Peranan remaja untuk menghidupkan semangat perpaduan
Perpaduan sangat penting dalam
sesebuah negara lebih-lebih lagi negara berbilang kaum. Perpaduan
merupakan asas pembentukan sebuah negara yang progresif dan maju. Pepatah
Melayu ada mengatakan bahawa bulat air kerana pembentung, bulan manusia kerana
muafakat. Remaja, sebagai pewaris negara ini memainkan peranan penting
untuk memupuk semangat perpaduan. Mereka hendaklah memikul tanggungjawab besar
ini kerana pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara.
Peranan pertama yang perlu dipegang oleh remaja ialah mereka sendiri menjadi suri teladan kepada rakan-rakan sebaya. Dalam hubungan ini setiap remaja mestilah mengamalkan dan menerapkan semangat perpaduan dalam kalangan rakan sebaya. Remaja mesti menunjukkan sikap saling menghormati rakan-rakan yang berbeza latar belakang budaya dan agama. Contohnya, remaja perlu menghormati amalan dan anutan agama rakan-rakan. Di samping itu, remaja perlu mengelakkan diri daripada membangkitkan isu-isu yang sensitif dan dapat menaikkan kemarahan rakan-rakan daripada bangsa dan agama yang lain. Setiap perselisihan pendapat hendaklah diatasi secara bijaksana dan berhemah, bak kata pepatah seperti menarik rambut dalam tepung, rambut tidak putus tepung tidak berselerak. Oleh hal yang demikian, remaja perlu menjadi suri teladan untuk memupuk semangat perpaduan.
Selain itu, remaja juga hendaklah menghayati dan mengambil iktibar daripada sejarah negara. Hal ini dinyatakan demikian kerana banyak peristiwa yang berlaku dalam sejarah tanah air dapat dijadikan iktibar supaya sesuatu yang buruk dapat dihindarkan. Sebagai contoh, tragedi 13 Mei 1969 merupakan satu detik hitam dalam sejarah yang berlaku akibat semangat perpaduan yang rapuh dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum. Ahli falsafah George Santayana mengatakan orang yang melupai sejarah akan melakukan kesilapan yang sama. Oleh itu remaja hari ini hendaklah diterapkan dengan pengetahuan sejarah secara lebih serius. Dengan menghayati dan mengambil iktibar daripada sejarah, maka mereka akan menjadi warganegara yang lebih bertanggungjawab dalam kehidupan di negara majmuk seperti Malaysia. Jadi, remaja mestilah mengambil iktibar daripada sejarah sebagai pemangkin semangat perpaduan yang jitu.
Peranan yang berikutnya ialah remaja mestilah mengasimilasikan budaya pelbagai kaum dalam kehidupan seharian. Malaysia sangat unik kerana rakyatnya terdiri daripada pelbagai kaum. Contohnya, kaum Melayu, Cina, dan India merupakan tiga kaum yang dominan di negara ini. Selain itu, rakyat negara ini juga terdiri daripada etnik peribumi yang tidak kurang pentingnya seperti Iban, Kadazan, Dusun, Orang Asli, Penan, dan termasuk juga golongan minoriti seperti Portugis, Siam, dan seumpananya. Remaja mestilah sanggup untuk menerima dan mengamalkan budaya yang sesuai dengan kehidupan. Misalnya daripada perayaan, rakyat Malaysia meraikan pelbagai perayaan yang tersendiri. Untuk merasai kemeriahannya, remaja mestilah turut meraikan perayaan yang disambut oleh rakan mereka dengan hati yang ikhlas, bak kata pepatah masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak. Jelaslah, asimilasi budaya dapat mewujudkan semangat perpaduan yang ampuh dalam kalangan remaja di negara ini.
Selanjutnya, remaja hendaklah mengelakkan diri daripada mementingkan diri dan bersikap etnosentrisme. Sikap etnosentrisme ialah sikap yang mementingkan kelompok etnik sendiri. Sikap seperti ini akan menjejaskan hubungan dengan kaum-kaum lagi di negara ini. Remaja perlu menghayati dan mengamalkan Gagasan 1 Malaysia yang menekankan aspek perpaduan secara tuntas ke arah pembentukan sebuah negara yang progresif. Remaja perlu menerima segala perbezaan yang wujud antara kaum di negara ini dengan hati yang terbuka. Contohnya, remaja tidak harus menyentuh isu-isu sensitif seperti hak istimewa sesuatu kaum yang sudah termaktub dalam perlembagaan. Mereka hendaklah mengamalkan sikap di mana bumi dipijak, di situlah langit dijunjung. Jika semangat ini dapat diamalkan oleh setiap remaja, nescaya negara kita akan terhindar daripada sebarang malapetaka akibat perpaduan yang rapuh.
Kesimpulannya, remaja bertanggungjawab untuk memainkan peranan penting ke arah pemupukan semangat perpaduan dalam kalangan masyarakat khususnya generasi muda. Semua pihak hendaklah bersinergi umpama aur dengan tebing untuk merealisasikan wawasan dan gagasan besar negara. Kita tidak mahu generasi mudah hari ini mengabaikan peranan mereka untuk memupuk perpaduan dan menghancurkan negara yang bakal diwarisi kelak. Iltizam dan kesungguhan remaja dalam memupuk semangat perpaduan adalah dituntut demi mewujudkan semua negara yang bersatu padu, aman, maju, dan berdaya saing di peringkat global. Hal ini tidak mustahil untuk dilakukan kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.
Peranan pertama yang perlu dipegang oleh remaja ialah mereka sendiri menjadi suri teladan kepada rakan-rakan sebaya. Dalam hubungan ini setiap remaja mestilah mengamalkan dan menerapkan semangat perpaduan dalam kalangan rakan sebaya. Remaja mesti menunjukkan sikap saling menghormati rakan-rakan yang berbeza latar belakang budaya dan agama. Contohnya, remaja perlu menghormati amalan dan anutan agama rakan-rakan. Di samping itu, remaja perlu mengelakkan diri daripada membangkitkan isu-isu yang sensitif dan dapat menaikkan kemarahan rakan-rakan daripada bangsa dan agama yang lain. Setiap perselisihan pendapat hendaklah diatasi secara bijaksana dan berhemah, bak kata pepatah seperti menarik rambut dalam tepung, rambut tidak putus tepung tidak berselerak. Oleh hal yang demikian, remaja perlu menjadi suri teladan untuk memupuk semangat perpaduan.
Selain itu, remaja juga hendaklah menghayati dan mengambil iktibar daripada sejarah negara. Hal ini dinyatakan demikian kerana banyak peristiwa yang berlaku dalam sejarah tanah air dapat dijadikan iktibar supaya sesuatu yang buruk dapat dihindarkan. Sebagai contoh, tragedi 13 Mei 1969 merupakan satu detik hitam dalam sejarah yang berlaku akibat semangat perpaduan yang rapuh dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum. Ahli falsafah George Santayana mengatakan orang yang melupai sejarah akan melakukan kesilapan yang sama. Oleh itu remaja hari ini hendaklah diterapkan dengan pengetahuan sejarah secara lebih serius. Dengan menghayati dan mengambil iktibar daripada sejarah, maka mereka akan menjadi warganegara yang lebih bertanggungjawab dalam kehidupan di negara majmuk seperti Malaysia. Jadi, remaja mestilah mengambil iktibar daripada sejarah sebagai pemangkin semangat perpaduan yang jitu.
Peranan yang berikutnya ialah remaja mestilah mengasimilasikan budaya pelbagai kaum dalam kehidupan seharian. Malaysia sangat unik kerana rakyatnya terdiri daripada pelbagai kaum. Contohnya, kaum Melayu, Cina, dan India merupakan tiga kaum yang dominan di negara ini. Selain itu, rakyat negara ini juga terdiri daripada etnik peribumi yang tidak kurang pentingnya seperti Iban, Kadazan, Dusun, Orang Asli, Penan, dan termasuk juga golongan minoriti seperti Portugis, Siam, dan seumpananya. Remaja mestilah sanggup untuk menerima dan mengamalkan budaya yang sesuai dengan kehidupan. Misalnya daripada perayaan, rakyat Malaysia meraikan pelbagai perayaan yang tersendiri. Untuk merasai kemeriahannya, remaja mestilah turut meraikan perayaan yang disambut oleh rakan mereka dengan hati yang ikhlas, bak kata pepatah masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak. Jelaslah, asimilasi budaya dapat mewujudkan semangat perpaduan yang ampuh dalam kalangan remaja di negara ini.
Selanjutnya, remaja hendaklah mengelakkan diri daripada mementingkan diri dan bersikap etnosentrisme. Sikap etnosentrisme ialah sikap yang mementingkan kelompok etnik sendiri. Sikap seperti ini akan menjejaskan hubungan dengan kaum-kaum lagi di negara ini. Remaja perlu menghayati dan mengamalkan Gagasan 1 Malaysia yang menekankan aspek perpaduan secara tuntas ke arah pembentukan sebuah negara yang progresif. Remaja perlu menerima segala perbezaan yang wujud antara kaum di negara ini dengan hati yang terbuka. Contohnya, remaja tidak harus menyentuh isu-isu sensitif seperti hak istimewa sesuatu kaum yang sudah termaktub dalam perlembagaan. Mereka hendaklah mengamalkan sikap di mana bumi dipijak, di situlah langit dijunjung. Jika semangat ini dapat diamalkan oleh setiap remaja, nescaya negara kita akan terhindar daripada sebarang malapetaka akibat perpaduan yang rapuh.
Kesimpulannya, remaja bertanggungjawab untuk memainkan peranan penting ke arah pemupukan semangat perpaduan dalam kalangan masyarakat khususnya generasi muda. Semua pihak hendaklah bersinergi umpama aur dengan tebing untuk merealisasikan wawasan dan gagasan besar negara. Kita tidak mahu generasi mudah hari ini mengabaikan peranan mereka untuk memupuk perpaduan dan menghancurkan negara yang bakal diwarisi kelak. Iltizam dan kesungguhan remaja dalam memupuk semangat perpaduan adalah dituntut demi mewujudkan semua negara yang bersatu padu, aman, maju, dan berdaya saing di peringkat global. Hal ini tidak mustahil untuk dilakukan kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.
Remaja hari ini semakin jauh dihanyut oleh
arus kemodenan. Pelbagai isu moral dan sosial sedang melanda remaja. Sebagai
remaja berwawasan, anda mempunyai misi untuk menghadapi ancaman tersebut.
Ulaskan beberapa fenomena yang sedang melanda remaja masa ini dan persediaan
yang perlu dihadapi oleh remaja seperti anda untuk berdepan dengan ancaman
seperti itu.
Perubahan
arus globalisasi semakin hari semakin mencabar. Perubahan tersebut disebabkan
kecanggihan teknologi maklumat dan pertembungan budaya yang melangkaui batas
geografi. Pelbagai maklumat baharu boleh diakseskan dengan hanya seklik ikon.
Fenomena tersebut amat mencabar percaturan minda
remaja. Semangat inkuiri menyebabkan remaja bagaikan cacing kepanasan. Mereka
kadang-kadang hanyut dalam ilusi sendiri malah kadang-kadang mereka lebur dalam
gejala kebejatan moral. Akhirnya, berlakulah krisis remaja yang hilang
identiti, tiada matlamat hidup dan terjerat dalam gejala sosial. Walau
bagaimanapun, remaja tidak boleh selama-lamanya tenggelam dalam khayalan yang
boleh memusnahkan diri. Sedar akan fenomena tersebut, apakah prakarsa yang
perlu saya perkasakan demi mendepani ancaman yang berbahaya itu?
Tragedi kenipisan keimanan merupakan fenomena yang paling kritikal dalam
kalangan remaja. Agama telah dikenal pasti sebagai paksi dan pasak kekuatan
kepada seseorang insan. Perkara yang bersifat anarkis dan antagonis dapat
disaring dengan mudah andainya diri kebal dengan perisai agama. Lebih-lebih
lagi dalam dunia moden seperti sekarang, kedangkalan terhadap ilmu agama mudah
menjerumuskan seseorang ke lembah zulmat. Gaya hidup yang bertuhankan
kebendaan dan hidup bebas tanpa dipandu oleh nilai-nilai agama telah
menyebabkan ramai remaja yang sesat. Akhirnya, tanpa berasa segan silu, mereka membelakangi norma kemanusianan dan
menjadi penagih dadah, pemburu hedonisme dan bergelandangan. Sesudahnya,
mereka terkulai ibarat yang dikejar tak dapat yang dikendung berciciran.
Remaja
merupakan mutiara kepada negara kerana merekalah instrumen penting dalam
menyumbang tenaga dan fikiran untuk kemajuan negara. Malang sekali apabila kita
terlihat akan gerak geri remaja hari ini kenyataan hanya omongan kosong
kerana remaja kini ibarat buih di laut yang berbusa-busa tetapi mudah pecah.
Bagi membuktikan hal ini, ramai remaja yang terpukau dengan alam fatamorgana
kemaruk贪婪的akan hiburan. Mereka lalai terhadap
pelajaran dan tidak berupaya untuk menjadi remaja yang aktif, pintar dan
berwawasan. Dengan erti kata lain, remaja telah memalapkan cahaya
kecemerlangan bangsa dan sebaliknya tenggelam dalam alam fantasi yang
mengaburi masa depan mereka. Pendek kata, remaja kini tidak menyedari
tanggungjawab mereka sebagai seorang pelapis masa depan negara. Mereka persis
buta akan falsafah, pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara.
Sesat
di hujung jalan, kembalilah ke pangkal jalan merupakan suatu nasihat yang perlu
diambil sebagai panduan. Dalam hal ini, sebagai remaja pada alaf ini, saya
perlu memperkasakan semula nilai jati diri dengan mengenali khalik. Saya perlu
mendirikan amalan ibadat kepada Tuhan seperti berdoa, bersyukur dan bertaubat. Seterusnya
memberikan khidmat positif kepada semua makhluk. Saya perlu memahami sempadan
antara haram, halal dan makruh. Inilah matlamat
sebenar hidup kita sesuai dengan maksud dalam firman Allah, “Dari Allah kita
datang dan kepada Allah kita merujuk untuk kembali”.
Seseorang
remaja yang paling berjaya ialah remaja yang mampu mengenali potensi yang
dianugerahi Tuhan kepada dirinya. Potensi inilah yang perlu saya manfaatkan
demi masa depan dan maslahat untuk negara juga. Sebagai remaja saya perlu
berfikiran positif untuk mengelakkan diri daripada tercebur dalam
kegiatan yang boleh memudaratkan ketenteraman awam serta menjatuhkan maruah
negara. Saya perlu menjaga sensitiviti masyarakat dan memilihara budaya bangsa
yang terkenal pada mata masyarakat antarabangsa. Seorang tokoh cendekiawan
Islam, Imam Al-Ghazali pernah berkata, “Petanda runtuhnya suatu bangsa itu
dapat dilihat apabila anak muda amat mencintai hedonisme dan melupakan tradisi
agama dan budaya yang murni”. Kata-kata tersebut memberi amaran bahawa, sesiapa
jua terutama remaja haruslah berwaspada dengan hiburan yang keterlaluan kerana
sikap sumpama itu boleh mendedahkan bangsa tersebut kepada kemusnahan.
Strategi yang tidak kurang penting juga, saya perlulah mempunyai cita-cita dan
hala tuju yang jelas. Kini, semua orang dapat menyaksikan cabaran besar
yang sedang menanti di hadapan. Cabaran global dan tuntutan untuk
mengantarabangsakan semua potensi dunia seperti dalam Perjanjian Kerjasama Trans-Pasifik (TPPA) sangat membimbangkan semua pihak dalam
wilayah rantau Pasifik. Amerika dengan kuasa ekskutifnya mahu
kerajaan-kerajaan di rantau Pasifik tunduk kepada kehendaknya. Oleh itu,
tanpa cita-cita uuntuk bangkit menjadi bangsa yang gagah dengan ilmu dan
kemahiran nescaya kita akan tertindas dalam ‘perang’ ekonomi yang semakin
mengancam. Cita-cita juga perlu saya realisasikan dengan ketabahan untuk mencari
ilmu. Ilmulah yang menjadi penyuluh hidup dan menjadi pengukur besar atau
kecil sesuatu bangsa bak kata peribahasa, kecil jangan disangka anak,
besar jangan disangka bapa
Tokoh
falsafah terkemuka Yunani, Aristotle pernah berkata, “Ketahanan sesebuah negara
bukan bergantung pada hasil buminya yang mewah, sebaliknya berada dalam tangan
anak mudanya yang gagah dan bijaksana”. Apabila menghayati kata-kata
hebat tersebut, saya berasa begitu teruja untuk menjadi anak muda yang
berwawasan. Saya beriltizam untuk membina Malaysia negara yang tercinta ini
menjadi negara yang bebas daripada ancaman parasit dan anasir perosak khususnya
dalam kalangan anak-anak muda itu sendiri. Oleh itu, saya dan rakan-rakan
hendaklah memilih jalan yang betul yang telah dirintis oleh generasi yang
terdahulu.
Akhbar, majalah, media alternatif dan media
elektronik amat berpengaruh dalam membentuk minda rakyat. Ulaskan pendapat anda
tentang peranan rangkaian media-media tersebut dalam membentuk sikap rakyat
yang positif.
“Jikalau
mahu maju keluarlah dari kepompong katak di bawah tempurung, justeru jadilah
rakyat yang mampu berfikir di luar kotak yakni berminda kelas dunia”. Seruan
seumpama ini acap kali menjadi inti pati ucapan pemimpin untuk mengajak rakyat
mencapai kemajuan. Kemajuan adalah sesuatu yang dicari dan bukan secara yang
bulat datang bergolek , yang pipih datang melayang. Oleh itu, minda dan sikap
harus terbuka luas jikalau mahu mencapai kejayaan. Dalam dunia yang serba maju
sekarang, sumber maklumat menjadi input primer dalam proses
menganjak minda rakyat. Sumber media seperti majalah, akhbar, media elektronik dan media alternatif menganjak
pemikiran rakyat agar lebih terbuka dan positif.
Peranan
utama sumber media adalah untuk menyampaikan maklumat kepada rakyat
secara tepat dan jelas. Media sebagai barisan depan kepada masyarakat tidak
seharusnya memesongkan pemikiran pembaca dengan maklumat yang salah. Berita yang
disampaikan adalah untuk mendidik rakyat supaya berfikir secara rasional. Oleh itu,
media bertanggungjawab menyampaikan berita yang sahih dan berintegriti. Pengamal
media perlu mematuhi Kod Etika Kewartawanan 1989 yang mendukung prinsip
Rukun Negara. Pengamal media terus memberikan sumbangan kepada proses pembinaan
negara, memupuk keharmonian antara kaum dan perpaduan nasional. Sesungguhnya, tugas besar profesion
kewartawanan adalah untuk melahirkan masyarakat yang berfikiran kritis dan menyumbang kepada kemajuan negara.
Dalam
sebuah negara yang berbilang kaum seperti Malaysia, media hendaklah
mengelak daripada mempolemikkan isu-isu sensitif. Isu yang menyentuh sensitiviti
kaum dan agama hendaklah dielakkan. Peristiwa 13 Mei 1969 berpokok
pangkal daripada penyalahgunaan media akhbar. Akhirnya, semua menanggung rugi, bak
kalah jadi abu menang jadi arang. Dalam dunia tanpa sempadan ini, rangkaian
media alternatif seperti Malaysiakini, Malaysian Insider dan Malaysia
Today hendaklah berhati-hati sebelum menyiarkan portal politik yang boleh
membawa keresahan kepada masyarakat. Pengamal media perlu mengelak daripada
menyiarkan rencana yang mengadudombakan individu, mendedahkan keburukan orang
lain seperti tokoh politik dan selebriti terkenal. Amalan lempar batu
sembunyi tangan seperti itu dibimbangi boleh mencetuskan insiden ketegangan
kaum sehingga menggugat keharmonian negara.
Rangkaian
media hendaklah menggalas tanggungjawab sosial untuk mendidik rakyat.
Rakyat yang terdidik akan berfikiran positif dan menjadi aset penting kepada
negara. Sekiranya mereka disajikan dengan maklumat yang membina jati diri,
nescayalah mereka akan menjadi rakyat yang berguna kepada negara. Dalam konteks
ini, media arus perdana seperti rangkaian radio dan televisyen hendaklah
benar-benar peka terhadap aspirasi negara. Emosi rakyat akan segera dibakar
sekiranya mereka dipaparkan dengan gambar yang boleh menaikkan dendam kesumat.
Hal inilah yang terjadi dalam demontrasi tunjuk perasaan antara kumpulan baju
kuning dan baju merah baru-baru ini sehingga mencetuskan perasaan
benci-membenci. Seyogia, pengamal media hendaklah lebih sensitif untuk
memujuk rakyat agar saling bertolak ansur kerana biduk berlalu kiambang
bertaut.
Sebagai
organisasi yang menjadi lidah penyampai antara pemerintah dengan rakyat, media
hendaklah menyampaikan info yang berkaitan dengan dasar kerajaan. Medialah yang
menjadi jambatan penghubung antara aspirasi pemimpin dengan rakyat. Amalan
saling menyokong dan saling memerlukan antara pemimpin dengan rakyat boleh
menjadi wasilah kepada kemajuan sesebuah negara. Oleh itu, rakyat harus faham
akan dasar negara manakala pemerintah harus cakna terhadap kehendak rakyat.
Sehubungan dengan itu, media menjadi penghubung untuk membina titik temu
antara kedua-dua pihak yang berkepentingan itu kerana pemerintah dan rakyat
ibarat irama dan lagu, andai pincang salah satu nescaya musnahlah
keseluruhannya.
Pada
peringkat antarabangsa, media memainkan peranan penting untuk
mempromosikan negara dan rakyat di persada global. Nama negara lebih gah pada
mata masyarakat dunia jikalau media memainkan peranan yang aktif di pentas
dunia. Rencana dan hebahan tentang sejarah negara, potensi
ekonomi, kemajmukan masyarakat serta citra budaya yang unik wajar
diketahui oleh masyarakat antarabangsa. Janganlah ada sikap telunjuk lurus
kelengkeng berkait dan menggunting dalam lipatan dalam kalangan pengamal media
sehingga sanggup menjatuhkan nama negara di pentas antarabangsa. Ingatlah
tindakan seperti itu tidak lebih daripada amalan berniaga buluh kasap
hujung hilang panngkal lesap. Sepatutnya dalam keghairan industri pelancongan
yang menjadi pemacu utama ekonomi dunia, media mengambil peluang untuk
‘menjual’ Malaysia tentang tempat-tempat istimewa, budaya masyarakat,
makanan istimewa dan seterusnya menjadi agen memajukan industri pelancongan
negara.
Demi
negara, marilah kita manfaatkan kata-kata John F Kennedy, “Janganlah kamu
bertanya tentang sumbangan negara kepada kamu sebaliknya, bertanyalah tentang
apakah sumbangan kamu kepada negara?” Petikan ini menunjukkan bahawa semua
pihak menggalas tanggungjawab untuk menyumbang kepada negara. Dalam sebarang
situasi dan kapasiti yang ada, kita hendaklah berazam untuk memajukan tanah
air. Sebagai penyebar media, mata pena yang bergerak secara diam-diam
kadang-kadang lebih tajam daripada mata pedang. Oleh itu, tudingkan mata pena
anda kepada perkara-perkara yang positif.
Dalam pemilihan bidang kerjaya, minat menjadi faktor
utama. Bincangkan.
Era
pascaperindustrian yang serba mencabar akal manusia telah menjana pelbagai
sektor pekerjaan di Malaysia. Selama sebelas tahun menghabiskan sistem
pendidikan, pelajar sentiasa dipersoalkan oleh guru, “apakah kerjaya yang anda
inginkan?” Semasa dalam tingkatan empat, pelajar perlu memilih
gabungan mata pelajaran yang sesuai berdasarkan minat mereka untuk mengejar
kerjaya impian. Menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, kerjaya merujuk kepada
profesion atau pekerjaan yang dipilih sebagai cara mencari nafkah hidup.
Kerjaya merupakan panduan dalam kehidupan kita. Pada masa ini, pelajar
sepatutnya telah menetapkan matlamat tentang kursus dan kerjaya yang diingini
supaya mereka ada hala tuju dalam hidup dan tidaklah seperti layang-layang
terputus tali dan tidak menyesal dengan keputusan yang diambil. Antara
kerjaya yang menjadi pilihan ialah doktor, juruterbang, jurutera, ahli kimia
dan sebagainya. Apakah faktor-faktor yang menentukan pemilihan sesuatu bidang
kerjaya?
Hakikatnya,
minat merupakan salah satu faktor dominan yang mempengaruhi seseorang dalam
pemilihan kerjaya mereka. Dalam konteks ini, minat juga akan menyebabkan
seseorang berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk mencapai cita-cita mereka.
Bertitik tolak daripada itu, pelajar akan belajar dengan tekun untuk
meraih kejayaan yang cemerlang dalam peperiksaan SPM mahupun STPM. Pelajar
haruslah memberikan tumpuan semasa guru mengajar di dalam kelas.
Kesannya, pelajar akan lebih mudah memahami sesuatu pelajaran dan
menjawab soalan peperiksaan dengan senang. Sikap kesungguhan ini dapat
digambarkan melalui peribahasa di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.
Tegasnya, seseorang yang mempunyai minat akan berusaha bersungguh-sungguh untuk
memastikan kerjaya yang diidam-idamkannya menjadi kenyataan.
Umum
mengetahui bahawa semasa di alam persekolahan lagi pelajar harus memilih subjek
yang berkaitan dengan kerjaya yang akan diceburi oleh mereka. Hal ini secara
tidak langsung akan menyebabkan mereka lebih mahir dalam menguruskan kerjaya
yang akan diceburi kerana sudah membuat persediaan yang rapi umpama sediakan
payung sebelum hujan. Dengan perkataan yang lain, pelajar seharusnya
mengambil subjek yang berkaitan dengan cita-cita masing-masing semasa mengambil
Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia. Dalam zaman yang serba canggih ini, bukan
sahaja kemahiran yang dilihat oleh majikan tetapi keputusan yang cemerlang
dalam subjek yang dipilih itu bersesuaian dengan kerjaya turut diberi
keutamaan. Bagi membuktikan perkara ini, contoh yang boleh diketengahkan ialah
jika seseorang ingin menjadi seorang jurutera, subjek yang mesti dipilih
ialah Lukisan kejuruteraan. Sebagai langkah untuk merealisasikan kerjaya idaman
dan cita-cita yang menggunung tinggi ini, pelajar haruslah memilih subjek yang
seiring dengan kursus yang dipilih mereka.
Sesungguhnya, seseorang pelajar
sudah pasti mempunyai idola yang ingin dicontohi sebelum mereka menentukan
kerjaya masa depan. Biasanya, idola yang dipilih memang dikagumi dan
menepati kerjaya yang dipilih. Sebagai contoh, seseorang yang ingin
menjadi seorang arkitek, mereka boleh menjadikan arkitek negara yang
terkenal di persada dunia iaitu Hijjas
Kasturi sebagai idolanya. Bukan itu sahaja, malah segala ketekunan,
kegigihan dan kekreatifan beliau akan dijadikan sebagai teladan dalam menggapai
kerjaya idaman mereka. Impaknya, seseorang yang dijadikan idola seharusnya
mampu mempengaruhi pemikiran, tindak tanduk dalam membuat keputusan serta
kesungguhan seseorang untuk memastikan kerjaya yang dihasratkan dapat
direalisasikan. Sememangnya, idola dapat mempengaruhi seseorang
dalam membina semangat dan motivasi ke arah menjadikan kerjaya sebagai
kenyataan bukannya omong-omong kosong sahaja.
Ironisnya, jika minat seseorang itu tidak mendapat sokongan daripada kedua-dua ibu bapa, sudah tentulah punah harapan mereka. Hal ini bermakna, seseorang yang hanya mempunyai minat tetapi tidak mendapat restu daripada kedua-dua ibu bapa mereka tentang pemilihan kerjayanya, sudah pasti akan kecundang di peringkat awal lagi. Oleh hal yang demikian, ibu bapa sewajarnya menyokong minat anak-anak walaupun pemilihan kerjaya mereka bertentangan dengan harapan kedua-dua ibu bapa. Bagi menyokong pemilihan kerjaya anak-anak mereka, ibu bapa boleh memperlengkapkan segala keperluan anak-anak dalam memenuhi kriteria yang diperlukan. Sebagai buktinya, ibu bapa bolehlah memberikan dorongan, semangat dan motivasi kepada anak-anak sama ada dalam bentuk material mahupun spiritual. Izharlah bahawa ibu bapa juga berperanan menyokong minat anak-anak mereka dalam merealisasikan kerjaya masa depan anak-anak mereka.
Ironisnya, jika minat seseorang itu tidak mendapat sokongan daripada kedua-dua ibu bapa, sudah tentulah punah harapan mereka. Hal ini bermakna, seseorang yang hanya mempunyai minat tetapi tidak mendapat restu daripada kedua-dua ibu bapa mereka tentang pemilihan kerjayanya, sudah pasti akan kecundang di peringkat awal lagi. Oleh hal yang demikian, ibu bapa sewajarnya menyokong minat anak-anak walaupun pemilihan kerjaya mereka bertentangan dengan harapan kedua-dua ibu bapa. Bagi menyokong pemilihan kerjaya anak-anak mereka, ibu bapa boleh memperlengkapkan segala keperluan anak-anak dalam memenuhi kriteria yang diperlukan. Sebagai buktinya, ibu bapa bolehlah memberikan dorongan, semangat dan motivasi kepada anak-anak sama ada dalam bentuk material mahupun spiritual. Izharlah bahawa ibu bapa juga berperanan menyokong minat anak-anak mereka dalam merealisasikan kerjaya masa depan anak-anak mereka.
Akhirulkalam,
minat menjadi prioriti utama dalam pemilihan sesuatu kerjaya. Dalam konteks
ini, ibu bapa memainkan peranan penting dalam pemilihan kerjaya anak mereka.
Anak memerlukan sokongan dan dorongan daripada mereka sama ada dari aspek
mental, spiritual mahupun fizikal. Contoh ketara dari aspek sokongan mental
ialah ibu bapa perlu memberikan motivasi kepada anak-anak, manakala sokongan
dari aspek fizikal pula ialah mereka perlu menyediakan kelengkapan belajar
anak-anak seperti buku rujukan dan menghantar mereka ke pusat tuisyen.
Sekiranya hal ini dapat dilaksanakan maka tidak ada lagi orang yang akan sesat
di perjalanan untuk memilih kerjaya kerana mereka menetapkan sasaran dari awal
lagi. Walaupun demikian, jika seseorang mempunyai minat dan hala tuju yang
jelas, tetapi mereka bersikap genggam-genggam bara, terasa panas
dilepaskan dan tidak ada semangat ketabahan dan keiltizaman, sudah
pasti segala hasrat termasuk kerjaya yang menjadi idaman akan hancur lebur
umpama kubur tanpa nisan. Tuntasnya, janganlah bersikap keras-keras
kerak nasi yang mudah putus asa supaya pemilihan bidang kerjaya impian
akan menjadi lebih jelas lagi.
Kempen
galakan membaca yang dijalankan saban tahun masih gagal untuk menjadikan budaya
membaca sebagai amalan hidup masyarakat di negara ini. Huraikan tanggungjawab
sesebuah keluarga untuk memupuk amalan membaca.
Inti pati yang tersirat dalam Surah
Al Alaq ialah kepentingan amalan membaca sebagai kewajipan untuk menjadi
khalifah di bumi ini. Kewajipan membaca bukan sekadar menjadi pelengkap kepada
sesuatu peperiksaan, sebaliknya menjadi tanggungjawab untuk melahirkan umat
yang bijaksana dan hebat menguasai dunia keilmuan. Namun demikian, terdapat
skeptikal bahawa masyarakat Malaysia amat liat untuk membaca. Sama ada pada
peringkat masyarakat mahupun di pusat-pusat pengajian, amalan membaca gagal
dibudayakan. Walaupun pelbagai kempen dan insentif diberi untuk menyemarakkan
amalan tersebut, hasil yang diperoleh amatlah mengecewakan. Oleh itu, sejajar
dengan falsafah pendidikan bermula dari rumah, nescaya keluarga haruslah
memainkan peranan aktif untuk memupuk amalan membaca.
Berpandukan peribahasa, cahaya yang
cerah bermula daripada lampu di tengah rumah membuktikan semua amalan yang baik hendaklah bermula daripada
keluarga. Demikianlah dengan budaya membaca, keluargalah yang perlu
membudayakan amalan tersebut. Amalan membaca perlu dibudayakan dan bukan
sekadar dibiasakan. Apabila sudah menjadi budaya, justeru semua pihak akan
berasa seperti suatu keperluan untuk membaca kerana alah bisa tegal biasa.
Setiap ahli keluarga terutama ibu bapa harus menjadikan diri mereka umpama
Iampu yang menyinari kehidupan keluarga. Lampu tersebut sudah tentulah sikap
yang gemar kepada percambahan ilmu melalui tradisi membaca. Dalam tradisi
Islam, setiap anak perlu dididik dengan amalan membaca Al Quran sejak berumur
lima tahun lagi. Oleh itu, amalan ini haruslah diperluas kepada bidang
pengetahuan yang lain melalui amalan membaca. Seandainya aktiviti lain seperti
menonton televisyen, beriadah dan makan bersama boleh dibudayakan, masakan
amalan membaca tidak boleh dilaksanakan? Barangkali inilah persoalan yang perlu
dijawab oleh sebahagian besar institusi keluarga.
Peribahasa yang
menyatakan, getah daun akan mengalir ke perdu juga menunjukkan bahawa, segala tingkah laku yang baik daripada ibu bapa
akan menjadi turutan anak-anak. Walhasil, sikap yang positif daripada ibu bapa
seperti gemar mambaca, bercakap perkara yang baik dan melakukan kerja-kerja
yang berfaedah sudah tentu akan melekat pada diri anak-anak juga. Tanamlah
sifat positif dalam kalangan anak-anak seperti sifat gemar meneroka maklumat
baharu dengan membaca. Membaca juga boleh dijadikan sebagai suatu aktiviti
penerokaan minda yang membolehkan anak-anak menjadi lebih matang daripada usia
mereka. Malang sekali belakangan ini akibat tekanan, kerja dan masa yang terhad
telah memudarkan minat membaca dalam kalangan ibu bapa sendiri. Masing-masing
telah terbawa-bawa dengan gaya hidup baru yang tidak boleh lekang dengan budaya
ketagihan laman sosial seperti whatsapp', 'facebook', 'twiter' dan ‘instagram'.
Sesungguhnya, inilah virus yang sedang bergerak aktif untuk meletakkan manusia
pascamilenium terperap dalam kopompong kebodohan ciptaan sendiri.
Ibu bapa juga
bertanggungjawab menyediakan prasarana dan sumber bacaan yang mencukupi kepada
anak-anak. Hal ini amatlah
mustahak kerana kebanyakan ibu bapa masa kini cukup serius dalam menyediakan
keselesaan fizikal kepada anak-anak seperti bilik tidur berhawa dingin,
peralatan gajet dan set televisyen. Akhirnya, semua kemudahan tersebut akan
melalaikan anak-anak daripada membaca. Tidak salah kepada ibu bapa untuk melengkapi
anak-anak mengikut kemampuan, namun tugas yang paling utama untuk mempertajam
minda anak-anak tidak boleh diabaikan. Jadi, ibu bapa hendaklah menyediakan
kemudahan pembacaan dan mempelbagaikan bahan bacaan mengikut minat dan tahap.
Dalam memilih bahan bacaan juga, ibu bapa mestilah memahami bahawa cita rasa
mereka dengan anak adalah berbeza. Dengan sebab itu, kenalilah minat anak-anak
serta didiklah mereka menjadi insan yang berjaya menyelak jendela ilmu dengan
gemar membaca dan meneroka perkara yang baharu.
Langkah yang
paling proaktif ialah ibu bapa perlu meluangkan masa mengadakan rutin tetap
mingguan atau bulanan untuk berkunjung ke kedai buku atau pameran buku. Aktiviti sambil menyelam minum air ini akan memberikan suntikan
baharu kepada anak-anak untuk gemar membuat koleksi bahan bacaan. Anak-anak
akan terasa diri mereka dihargai atas kesudian ibu bapa membawa mereka bersantai di samping
menyuntikkan mereka pelbagai santapan minda. Jadi, berkunjung ke kantor bacaan akan memberikan
inovasi dan perspektif baharu kepada anak-anak tentang perkembangan dunia buku.
Sekiranya usaha ini diperkasakan oleh setiap keluarga di Malaysia, nescaya
dalam satu dekad lagi kita akan dapat melihat rakyat Malaysia akan bergulat
dengan buku sama ada di dalam bas, LRT dan di mana-mana sahaja tempat yang
masanya terluang.
Hidup dengan membaca ibarat minda
yang sedang bergerak untuk meneroka ke seluruh isi alam. Membaca umpama kita
sedang berinteraksi dengan seseorang insan bijaksana melalui huruf yang disusun
untuk menjadi fakta. Oleh itu, keluarga yang sentiasa membaca boleh diibaratkan
sebagai sedang mengembara ke seluruh dunia. Dengan hal yang demikian, pupuklah
minda ahli keluarga dengan amalan membaca.
Hari Buku Sedunia setiap 23 April- UNESCO sejak 95
Pesta buku antarabangsa KL
|
dua orang penulis tersohor di dunia iaitu William Shakespeare dan
Miguel deCervantes.
|
Wahyu pertama kpd Nabi Muhd ialah kalimah iqra
|
Mevlana Celaleddin Rumi
|
UNESCO mendirikan World Book Capital. membudayakan budaya
membaca, menulis, dan menerbit.
|
NILAM ( Nadi Ilmu Amalan Membaca) merupakan pengabungan
semua aktiviti galakan membaca yang
dijalankan di sekolah seluruh negara
|
|
|
No comments:
Post a Comment