Monday, October 5, 2015

Countdown SPM 2015 2 - salin 5E1





        


            Semangat kejiranan amat penting dalam kehidupan bermasyarakat. Matlamat pemupukan semangat kejiranan adalah untuk menyemai nilai-nilai toleransi, silaturahim dan kasih sayang khususnya dalam kalangan warga kota yang terdiri daripada pelbagai kaum. YAB Dato’ Sri Najib Tun Razak pernah berkata, “semangat kejiranan ialah tanggar amanat yang memangkinkan kemakmuran dan kemajuan negara kita.” Kita mahu keseimbangan pembangunan sosioekonomi dan pembentukan tamadun yang berimpak tinggi. Kelangsungan bangsa yang beretika bukanlah berlandaskan nilai mata wang ringgit dan kecanggihan teknologi tetapi mempunyai rakyat murba yang tidak segan-segan mengamalkan nilai tradisi seperti yang dipraktikkan oleh masyarakat lelulur. Sampailah masa kita membenamkan kotak minda untuk menilai kembali semangat kejiranan yang semakin sirna ditelan arus modenisasi. Apakah faktor-faktor yang meyumbang kepada tercetusnya kelunturan nilai mahmudah ini? Tepuk benak tanyalah minda.

            Salah satu faktor yang melonggarkan ikatan kejiranan antara warga metropolitan ialah keralitan dan ketaasuban untuk mengejar periuk nasi. (A) Hal ini dibuktikan apabila rata-rata warga kota perlu berdepan dengan masalah kesesakan lalu lintas sehingga sanggup keluar sebelum tirai subur tersingsing manakala balik ke rumah pada waktu larut malam. (M) Lebih teruk lagi, tuntutan dan kos sara hidup yang semakin menindas pasti membantutkan nilai kemanusiaan terus bermekar dalam sanubari warga kota. (C) Khususnya, manusia yang kian bersifat kerlung telah menyebabkan mereka ketandusan nilai keinsanan dan kedangkalan hati nurani yang syumul untuk menjalinkan ukhuwah sesama jiran tetangga lantaran keletihan membanting tulang empat kerat. (C) Walhal, ada kalangan mereka sanggup bekerja sampai malam buta dan kesiangan pagi. (C). Izharnya, demi menyara hidup yang semakin menindas telah membantutkan perkembangan nilai-nilai keinsanan ini dalam kalangan warga kota pada era modenisasi ini. (P)
            Selain itu, persekitaran dan struktur pembinaan kawasan perumahan juga menyekat aktiviti kejiranan khususnya di sekitar bandar metropolitan. (A) Pembinaan rumah banglo dan rumah mewah kini telah dilengkapi dengan pakej keselamatan yang diawasi oleh kamera litar tertutup atau pengawal. (M) Lebih kontras dengan masyarakat kampung lagi, pagar pintu warga kota dikunci dengan sistem teknologi yang moden seperti pintu elektronik yang memerlukan pengecaman faktor biometrik atau sidik ibu jari. (C) Hal ini seakan-akan burung dalam sangkar, mata terlepas badan terkurung. Ikatan ini bukan sahaja mengongkong aktiviti kejiranan malahan mengekang naluri kemanusiaan untuk mempraktikkan amalan kunjung-mengunjungi dan saling bertegur sapa yang memerlukan ketulusan hati. (K) Maka, tidak hairanlah kedengaran mahkamah magistret yang menghakimi kes penuduhan kaum Buddhist yang membakar kertas sembahyang dan menyalakan colok yang berasap oleh jiran tetangga yang berbeza agama. (C) Kadangkala ketidaksefahaman dan konflik dalam ideologi mampu mencetuskan musibah yang tidak disangka-sangka. (K) Usahlah kita hidup bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing, tetapi melangkau bangunan dan sempadan yang hanya mendinginkan perasaan kasih sayang sesama manusia yag dicipta oleh Tuhan sebagai khalifah di buana ini. (P)
           
            Dari sudut keagamaan, kelunturan jati diri dan kenipisan keimanan dalam kalangan masyarakat kosmopolitan khasnya telah memudarkan hubungan kejiranan ini. (A) Ironisnya, masyarakat leluhur masih kuat memegang prinsip akidah dan tuntutan agama tanpa mengira bangsa dan latar belakang yang heterogen. Namun, aktiviti keagamaan seperti majlis bacaan tahlil dan yasin, pendoaan hajat dan bersolat berjemaah kurang mendapat sambutan meriah jika berbanding dengan zaman dahulukala. Disebabkan kemewahan hidup, segala majlis dan kenduri-kendera disiapkan oleh syarikat katering dengan upahan yang lumayan. Berbanding masyarakat kampung dahulukala, setiap kali musim berderau dan musim perayaan penuaian padi, jiran tetangga sanggup berkorban masa dan kudrat demi berkumpul dan bergurau senda sempena perayaan yang tertentu. Sabda Nabi Muhammad yang bermaksud “ sesiapa yang beriman kepada Hari akhirat tidak akan menyakiti jirannya.” Hukama Islam seperti khalifah Umar al-Khattab menghormati jiran Yahudi. Pendek kata, kehilangan keimanan kepada Tuhan akan terdorong ke landasan pidana dan ditusuk oleh godaan iblis.

            Sementara itu, kecanggihan teknologi dan insfraktur di bandar juga merupakan penyebab kelunturan semangat ini. (A) Kemudahan seperti pusat gimnasium, kafe siber, pusat huburan, arked dan pusat beli-belah telah menggantikan gelanggang warisan budaya yang biasanya akan mengumpul maysrakat setempat pada waktu senja. (M) Yang menyindirkan ialah kelab Rukun Tetangga dan pusat rekreasi yang didirikan oleh Jawatankuasa Keselamatan dan Kemakmuran Kampung biasanya kedinginan dan dibiarkan terbengkalai. (C) Situasi ini telah menyebabkan jiran tetangga semakin menyendiri dan semasa tibanya waktu kecemasan, mereka sanggup menelefon ambulans atau menghantar pesakit dengan kenderaan sendiri. (C) Berbanding dengan zaman dahulukala, masyarakat setempat berpeluang berkumpul untuk menyaksikan sesuatu temasya atau wayang di bawah satu payung yang sama tanpa mengira kulit dan kepercayaan. Memanglah, musim berubah zaman beralih, segala-gala aktiviti telah dimanipulasikan oleh alat elektronik, masa berkualiti sepatutnya juga terkorban dan masing-masing terbenam dalam kehidupan maya yang direka cipta oleh mereka sendiri. Jelaslah bahawa semangat kejiranan akan mati tidak berkubur sekiranya segala-gala kehidupan manusia sejagat digantikan oleh kecanggihan teknologi yang gagal mereka cipta nilai kemanusiaan yang mesra dan mulia.

            Akhir sekali, tidak melampau jika dikatakan bahawa keghairahan pada peranti elektronik telah melupuskan nilai keinsanan seperti saling memahami dan saling berkongsi pahit manis dengan peluh dan mata air. (A) Lumrahnya, masyarakat kini sejak dalam dunia rahim lagi sudah berdepan dengan media arus perdana yang seakan-akan menghabiskan masa kita. Dipercayai bahawa sekurang-kurangnya 12 jam sehari kita melungsur paparan peranti komunikasi ini demi melunaskan rutin seharian kita seperti urusan transaksi atas talian, hiburan, bersosialisasi dan sebagainya. Situasi ini seolah-olah menuntut kita mengabaikan amalan bertemu sua dengan masyarakat di sekeliling kita. Tanpa sua kenal, mungkinlah keikhlasan dan ketelusan terjalin dalam atma yang sejati? Kedengaran bahawa ada segelintir masyarakat yang cekap dalam berkongsi dalam laman sosial tetapi jengkel semasa hidup bermasyarakat yang memerlukan persemuafakatan dan persemukaan. Mukhtasarnya, gajet komunikasi bagai diluahkan ibu mati, ditelan bapa mati. Hanyalah dengan pertimbangan rasional dan kesedaran diri mampu meneguhkan kita ke arah kesejahteraan bersama semua insan yang berhampiran, khasnya jiran tetangga orang yang paling berhampiran dengan kita.

            Tuntasnya, bagai gunting dalam lipatan atau musuh di bawah selimut menuntut kita mestilah berwaspada kepada persekelilingan yang  semakin mencabar. Nabi SAW pernah bersabda,” anak Adam selepas meninggal dunia akan meninggalkan tiga perkara sahaja, iaitu sedekah jariah, ilmu bermanfaat dan doa kepada ibu bapa. “ Mafhumnya, kita mestilah sering kali berpegang pada prinsip berbaik-baik kepada semua insan yang berhampiran. Menghulurkan bantuan berbentuk fizikal mahupun mental bukan hanya berharapkan balasan tetapi kita meyakini bahawa segala dosa pahala akan diadili pada pintu akhirat. Dalam konteks Islam, jiran tetangga termasuklah hubungan dengan kaum kerabat, berjiran sesama muslim dan hidup berjiran sesama kafir. Maksudnya, segala-gala manusia merupakan jiran tetangga yang perlu dijalinkan hubungan dengan senyuman yang ikhlas dan keperibadian yang unggul.

No comments: