Lengkapkan maksud sajak “Pesan
Lelaki Kecil kepada Gadis Kampus”.
Rangkap 1: Penyajak menghantar anak
gadisnya ke tempat baharu yang jauh berbeza kehidupannya supaya anaknya itu
menimba ilmu dan pengalaman di menara gading
Rangkap 2: Penyajak melepaskan anak
gadisnya tanpa sebarang halangan dan sekatan untuk membolehkannya mengenali kehidupan
yang banyak dugaan dan cabaran serta memerlukan pertimbangan akal yang waras.
Rangkap 3: Penyajak mengingatkan
bahawa kehidupan di kampus bukan sahaja
penuh dengan ilmu pengetahuan bahkan juga sarat dengan dugaan yang boleh
dan meninggikan ego.
Rangkap 4: Penyajak menasihati anak
dara suntinya agar pandai membawa diri dalam mengharungi kehidupan baharu.
Penyajak berharap anak suntinya itu tidak pulang dengan kedukaan dan kegagalan.
i.Berdasarkan maksud rangkap ketiga
sajak, apakah nasihat penyajak kepada anak gadisnya? [2 markah]
Berdasarkan rangkap ketiga sajak,
nasihat penyajak kepada anak gadisnya ialah kehidupan di kampus bukan sahaja
penuh dengan ilmu pengetahuan, bahkan sarat dengan dugaan. Di kampus juga menyebabkan
seseorang berasa ego sehingga mengetepikan budi pekerti.
i. Berikan maksud
dengan percikan duka dan balutan luka. [2 markah]
Maksud dengan percikan duka dan balutan luka
adalah dengan kesedihan dan kekecewaan.
i.Apakah harapan penyajak kepada
anak gadisnya seperti yang terdapat dalam rangkap keempat sajak di atas?
Penyajak menasihati anak dara
suntinya agar pandai menjaga diri dalam mengharungi kehidupan baharu. Penyajak
berharap agar anak dara suntinya itu tidak pulang dengan kesedihan dan
kekecewaan.
i.Berikan maksud bumantara asing dan
yang sering kaumesrai. [2 markah]
... keadaan yang sangat berbeza
dengan yang biasa dirasai
i.Berikan maksud: Kulepaskan kau menjadi
burung putih dengan sayap berkembang [2 markah],
... penyajak melepaskan anak gadis suntinya
tanpa sebarang halangan
ii.Pada pendapat anda, mengapakah penyajak
menasihati anak gadis suntinya agar pandai membawa diri ketika berada di
kampus? Nyatakan tiga sebab itu. [3 markah]
...agar anak gadis suntinya tidak
terpengaruh dengan sebarang anasir negatif ...agar anak gadis suntinya boleh
menempuh sebarang cabaran dan dugaan hidup ...agar anak gadis suntinya boleh
hidup berdikari dan sentiasa cekal
iiPada pendapat anda, apakah
faktor-faktor yang menyebabkan ada antara anak kampung yang tidak
berjaya melanjutkan pelajaran ke
menara gading? [3 markah]
... kesusahan hidup hingga tidak
mampu untuk membayar yuran pengajian yang tinggi ... terpaksa melupakan hasrat
untuk melanjutkan pelajaran kerana ingin bekerja bagi membantu keluarga ...
tidak ada wang uruuk persediaan awal bagi melanjutkan pelajaran
ii.Sebagai
pelajar, apakah yang sepatutnya anda lakukan untuk memenuhi impiai kedua-dua
ibu bapa? [3 ]
Sebagai pelajar,
perkara yang sepatutnya saya lakukan untuk memenuhi impian kedua-dua ibu bapa
ialah belajar dengan bersungguh-sungguh sehingga memperoleh kejayaan. Selain
itu, tidak melibatkan diri dalam masalah sosial.
Akhirnya, berusaha untuk mencapai cita- cita.
ii. Pada pendapat
anda, apakah masalah-masalah yang biasa dihadapi oleh golongan mahasiswa? [3
Pada pendapat saya, masalah-masalah
yang biasa dihadapi oleh golongan ahasiswa ialah masalah kewangan untuk
menampung kos sara hidup di universiti. Selain itu, sukar untuk membahagikan
masa antara pembelajaran dengan aktiviti sosial secara seimbang. Akhirnya, mudah
terikut-ikut dengan budaya yang tidak sihat.
ii.Pada pendapat anda, bagaimanakah
cara untuk kita menyesuaikan diri apabila berada di tempat baharu?[3
Pada pendapat saya, cara untuk
menyesuaikan diri apabila berada di tempat baharu termasuklah mempelajari budaya
setempat. Selain itu, kita hendaklah bergaul mesra dengan masyarakat setempat. Akhirnya, menghormati
masyarakat di tempat baharu.
iii. Pelbagai
masalah dihadapi oleh para mahasiswa di universiti. Pada pendapat anda,
bagaimanakah cara yang sewajarnya dilakukan oleh mahasiswa untuk menyelesaikan
masalah tersebut?
Cara mahasiswa menyelesaikan masalah
di universiti ialah berjumpa dengan kaunselor atau pensyarah untuk mendapatkan
khidmat nasihat. Selain itu, berusaha mencari jalan penyelesaian dengan bantuan
rakan-rakan. Akhirnya, meminta nasihat daripada ibu bapa.
i.Pada pendapat anda, mengapakah penyajak
berani melepaskan anak gadis suntinya berjauhan daripada keluarga?Nyatakan
empat sebab anda. [4 markah]
... supaya anak gadis suntinya boleh
hidup berdikari tanpa bergantung hidup pada keluarga semata-mata ...kerana anak
gadis suntinya mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke universiti ...kerana
penyajak yakin anak gadis suntinya mampu menjaga diri dengan baik ... untuk
melatih anak gadis suntinya agar boleh berdepan dengan pelbagai cabaran dalam
hidup
ii.Jelaskan dua nilai mumi
yang terdapat dalam sajak di atas. [4
markah
Nilai Murni ialah keberanian.
Contohnya, penyajak berani melepaskan anak gadisnya untuk menuntut ilmu di
menara gading. Selain itu, nilai kasih sayang. Contohnya penyajak
sebagai seorang bapa amat sayang akan anak gadisnya.
.
iii.Jelaskan dua pengajaran
yang terdapat dalam sajak di atas. [4
markah]
Dua pengajaran yang terdapat dalam
sajak di atas ialah Kita mestilah berani untuk melepaskan
anak-anak menuntut ilmu demi kebaikan mereka. Selain itu, kita haruslah cekal
menghadapi segala cabaran supaya matlamat yang ditetapkan tercapai.
Akhirnya, kita hendaklah memberikan
kasih sayang yang sepenuhnya kepada anak-anak agar mereka sentiasa mengingati
pesanan kita.
iii. Jelaskan dua gaya bahasa
yang terdapat dalam sajak di atas.
Gaya bahasa yang terdapat dalam
sajak di atas ialah Personifikasi. Contohnya:
hadir sihir angin bernafas api
Unsur alam. Contohnya: angin;
burung putih; kabut. Akhirnya, bahasa Klasik. Contohnya bumantara; sunti; azimat.
iii.Huraikan dua latar masyarakat yang
terdapat dalam sajak di atas.
... masyarakat yang penyayang.
Contohnya, sebagai seorang bapa, penyajak amat menyayangi anak gadis suntinya
... masyarakat yang baik hati sesama insan. Contohnya, sebagai seorang bapa,
penyajak memberikan nasihat kepada anak gadis suntinya yang berada di kampus
iii. Huraikan dua
persoalan yang terdapat dalam sajak di atas. [4 ]
Dua persoalan
yang terdapat dalam sajak di atas ialah Perbezaan antara kehidupan di desa
dengan kehidupan di kampus. Seterusnya, keberanian seorang bapa yang
melepaskan anak gadisnya untuk menimba ilmu di menara gading. Akhirnya, kehidupan
di kampus yang penuh dengan cabaran.
i.Berikan maksud rangkap kedua sajak
di atas.
Maksud rangkap kedua sajak di atas
ialah penyajak melepaskan anak dara suntinya untuk menghadapi kehidupan yang
banyak dugaan dan cabaran serta memerlukan pertimbangan akal yang waras.
iii.Huraikan dua nilai murni yang
terdapat dalam sajak di atas.
... Baik hati. Contohnya, penyajak sebagai
bapa bersikap baik hati dengan memberikan nasihat kepada anak gadisnya yang
berada di kampus.
... Keberanian. Contohnya,
keberanian penyajak sebagai seorang bapa yang melepaskan anak gadisnya untuk
menuntut ilmu.
ii.Huraikan empat nilai yang terkandung
dalam sajak di atas. [5 markah]
... keberanian. Contohnya,
keberanian penyajak sebagai seorang bapa yang melepaskan anak gadis suntinya
untuk menuntut ilmu di menara gading ... kasih sayang. Contohnya, penyajak
sebagai seorang bapa amat sayang akan anak gadis suntinya ... baik hati.
Contohnya, penyajak bersikap baik hati dengan memberikan nasihat kepada anak
gadis suntinya agar pandai membawa diri ... kecekalan. Contohnya, anak gadis
sunti dinasihati oleh bapanya agar cekal menempuh cabaran dan dugaan semasa
hidup di kampus
No comments:
Post a Comment