat dan berpotensi hendaklah terus dibangunkan di bawah Program Kecemerlangan Bakat Muda, Sukan Prestasi Tinggi Sekolah serta sukan lain yang mampu ditawarkan oleh pihak sekolah. Oleh yang demikian, penyertaan setiap murid dalam sukan adalah amat penting sebagai satu landasan mendokong aspirasi 1 Malaysia yang sihat, cergas, dinamik dan bersatu padu. Dasar ini selaras dengan hasrat YAB Perdana Menteri dalam mendokong semangat 1 Malaysia. Terdapat pelbagai kebaikan Dasar 1 Murid 1 Sukan. Perkara ini akan dibincangkan demi kepentingan bersama.

                Pada pendapat saya, Dasar 1 Murid 1 Sukan berupaya membangunkan modal insan melalui penyertaan yang menyeluruh dari kalangan murid dalam kegiatan sukan sepanjang tahun. Hala tuju dasar pendidikan negara kita amat jelas iaitu melahirkan modal insan yang bersahsiah unggul dan berkeperibadian mulia. Oleh itu, Dasar 1 Murid 1 Sukan secara tidak langsung dapat membentuk sahsiah, jati diri, disiplin dan nilai murni dalam kalangan murid-murid di sekolah. Dasar ini bertujuan untuk membangunkan sukan sekolah ke arah meningkatkan kadar penyertaan murid dalam sekurang-kurangnya satu jenis sukan di sekolah. Setiap murid termasuk murid berkeperluan khas yang tidak mengalami masalah kesihatan hendaklah wajib mengambil bahagian dalam sekurang-kurangnya satu jenis sukan. Dasar 1M 1S adalah diwajibkan untuk Tahun 4 hingga Tahun 6 di sekolah rendah dan Peralihan , Tingkatan 1 hingga Tingkatan 6 di sekolah menengah. Walau bagaimanapun murid-murid Pra Sekolah hingga Tahun 3 digalakkan menyertai program ini berdasarkan kemampuan sekolah. Hal ini demikian kerana kerajaan mahu membina dan menjana modal insan yang berguna kepada bangsa dan negara melalui sukan.

                Selain itu, Dasar 1 Murid 1 Sukan dapat memupuk budaya bersukan di kalangan murid sekolah agar menjadi ahli masyarakat yang mengamalkan gaya hidup sihat dan cergas. Aktiviti sukan berupaya meningkatkan kecergasan jasmani seseorang dan memenuhi naluri semulajadi murid dalam aktiviti fizikal. Hal ini demikian kerana kerajaan sedar semakin ramai rakyat Malaysia yang mengabaikan sukan dalam kehidupan lantaran terlalu sibuk dengan urusan seharian. Akibatnya, bilangan rakyat Malaysia yang mengidap masalah kegemukan dan obesiti semakin meningkat saban tahun. Senario ini amat merugikan kerana golongan ini biasanya tidak aktif dan mengidap pelbagai penyakit yang berbahaya kepada diri mereka. Pada tahun 2011, dilaporkan rakyat Malaysia merupakan golongan terbanyak mengidap obesiti dalam kalangan rakyat di negara-negara ASEAN dan yang keenam di Asia. Oleh sebab itu, tindakan kerajaan memperkenalkan Dasar 1 Murid 1 Sukan memang tepat pada masanya dalam usaha membentuk masyarakat Malaysia yang cergas dan cerdas sepanjang masa.

                Selanjutnya, Dasar 1 Murid 1 Sukan berupaya memupuk perpaduan antara kaum dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia. Perpaduan merupakan kunci kejayaan Malaysia hingga dikenali di peringkat antarabangsa. Malaysia sentiasa dijadikan contoh kepada negara-negara lain di dunia ini kerana kejayaannya membentuk perpaduan dalam kalangan masyarakat majmuk selama 54 tahun kebelakangan ini. Kerajaan sedar bahawa rakyat tidak harus alpa dengan kepentingan perpaduan untuk membina sebuah negara Malaysia yang berjaya dan harmoni. Indikator terbaik ke arah itu ialah melalui sukan. Semangat kerjasama dan bertolenransi amatlah penting dalam menjayakan sesuatu aktiviti sukan. Semua ahli suka mesti bersatu padu untuk menjadi juara tanpa mengira warna kulit, bangsa, dan agama. Rakyat pelbagai kaum akan dipertemukan dan bergaul sesama mereka semasa menjalani aktiviti sukan. Dengan ini mereka akan memahami budaya dan cara hidup kaum lain. Sudah terang lagi bersuluh, Dasar 1 Murid 1 Sukan amatlah penting untuk memupuk perpaduan dalam kalangan rakyat Malaysia.

                Seterusnya, Dasar 1 Murid 1 Sukan dapat memberikan keseimbangan antara keperluan akademik dengan keperluan fizikal. Dasar ini boleh memberikan akses kepada semua murid mendapatkan faedah daripada penglibatan dalam sukan khususnya kepada murid yang kurang atau tidak aktif. Murid-murid pada zaman ini lebih cenderung menjadi “ulat buku” kerana terlalu mementingkan kecemerlangan dalam bidang akademik. Mereka beranggapan aktiviti sukan hanyalah membuang masa mereka sahaja. Masa yang ada diisi dengan mengikuti kelas-kelas tuisyen di luar sekolah demi memastikan diri mereka mampu bersaing dengan rakan-rakan dalam bidang akademik. Bagi golongan ini, aktiviti sukan hanyalah untuk pelajar-pelajar yang tidak cemerlang dalam bidang akademik seperti mereka. Oleh itu, mereke lebih suka melayari internet dan berinteraksi dengan kawan-kawan melalui laman web sosial apabila ada masa lapang daripada turun ke padang dan gelanggang untuk bersukan.

                Akhir sekali, Dasar 1 Murid 1 Sukan berupaya mewujudkan landasan ke arah kecemerlangan sukan. Dasar ini memberikan peluang kepada semua murid yang berbakat dan berpotensi untuk digilap ke tahap yang lebih tinggi. Murid boleh menyertai lebih dari satu sukan mengikut kemampuan dan sukan yang ditawarkan oleh sekolah atau yang dijalankan dengan pengetahuan dan persetujuan pihak sekolah. Pada masa ini, sukan merupakan salah satu aktiviti penting. Ahli-ahli sukan yang berjaya akan dikenali di seluruh dunia. Mereka disanjung dan dipuja serta mampu meraih pendapatan berjuta-juta ringgit. Mereka bukan sahaja mampu menyumbang kepada pendapatan negara malahan menjadi duta kecil untuk menaikkan imej negara di persada antarabangsa. Kejayaan beberapa ahli sukan negara kita seperti Datuk Nicol Ann David, Datuk Lee Chiong Wee, dan sebagainya dalam bidang sukan seharusnya diteruskan.

                Konklusinya, Dasar 1 Murid 1 Sukan membawa banyak kemaslahatan kepada murid-murid di negara kita. Oleh itu, semua pihak harus memberikan galakan kepada murid-murid sekolah untuk menyertai semua aktiviti sukan yang dikelolakan oleh pihak sekolah berkaitan dengan Dasar 1 Murid 1 Sukan. Dalam pada itu, pihak sekolah pula haruslah melaksanakan Dasar 1 Murid 1 Sukan dengan sempurna agar segala matlamat dan objektif yang ditetapkan akan tercapai. Pihak sekolah tidak harus bersikap samba lewa, bak kata pepatah, “sekadar melepaskan batuk di tangga”. Mudah-mudahan, hasrat kita untuk melahirkan modal insan yang cemerlang, gemilang, dan terbilang dalam sukan akan menjadi realiti. ‘’MAJULAH SUKAN UNTUK NEGARA’’

Kepada insan yang bergelar ibu

“Kemajuan wanita adalah sebagai ukuran kemajuan suatu negeri. Kaum ibu yang dapat menggoyangkan buaian dengan tangan kirinya, dapat pula menggoyangkan dunia dengan tangan kanannya.” ( Napoleon Bonaparte )
Lagu - Syurga di bawah telapak kaki ibu( 1 )Duhai apakah gerangan budi balasanBagi insan melahirkan, membesarkan
Bercucuran airmata bila mengenangkanBetapakah besar budi ibunda berikanSiang malam menderitaHingga entah bilaSungguh besar pengorbananIbunda berikan
( ulang 1 )
( 2 )Tiada bahagia jika tiadaDoa puja restuSyurga itu telapak kaki ibu
( ulang 1 )( ulang 2 )
Kalau bukan ibu Albert Einstein yang penyayang, beliau tidak akan menonjolkan bakatnya sebagai pakar saintis yang disanjungi dunia

SOALAN RAMALAN - NOVEL 2014 SPM

SOALAN RAMALAN - NOVEL 2014

Beri perhatian:
1. Sumbangan penulis
2. Teknik plot
3. Latar masyarakat
4. Peranan watak sampingan
5. Konflik watak utama
6. Peristiwa saspens dlm novel
7.Tema
8.Nilai Kemasyarakatan = nilai keberanian, nilai kesabaran
9.Peristiwa yang menarik
10.Klimaks.

Percubaan SPM 2014 -7 ( Cara Keluarga Bahagia)

Sering ini kcukenang, pada masa yang berat,
Pada kala hidup mendesak dan nyaris aku sesat,
Melintas gambar ibuku, sewaktu bertelut,
Kembali sayup kudengar.... Namaku disebut.

Baris-baris dalam lirik lagu di atas telah membawa persoalan yang amat bermakna untuk semua umat manusia. Hal ini demikian kerana semua orang akan mengalami pengalaman yang sama seperti lirik lagu tersebut. Apabila kita menghadapi pelbagai masalah, anggota keluarga akan sentiasa memberikan sokongan yang tidak berbelah bagi kepada kita. Oleh itu, keutuhan institusi keluarga sangat penting untuk melahirkan masyarakat yang harmoni. Persoalannya, apakah langkah-langkah yang dapat diambil untuk menyuburkan ikatan kekeluargaan yang semakin longgar itu kembali sebagai akibat perubahan zaman?

Kerajaan seharusnya mengambil langkah perdana untuk merancakkan kempen-kempen kesedaran yang telah lama dilaksanakan tetapi hanya sekadar hangat-hangat tahi ayam. Contohnya, pelbagai aktiviti yang melibatkan peryertaan anggota keluarga harus diadakan dari semasa ke semasa terutamanya pada hari minggu seperti sukaneka dan mengadakan pelbagai pertandingan dengan menyediakan hadiah yang lumayan. Dengan ini, hubungan kekeluarga dapat dieratkan di samping dapat mengisi masa yang terluang dengan lebih bermakna persis peribahasa menyelam sambil minum air.

Seterusnya, ibu bapa perlulah mengikis sikap mereka yang lebih mementingkan kerjaya dan mementingkan materialistik berbanding dengan kehidupan keluarga mereka. Kehidupan kais pagi makan pagi, kais petang makan petang menyebabkan ibu bapa terpaksa keluar bekerja untuk menampung keperluan kehidupan keluarga. Keadaan ini menyebabkan ibu bapa tidak mempunyai masa yang cukup untuk berkomunikasi dan mengambil berat akan keadaan anggota keluarga mereka. Oleh itu, ibu bapa perlulah meluangkan masa yang lebih banyak untuk keluarga mereka seperti berkelah dan melancong pada musim cuti persekolahan atau cuti hujung tahun supaya hubungan tidak akan menjadi semakin renggang.

          Media massa pula sewajarnya mengorak langkah dengan lebih banyak menayangkan filem dan drama yang bertemakan kekeluargaan. Pada zaman yang dilingkari oleh kemajuan sains dan teknologi, filem-filem yang bertemakan kekeluargaan semakin dipinggirkan kerana dianggap sebagai sesuatu yang telah ketinggalan zaman. Yang sebenamya, filem-filem ini haruslah ditayangkan secara berterusan bak kata mutiara, tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas kerana filem-filem ini menerapkan pelbagai nilai murni yang semakin luntur dalam kalangan masyarakat sekarang.

          Pada masa yang sama, kita juga tidak boleh mengabaikan peranan pihak sekolah sebagai institusi pendidikan formal untuk mengatasi isu keruntuhan institusi keluarga yang semakin menjadi-jadi. Nilai- nilai kekeluargaan perlu diterapkan kepada anak- anak yang baru berumur setahun jagung kerana melentur buluh biarlah dari rebungnya. Oleh itu, guru-guru di sekolah seharusnya mengambil pelbagai inisiatif untuk menerapkan nilai-nilai seperti sayang- menyayangi, hormat-menghormati, dan toleransi dalam kalangan murid agar sifat-sifat terpuji ini dapat dipraktikkan di rumah.


          Kesimpulannya, keluarga yang bahagia dapat diwujudkan sekiranya semua pihak bekerjasama dan mengabaikan sikap bagai enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing. Sekiranya semua pihak memainkan peranan masing-masing dengan cara yang lebih bersunguh-sungguh maka masyarakat yang harmoni mampu diwujudkan dan imej negara dapat ditingkatkan di persada dunia kerana hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih

Percubaan SPM 2014 - 6 (Sumber Cikgu Israk)

Latihan 11 :  Anak-anak remaja hari ini dikatakan sangat liat untuk masuk ke dapur sedangkan amalan ke dapur telah menjadi warisan turun-temurun.Bincangkan pendapat anda tentang peranan ibu bapa untuk memperkasakan budaya ke dapur dalam kalangan anak-anak.

Pendahuluan : Menghayati lirik lagu klasik yang berbunyi, “Anak dara kalau menyanyi di dapur, alamat mendapat suami tua”. Walaupun kata-kata tersebut agak sinis untuk menasihati anak-anak gadis supaya lebih bersopan, namun di sebalik kata-kata tersebut mengandung hakikat bahawa anak-anak perempuan sangat sinonim dengan kerja-kerja di dapur terutama memasak. Sejak fasa silam lagi nilai diri seseorang turut diukur berdasarkan kecekapannya menguruskan hal-hal di dapur. Sebaliknya, selepas melalui beberapa peringkat pemodenan, anak remaja sama ada perempuan atau lelaki amat liat untuk ke dapur. Fenomena ini jelas menunjukkan gejala ketandusan budaya tradisional. Oleh itu, sebelum warisan turun-temurun ini pupus ditelan arus pemodenan, ibu bapa hendaklah memainkan peranan hakiki untuk melatih anak-anak agar mesra ke dapur.
Isi 1 : Mengamalkan pendidikan bermula di rumah – rumah sebagai paksi membentuk peribadi anak-anak - ibu bapa hendaklah membudayakan amalan tradisional – membiasakan anak-anak dengan latihan memasak, mengemas rumah – ibu bapa hendaklah menjadi role model dan kepimpinan melalui teladan – memanfaatkan cuti sekolah untuk melatih anak-anak
Isi 2 : Kurangkan tabiat suka makan di luar – anak-anak berasa tiada keperluan untuk masuk ke dapur – tiada peluang untuk mendidik anak-anak secara formal
Isi 3 : Mengambil kesempatan cuti hujung minggu dan cuti panjang – ketika semua ahli keluarga bertemu – ibu hendaklah mengajak anak-anak masuk ke dapur – anak-anak perlu belajar dan membantu si ibu di dapur – memberi peluang anak-anak mencuba resipi mereka – anggota keluarga hendaklah memberikan kerjasama dan memberi penghargaan
Isi 4 : Mendidik anak-anak supaya lebih berdisiplin – dengan disiplin anak-anak mudah menerima tunjuk ajar - setiap anak hendaklah diberikan tugas yang sepadan – tidak wajar ada yang terlalu berat tugasan dan ada yang berehat panjang (menunggu makanan terhidang ke lutut
Isi 5 : Memberi motivasi kepada anak-anak – anak-anak perlu diberikan semangat dan dorongan dari awal - menyediakan bahan bacaan yang berkaitan dengan rumah tangga (majalah Anjung Seri, Majalah Laman, Saji, Didik, Muslimah dan pelbagai bentuk perisian CD/DVD) – membuka minda anak-anak mengikuti teladan daripada ikon keluarga yang berjaya

Kesimpulan : Pepatah Melayu yang menyatakan, anak gadis walau setinggi mana sekalipun ilmunya akan ke dapur bukanlah membawa konotasi yang negatif. Sebaliknya, maksud yang tersirat adalah untuk mengilhamkan setiap individu akan kepentingan menghidupkan suasana kekeluargaan yang harmoni dan jannati. Seyogia, sebelum tradisi dan budaya murni ini luput, wajarlah semua pihak terutama ibu bapa mendidik anak-anak semula ke landasan yang betul.

Percubaan SPM 2014 - 5

2.  Selaku pegawai kesihatan daerah, anda diminta untuk menyampaikan ceramah yang bertajuk ‘Amalan Baik Penjagaan Kesihatan’ sempena Hari Kesihatan Sedunia kepada masyarakat setempat. Sediakan teks ceramah anda selengkapnya.

atau
Sejak belakangan ini terdapat pelbagai penyakit baru yang berpunca daripada amalan dan gaya hidup yang tidak baik. Selaku doktor pakar dalam bidang kesihatan masyarakat, anda dijemput untuk menyampaikan ceramah tentang kegiatan hidup sihat.Tulis teks ceramah anda itu selengkapnya.

Assalamualaikum dan salam muhibah,
Terima kasih kepada Yang dihormati Tuan Pengerusi Majlis, Yang Berbahagia Pengerusi Badan Musyawarah Masyarakat Taman Perdana Sejahtera, Yang dihormati ketua-ketua masyarakat, dan seterusnya tuan-tuan dan puan-puan yang dihormati sekalian.

Hadirin sekalian,
                Orang tua-tua sering mengungkapkan bahawa, kesihatan itu ialah harta yang paling bernilai daripada wang ringgit dan harta benda. Sementara itu, dalam sepotong Hadith Nabi turut diungkapkan akan nilai kesihatan adalah amat bermakna, seperti sabda baginda, “Jagalah masa sihatmu sebelum tiba sakit”. Apabila diteliti daripada dua ungkapan tersebut, justeru tanggungjawab menjaga kesihatan amatlah diberi penekanan sama ada dalam bidang agama malah masyarakat. Walau bagaimanapun, dalam dunia yang penuh pancaroba dan manusia sentiasa diancam kesibukan, pelbagai ragam kehidupan telah mendatangkan pelbagai ancaman terhadap kesihatan. Oleh hal yang demikian, dengan peluang yang diberkan ini, saya ingin berkongsi maklumat dengan hadirin sekalian tentang gaya hidup yang positif berdasarkan polisi ilmu kesihatan.

Tuan-tuan dan puan yang dihormati sekalian,
                Banyak orang yang berfikir bahawa terminologi sihat itu hanya terletak kepada tubuh badan yang sihat tegap dan sasa. Sebenarnya kesihatan adalah merangkumi kesejahteraan fizikal dan rohani iaitu yang meliputi tubuh badan, mental, emosi, dan rohani. Untuk memperoleh kesihatan seumpama itu, justeru setiap individu hendaklah memberikan perhatian dalam semua aspek kesihatan. Penjagaan fizikal yang sihat seperti memperoleh makanan yang berzat dan seimbang adalah amat penting. Hal tersebut memang penting kerana minda dan emosi yang sihat adalah terjana daripada tubuh badan yang sihat.
                Prasyarat terpenting untuk memperoleh kesihatan fizikal, kita hendaklah sentiasa peka terhadap alam sekitar. Dengan kata lain, kawasan sekitar hendaklah sentiasa bersih, bebas daripada sebarang anasir penyakit. Bagi memastikan persekitaran sentiasa dalam suasana bersih, amalan menjaga kebersihan seperti sistem pembuangan sampah yang teratur hendaklah dititikberatkan. Alam sekitar perlu dijaga juga terutama dalam aspek pelesterian iaitu penjagaan alam semula jadi.
                Dalam dunia yang kaya dengan sistem maklumat dan akses maklumat yang semakin canggih pula, kita haruslah proaktif mencari info tentang  kesihatan. Maklumat sama ada yang berkaitan dengan penularan penyakit-penyakit baru, serangan wabak penyakit yang berpunca daripada bawaan seperti Selesema Burung, SARS, dan pelbagai penyakit berbahaya harus diketahui. Selain mengetahui pelbagai jenis penyakit dan bahaya penularannya, kita wajar mendalami kaedah-kaedah penjagaan penyakit. Hal ini tepat seperti pepatah Inggeris yang menyatakan mencegah itu adalah lebih baik daripada mengubat. Dengan kemudahan teknologi tersebut kita mampu mengakses sumber maklumat primer untuk mengawal penyakit. Sesungguhnya tanggungjawab membendung pelbagai gejala penyakit bukan sahaja terletak di bahu pihak berkuasa kerajaan sahaja malah tanggungjawab tersebut harus dipikul oleh individu atau organisasi terutamanya NGO.
                Aspek pemakanan turut menjadi penentu kadar serangan penyakit kepada individu. Pengambilan makanan yang tidak seimbang terutama gula dan lemak sebenarnya telah mendedahkan diri kita kepada pelbagai bahaya. Memanglah jikalau diturut ‘hukum lidah’ setiap yang manis dan lemak itu sedap dan berselera, namun kesengsaraan yang bakal ditanggung oleh badan harus difikirkan juga. Pada hari ini isu pengambilan makanan segera sedang meledak di tengah-tengah polemik masyarakat. Pelbagai pihak memberikan pelbagai reaksi yang bebeza apabila Kementerian Kesihatan tampaknya cukup tegas mahu membatalkan semua lesen pengiklanan makanan segera. Walaupun tindakan Kementerian Kesihatan itu dianggap terlalu drastik dan boleh menimbulkan pelbagai implikasi negatif terhadap ekonomi negara, tetapi kita harus berfikir bahawa reaksi tersebut memberi isyarat bahawa pelbagai gejala penyakit yang berpunca daripada bawaan makanan turut menjadi ancaman besar kepada kesihatan sejagat.

Hadirin sekalian
                Seperkara lagi yang wajar diberi perhatian serius oleh masyarakat adalah berkaitan dengan langkah membendung pelbagai gejala penyakit. Kita harus membuang budaya salah apabila sakit baru hendak berjumpa doktor. Doktor bukan sahaja berfungsi sebagai penyembuh penyakit, sebaliknya mereka amat profesional sebagai perunding dalam mengawal penyakit. Namun keadaan sebalik yang berlaku apabila majoriti daripada masyarakat hari ini akan hanya berjumpa doktor apabila sudah tiada harapan sembuh lagi. Ada segelintir pihak pula enggan berjumpa doktor kerana takut penyakit terpendam akan terbongkar. Daripada terpaksa memendam rasa kerana mengetahui menghidapi pelbagai masalah kesihatan, mereka berpendapat lebih baik tidak diketahui langsung. Akhirnya ramai yang menemui ajal sedangkan kemungkinan boleh diselamatkan sekiranya diketahui lebih awal. Oleh itu, kita wajar mengubah tanggapan yang salah itu dengan cara berusaha mengesan dan mengenal pasti punca penyakit yang mungkin boleh mengancam nyawa kita.
                Selain itu, tabiat merupakan bawaan sepanjang hayat oleh seseorang itu. Sekiranya dia mengamalkan tabiat yang baik, natijahnya baiklah seluruh amalan hidupnya. Sebaliknya jikalau habit yang buruk menjadi bawaan nescaya individu itu akan menanggung sengsara seumur hayat. Hal demikian amat berkait rapat dengan usaha mengubah gaya hidup yang tidak sihat seperti merokok, pemabuk, dan makan secara membujur lalu melintang patah. Ubahlah kepada tabiat yang sihat seperti bersenam secara berjadual, mengawal emosi, dan bergaul dengan rakan-rakan yang berfikiran positif. Semua yang tersebut boleh membantu menstabilkan kesihatan kita memperoleh umur yang panjang. Ingatlah kita kepada nasihat pepatah iaitu, terlajak perahu boleh diundur, terlajak laku bahaya padahnya.

Sekian terima kasih.