Berikan komen anda akan
keperluan masyarakat dunia memanfaatkan media massa dalam bidang perfileman.
Filem
pertama ditayangkan kepada umum pada 28 Disember 1895 di Paris oleh Lumiere,
filem memainkan peranan besar dalam pembangunan tamadun dan pemikiran
masyarakat. Di negara kita, filem tempatan pertama dipercayai diterbitkan pada
tahun 1939. Sejak tahun tersebut, beribu-ribu filem diterbitkan di Malaysia.
Perkembangan bidang perfileman ini semakin membesar dari tahun ke tahun seiring
dengan perkembangan teknologi dalam pembikinannya.
Penghasilan
sesebuah filem merupakan rakaman tamadun, kebudayaan dan agen perubahan
dalam masyarakat. Oleh itu, filem seharusnya dihasilkan seiring dengan
pemikiran dan perkembangan pendidikan sesebuah masyarakat kerana tujuan
mendidik penonton menjadi matlamat utama dalam penghasilan sesebuah filem. Kini banyak filem dihasilkan dengan objektif
untuk mengaut keuntungan atau dengan matlamat komersial semata-mata. Remaja
akan mudah tertarik dengan elemen hiburan yang terkandung dalam filem. Aksi yang
bertentangan dengan adat budaya ditonjolkan melalui filem. Dengan perkembangan
teknologi komunikasi melalui bidang perfileman, semua pihak sepatutnya
mengambil kesempatan menggunakan filem sebagai medium penting untuk mendidik
remaja. Elemen pendidikan menjadi lebih mudah diterapkan melalui filem kerana
bidang perfileman salah satu bahan hiburan bagi remaja.
Filem
merupakan karya seni dan budaya yang menggunakan audio visual sebagai media
komunikasi. Peranan filem merangkumi aspek sosial, ekonomi dan juga
budaya. Sesebuah filem yang baik
berjaya menggabungkan elemen hiburan bersama-sama penerapan
nilai kehidupan yang dapat dijadikan
panduan kepada penonton.
Sejarah telah membuktikan bahawa banyak penerbit filem
menggunakan filem sebagai medium untuk menerapkan ideologi serta
nilai kepada penonton. Penerbit filem Hollywood, contohnya,
banyak menggunakan filem sebagai alat penyampai nilai
serta ideologi mereka. Sebagai contoh, selepas Perang Dunia Kedua penerbit
filem Hollywood, yang terdiri
daripada kalangan Yahudi, telah menerbitkan
lebih daripada 160 buah filem yang
bertemakan Yahudi dan peristiwa
Holocoust, sebagai alat untuk menonjolkan
kekejaman tentera Nazi terhadap orang
Yahudi semasa perang tersebut.
Dalam
konteks filem tempatan, nilai kehidupan yang relevan dengan
budaya dan cara hidup masyarakat setempat juga diterapkan
melalui filem tempatan. Nilai kekeluargaan
antara bapa dengan anak perempuan, contohnya, telah digarap dengan baiknya oleh
pengarah filem Papadom. Filem ini telah diiktiraf sebagai filem terbaik
pada tahun 2009 dalam Festival Filem Malaysia Ke-22. Secara umumnya, setiap
filem yang dihasilkan sememangnya menerapkan pelbagai nilai yang baik kepada
masyarakat.
Seperti
karya seni yang lain, filem juga merupakan perakam aktiviti masyarakat di dunia
realiti. Persoalan semasa, isu terkini, pemikiran masyarakat, serta rutin
harian masyarakat difilemkan sebagai sebuah karya seni. Hal ini bermakna
apa-apa yang ditonjolkan dalam filemt nenonjolkan perkara yang benar-benar
berlaku dalam kehidupan masyarakat, seperti slogan yang diketengahkan oleh
Finas,"Filem Kita, Wajah Kita". Oleh yang demikian, nilai sesebuah
bangsa dan negara itu pastinya dapat dilihat melalui penghasilan filem di
negara tersebut. Bagi remaja, perkara ini lebih mudah diterima kerana isu yang
dipaparkan dalam filem ialah perkara yang sama seperti di luar filem.
Mendidik
remaja melalui filem dapat disampaikan dengan gabungan kreatif semua pihak yang
terlibat dalam penghasilan sesebuah filem tersebut. Filem juga mampu menyampaikan
maklumat tentang sejarah ketamadunan negara. Mendidik remaja tentang sejarah
negara secara konvensional mungkin membosankan mereka. Masalah tersebut dapat
diatasi dengan menerapkan nilai sejarah melalui filem. Dengan tambahan unsur
percintaan dan hiburan yang tersusun, aspek sejarah negara pastinya menjadi
lebih menarik di layar perak. Filem Tanda Putera, contohnya, didapati
berjaya menggabungkan elemen sejarah dan hiburan dengan baiknya. Filem ini juga
diangkat sebagai filem terbaik di Anugerah Skrin 2014.
Selain nilai
kemanusiaan yang dikemukakan melalui filem, aspek pendidikan teknikal juga
dapat diterapkan melaluinya. Pembikinan filem yang menggunakan teknologi
terkini, secara tidak langsung, mampu menanam minat kepada para remaja untuk
mendalami teknik teknologi komunikasi visual, seperti animasi, seperti CicakMan
yang menggunakan teknik Computer Generated Imagery (CGI). Penggunaan
teknik seperti ini mampu menarik minat remaja bukan sahaja untuk menonton filem
tersebut, malah teruja untuk mempelajarinya. Terdapat banyak unsur pendidikan yang dapat
diterapkan melalui penghasilan sesebuah filem. Filem bukan sekadar rakaman
cerita di layar perak tetapi lebih daripada sekadar hiburan semata-mata.
Walau
bagaimanapun, para remaja perlu sentiasa berhati-hati semasa memilih filem yang
sesuai untuk ditonton. Hal ini dikatakan demikian kerana pemilihan filem yang
tidak sesuai mampu mendedahkan remaja kepada nilai yang tidak sepatutnya
dilihat oleh remaja, terutamanya filem yang berunsur lucah, ganas yang
melampau, serta penerapan fahaman yang ekstrem terhadap sesuatu ideologi.
Di Malaysia,
setiap filem yang diterbitkan diberi klasifikasi tertentu berdasarkan usia
penonton. Lembaga Penapisan Filem Malaysia telah menetapkan tiga kategori filem
untuk tontonan, iaitu kategori umum (U), penonton berumurdi bawah 13 tahun
(P13) yang memerlukan pengawasan dan bimbingan ibu bapa, dan ketiga kategori
penonton berumur 18 tahun ke atas. Pengelasan mengikut kategori umur ini
merupakan salah satu usaha pemerintah untuk mendidik penonton agar memilih
filem yang sesuai dengan usia mereka supaya dapat memberikan pengajaran dan
pendidikan yang maksimum berdasarkan kesesuaian umur mereka.
Filem yang
dihasilkan perlulah menepati nilai masyarakat setempat. Filem yang dihasilkan
di Malaysia seharusnya mengemukakan isu tentang masyarakat yang dekat dengan
penonton di negara ini agar elemen pendidikan yang ingin disampaikan melalui
filem tersebut dapat dicerap dengan baiknya oleh penonton, terutamanya golongan
remaja. Filem melambangkan dokumen tentang kehidupan, masyarakat, perkembangan
ilmu, tamadun bangsa dan negara. Bagi remaja pula, mereka seharusnya sentiasa
peka dengan semua perkara yang ditonjolkan melalui filem yang ditonton agar
unsur pendidikan yang diterapkan itu dapat diterima dengan sebaik- baiknya.
Sebaliknya, mereka perlu menghindari diri daripada menonton karya yang
mengandungi unsur negatif serta bertentangan dengan budaya bangsa dan agama.
Perlu diingatkan bahawa filem merupakan medium hiburan yang bermanfaat selagi
para remaja menerapkan nilai positif yang difilemkan itu.
No comments:
Post a Comment