Tuesday, August 11, 2015

Tema kesihatan 2015 - 5

cara-cara meningkatkan taraf kesihatan rakyat Malaysiac

pendahuluan:
sedasawarsa ini, taraf kesihatan tidak lekang di bibir ahli masyarakat. Peningkatan kadar menghidap penyakit kronik semakin menjadi-jadi kebelakangan ini. Pelbagai penyebab penyakit kronik dan penyakit berjangkit telah dikenal pasti melalui kajian daripada pihak berkenaan. Namun, kesedaran masyarakatan tentang bahayanya penyakit kronik dalam kalangan masyarakat masih berada pada takuk yang rendah. Persis kata pujangga, "mencegah lebih baik daripada mengubati", sering ternging-nging di telinga kita bahawa pelbagai usaha telah dijalankan oleh pelbagai pihak, tetapi, persoalannya, sejauh manakah pendekatan untuk meningkatkan taraf kesihatan rakyat ini berkesan? Tepuklah dada tanya selera. Oleh itu, sebelum kuman menjadi barah, taraf kesihatan mestilah ditingkatkan sejajar dengan aspirasi negara, yakni "badan sihat otak cerdas".

memang tidak dapat disangkalkan lagi bahawa media massa mestilah memainkan peranan sebagai penyebar maklumat signifikan untuk meningkatkan taraf kesihatan dalam kalangan masyarkat yag berbilang kaum. Hal ini dibuktikan bahawa arus perdana ini merupakan wadah paling berkesan untuk menganjak paradigma generasi muda dan golongan tua tentang pentingnya gaya hidup dalam dunia mayapada ini. Secara implisit, rancangan motivasi dan khidmat nasihat melalui pelbagai media massa dapat mendominasi minda mereka daripada terhanyut dalam dunia hedonisme yang alpa tentang kesihatan diri. Cotohnya, rancangan kesihatan, forum, iklan , dan dokumentasi yang ditayangkan mampu menyedarkan masyarakat di seantero ceruk negara tentang kesihatan melambangkan kebahagiaan. Sudah terng lagi bersuluh bahawa Lembaga Filem Negara mestilah menapis rancangan yang mengagung-agungkan budaya hedonisme dan kebaratan yang hanya akan memudaratkan kesihatan diri.

Peranan kerajaan memanglah tidak dapat dikesisikan lagi. Umum mengetahui bahawa kesihatan mencerminkan citra masyarakat yang maju dan bertamadun, Semakin tinggi kadar kematian semakin mundurlah masyarakat ini. Pihak kerajaan yang mewara-warakan slogan "Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan" memanglah menunjukkan integriti dan komitmen untuk membangunkan negara kita, waima dari segi lahiriah mahupun dari segi batinian. Produk 1 Malaysia telah berjaya membantu berjuta-juta msyarakat marhaen yang mungkin serba daif dan kesesakan hidup. Oleh itu, peruntukan yang berterusan dalam bentuk subsidi, pengecuaian cukai, dan insentif semasa pembelian alatan kesukanan atau rawatan terapi emerupakan satu modus operandi yang amatlah digalakkan. Contohnya, sebanyak 200 buah klinik 1 Malaysia yang terbina di kawasan luar bandar dengan bayaran hanya RM1 telah membantu rakyat yang terbelenggu dengan kemiskinan dan kejahilan. Sudah bersuluh di tengah hari, kerajaan mestilah berpegang pada prinsip, berkuah sama menghirup, bersambal sama mencolek supaya taraf dan kualiti hidup dapat dirapatkan.

Selain itu, peranan penyelidikan dan pembangunan juga mesti dipergiat oleh pihak kerajaan supaya taraf kesihatan dapat dimartabatkan. Hal ini memanglah wajar kerana teknologi perubatan bukan sekadar omong-omong kosong, tetapi mestilah secara praktik dengan penyelidikan yang berterusan. Sebagai analogi, penceburan pihak kerajaan dalam penyelidikan dan pembangunan herba semakin diiktirafkan. Penyakit kronik seperti penyakit jantung, tekanan darah tinggi, kencing manis mestilah dirawati sehingga akar umbinya. Sesungguhnya, kata pujangga" tak tumbuh tak melata, tak sungguh orang tak kata" , herba dan perubatan tradisional yang telah digunakan sejak zaman leluhur menjamin bahawa taraf kesihatan akan dimartabatkan sekiranya setiap individu mengutamakan gaya hidup sihat.

Umum diketahui bahawa sukan menjana kesihatan yang tidak terhingga. Maka, pihak kerajaan seyogianya mengorak langkah untuk memberikan peruntuk kepada pemaju perumahan supaya membina taman rekreasi sejajar dengan peribahasa hati gajah sama dilapah, hati kuman dicecah. Hal ini memanglah patut kerana kemudahan di negara kita masih jauh ketinggalan sekiranya berbanding dengan negara maju seperti Singapura. Kemudahan yang disediakan masih menunjukkkan kedaifan dan kekurangan yang terserlah. Sekiraya negara kita ingin meraih kejayaan menjelang ambang 2020, kemudahan kesihatan seperti velodrom, pusat gimnasium, stadium, gelanggang serba guna mestilah dinaik taraf supaya segenap lapisan masyarakat marhaen berpeluang menikmati kemudahan yang disediakan. Persoalannya, mengapakah hanya golongan berada berpeluang untuk bersantai-santai di pusat gimnasium, gelanggang renang, gelanggang golf? Tepuk dahi fikirlah minda? Peruntukan berjuta-juta tidak wajarlah sekadar bagai mencurahkan garam ke laut, namun implementasi yang menyeluruh wajiblah sejajar dengan aspirasi negara, yakni 1 Malaysia.

Akhir sekali dan tidak kurang pentingnya, kerajaan mestilah melabur berjuta-juta ringgit lagi untuk menaik taraf hospital negara kita. Latihan, dan kursus perubatan mestilah diberikan supaya menggarap lebih tenaga mahir dan panel doktor supaya membangunkan modal insan yang seimbang. Pakar perubatan ini tidak semestiny abersikap enau dalam belukar melepaskan pucuk masingmasing. Walhasil, merekalah mesti ebrsikap pasrah dan berdedikasi untuk berkhidmat kepada pesakit di kawasan luar bandar. Hospital di negara kita masih jauh ketinggalan. Kos perubatan yang tinggi telah menyebabkan pesakit menunggu-nunggu giliran untuk menjalani pembedahan dan rawatan di hospital kerajaan. Persis kata mutiara. " bergelanggang di mata orag banyak", sekiranya rakyat menghadapi masalah kesempitan kewangan, segala harapannya hanyalah bertukar kosong kerana terbelenggu oleh kemiskinan dan kesakitan. Sememangnya, peruntukan dan subsidi yang berterusan daripada kerajaan mestilah menunjukkan kesungguhan supaya barisan pamel perubatan mestlah diltih atau diimport dari negara maju supaya kesihatan di negara kita mencerminkan peningkatan yang melonjakkan.

Kesimpulannya, sekiranya komitmen dan integriti dipamerkan oleh semua pengusaha, taraf kesihatan di negara kita akan sejajar dengan pembangunan fizikal di negara kita. Kesihatan asas kebahagiaan, hanyalah dengan jiwa raga yang sihat, hidup kita akan menerobos sempadan kecemerlangan. Janganlah biarkan ajal melambai-lambaikan tangan barulah kita insaf kerana terlajak perahu masih boleh berundur, tetapi kesakitan tidak akan terubat jika sudah membarah. Ayuhlah kita menghayati bahawa kesihatan bukanlah perkara yang boleh diperlekeh, slogan" kesihatan menjamin kejayaan", inilah pedoman kita sepanjang hayat sehingga ke hari akhirat.

No comments: