(cerpen “Cinta Ahmad Mutawakkil”)
1 Berikan penyataan perwatakan bagi setiap
contoh kepada watak seperti yang dinyatakan di bawah
(a) Seorang yang menghargai jasa dan
budi orang lain
Huraian: Ahmad Mutawakkil tetap
menghargai jasa dan budi baik Tuan Booth dengan menghadiri majlis yang diadakan
oleh Tuan Booth di banglo estetnya.
(b) Seorang yang bijak merancang
masa depan
Huraian: Ahmad Mutawakkil belajar
membaca dan menulis dengan Sandra sewaktu dia menumpang hidup selama tiga tahun
dengan Tuan Booth.
(c) Seorang nasionalis muda yang
mempunyai sifat patriotisme yang tinggi
Huraian: Ahmad Mutawakkil secara
terbuka berjuang menentang Inggeris.
(d) Seorang yang petah berbicara
Huraian: Ahmad Mutawakkil telah
berjaya memukaukan masyarakat kampung dengan pengucapan pidatonya yang lantang.
(e) Seorang yang sanggup berkorban
demi tanah air
Huraian: Ahmad Mutawakkil
mempertahankan keselamatan penduduk dan kampungnya daripada ancaman pengganas
komunis.
(f) Seorang pemimpin parti yang
berjiwa besar
Huraian: Ahmad Mutawakkil dipilih
memegang jawatan pemimpin nombor dua di peringkat daerah walaupun ketika itu
dia baru berusia 24 tahun.
|
Latar
masa
|
Tiga
orang pengurus berbangsa Inggeris terkorban dalam
serangan
berkembar oleh pihak komunis di Estet Ephill dan Estet Sungai Siput
|
13
Jun 1998
|
Sandra
kembali semula ke banglo estet peninggalan bapanya untuk mengajar anak-anak
masyarakat kampung.
|
31
Ogos 1958
|
Ahmad
Mutawakkil telah dipilih menduduki kerusi pemimpin nombor dua parti di
peringkat daerah pada unurnya 24 tahun
|
1952
|
Ahmad
Mutawakkil berusia 17 tahun
|
1946
|
Parti
Komunis Malaya mula mengganas di seluruh Tanah Melayu.
|
1948
Jun 16
|
Penduduk
kampung mengadakan majlis doa kesyukuran dan bacaan tahlil di surau.
|
31
Ogos 1957
|
Usai solat maghrib - ketika Imam Ngah
Deraman sedang berdoa, dengan tubuh dipaling ke kanan menghadap Penghulu
Ibrahim Sigap, dan kami para makmum pula, sepatah demi sepatah, mengaminkan
setiap baris kalimah - di pintu surau, terdengar suara orang memberi salam.
Perlahan dan sangat rengsa bunyinya.
Sambil berdoa, Imam Ngah Deraman
berpaling - disusuli Penghulu Ibrahim Sigap. Melihat saja, mata kedua-duanya
tiba-tiba terjegil, dan nampak sangat terperanjat. Dengan telapak tangan yang
masih menadah doa, kami segera menoleh. Dek pelita ayan yang tergantung pada
alang beranda sangat terang cahayanya, maka susuk tubuh dan wajah lelaki yang
tersepuk di muka pintu segera kami kenal akan gerangannya.
Dialah Ahmad Mutawakkil. Wajahnya
berkerut-kerut; kedua-dua matanya terpejam. Kemeja putih ala-ala peon British
dipenuhi darah, manakala seluar kelabunya dipenuhi kotoran. Malah, calitan
lumpur dan sisa-sisa daun kering turut melekat pada muka dan rambutnya.
i.Bagaimanakah keadaan Ahmad
Mutawakkil ketika tiba di surau?
Keadaan Ahmad Mutawakkil ketika tiba
di surau ialah wajahnya berkerut-kerut dan kedua-dua matanya terpejam. Kemeja
putih ala-ala peon British yang dipakainya dipenuhi darah, manakala seluar kelabunya dipenuhi kotoran.
ii.Sekiranya anda berada di surau,
apakah tindakan anda untuk menyelamatkan Ahmad Mutawakkil?[3 Sekiranya saya
berada di surau, tindakan saya untuk menyelamatkan Ahmad Mutawakkil ialah saya
akan menghubungi pihak hospital dengan segera untuk menghantar ambulans.
Seterusnya, cuba memberikan rawatan awal dengan membersihkan luka-
lukanya. Selain itu, menenangkannya agar tidak risau akan kecederaan yang
dialaminya.
iii.Huraikan satu latar tempat yang
terdapat dalam petikan di atas dan satu latar tempat lain daripada keseluruhan
cerpen tersebut. [4 markah]
Satu latar tempat yang terdapat
dalam petikan di atas adalah di surau. Contohnya, Ahmad Mutawakkil muncul
dengan keadaan berlumuran darah semasa orang-orang kampung baru selesai
mendirikan solat maghrib. Satu latar tempat lain daripada keseluruhan cerpen
adalah di banglo estet Tuan Booth.
Contohnya, Tuan Booth tinggal bersama-sama dengan isterinya dan seorang anak
perempuannya, iaitu Sandra di banglo itu.
Kehadiran Tuan Booth dan keluarga,
serta lima belas keluarga buruh estet keturunan India serba sedikit merubah
wajah kampung kami.
Jalan yang dulunya tanah merah batu
lada, sudah dikejapkan; tak lagi becak kala musim hujan, dan kurang berkeladak
pada musim kemarau.
Tuan Booth yang murah senyuman itu,
lama-kelamaan menjadi sebahagian panorama kampung. Walaupun lelaki kulit putih
yang gemar berseluar pendek dan bertopi bulat itu terkenal kerana kemurahan
senyumannya, kawasan kebun getah, estet pekerja serta banglo kolonialnya tetap
asing kepada kami.
Cuma sejak kematian Wak Sadir,
anaknya, Ahmad Mutawakkil, yang sudah yatim piatu itu menjadi satu-satunya anak
kampung yang sentiasa keluar masuk ke pekarangan estet Tuan Booth.
“Eloklah ... paling tidak, dia
bekerja dengan Orang Putih tu, belajar mencari makan sendiri.” Begitulah pandangan
kami. Walaupun hasil getah Tuan Booth setiap tahun nampaknya sangat menjadi,
kami tetap bertani secara tradisi.
Di kebun, berselerak pokok pisang
yang ditanam, berselang-seli dengan ubi kayu dan keledek. Sawah pula, laksana
lautan emas kala musim menuai. Kami tetap orang kampung yang dulu, yang hidup
atas dua matlamat - rezeki dan ibadat.
i.Bagaimanakah kehidupan orang
kampung seperti yang digambarkan dalam petikan? [2
markah]
Kehidupan orang kampung seperti yang
digambarkan dalam petikan ialah orang kampung menjadi petani dengan menanam
pisang, ubi kayu, keledek, dan padi. Selain itu, mereka hidup berlandaskan dua
matlamat, iaitu mencari rezeki dan beribadat.
ii.Sekiranya anda Tuan Booth, apakah
yang akan anda lakukan untuk mendekati orang-orang kampung? [3 Sekiranya saya
Tuan Booth, perkara yang akan saya lakukan untuk mendekati orang-orang kampung
ialah bergaul mesra dengan orang-orang kampung . Selain itu, saya akan mengajak
orang-orang kampung datang berjunjung ke rumah. Seterusnya, menziarahi rumah
orang-orang kampung. Akhirnya, melibatkan diri dalam aktiviti yang diadakan
oleh orang-orang kampung.
iii.Huraikan satu persoalan yang
terdapat dalam petikan di atas dan satu persoalan lain daripada keseluruhan
cerpen tersebut. [4 markah]
Satu persoalan yang terdapat dalam
petikan di atas ialah Penghijrahan orang asing ke negara kita.
Contohnya, Tuan
Booth dan keluarga, serta lima belas keluarga buruh estet keturunan India berhijrah ke
negara kita untuk bekerja di estet.
satu persoalan lain daripada
keseluruhan cerpen tersebut.
Selain itu, semangat
patriotisme yang tinggi dalam diri pejuang. Contohnya, Ahmad Mutawakkil menggesa rakyat agar
bersama-sama berjuang untuk memerdekakan tanah air daripada cengkaman
penjajah Inggeris.
Akhirnya, kisah percintaan
yang tidak kesampaian . Contohnya, Sandra amat menyayangi Ahmad Mutawakkil
tetapi percintaan mereka tidak kesampaian kerana Ahmad Mutawakkil telah mati
selepas ditembak komunis.
Tahun 1943, dia semakin kerap
menghilang. Pada suatu hari, Imam Ngah Deraman memberitahu kami, “Kata Ahmad
Mutawakkil, di bandar, dia bekerja membaca dan menjawab surat-surat rahsia
daripada Inggeris untuk kumpulan anti- Jepun.”
Kami mendengar, tetapi tidak begitu
memahami perihal cerita itu. Cuma satu hari pada tahun 1945, beberapa bulan
setelah kelibat tentera Jepun langsung tidak lagi menjengah kampung kami, Imam
Ngah Deraman menyampaikan berita terbaharu.
“Ahmad Mutawakkil balik tengah malam
tadi. Katanya, Hiroshima dan Nagasaki kena bom. Jepun akan menyerah kalah tak
lama lagi.”
Walaupun cerita itu laksana mimpi
yang kabur dan sukar ditafsirkan, kami tetap berasa lega dan menyembahkan
syukur.
Misai terunanya tak ubah macam bulu
roma, tetapi perawakannya sangat mengesankan. Pada suatu hari, pada tahun 1946,
selesai mengaminkan solat isyak, dia mengengsot merapati Imam Ngah Deraman,
bersalaman sambil berbisik.
i.Apakah berita
yang disampaikan oleh Imam Ngah Deraman kepada orang-orang kampung? [2 markah]
Berita yang disampaikan oleh Imam
Ngah Deraman kepada orang-orang kampung ialah berita tentang kepulangan Ahmad
Mutawakkil pada tengah malam tadi ...Hiroshima dan Nagasaki dibom dan Jepun
akan menyerah kalah tidak lama lagi
ii.Kehidupan zaman penjajah penuh
dengan penderitaan. Pada pendapat anda, bagaimanakah cara untuk mempertahankan
kemerdekaan negara? [3 markah]
Pada pendapat saya, cara untuk
mempertahankan kemerdekaan negara adalah dengan berusaha bersama-sama untuk
menjaga keamanan negara. Seterusnya, .tidak mendedahkan maklumat keselamatan
negara kepada pihak luar. Akhirnya, meningkatkan ilmu pengetahuan untuk membangunkan
negara.
iii.Huraikan satu nilai kemanusiaan
yang terdapat dalam petikan cerpen di atas dan satu nilai kemanusiaan lain
daripada cerpen tersebut yang tidak terdapat dalam petikan. [4 markah]
Satu nilai kemanusiaan yang terdapat
dalam petikan cerpen di atas ialah kesyukuran. Contohnya, Penduduk kampung
bersyukur selepas mendengar berita kekalahan tentera Jepun.
satu nilai kemanusiaan lain daripada
cerpen tersebut yang tidak terdapat dalam petikan.
Cinta akan negara. Contohnya Ahmad Mutawakkil berjuang
meniupkan api semangat patriotik melalui penulisannya pada surat khabar dan
melalui ceramah yang disampaikannya kepada masyarakat kampung.
Seterusnya, nilai keberanian. Contohnya, Ahmad
Mutawakkil berani bersuara dengan lantang
dan secara terang-terangan membidas dan mengkritik perjuangan pihak
komunis.
Selain itu, nilai ketabahan
. Contohnya, Ahmad Mutawakkil tabah berdepan dengan pelbagai cabaran dalam
perjuangannya menuntut kemerdekaan negara.
Ahmad Mutawakkil, sudah jarang-jarang
benar balik ke kampung. Perjuangan parti meruntun waktunya dihabiskan di
bandar. Tahun 1952, dalam usia 24 tahun, dia dipilih menduduki kerusi pemimpin
nombor dua parti di peringkat daerah.
Tidak cukup dengan tanggungjawabnya
ke sana sini untuk berceramah, Ahmad Mutawakkil turut menulis dalam surat
khabar. Dia juga terkenal sebagai wartawan. Tulisannya banyak merangsang orang
Melayu untuk bersiap sedia mengisi kemerdekaan.
“Jangan nanti selepas merdeka, kita
jadi macam kera mendapat bunga.” Untuk merdeka, katanya, perjuangan bukan
setakat mendesak Inggeris berundur.
“Malah, demi mengisi kemerdekaan,
kita juga perlu mendesak diri sendiri, mengikis semua tabiat buruk bangsa kita.
Kita pasti akan merdeka, dan untuk itu, kita perlu berjuang mengubah sikap dan
pandangan sempit bangsa kita ....”
Akhimya, selepas berbulan-bulan
lamanya Ahmad Mutawakkil menghilang, satu hari, pecahlah berita tentang
kepulangannya. Oleh sebab namanya sebagai wartawan masyhur disebut orang di
sana.sini, Tuan Booth mahu meraikan kejayaannya itu.
Seperti biasa, kami dijemput sama.
Di majlis itulah, seorang daripada kami secara tidak sengaja terdengar
perbualan Ahmad Mutawakkil dengan anak gadis Orang Putih itu.
i.Mengapakah Ahmad Mutawakkil
jarang-jarang pulang ke kampung? [2 markah]
Ahmad Mutawakkil, sudah
jarang-jarang pulang ke kampung kerana banyak waktunya dihabiskan di bandar
...di samping itu. dia dipilih
menduduki kerusi pemimpin nombor dua parti pada peringkat daerah ...dia juga
sibuk berceramah di merata tempat dan turut menjadi penulis dalam surat khabar
ii.Pada pandangan anda, selain
melalui akhbar, bagaimanakah sesuatu berita dapat disebarkan kepada umum?
... Melalui
televisyen dan radio. Selain itu, Melalui Internet atau melalui media
sosial seperti facebook, twitter, instagram, dan sebagainya. Akhirnya, penyebaran daripada
seseorang kepada seseorang yang lain.
iii. Huraikan satu perwatakan Ahmad
Mutawakkil yang terdapat dalam petikan cerpen di atas dan satu perwatakan lain
Ahmad Mutawakkil daripada cerpen tersebut yang tidak terdapat dalam petikan. [4
markah]
Satu perwatakan Ahmad Mutawakkil
yang terdapat dalam petikan cerpen di atas seorang yang mempunyai semangat
cinta akan negara. Contohnya, Ahmad Mutawakkil telah membakar semangat
orang-orang kampung untuk berjuang mendapatkan kemerdekaan melalui ceramah dan
penulisan dalam akhbar.
Satu perwatakan lain Ahmad
Mutawakkil daripada cerpen tersebut yang tidak terdapat dalam petikan seorang
yang berani. Contohnya, Ahmad Mutawakkil berani bersuara demi kebenaran melalui
penulisannya dalam surat khabar dan penyampaian pidatonya dalam usaha menentang
komunis.
“Kalau bukan awak yang ajar saya menulis dan membaca,” kata Ahmad
Mutawakkil, “tak mungkin saya jadi wartawan. Saya sangat terhutang欠 budi恩.” Gadis itu tersenyum, menjawab dalam bahasa Melayu yang fasih流利. “Dari dulu,
saya tau awak bijak ... tapi saya tak sangka猜测, awak akan sehebat一样厉害 ini.”
Ahmad Mutawakkil terdiam, memandang看 tepat 准wajah面 gadis itu. “Pujian称赞 itu terlalu
besar. Selagi 只要Tanah Melayu
belum merdeka, saya tidak layak资格 menerima apa-apa pujian, Sandra.” Itulah kali terakhir kami menyertai Ahmad Mutawakkil ke rumah
Sandra, anak gadis Tuan Booth. Sejak serangan攻打 berkembar di Estet Ephill dan Estet Sungai Siput pada 13 Jun 1948
yang mengorbankan tiga orang pengurus Inggeris, ketegangan 紧张merayap爬 ke seluruh
negara dan sampai juga ke kampung kami.Bermula pada 16 Jun 1948 di Perak dan
tiga hari kemudian di seluruh negara, di mana-mana, kebebasan mulai terbatas限制. Darurat危急 diisytiharkan宣布. Parti Komunis
Malaya mula menggila.
i.Apakah
reaksi反应 Ahmad Mutawakkil apabila Sandra menyatakan rasa kagumnya terhadap
kebolehannya?
...
Ahmad Mutawakkil terdiam... Ahmad Mutawakkil memandang tepat ke wajah Sandra
...Ahmad
Mutawakkil mengatakan bahawa pujian yang diberikan oleh Sandra terlalu besar
ii.Pada
pendapat anda, mengapakah darurat diisytiharkan apabila berlaku sesuatu
keganasan 凶猛atau bencana灾难 di sesebuah negara? Berikan tiga sebab anda. [3 markah]
...untuk
melindungi penduduk daripada serangan pengganas atau bencana ... untuk
membolehkan pihak berkuasa menjalankan kerja- kerja menyelamatkan mangsa perang
...supaya kegiatan keganasan atau masalah bencana boleh dikekang.
iii.Jelaskan
satu perwatakan Ahmad Mutawakkil yang terkandung dalam petikan dan satu
perwatakannya berdasarkan keseluruhan cenpen. [4 markah]
Satu
perwatakan Ahmad Mutawakkil dalam petikan cerpen ialah seorang yang mengenang
budi念恩.
Contohnya, Ahmad Mutawakkil terhutang budi akan对于 keikhlasan Sandra yang mengajarkannya menulis dan membaca.
Satu
perwatakan Ahmad Mutawakkil daripada keseluruhan cerpen ialah seorang yang
_____ berani bersuara. Contohnya, Ahmad Mutawakkil berani menuduh控告 perjuangan komunis sebagai pengkhianat 背叛negara
melalui penulisannya dalam surat khabar dan penyampaian pidatonya.
Malam itu, selepas solat isyak, Imam Ngah Deraman bergegas
meninggalkan surau dan esoknya, kami mendapat tahu dia pergi mencari Ahmad
Mutawakkil. Budak itu dibawa ke rumahnya. Sejak itu, dalam kesulitan hidup
zaman Jepun, Ahmad Mutawakkil menjadi anak angkatnya. Cuma kekerapan budak itu
menghilang, lama-kelamaan diterima Imam Ngah Deraman sebagai satu kebiasaan.
“Aku tak sangka
budak tu pandai menulis. Anak Orang Putih tu ajar dia banyak benda. Dia juga
pandai cakap Orang Putih,” kata Imam Ngah Deraman.
Di surau,
terutama, pada malam hari, di hadapan Penghulu Ibrahim Sigap, Imam Ngah Deraman
menyampaikan apa-apa sahaja berita yang dikhabarkan Ahmad Mutawakkil.
“Maknanya, dia
bukan merayaulah,” kata Penghulu Ibrahim Sigap. Pada usia 15 tahun, Ahmad
Mutawakkil laksana jendela – tempat kami menjenguk dunia.
Tahun 1943, dia
semakin kerap menghilang. Pada suatu hari, Imam Ngah Deraman memberitahu kami,
“Kata Ahmad Mutawakkil, di bandar, dia bekerja membaca dan menjawab surat-surat
rahsia daripada Inggeris untuk kumpulan anti-Jepun.”
i.Berdasarkan petikan di atas,
apakah keistimewaan-keistimewaan yang dimiliki oleh Amad Mutawkkil yang
mengagumkan Imam Ngah Deraman?
Ahmad Mutawakkil pandai
menulis..berkebolehan bertutur dalam bahasa Inggeris
ii.Pada pendapat anda, apakah
faedahnya seseorang itu mengausai pelbagai bahasa sebagai sumbangan untuk
kemajuan negara?
...dapat memerluas perdagangan dengan
kebolehan berkomunikasi...dapat memajukan industri pelancongan dengan kebolehan
sebagai pemandu pelancong...dapat menjadi jurubahasa dalam pelbagai persidangan
iii.Jelaskan satu persoalan yang
terdapat dalam petikan di atas dan satu persoalan lain daripada cerpen tersebut
yang tidak terdapat dalam petikan.
Persoalan dalam petikan ialah
kepentingan menguasai kemahiran membaca dan menulis. Contohnya, Ahmad
Mutawakkil yang menguasai kemahiran membaca dan menulis mampu menyalurkan
pelbagai maklumat kepada penduduk kampung.
Manakala persoalan dalam cerpen
ialah perjuangan menentang fahaman yang
tidak betul. Contohnya, Ahmad Mutawakkil menolak ideologi komunis dan
menjelaskan kepada orang kampung bahawa fahaman komunis itu bertentangan dengan
fahaman Melayu yang menganut agama Islam.
Sekalipun
secara terbuka Ahmad Mutawakkil berjuang menentang Inggeris, dia tetap akrab
dan mesra dengan keluarga Tuan Booth yang kembali ke estet sebaik-baik saja
Jepun kalah.
“Saya suka pemuda yang berani,” kata
Tuan Booth. “Sekarang,” kata Orang Putih itu lagi, “di mana-mana, orang Melayu
sudah lawan Inggeris, dan Ahmad Mutawakkil nasionalis Melayu paling muda.”
Sejak kembali, Tuan Booth jauh
berubah. Dia tidak lagi terperap di estet. Pada setiap petang, biasanya selepas
solat asar, dia akan menjengah ke surau. Dia akan duduk berbual-bual, bercerita
itu ini, terutama dengan Imam Ngah Deraman dan Penghulu Ibrahim Sigap. Ada
sekali, sewaktu Ahmad Mutawakkil balik ke kampung, Tuan Booth mengundang kami
ke banglonya.
“Dia pelawa kita minum teh di
banglonya,” kata Ahmad Mutawakkil. “Saya fikir, Tuan Booth ikhlas nak
berbaik-baik.”
Kami terdiam, tak berani bersuara,
menantikan kata putus daripada Imam Ngah Deraman dan Penghulu Ibrahim Sigap.
Akhirnya, setelah agak lama buntu, Ahmad
Mutawakkil meluahkan pandangan. “Selama Tuan Booth di sini, sejak dulu lagi,
tak pernah dia memusuhi kita. Jadi, saya fikir atas sifat hati Melayu, orang
berbudi kita berbahasa. Hati Melayu tak reti bermusuh, hati Melayu penuh
dengan persahabatan.”
i.Nyatakan perubahan-perubahan dalam
din Tuan Booth yang kembali semula ke estet setelah kekalahan Jepun.[2 markah]
... tidak lagi memencilkan diri di
banglo tetapi sudah bercampur dengan penduduk kampung ... kelihatan datang
berbual-bual dengan Imam Ngah Deraman dan Penghulu Ibrahim Sigap ... turut
mempelawa orang kampung minum teh di banglonya
ii.Pada pendapat anda, apakah
usaha-usaha yang dapat dilakukan agar setiap kaum di negara mi sentiasa taat
dan setia kepada negara?[3 ]
... menggiatkan kempen kesedaran
agar mempertahankan bumi kelahiran
.. menyampaikan ceramah dalam
kurikulum di sekolah agar teguh dengan prinsip di mana bumi dipijak di situ
langit dijunjung ... kursus-kursus motivasi seperti PLKN turut menyelitkan
konsep ketaatan kepada negara
iii.Jelaskan satu latar masyarakat
yang terdapat dalam petikan di atas dan satu latar masyarakat lain daripada
cerpen tersebut yang tidak terdapat dalam petikan.
Latar masyarakat dalam petikan ialah
... masyarakat yang bergaul mesra tanpa mengira batas kaum, warna kulit, dan
latar belakang. Contohnya, Tuan Booth semakin mesra dengan penduduk kampung.
Manakala latar masyarakat dalam cerpen
ialah... masyarakat penjajah yang mengaut keuntungan ekonomi tanah air.
Contohnya Tuan Booth telah membuka estet getah dan mengupah 15 keluarga
berketurunan India untuk bekerja sebagai buruh di estet getahnya.
Malam itu, sesuai solat maghrib, seiring debar yang kami tanggung
sejak subuh, tampangnya muncul juga. Darah membuak-buak bagai mata air. Tiga
lubang buka tanda ditusuk peluru yang ditembak dari jarak dekat menyebabkan
kami tidak sanggup melihatnya.
Sesuai melafazkan
kalimah syahadah, sebaik-baik saja matanya terpejam di atas ribaan Imam Ngah
Deraman sambil menggenggam tangan Penghulu Ibrahim Sigap, padamlah satu-satunya
pelita yang selama ini menerangi hati dan fikiran kami. Seluruh kampung murung
dan berbalam, laksana terkatupnya sebuah jendela tempat kami mengenal dunia.
31 Ogos 1957 –
ketika bulan merdeka sangat terang di langit, kami beriktiraf di surau. Sesuai
dengan semangat warisan moyang-poyang sejak kampung itu dipugar, kami meraikan
merdeka dengan dua matlamat: rezeki dan ibadat.
Surau penuh sesak
– kami menganjurkan majlis doa kesyukuran dan bacaan tahlil, khusus untuk orang
yang sangat kami cintai. Kami selalu mengenangkankan kata-katanya: Perihal
lurusnya hati Melayu, berbudi cara Melayu, bersahabat cara Melayu. Malah,
segala debar cinta kepada bangsa dan negara. Kami sentiasa rindu akan kata-kata
semangat anak muda itu: “Tanah Melayu pasti merdeka!”
Tuan Booth
sekeluarga balik ke England seminggu selepas merdeka, tapi setahun kemudian –
ketika kami bersiap-siap di surau meraikan setahun merdeka – gadis Inggeris
berambut perang dan bermata biru lembut itu muncul semula.
i.Jelaskan tiga latar masa berserta
dengan contoh yang terkandung dalam petikan cerpen di atas.[5 markah]
...pada waktu malam. Contohnya, Ahmad
Mutawakkil muncul di surau dalam keadaan cedera parah akibat ditembak oleh
komunis dan berlumuran dengan darah pada waktu malam.
...31 Ogos 1957. Contohnya, penulis dan
penduduk kampung beriktikaf di surau dengan menganjurkan majlis doa kesyukuran
dan bacaan tahlil.
...seminggu selepas merdeka. Contohnya,
Tuan Booth sekeluarga balik ke England seminggu selepas merdeka.
ii.Pada pendapat anda, mengapakah
anak gadis Tuan Booth yang berbangsa Inggeris datang semula ke banglo di
estetnya? Berikan empat alasan anda. [4 markah]
...untuk bertemu dengan kawan-kawan
dan penduduk kampung.
...untuk menyambung semula
kerja-kerja perladangan getah bapanya yang tertangguh selama setahun.
...untuk mengunjungi pusara
kekasihnya, Ahmad Mutawakkil.
... untuk berbakti kepada penduduk
kampung.
No comments:
Post a Comment