Tuesday, April 20, 2010

cerpen kasut kelopak jantung


Sinopsis

Cikgu Harun (a) menerima bungkusan hadiah sejak beberapa tahun yang lalu khususnya pada (b). Meskipun Cikgu Harun tahu siapa pengirimnya, namun dia mempersoalkan (c) Si pengirim hadiah itu. Namun, setiap kali bungkusan itu sampai, dia pasti akan terkenangkan pengalamannya tatkala bergelar pendidik di sebuah kampung (d) lebih (e) yang lalu. Pernah suatu ketika, kesabarannya teruji oleh sikap anak muridnya, (f). Cikgu Harun teringat akan peristiwa Ahmad ke sekolah memakai (f) Jepun dan apabila selipar itu (g), Ahmad (h) sahaja. Oleh sebab hal ini akan merosakkan(i) kelas, setiap hari Cikgu Harun (j) Ahmad membeli kasut. Suatu hari, ketika aktiviti(k), Ahmad tidak memakai pakaian (l) Cikgu Harun hampir hilang (m) hingga mahu (n) Ahmad dengan(o). Tiba-tiba, dia terpandang akan(p) yang gugur di bawah rumpu(q)yang merimbun. Cikgu Harun mengambil kelopak jantung yang besar dan mengarahkan Ahmad memakai kelopak jantung itu pada (r)nya. Dia menyuruh Ahmad memakai kelopak itu selagi Ahmad tidak memakai kasut sekolah. Ahmad berasa amat sedih dan (s) dengan hukuman itu. Sejak itu, Ahmad tidak datang ke sekolah dan dikhabarkan mahu berhenti sekolah. Cikgu Harun berasa bersalah lalu (t)Ahmad. Di sana, beliau sedar akan kehidupan Ahmad yang serba (u) . Cikgu Harun insaf akan tindakannya yang (v) terhadap Ahmad .Cikgu Harun berasa amat pilu dan (w). Selepas seminggu, Ahmad masih setia memakai (x)nya. Tanpa banyak soal, Cikgu Harun ke(y) dan membelikan baju dan kasut sekolah yang baru untuk Ahmad dan meminta Ahmad bersekolah seperti biasa. Setelah (z) , Cikgu Harun kerap menerima hadiah berupa kasut. Rupa-rupanya hadiah tersebut adalah pemberian Ahmad sebagai (i) kerana menjadikannya insan yang berjaya. Ahmad kini menjadi (ii) di sebuah syarikat pengeluar kasut terkemuka.

Tema

Cerpen ini bertemakan ____________hidup pelajar di kawasan___________ dalam _____________ alam persekolahan dan cabaran guru dalam_____________ anak murid daripada pelbagai latar belakang. Ahmad dilambangkan sebagai __________di kawasan pedalaman yang miskin dan serba kekurangan. Cikgu Harun pula sebagai _______________ yang bertugas di kawasan pedalaman yang serba payah dan mencabar.

Persoalan

(a) _______________ yang mengajar di kawasan _________. Cikgu Harun mengajar di kawasan yang serba kekurangan, berlainan daripada latar hidupnya. Pengalaman itu memberikan cabaran kepadanya dalam usaha mendidik anak bangsa.

(b) ___________ dalam ______________ ilmu meskipun berkeadaan serba ________________. Ahmad tetap datang ke sekolah meskipun tidak ____________dan terpaksa berjalan kaki kerana rumahnya jauh dari sekolah.

(c) _____________ golongan ___________di luar bandar. Ibu Ahmad tidak mampu menyediakan keperluan yang secukupnya untuk Ahmad. Ahmad juga mengambil __________ memetik __________untuk mengumpulkan wang bagi membeli kasut baru.

(d) ______________ hidup bukanlah halangan untuk menuntut ilmu. Ahmad tidak malu datang ke sekolah dan masih berminat untuk belajar meskipun pakaian sekolahnya tidak seperti pakaian rakan-rakannya yang lain.

(e) ____________ guru dalam mendidik anak __________. Cikgu Harun sangat tegas terhadap murid-muridnya. Dia berkeras menyuruh Ahmad memakai kasut kelopak jantung _____ Ahmad tidak memakai kasut sekolah.

(f) ____________ dan _____________ terhadap jasa guru. Meskipun sudah berpuluh-puluh tahun berlalu, namun Ahmad tidak pernah lupa akan jasa Cikgu Harun. Setiap tahun, khususnya pada Hari Guru, Ahmad akan ____________ Cikgu Harun kasut baru.

Watak

(a) Watak utama dalam cerpen ini ialah_____________.

(b) Watak sampingan yang dominan ialah___________.

Perwatakan

Cikgu Harun

(a) Beliau guru muda yang mengajar di kawasan_____________.

(b) Beliau _________ dan ___________.

(c) Cikgu Harun berwajah _________.

(d) Beliau berjiwa _____________.

(e) Cikgu Harun ___________ mendidik anak-anak muridnya.

Ahmad

(a)Dia murid tahun _______.

(b)Dia lahir dalam keluarga yang miskin.

©Ahmad __________ akan arahan guru.

(d)Dia lurus ___________.

(e) Dia ___________.

(f)Dia tabah dan ________ menuntut ilmu.

Ibu Ahmad

(a) Beliau sudah ________.

(b) Wajah beliau ___________ dengan wajah Ahmad.

Plot :Plot cerpen ini disusun secara tidak kronologi kerana adanya peristiwa yang menggunakan teknik imbas kembali.

(a) Peristiwa lebih tiga dekad yang lalu, iaitu pengalaman mengajar di kawasan pedalaman. Kenangan tentang Ahmad yang memakai kasut kelopak jantung disampaikan oleh pengarang dengan mengimbas kembali peristiwa tersebut.

(b) Permulaan: Cikgu Harun tertanya-tanya tentang bungkusan hadiah yang diterimanya. Hadiah itu tidak _________ sebagai tanda dihantar melalui pos. Namun, beliau sudah mengagak siapa pengirimnya .Yang membuatkannya _________ ialah ________si pengirim, sama ada benar-benar ikhlas atau mahu_____________nya.

(c) Perkembangan: Cikgu Harun terkenang akan peristiwa lebih tiga ________ yang lalu, tatkala beliau mengajar di sebuah sekolah _________ di kawasan _____________. Ahmad, murid darjah ________ telah menimbulkan kemarahannya setiap kali masuk ke kelas. Puncanya, Ahmad tidak memakai kasut sekolah dan hanya berkaki ayam sejak ___________ lalu, iaitu selepas selipar jepunnya _____. Apabila ditanya, Ahmad akan memberikan jawapan yang serupa, iaitu dia belum membeli kasut sekolah.

(d) Klimaks: Kemarahan Cikgu Harun kian __________. Dia mahu __________Ahmad tetapi tiba-tiba dia terpandang akan pokok __________ yang __________. Di bawah pokok itu, ada banyak kelopak jantung pisang yang besar. Cikgu Harun mengarahkan Ahmad memakai kelopak jantung itu sebagai kasut dengan mengikatnya pada kaki menggunakan _____________. Ahmad perlu memakai kasut kelopak itu hingga dia mempunyai kasut sekoiah. Ahmad berasa sangat malu dengan hukuman itu hingga menyebabkan dia mahu berhenti sekoiah.

(e) Peleraian: Selepas ___________, Cikgu Harun mencari Ahmad di rumahnya. Apabila melihat keadaan rumah Ahmad yang ______ dan ibu Ahmad yang _______, hati Cikgu Harun _____________________. Ahmad baru pulang dari kebun, tempat dia mengambil upah memetik _______. Cikgu Harun berasa __________ melihat kasut kelopak jantung yang masih dipakai Ahmad. Ahmad menyatakan bahawa dia belum cukup duit untuk membeli kasut sekolah. Akhirnya, Cikgu Ahmad terus ke _______ untuk membelikan Ahmad baju dan kasut sekolah yang baru. Selepas tiga dekad, Cikgu Harun sudah __________ dan Ahmad sudah bergelar pengurus besar di sebuah syarikat pengeluar kasut terkemuka.

Teknik Plot

(a) Teknik imbas kembaii. Contohnya: ms

(b) Teknik imbas muka. Contohnya:

(c) Teknik monolog. Contohnya:

(d) Teknik dialog. Contohnya:

(e) Teknik pemerian. Contohnya:

Latar Masa

(a) Pada zaman sekarang, iaitu setelah Cikgu Harun bersara daripada lapangan perguruan dan Ahmad sudah berjaya menjawat jawatan pengurus besar di syarikat pengeiuar kasut.

(b) Tiga dekad yang lalu, iaitu ketika Cikgu Harun masih baru mengajar di sebuah kawasan pedalaman yang jauh dan kepesatan bandar.

Latar Tempat

(a) Di ______________ — Cikgu Harun menerima bungkusan hadiah pada Hari Guru.

(b) Di ______________— tempat Ahmad dimarahi oleh Cikgu Harun sebagai akibat tidak memakai kasut sekolah.

(c) Di _______________— Ahmad didenda oleh Cikgu Harun iaitu memakai kasut kelopak jantung.

(d) Di ______________ — Cikgu Harun bertemu dengan ibu Ahmad yang uzur dan meiihat kedaifan keluarga tersebut.

(e) Di ___________ — Cikgu Harun membeli sepasang pakaian sekolah dan sepasang kasut.

Latar Masyarakat

(a) Masyarakat ___________ dari _____________ yang mengajar di kawasan pedalaman

Contohnya: Cikgu Harun melalui cabaran mengajar di kawasan yang jauh daripada pembangunan.

(b) Masyarakat pedalaman yang __________. Contohnya: Ahmad lahir dari sebuah keluarga yang daif dan serba kekurangan

(c) Masyarakat yang _________.Contohnya: Ahmad tidak pernah ponteng sekolah meskipun rumahnya jauh dari sekolah.

(d) Masyarakat yang _________. Contohnya:

Ahmad tidak pernah menjadikan kemiskinan sebagai penghalang untuk berjaya. Kini dia mempunyai kerjaya yang mantap.

(e) Masyarakat yang_______________. Contohnya:

Ahmad tidak pernah lupa memberikan kasut yang mahal-mahal setiap tahun kepada Cikgu Harun, khususnya pada Hari Guru.

Gaya Bahasa

(a) Pemilihan kata (_____________) yang indah dan jelas maksudnya. Contohnya:

Dia sudah biasa______________ semak begitu. Sakit hatinya kini lebih _________ daripada sakit ___________ duri semalu di tepi jalan. Matanya masih berair, bukan kerana sakit kaki, akan tetapi hatinya yang _____________.

(b) Ayat-ayat yang pendek. Contohnya: • “Bila nak beli?” • Ahmad berlalu. • “Saya Cikgu Harun.”

(c) _____________. Contohnya: seperti kaki ayam yang ________________, seperti menanti hukuman gurunya, bagai ada sesuatu yang ________________ pada batang ______________nya

(d) Metafora. Contohnya: _____________________, ________________, _________________________

(e) Peribahasa. Contohnya: seperti ________________, _____________________, ______________

(f) Bahasa Inggeris. Contohnya: uniform

Nilai

Pengajaran

Cikgu Harun tidak pernah berkompromi tentang soal disiplin dan peraturan di sekolah.

kemiskinan bukan alasan untuk enggan menuntut ilmu. Contohnya: Ahmad tidak pernah ponteng sekolah meskipun keadaannya serba kekurangan dan terpaksa melalui ___________ ke sekolah.

Kita hendaklah mengenang jasa guru yang pernah mendidik kita.

Contohnya: Ahmad tidak pernah melupakan jasa-jasa gurunya meskipun sudah tiga dekad berlalu.

Kita hendaklah memahami perasaan dan masalah orang lain.

Contohnya: Cikgu Harun bersimpati melihat keadaan Ahmad lantas membantu Ahmad meringankan bebanannya.

murid haruslah mendengar arahan gurunya. Contohnya:

Ahmad tetap menurut arahan Cikgu Harun meskipun arahan itu mengguris perasaannya.

No comments: