Monday, August 2, 2010

esei berpandu-punca-punca kepupusan hidupan liar

1F-yeoh wei chun
Dalam menongkah arus pascaglobalisasi ini, anjakan paradigma kian dimanifestasikan dalam jagatraya.Namun, kita acapkali tersentak oleh isu kepupusan hidupan liar seperti badak, harimau panda dan lain-lain yang dimomokkan sebagai agenda aktuil.(31pp)

Kegiatan pembalakan haram bagai cendawan tumbuh selepas hujan telah mencetuskan kemelut ini bagai duri dalam daging.Keghairahan manusia jagatraya berlumba-lumba mencari kemewahan melalui angkara tersebut.Pembangunan metropolitan tanpa kawalan telah menyebabkan habitat flora dan fauna menemui kebajetan.(39pp)

Di samping, manusia yang menunjangi norma hedonistik dan individualistik telah menjahanamkan habitat hidupan liar. Hidupan liar terpaksa dikorbankan lantaran tamak haloba umat manusia. Tamsilnya, tanduk, belulang dan makanan eksotik telah dihidangkan untuk memenuhi nafsu kita. (31pp)

Penggemblengan kuadrat bagai genggam bara api biarlah sampai arang dilestarikan untuk memulihara kurniaan Tuhan. Zuriat kita akan berpeluang menggilap peninggalan kita pada zaman leluhur. (24pp)



125 patah perkataan


1F- Lim Jieh Sim

Dasawarsa ini, kita acapkali dimomokkan dengan kepupusan hidupan liar dalam sidang akhbar. Oleh itu, rencam punca yang menunjangi agenda aktuil ini wajar ditelaah hingga akar umbinya.(26pp)

Afdalnya, penerokaan hutan belukar untuk pembangunan pencakar langit bagai cendawan tumbuh selepas hujan telah menjejaskan keseimbangan ekosistem jagatraya.Natijahnya, hidupan liar bagai anak ayam kehilangan ibu bahana habitat telah dibobrokkan oleh keghairahan pemaju. (33pp)

Ghalibnya, pemburuan tanpa lesen telah memudaratkan kemelut ini.Hal ini disebabkan pemburu ingin menggondol keuntungan daripada penghasilan tanduk,makanan estotik dan belulang.Ironinya, kerajaan bukan sahaja tidak menguatkuasakan undang-undang untuk memelihara hidupan liar, malahan telah berjinak-jinak dengan kekangan ini.Natijahnya, pencemaran telah menjahanamkan hidupan liar, khususnya hidupan akuatik.(49pp)

Akhirul kalam, penggemblengan kudrat bagai menarik rambut di dalam tepung seyogia diimplementasikan bagi merealisasikan cita-cita murni kita untuk melestarikan kemapanan alam sekitar.(20pp)

128 patah perkataan

Langkah-lLangkah mewujudkan perpaduan kaum di negara kita

1.jana1. hidup; 2. nyawa; ~-bijana tempat lahir;
menjanakan menghasilkan, mengadakan, melahirkan, mengeluarkan: ~ kuasa elektrik; peranan yg dimainkan oleh sektor pertanian dlm ~ pendapatan dan guna tenaga;
menggubal
membuat, menyusun, mencipta (undang-undang, perlembagaan, dll), membentuk dan mengatur (menyusun): jawatankuasa itu telah ~ satu perlembagaan yg baru; terpulanglah kpd kerajaan kelak utk ~ dasar-dasar utk menggalakkan bumiputera dlm perniagaan dan perdagangan;
mencerakinkan1. menyelidik atau menyiasat sesuatu keadaan (perbuatan, gejala, ciptaan, dll) utk menge­tahui sebab-sebab (kedudukannya dll): ia diakui sbg tokoh yg pertama ~ dasar-dasar ini; 2. menghuraikan sesuatu bahan kpd bahagian-bahagiannya (spt unsur dll); 3. menghuraikan (memisahkan, menceraikan, dll) sesuatu kpd bahagian-bahagiannya: prisma yg pertama ~ cahaya putih dan prisma yg kedua menghasilkannya;
dasar1. bahagian yg di bawah sekali (bkn laut, sungai, botol, kuali dll): Air sungai itu sangat jernih hingga nampak ~nya. 2. asas; panduan (pendapat, falsafah, aturan dll): ~ kerajaan ialah meninggikan taraf ekonomi rakyat Malaysia. ~ Ekonomi Baru dasar yg membuka jalan ke arah penyelesaian masalah ekonomi yg tidak seimbang. 3. lantai:~ rumah itu dibuat drpd simen. 4. lapisan yg di bawah sekali (pd gambar dll): latar: ~ gambar itu berwarna biru muda. 5. bp memang begitu (perangainya, sifatnya dsb): ~ hidung belang, di mana pun, dia suka mengganggu perempuan.

teguh1. tidak mudah terbongkar atau roboh, kukuh (buatannya), kuat, erat (ikatannya dll): jikalau sepohon kayu banyak akarnya lagi ~, apakah ditakutkan ribut; kainnya ~, tahan lama, ringan dan senang dicelup; 2. ki kuat (tali persaudaraan, persahabatan, dll), rapat: demikian sekali ~nya tali persaudaraan yg telah diikat antara orang Muhajirin dgn orang Ansar itu; 3. ki tidak merosot (ekonomi dll), kuat: keadaan ekonomi negeri kita tetap ~, baik dr segi kewangan mahupun barang-barang; 4. tidak berubah (iman, hati, pendirian, kesetiaan, dll), tetap: beliau mempunyai keazaman yg ~ dan kesang­gupan yg kukuh utk menghadapi berbagai-bagai peristiwa hidup; ~ hati = hati ~ kuat hatinya; ~ setia tidak berubah-ubah kesetiaan­nya; yg ~ disokong, yg rendah ditindih prb ketidak-adilan;
tunjang-menunjang saling bantu-membantu: saling bertukar pengalaman, pandangan, dan pendapat serta ~ dlm setiap gerakan dan kegiatan sasterawan;
menunjang 1. menyokong (menopang, menongkat, dll) supaya jangan rebah atau runtuh; 2. = menunjangi memberi sokongan dsb, menolong menjadikan (lebih) kukuh (berkesan, berpengaruh, dll), membantu: se-masa aku sekolah, mamakku turut ~ belan­ja­ku itu dgn wang; dunia kesusasteraan masa kini masih dikuasai dan ditunjangi oleh golongan penulis veteran yg telah lama berkarya;
menunjangi memberi sokongan dsb, menolong menjadikan (lebih) kukuh (berkesan, berpengaruh, dll), membantu: semasa aku sekolah, mamakku turut ~ belan­ja­ku itu dgn wang; dunia kesusasteraan masa kini masih dikuasai dan ditunjangi oleh golongan penulis veteran yg telah lama berkarya;
Alat solek
menampilkan1. membawa ke muka (ke depan), memajukan, mengemukakan: maka baginda pun terlalu marah, segera ~ gajah­nya mengusir Seri Nara Diraja; penulis ~ karya yg memberatkan tema-tema persoal­an; 2. memperlihatkan, menampakkan, me­nunjukkan: orang yg berwajah murung itu kini ~ senyuman;
pergolakan kekacauan (kekalutan, kekeruhan) dlm lapangan politik dll, huru-hara, keadaan tidak tenteram: ~ politik akibat percubaan rampasan kuasa itu makin meruncing; ~ perjuangan merasmikan bahasa Melayu.
golak; bergolak 1 menggelembung atau membuak-buak kerana dipanaskan; menggelegak; mendidih. 2 ki tidak tenang atau tidak tenteram (ttg keadaan, perasaan); bergelora: Negara itu sedang ~ dgn perang saudara. Hatinya ~ memikirkan peristiwa itu. pergolakan keadaan bergolak; keadaan tidak tenang; kekacauan dlm hal politik dll.
meletus1. meledak (gunung berapi, bom, dsb), pecah dgn mengeluarkan bunyi yg kuat: kepulan asap kelihatan bulat-bulat di tempat peluru itu ~; 2. ki bermula (peperangan, pertentangan, persengitan, dll): roman ini dikarang oleh tuan Hamka lama sebelum Perang Dunia Kedua ~;
Utuh
1. tidak rosak (kemik, retak, sompek, dll), sempurna: meja yg masih ~; 2. tidak ber-pecah-pecah, bulat, lengkap: negara masih tetap ~, ekonomi kita berkembang terus; seutuh lengkap dan tidak kurang sedikit pun (tidak berpecah-pecah); keseutuhan kesatuan; mengutuhkan menjadikan utuh (lengkap, sempurna); keutuhan perihal (sifat, keadaan) utuh, ke-bulatan, kesempurnaan: menjaga ~ negara Malaysia; ~ bahasa Melayu sbg bahasa pengantar pendidikan memang jelas ke-lihatan pd hari ini..

rohani Ar 1. roh; 2. bkn dgn roh, rohaniah: falsafah kebendaan yg tidak mengakui ke­tuhan­an, ~, dan perkara-perkara yg lain drpd kebendaan; 3. batin, yg berkaitan dgn jiwa, lwn jasmani: apakah sebenarnya yg hendak dikejar, kepuasan ~ atau kepuasan jasmani? kerohanian perihal rohani, sifat-sifat rohani, rohaniah: kebatinan dan ~ juga harus masuk hitungan setiap penilaian.
interaksi tindakan atau perhubungan aktif antara satu sama lain, tindak balas antara dua atau beberapa pihak: kaunseling ialah satu proses yg melibatkan ~ antara seorang kaunselor dgn kliennya; komunikasi massa sering diertikan sbg proses perhubungan atau ~ antara individu dlm sesuatu kelompok masyarakat; berinteraksi bertindak (berhubungan secara aktif dsb) antara satu sama lain, saling bertindak (mempengaruhi, berhubungan, dsb): persidangan itu telah memberi banyak peluang kpd para peserta utk ~ serta bertukar-tukar fikiran; murid-murid drpd berbagai-bagai kaum bergaul dan ~.
cerah l1. terang (bkn hari, bulan, lampu,langit, dll): hari sudah ~; 2. jernih (bkn kaca dll); 3. tidak hitam, agak putih (bkn kulit): kulitnya ~; 4. berseri, tidak muram (bkn rupa muka): wajah Cikgu Seman belum ~ betul; 5. ki baik, bahagia, elok: kehidupan mereka menjadi bertambah-tambah ~; 6. ki berakal, cerdik: mujurlah Abang Mat tu ~ sikit; ~ ceria terang lagi bersih (bkn udara, cuaca, dll); ~ kulit tidak hitam (dan tidak putih benar);
mengecap1. mengeluarkan bunyi spt bunyi cicak; 2. = mengecap-ngecap, berkecap­-kecap, terkecap-kecap mengatup-ngatup­kan mulut ketika makan hingga berbunyi berdecap-decap: dia makan sambil ~-ngecap; 3. merasa (mencuba) masakan dll, men­cicip: ~ gulai utk mengetahui sedap tidaknya; 4. ki merasai, menikmati: ~ kebahagiaan; ~ nikmat;
selaras sama haluan, secocok, sepadan, sesuai: tawanan perang mestilah dijaga ~ dgn kandungan Perjanjian Geneva;
menyelaraskan memadankan, mencocokkan, menyamakan, menyesuaikan: pd masa ini, beberapa percubaan dilakukan utk ~ demokrasi dan sosialisme; keselarasan, kelarasan perihal sama (sesuai, setimbal, dll), kepadanan, kesamaan, kesesuaian: ~ idea antara pereka tarian dan pereka pakaian perlu wujud; kelarasan antara kata dan hal yg diceritakan terdapat pd syair itu;
agenda(agĂ©nda) 1. susunan perkara yg dike­muka­kan utk dibincangkan (dlm mes­yua­rat): mesyuarat berjalan lancar kerana ~ tersusun baik; 2. ark buku catatan.
nasional berkaitan dgn bangsa, kebangsaan: kita harus mengikuti gerakan atau cita-cita ~ kita itu sebaik-baiknya; pesta itu juga dimeriahkan dgn tarian dan nyanyian ~ oleh bermacam-macam bangsa; kenasionalan perihal sesuatu bangsa, ke­bangsaan.

saranan1 apa-apa yg di­sarankan: ~nya mendapat sokongan drpd rakyat. 2 penyiaran pen­dapat utk mencari pengaruh dan so­kongan; dak­yah; propaganda.
saran Icadangan (fikiran, pendapat, dsb) yg dikemukakan; memberi ~ mengemukakan cadangan; menyarani mengemukakan cadangan (fikiran dll) kpd;
Gagasan buah fikiran yg dijadikan saranan, idea: kerajaan diminta menjayakan ~ Maphilindo; dasar ini merupakan satu ~ umum mengenai segala aspek keterlibatan belia dlm masyarakat.
tikai; bertikaimempertikaikan menjadikan sesuatu sbg bahan yg diperkarakan; memperbantahkan; mempertengkarkan: Perkara yg remeh itu tidak perlu dipertikaikan.
mempertikaikan1. memperbezakan; 2. mem­persoalkan, memperbantahkan, mem­perdebatkan;
membangkitkan1. membangunkan (orang tidur), menghidupkan kembali (orang mati): di padang mahsyar manusia dibangkitkan Allah drpd mati; 2. mengangkat ke atas: ~ pedang ke udara; 3. menimbulkan: ~ semangat orang-orang muda; ~ selera;
terarah1. terhala, tertuju, dimaksudkan: kata-katanya itu ~ kpd lawannya; 2. telah ditentukan arahnya (tujuannya): peran­cangan dan perkembangan yg ~;


isi-isi penting dan pengubahsuaian dengan ayat sendiri

1. Menggubal Dasar Sosial Negara amat besar manfaatnya demi membangunkan masyarakat Malaysia yang teguh dalam segenap segi.
2. Program yang menggalakkan kemesraan hubungan antara kaum wajar ditunjangi dengan dasar yang lebih mendalam dan bermakna
Antara prakrasa merealisasikan perpaduan kaum termasuklah penggubalan Dasar Sosial Negara, justeru ditunjangi program yang berteraskan muhibah kaum.(2m) … 17pp

3. Faktor fizikal sangat mustahak, iaitu suasana sihat persekitaran yang selesa di tempat-tempat kediaman , tempat kerja akan mampu mendorong suasana harmoni.
Selain itu, keselesaan persekitaran di tempat kediaman dan keharmonian di tempat kerja patut diwujudkan. (2m)….12pp

4. Kawasan-kawasan perumahan yang memiliki kemudahan asas sempurna akan mewujudkan suasana yang memudahkan kerjasama antara jiran
Sementara itu, infrastruktur yang sempurna dibina di kawasan perumahan untuk menyenangkan kerjasama antara jiran. (2m)…13pp

5. Mewujudkan hubungan antara kaum yang harmoni dan berpadu
Di samping itu, integrasi kaum yang harmonis diwujudkan melalui langkah itu. (2m)… 10pp

6. Semangat patriotisme yang wujud dalam diri membuatkan mereka menerima saranan untuk menggalakkan perpaduan antara kaum tanpa ragu-ragu.
Lebih-lebih lagi, semangat patriotosme wajar disemai dalam sanubari anak bangsa.(2m)… 10pp

7. Pemimpin tidak membangkitkan isu-isu sensitif
Tambahan pula, isu-isu sensitif tidak wajar diungkitkan oleh ketua negara. (2m)..10pp

8. Peluang pendidikan asas wajar dikecap dan diselaraskan dengan peluang pekerjaan yang sepadan untuk masa depan mereka.
9. Anak-anak muda daripada semua kaum harus mempunyai harapan masa depan yang cerah agar mereka merasakan masyarakat kita memberi ruang kepada mereka.
Akhirnya, anak watan diberikan peluang pendidikan dan pekerjaan yang sepadan untuk mengecap masa depan yang cerah. (2m)…16pp

Latihan: Sepucuk surat daripada kawan

1. Mengapakah aku membatalkan hasratnya untuk bertanya kepada Abe tentang masalah yang dihadapinya?
Abe berpura-pura ceria untuk melindungi masalahnya.

2. Abe terlena semasa berehat kerana…
Abe kepenatan setelah menempuh perjalanan yang jauh

3. nilai-nilai dimiliki oleh kedua-dua orang budak lelaki itu…
Bertanggungjawab, saling menghormati, mengambil berat

4. Aku segera pergi ke Terminal bas makmur dengan menaiki bas…. Apakah latar yang terdapat dalam petikan itu..
Latar tempat

5. Apakah tema cerpen ini?
Persahabatan yang ikhlas antara dua orang kawan

6. Mengapakah aku berasa panik?
Kerana dia terlewat bangun pagi

7. Frasa melelapkan mata bermaksud…
Rehat atau tidur... jawapan (rehat)

8.Contoh imbas kembali dalam petikan ini…
a.Terjatuh dari titi ketika memancing di sungai
b.Disenget tebuan sewaktu melastik burung tekukur di dalam semak
c.Dimarahi ibu bapa kerana pulang ke rumah ketika hari sudah senja
d. Dapat berjalan bersama-sama dengan Abe seperti zaman kanak-kanak

9. Contoh teknik monolog:
Aku akan bertanyakan soalan itu apabila tiba masanya nanti

10. Teknik dialog
“Yang kau mengelinjang di depan ibu ni, kenapa? Memeningkan kepala ibu saja.”...
“Abe ... ya, Abe nak datang ke Kuantan! Bu ... bukan ... ya ... ya ... ya. Dia akan berpindah ke sini, bersekolah di sini?...

11. Pemerian
banyak... contoh
Sewaktu di dalam bas sekolah menuju ke rumah, aku melihat Abe ceria dengan rakan-rakan sekelasnya. Aku semakin lega melihat Abe semakin riang.Pada waktu tehgah hari, makanan telah terhidang.Selepas menjamu selera, kami berbual tentang pelajaran. Abe cemerlang dalam semua mata pelajaran kecuali Matematik.Semakin hari Abe semakin ceria. Keadaan ini menggembirakan aku.
Dia mengajak aku menggunakan masa senggang dengan perkara yang berfaedah.

12. Imbas kembali
Kamal mengimbas kembali kenangan bersamasama dengan Abe semasa kanak-kanak, iaitu ketika mereka disengat tebuan sewaktu melastik burung tekukur di dalam semak, terjatuh dan titi ketika memancing ikan di sungaidan dimarahi ibu bapa masing-masing apabila pulang ke rumah lewat petang.

13. Teknik plot saspens:
Pembaca tertanya-tanya apakah masalah yang dihadapi oleh Abe sehingga menyebabkannya murung, sakit perut, dan sebagainya. Unsur suspens mi tiada berakhir apabila aku tidak dapat menghabiskan membaca surat Abe kerana adiknya merampas surat tersebut dan mencampakkannya ke dalam unggun api.

14. Siapakah watak utama dalam cerpen ini?
kamal khalid kamarudin

15. Mengapakah aku berasa lega?
Bas yang dinaiki oleh Abe dari kelantan belum tiba.

16. Apakah yang dilakukan aku sewaktu Abe tidur?
Menonton televisyen di ruang tamu

17. Contoh latar tempat dalam petikan…
Rumah aku, terminal, teman cenderawasih

Make Learning is Fun: inspirasi seorang guru BM

Make Learning is Fun: inspirasi seorang guru BM