Saturday, October 4, 2014

frasa menarik dimensi keluarga( Update from time to time till SPM 2014)

statistik sahih yang dikeluarkan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur pada tahun 2007 hingga 2008 yang menunjukkan bahawa satu daripada sepuluh pasangan di Malaysia bercerai setiap hari

Cuba kita renungkan kembali peristiwa yang berlaku pada 27 Oktober 2010 di akhbar Harian Metro bertajuk, ‘Trajedi pilu 9 anak membuang ibu mereka yang sudah tua’. Wajarkah 9 orang anak bertindak sedemikian rupa? Pastinya peristiwa dan tragedi hitam ini tidak akan berlaku jika seorang anak tidak mengamalkan peribahasa seperti kacang lupakan kulit dan mendengar nasihat

ibu bapa yang kerap memanjakan anak-anak ini tidak sampai hati hendak memukul atau memberi pengajaran kepada anak-anak mereka. Mutiara kata ada menyebut, sayangkan anak tangan-tangankan, sayangkan isteri tinggal-tinggalkan. Oleh itu, setiap ibu bapa perlu memberi didikan yang betul kepada anak-anak agar mereka tidak terpesong dari landasan semasa usia meningkat remaja kerana yang indah itu budi yang manis itu bahasa.

Pakar motivasi tersebut menjelaskan ada 3 K yang perlu diamalkan oleh ibu bapa dalam memberi pendididikan dan pengajaran kepada anak-anak, iaitu 'kebahagiaan', 'ketenangan' dan 'kerukunan'.

Allah berfirman, "Aku tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum kecuali kaum tersebut yang berusaha mengubah nasib mereka" sangat sesuai diaplikasikan oleh ibu bapa dalam menangani setiap permintaan anak-anak mereka. Tepuk dada tanya iman kerana setiap ibu bapa adalah pelindung anak-anak.

  

No comments: