Thursday, July 9, 2015

SPM Percubaan 2015 7



Kes salah laku disiplin seperti vandalisme, buli dan tidak menghormati guru kerap berlaku di sekolah belakangan ini. Situasi ini menggambarkan amalan budaya penyayang semakin luntur dalam kalangan pelajar.Sebagai seorang pelajar yang bertanggungjawab jelaskan peranan anda dalam memupuk budaya penyayang di sekolah.
       Budaya penyayang selaras dengan aspirasi yang tertera dalam Wawasan 2020 yang diilhamkan oleh Tun Dr Mahathir Mohammad. Pada tahun 2003, Sekolah Penyayang telah ditubuhkan oleh KPM yang bertujuan untuk menangani masalah kes salah laku disiplin dalam kalangan pelajar. (I) Menurut statistik yang dikeluarkan oleh KPM bahawa dari Jan hingga Jun 2014, sebanyak 13359 kes salah laku pelajar telah dilaporkan, antara lain ialah jenayah berat, jenayah indeks dan jenayah jalanan. MCPF (Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia ) mengesan jenayah pelajar tercicir sekolah turut meningkat iaitu daripada 849 orang pada tahun 2012 kepada 2,011 orang (2013). (K) Memandangkan keseriusan tahap disiplin yang semakin meruncing dalam kalangan pelajar, PPPM( 2013-2025) telah menyasarkan 6 aspirasi yang perlu dilengkapi oleh anak bangsa, iaitu mempunyai kemahiran berfikrah, kemahiran memimpin, kemahiran dwibahasa di samping berilmu, beridentiti nasional dan beretika. (U) Menurut kata mantan Presiden Indonesia, Surkarno bahawa ingin meramalkan masa depan sesebuah negara memandanglah keadaan remaja pada hari ini. Persoalannya,sejauh manakah saya sebagai peneraju tampuk kepimpinan negara menggalas obligasi mutlak untuk menyemarakkan budaya penyayang di sekolah?
Ks-situama, hi kiki ja fit – PBS – hubungan - MMM
       Memanglah tepatnya teori Hieraki Maslow dan Glasser bahawa keperluan asas manusia ialah kasih sayang. Secara fitrahnya, kasih sayang sinonim dengan kehidupan hakiki manusia yang tidak dapat hidup bersendirian. Dari segi keagamaan, nilai kasih sayang merupakan sifat Tuhan yang menjadi anutan manusia. Sifat tersebut merupakan limpahan rahmat-Nya kepada makhluk di buana ini, sebagai amsalnya, Imam Ghazali menegaskan anak sebagai kain putih, terpulanglah corak didikan daripada orang tua. Setiap anak dilahirkan secara fitrah, kedua-dua ibu bapanya yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim). Nabi Muhammad pernah menegaskan bahawa orang yang tidak mengasihi kanak-kanak tidak akan diberkati atau menyalahi perundangan Islam. Maka, saya sebagai hamba-Nya, mestilah saya memahami bahawa nilai kasih sayang ialah terapi jiwa dan perawat segala konflik semasa mengendalikan bahtera di tengah samudera. Tanpa kasih sayang, perasaan salah faham, dendam kesumat yang berpaksikan hukum beraja di mata, bersultan di hati yang akan mengaburi pertimbangan dan akal budi seseorang. Pada tahun 2009, Mohd Hadzrin Mohamad telah dibelasah sehingga koma 8 hari sebelum menemui ajal ekoran berebut kasih di sekolah berhampiran Cheras. Kes ini telah membangkitkan kesedaran warga sekolah dan masyarakat setempat tentang perlunya nilai kasih sayang dalam kehidupan seharian khasnya di sekolah.

Kera sir di padang sar AIA
       Sementara itu, saya juga akan menerapkan konsep Kepimpinan Melalui Teladan yang telah dipelopori oleh Tun Dr Mahathir Muhammad sejak tahun 1983. Sekolah Penyayang meliputi 5 eleman maslahat iaitu persekitaran, pengurusan, warga sekolah, ibu bapa, dan komuniti. Dalam konteks ini, saya sebagai pemimpin pelajar, mestilah memanfaatkan setiap projek yang dijalankan di bawah seliaan barisan pentadbir sekolah. Contohnya, saya akan menggunakan platform yang disediakan untuk mengerahkan dan merangsang rakan seperjuangan saya untuk menjayakan projek yang berkaitan dengan kelestarian persekitaran seperti sekolah lestari,taman botani, kelasku rumahku, pertandingan tandas berbintang lima, Program Indahnya sekolah dan sebagainya.Sebagai pemimpin pelajar sama ada selaku pengawas atau penggerak aktiviti, saya akan menyumbangkan idea atau memberikan penghargaan kepada setiap penyumbang idea semasa melaksanakan setiap projek yang berdaya upaya untuk mewujudkan persekitaran  kondusif di alma mater.  Mukhtasarnya, konsep ini perlu difahami sehingga akar umbinya kerana serasi dengan falsafah keislaman yang terkenal dengan prinsip beribadat, berakidah dan berakhlak supaya disenangi dan disegani oleh semua orang seperti gurindam di bawah;
Pengaruh kepimpinan melalui teladan,
Baik buruk jadi sempadan.
Menjadi kewajipan menjalankan tugas,
Kesederhanaan tetapi penuh tegas.

IKON – guru/ program/ rakan
       Sekolah penyayang juga berkonsepkan kemesraan, muhibah dan mawaddah antara warga sekolah. Hubungan dengan kasih sayang ibarat lagu dengan irama yang diilhamkan oleh Allahyarham Seniman P Ramlee. Maka, saya mestilah menaburkan kasih sayang yang sejati kepada para warga pendidik yg sanggup membakarkan diri untuk menerangi orang lain. Usman Awang( Sasterawan Negara) pernah menukilkan bahawa perdana menteri, ulama, penulis, doktor, penguam, raja dan sebagainya dididik oleh seorang manusia yang bergelar sebagai guru. Guru memanglah perlu dimartabatkan supaya semua anak didik mensyukuri setiap pengorbanan dan jasa mereka yang tanpa mengenal jemu. Justifikasinya, untuk mewujudkan pembelajaran yang kondusif, masalah kes salah laku dalam kalangan pelajar mestilah ditangani melalui Kelab Pencegahan Jenayah, Pembimbing Rakan Sebaya, dan Lembaga Disiplin Pelajar. Saya seyogianya mengaktifkan diri untuk berkecimpung dalam aktiviti yang berkaitan dengan perkembangan sahsiah diri seperti kursus tatasusila, kaunseling dan pembina kerjaya, program motivasi dan sebagainya. Tegasnya, memetik kata pujangga bahawa kawan baik seperti penjual minyak wangi dan kawan buruk seperti penukul besi. Jauhilah perbuatan seperti setitik nila rosak susu sebelangga, seekor kerbau membawa lumpur terpalitlah semuanya, ibarat telur sesangkak, pecah satu pecah semuanya yang akan menyebabkan pidana halimun terserap ke dalam persekolahan saya tanpa disedari. Maka, saya mestilah pandai memilih rakan seperaliran dan berikhtiar untuk mewujudkan budaya penyayang di alma mater selagi hayat terkandung di badan.
BB=getukacara migaul, BB-SMK, BB-tekuma seisa, BB=jahusi ihudada BB-MPK

       Dalam kaca mata etiket sosial, budi pekerti pakaian peribadi, akal fikiran pakaian insani. Budi pekerti merupakan tunjang utama untuk memangkinkan aura pembelajaran yang selesa dan dilingkari dengan perasaan yang saling menghormati, saling menyayang, dan budaya bekerjasama. Menurut Datuk Dr Jais Yatim, generasi kini semakin ketandusan bahasa dan budaya ekoran ledakan sains dan teknologi. Impaknya, jurang antara warga sekolah, atau kerenggangan wasilah antara alumni dengan PIBG menatijahkan kesusahan untuk menjayakan perkongsian etos dan budaya sekolah. Antaranya, Program Mentor Mantee yang diadakan selama 2 minggu sekali di bawah seliaan Pusat Kaunseling dan Bimbingan seakan-akan menemui  skeptikal tentang keberkesanannya lantaran kekangan masa dan sistem pendidikan yang terlalu berorientasikan akademik. Walakin begitu, saya meyakini bahawa budi pekerti merupakan teras kekuatan masyarakat dan sendi ikatan kesatuan antara individu. Warisan tradisi ini perlulah dilahirkan melalui setiap gerak laku, tutur kata, cara hidup, perasaan, pemikiran dan cara pergaulan harian dalam kehidupan berkhalayak. Sebagai pelajar yang beretika syumul, saya bukan sahaja  perlu memiliki kemurahan hati malahan keluhuran peribadi dengan menampilkan perwatakan yang menyenangkan setiap warga sekolah. “Bahawasanya di dalam jasad anak Adam ada seketul daging. Apabila baik daging itu, baiklah seluruh anggotanya. Ketahuilah daging itu ialah hati.”(Riwayat Al-Bukhari). Walhal setiap manusia adalah hidup saling bergantungan dan hidup secara simbiosis, saya yakin bahawa setiap perlakuan saya yang kerdil tetap akan menimbulkan tempias terhadap kawan di sekeliling saya. Seperti yang termaksud dalam gurindam di bawah
Ketelusan hati menjadi bekalan,
Ketinggian peribadi jadi amalan.
Kekuatan bersifat baik hati
Bertimbang rasa dan bersimpati.
      
       Ilmu+kemahiran(pi da sai mai kua lin gaul)
       Pendeta Za’ba pernah menukilkan bahawa ilmu lautan tanpa bertepi, hamparan saujana tanpa tepian. Bahawasanya, ilmu dan kemahiran merupakan prasyarat untuk memartabatkan prestij sesebuah sekolah ke peringkat nasional. SMK Tinggi BM tersohor lantaran terlahirnya bapa demokrasi Tun Abdullah Badawi, SMK Aminuddin Baki terkenal kerana terwujudnya Bapa Pendidikan Malaysia yang berjasa, SMK Berapit tersohor namanya di arena pendidikan kerana terlahirlah Datuk Lee Chung Wei dan tidak terperinya nama-nama sekolah lain yang masyhur di negara kita kerana kejayaan mentarbiah insan yang berguna. Memanglah saya memahami bahawa di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung. Kejayaan sesebuah sekolah memerlukan komitmen dan sinergi yang bersepadu antara banyak pihak, projek tanpa sumbangan yang berbentuk multilateral  mustahilnya membuahkan hasil yang diidamkan. Seyogianya, saya perlu mengasah bakat yang terpendam dalam aktiviti kokurikulum dan pertandingan koakademik demi membawa diri ke peringkat jagatraya. Sesungguhnya, kerajaan berusaha untuk melahirkan modal insan yang berimpak tinggi, banyak projek yang dilaksanakan memerlukan generasi pelapis seperti saya yang diibaratkan aset negara yang tidak ternilai harganya. Ijmalnya, sekolah penyayang bukan sahaja bertujuan untuk melahirkan insan yang berkemahiran tinggi, berintelektual malahan mempunyai wawasan tinggi untuk menjadikan sekolahku, syurgaku.
Jati diri –identiti nasional, an wa ma ke baba, jati diri bangsa= SSS, JD=sifat empunya, kekitaan, x JD=1, x sifat malu- tradisi, 2. X sifat hormat – warga tua 3. Agung budaya barat 4. Imej suram 5. Hala tuju suram 6.
       Akhir sekali, rasa patriotisme dan kekentalan jati diri terhadap tanah tumpah akan melahirkan kecintaan yang mendalam terhadap sekolah jua. Tanpa sekolah, tanpalah modal insan yang mampu berbakti kepada nusa dan bangsa. Pengalaman di sekolah dibayangkan dalam sajak di bawah;
Tempat bermain lagi dikenang,
Inikan pula tempat belajar.
Menurut kata Naquid Al-Attas, generasi muda kini menghadapi kecelaruan minda dan krisis identiti ekoran kenipisan dalam keimanan. Anak muda seperti saya pada zaman ini memanglah berhadapan dengan cabaran global yang paling sengit dan hanyalah keteguhan jati diri bangsa akan menepis segala tohmahan, konflik dan percanggahan dalam diri saya. Tanpa sifat empunya dan semangat kekitaan untuk menjadikan sekolah sebagai tempat menimba ilmu dan pembina sahsiah yang unggul, sekolah penyayang mustahillah wujud dalam sanubari setiap warga sekolah. Sebagai srikandi atau anak solehah, saya akan berikhtiar dan menggembleng kudrat bagai patah kapak gantikan beliung supaya merealisasikan cabaran dalam Wawasan 2020 justeru melahirkan persekitaran sekolah yang kehijauan, kemesraan, dan keselamatan tanpa gangguan sebarang parasit halimun yang bukan sahaja meranapkan barisan anak watan malahan membantutkan perkembangan sesebuah sekolah yang berprestasi tinggi.
RCAH 
       Akhirul kalam, tiada kusut tidak dapat diselesaikan. Segala prakarsa hanyalah menjadi fatamorgana sekiranya tanpa anjakan paradigma dalam kalangan masyarakat. Memang sukar disangkal bahawa institusi pendidikan merupakan cerucuk fundamental untuk melahirkan modal insan yang syumul. Sebagai pemangkin aspirasi negara, saya bukan sahaja perlu melengkapkan diri menjadi pelajar yang berintelektual dan berkemahiran tinggi, malahan bersahsiah ampuh, dan yang dominannya menjadi anak Adam yang sanggup memperjuangkan kedaulatan negara dan kecemerlangan sekolah. Sekolah penyayang merupakan keperluan pada zaman atom yang dikatakan kecanggihan dalam teknologi namun kejahilan dalam akal budi. Walhasil, saya akhiri bicara ini dengan serangkap gurindam seperti di bawah;
Jika pelajar mengaji teliti
Di Sungai cabaran tersedia titi.
Ilmu kembang tegap wibawa,
Sekolah penyayang pasti terbawa.