Saturday, May 22, 2010

esei yang lemah dan kesalahan















kesalahan biasa dilakukan:
1. ia -
perkataan ini langsung tidak boleh digunakan dalam esei.

2. Ini merupakan......
( ini tidak digalakkan sebagai permulaan ayat, tukarkan menjadi Hal ini/ senario ini/ fenomena ini/ gejala ini/ persoalan ini...)


3. tiada perenggan
4. perenggan yang tidak teratur, pendahuluan dan isi bercampur aduk

5. bahasa kurang memuaskan, kurang gramatis ( kebanyakan pelajar masih menghadapi masalah ini)

6. Tetapi, .....( tetapi tidak boleh dimulakan dalam sesuatu ayat... mesti tukar menjadi Akan tetapi)

· 1. Penggunaan kata hubung pada awal ayat sebagai penanda wacana :
Namun, Tetapi, Malah, Manakala
Sepatutnya : Akan tetapi, Namun begitu, (Penanda wacana)
…..manakala……, ……malah…. (ditulis untuk menghubungkan dua ayat)

· 2. Ayat tergantung. ( Bak kata pepatah…..) ditulis pada awal ayat. Sepatutnya …..bak kata pepatah….(ditulis di dalam ayat)

· 3. Kesalahan ejaan…bah kata peribahasa….sepatutnya …bak kata peribahasa. ‘bah’ membawa maksud ‘banjir’.

· 4. memberi kasih sayang …… sepatutnya memberikan kasih sayang. Umumnya, kata kerja ‘memberikan’ perlu diikuti oleh objek tidak bernyawa manakala ‘memberi’ diikuti objek bernyawa.

· 5. Ayat tergantung kerana tiada subjek. Ini menunjukkan….. sepatutnya Hal/ Perkara ini menunjukkan……

· 6. Ini kerana …… sepatutnya Hal ini demikian kerana…

· 7. Justeru itu, …digunakan sebagai penanda wacana. ‘justeru’ ialah kata hubung yang membawa maksud ‘malahan’ atau ‘bahkan’.

· 8. Tidak menyelitkan objek selepas kata kerja transitif. …mempunyai banyak pilihan….. ‘banyak’ bukannya objek. ‘banyak’ ialah kata bilangan tidak tentu. Objek mesti kata nama. Pembetulan : ….. mempunyai pilihan yang banyak…

· 9. Kata pemeri ‘ialah’ dan ‘adalah’ digunakan sesuka hati. ‘ialah’ perlu diikuti kata nama nama. ‘adalah’ perlu diikuti kata adjektif atau kata sendi nama.

· 10. Kata kerja tidak menerima kata pemeri. Anda perlu tambah kata sendi nama pada kata pemeri ‘adalah’. Sebagai contoh: Langkah-langkah yang perlu diambil adalah menguatkuasakan undang-undang……sepatutnya ….adalah dengan menguatkuasakan………/ adalah untuk meningkatkan mutu perkhidmatan… antara kata sendiri nama yang dapat digunakan ( adalah untuk/adalah dengan/adalah melalui, adalah seperti)

· 11. Bentuk lewah. Sebagai contoh : Antara faktor-faktor …… sepatutnya Antara faktor. Pelbagai langkah-langkah ….. sepatutnya …. Pelbagai langkah…

· 12. Bentuk lewah bagi pengimbuhan kata adjektif. Hanya dua imbuhan sahaja digunakan. Sebagai contoh: memperbaiki…..sepatutnya …membaiki atau memperbaik.

· 13. Kesalahan Hukum D-M. Sebagai contoh: …dan lain-lain lagi. Sepatutnya…. aktiviti-aktiviti lain. (berdasarkan perkara yang dibincangkan).

· 14. Penggunaan kata ganti nama diri ketiga ‘ia’ untuk benda atau perkara. Sebagai contoh: Salah satu langkah untuk mengatasi masalah kemusnahan alam sekitar adalah dengan menjalankan kempen. Ia perlu diadakan secara besar-besaran. ‘ia’ sepatutnya digantikan dengan subjek perbincangan iaitu, kempen. Pembetulan: Kempen ini perlu diadakan ……

· 15. Masih terdapat murid yang masih menulis …di kalangan…..sepatutnya ‘dalam kalangan’. Kata sendi ‘di’ berfungsi untuk menyatakan arah.

· 16. Pada masa kini….sepatutnya Pada masa ini, atau Kini,.

· 17. Kesalahan penanda wacana. Sebagai contoh : Selain daripada itu/ Selain dari itu , sepatutnya … Selain itu,… Sehubungan itu sepatutnya…. Sehubungan dengan itu,…

· 18. oleh kerana.. sepatutnya oleh sebab…

· 19. Penggunaan kata tanya dalam ayat penyata. Sebagai contoh : …di mana, yang mana, bagaimana, siapa, apa ….. sepatutnya kata-kata tersebut digantikan dengan kata-kata lain yang sesuai. Sebagai contoh : apa – (perkara/hal), bagaimana – (cara/langkah), siapa – (orang/individu).di mana (tempat) /yang mana perlu digantikan dengan kata hubung yang sesuai.
Jika anda menulis ayat tanya, pastikan anda meletakkan tanda soal (?).

· 20. Kesalahan pengejaan kata majmuk. Ibubapa sepatutnya ibu bapa, semulajadi sepatutnya semula jadi.

· 21. Penggunaan kata hubung ”tambahan pula” pada pangkal perenggan. “tambahan pula” tidak digunakan untuk isi baharu.

esei berpandu-sumbangan sains dan teknologi


Gred:
20 - 19 (A+)
18 - 17 (A-)
16 - 15 (B+)
14 - 13 (B-)
12 - 11 (C+)
10 - 9 (C-)
8 - 7 (D+)
6 - 5 (D-)
4 - 3 (E+)
2- 1 (E-)




jawapan ringkasan dan pemahaman: kesan industri








Pemahaman.

1. 1. Rangkai kata ini bermaksud banyak syarikat(1m) yang berorientasikan pelancongan ditubuhkan(1m) dengan pesat.

2. 2. Punca yang mengembangkan industri perhotelan termasuklah cita rasa pelancong yang berlainan. Di samping keperluan atau kehendak pelancong juga berbeza. ( 1m )

3. Prakrasa untuk menjadikan Malaysia sebagai destinasi pelancongan yang popular termasuklah peranan kerajaan dalam melancarkan kempen yang berkaitan dengan Tahun Melawat Malaysia untuk menggamit pelancong asing atau domestik. Selain itu, usaha sama dengan media massa dalam menwartakan rancangan tentang keindahan Negara kita. ( jawapan lain: pihak kerajaan wajar mengenakan hukuman kepada pesalah yang mengotorkan alam sekitar destinasi pelancongan. / masyarakat dididik sejak kecil lagi untuk menjaga kebersihan alam sekitar dan memulihara alam sekitar dengan penanaman lebih pokok hijau. / pihak kerajaan menubuhkan pelbagai agensi seperti Kementerian Pelancongan, Jabatan Pelancongan untuk mempergiatkan promosi, sekali gus mengedarkan risalah tentang keindahan Negara kita kepada khalayak ramai. / Rancangan tentang dokumentasi dan iklan tentang Negara kita giat disajikan melalui pelbagai wahana kepada khalayak ramai.) … pilih mana-mana dua.(1 ayat 2 m)