Sunday, July 5, 2015

percubaan SPM 2015 6

soalan ini paling hangat...
for my form 5 students, july is coming, our trial exam really in vicinity, hence, if you still thinking the time just can let you loitering around, i hope you bless to god.
specially you.... link our heart n hand together, five years already, we fight together, i dunno wad will be happen the next corner, is destiny..
important things, you will be my last badge in jitsin, i cherish .. though i know only got 3 months i will together with you... tear will drop down, but i m tough...cuz i promise will strive with you
SPM BM way , not only you, but i together with you, my spirit still there...


Latihan 3: Akhbar, majalah, dan media elektronik amat berpengaruh dalam membentuk minda rakyat.Tulis sebuah rencana yang membincangkan peranan rangkaian media-media tersebut dalam membentuk sikap rakyat yang positif (Teks Tkn 4, Unit 3 Bhg 2).

Musim berubah zaman beralih. Pelbagai fasa telah merevolusikan zaman media massa, iaitu daripada zaman percetakan yang dibawa oleh paderi Kristian ke Tanah Melayu hinggalah kini termunculnya media alternatif yang bersifat interaktif dan animatif. Jikalau mengimbau kembali sejarah perkembangan media massa di Malaysia, julung-julung kali Kaum Melayu Muda telah menerbitkan majalah bulanan Al-Imam yang bersifat untuk meniup semangat nasionalis rakyat tempatan, seterusnya terbitlah pula akhbar seperti Saudara, Utusan Melayu dan Majlis  melalui usaha sama tokoh yang berjasa seperti Pak Sako, Ahmad Boestaman , Harun Aminurashid dan sebagainya. Maka, tersingsinglah tabir media massa untuk menganjak paradigma masyarakat tempatan. Kini, media massa bukan lagi kes keterasingan yang berperanan untuk mencorak gaya hidup baharu, sekali gus mengglobalkan pemikiran golongan masyarakat kosmopolitan. Persoalannya, sejauh manakah pengamal media menggalas tanggungjawab sosial untuk membentuk sikap positif golongan marhaen di negara kita?
     Memang diketahui bahawa media massa berfungsi sebagai agen pendidik yang melewati sempadan negara dan autonomi ekonomi. Di Malaysia, TV pendidikan telah berevolusi sejak tahun 1972 yang bermula di saluran RTM1, TV2, TV9, Astro dan kini telah diubah suai dan dilayari melalui laman sesawang EDUWEBTV. Dasar Langit Terbuka dan Pelan Jalur Lebar Negara telah membuka peluang untuk memaksimumkan keberkesanan pedagogi dan melahirkan modal insan yang bermentaliti tinggi. Contohnya, Projek Frog VLE( virtual learning environment) telah mempromosikan pendidikan maya dan memaksimumkan profesionalisme keguruan. Pada masa yang sama, media cetak seperti Dewan Siswa dan  rubrik yang disediakan oleh akhbar tempatan juga berfungsi untuk menyebarkan segala maklumat tentang pedagogi kepada masyarakat umum. Pendek kata, maklumat di hujung jari telah merapatkan anak didik kepada perkembangan sosioekonomi yang bercirikan pengetahuan tinggi. Namun, kebijaksanaan pengamal media mestilah diterapkan semasa memaparkan sesuatu informasi yang dapat memanfaatkan pembaca supaya meningkatkan mobiliti pemikiran dan mentaliti masyarakat lokal.
     Meninjau perkembangan program realiti yang bermula dari AS, trend gaya moden ini seolah-olah telah melanda kehidupan sejagat. Misalnya, Malaysian Idols, Academi Fantasia, One of the Millionier, Bicara melalui saluran swasta dan kerajaan telah meninggalkan tempias kepada rakyat tempatan. Sesungguhnya, program berbentuk hiburan ini bagai serampang dua mata, yakni telah mencungkil bakat tersohor sekali gus melonjakkan industri perfileman lokal ke persada dunia. Namun, program realiti ini juga menyebabkan remaja yang berhingus sanggup mengikat perut untuk menyokong idol sendiri dengan menghantar sistem pesanan ringkas yang bercaj tinggi. Akibatnya, muncullah satu trend baharu iaitu horizon pemikiran kita telah didominasi oleh budaya kebaratan yang bersifat sekularisme dan hedonisme. Pada masa yang sama, media cetak juga memaparkan cerita pelawak dan bertunjangkan seni budaya warisan leluhur telah menjanakan kelangsungan bangsa dan tamadun. Mukhtasarnya, media massa merupakan agen penghibur yang tidak dapat dikesampingkan lagi kerana hidup manusia memerlukan hiburan khasnya pada era yang sarat dengan konkurensi sengit.
     Pelbagai kontroversi telah dipolemikkan tentang pengaruh media massa yang meracuni minda generasi muda. The Lion King dikatakan penuh dengan aksi yang ganas, program sitcom’The Nanny’ dipertikaikan kandungannya penuh dengan lawak lucah. Namun, di sebalik hikmah, media massa sesungguhnya berjaya menggembleng tenaga dan simpati penontonnya untuk mewujudkan masyarakat yang bersatu padu. Contohnya, Bersamamu di TV3, Merisik Khabar di Astro Prima, laporan khas di ruang pojok di media cetak dan sebagainya membuka tabir tentang sekelompok manusia yang memerlukan bantuan yang sejati. Media massa telah berperanan sebagai agen perubahan masyarakat untuk menggalakkan masyarakat menderma melalui tabung yang disediakan. Segala usaha ini hanyalah akan berjaya sekiranya terdapat kesedaran tinggi pihak pengamal media untuk melaporkan sesuatu peristiwa tanpa memikirkan keuntungan semata-mata.Izharnya, media massa mestilah menjauhi fitnah, provokasi atau isu sensitif yang tidak berasaskan bukti kesahihan. Kata pujangga,”pena ibarat mata pedang, dapat musnahkan seseorang dengan senang.”
     Menurut Cohen seorang tokoh komunikasi terkemuka, " media berjaya mempengaruhi pembacanya untuk menentukan apa-apa yang perlu difikirkan".  Sesungguhnya, media massa berperanan sebagai pentafsir untuk memastikan setiap pembaca atau pengguna media mendapat maklumat yang sahih dan dapat menilai, menginterpretasi dan menganalisis setiap informasi yang diterima sama ada berasaskan kebenaran atau sekadar khabar angin. Dari sudut perdagangan, media massa telah menjadikan global sebagai kampung eletronik, hanya seklik ikon, segala paparan terserlah di depan. Setiap produk dapat dipasarkan dan diiklankan melalui wahana ini. Pengguna dapat membuat perbandingan dan penyenaraian produk yang betul-betul mengikut keperluan diri. Selain mendapat maklumat tentang produk yang ingin dibeli, pengguna media massa juga berupaya untuk menjelajah setiap pojok media supaya meluaskan pengalaman tentang sesuatu isu semasa yang giat diperheboh. Dalam sudut ini, bukan sahaja terlahirnya pengguna bijak malahan membantu pengusaha tempatan menyusun strategi pemasaran yang efektif melalui media massa baik bersifat cetakan mahupun elektronik. Sesungguhnya, zaman digital ini telah menyenangkan pembeli atau penjual untuk membuat tafsiran yang berkesan sebelum sesuatu urusan dijalankan. Situasi yang saling menang itu telah mewujudkan masyarakat intelektual yang mampu membuat pertimbangan dengan rasional dan analitikal.
  Pada masa yang sama, media massa juga berfungsi sebagai pemerhati yang utama. Dari segi meteorologi, ramalan cuaca dapat dihebahkan sebagai persediaan awal, bak sediakan payung sebelum hujan. Segala bentuk musibah dan bencana alam juga dapat dihebohkan bak inisiatif mencegah lebih baik daripada merawat. Bahkan, perkembangan ekonomi seperti kenaikan harga minyak, kadar inflasi, spekulasi pasaran saham dan gelombang ekonomi sejagat dapat diperhatikan oleh pembaca dari masa ke masa. Stesen TV3 dengan slogannya “Maklumat Terkini”, “Duniamu Di TV3” begitu popular dengan penampilan visual yang lebih moden. Segala program yang diperhatikan dalam ruangan media seolah-olah mendidik masyarakat bersikap berwaspada terhadap musibah yang bakal menenggelamkan dunia, seperti yang ditayangkan oleh filem,” The Lost World” , “An Inconvenient Truth” dan National Science Foundation. Majalah akademik seperti Reader Digest, Ensiklopedia, Forbes, Dewan Kosmo, dan surat khabar telah berjaya mengakulturasi masyarakat supaya mempunyai kotak minda yang mampu berfikir secara kritis dan analitis. Pendek kata, media massa merupakan agen pengawasan dan pemerhati untuk perkongsian idea atau muzakarah supaya lebih berjaga-jaga terhadap setiap perkembangan semasa.
     Tidak lain dan tidak bukan, media massa bertindak sebagai agen penghubung yang dominan antara individu dengan masyarakat, antara kerajaan dengan rakyat dan antara individu dengan persekiataran. Kerajaan khususnya telah memanfaatkan media massa untuk mempropagandakan setiap perubahan dasar atau perkembangan politik pada era globalisasi ini. Segala persidangan rasmi antarabangsa dapat dilancarkan melalui peranti elektronik seperti persidangan video, video chatting sekali gus segala perlaksanaan strategi kerajaan dapat dihebohkan dalam sesaat sahaja tanpa kekangan sempadan atau masa. Contohnya, segala acara temasya sukan pada peringkat antarabangsa dapat ditayangkan secara langsung, persidangan parlimen dapat disalurkan tanpa halangan, dan laporan langsung tentang pilihanraya dapat disiarkan pada paparan elektronik atau media cetak dengan pantas dan berkapasiti tinggi. Tegal itu, secara langsung atau tidak langsung, hubungan diplomatik dan ukhuwah antara kerajaan dengan rakyat dapat dieratkan. Baru-baru ini, RM ke-11 telah dipaparkan dengan virtual dan berbentuk cetakan, rakyat tempatan akan memahami setiap objektif pelaksanaan strategi kerajaan, sekali gus menetapkan visi negara secara sistematik dengan penyertaan rakyat secara holistik. Tanpa agen pengubung ini, segala pertalian dan mesej sukar dicapai. Hubungan rakyat dengan kerajaan bagai irama dengan lagu, mestilah direntakkan bersama, hanyalah temponya lunak dan syahdu.
     Akhir sekali dan tidak kurang pentingnya, media massa sesungguhnya berkait rapat sebagai agen pendakwah atau agen sosialisasi yang dominan. Menjejaki perkembangan zaman pramerdeka, media massa merupakan agen yang utama untuk meniup semangat nasionalis. Pada tahun 1900-an, dengan mesin cetak yang dibawa oleh paderi kristian,  Abdullah Munsyi sebagai bapa kesusasteraan moden telah menghasilkan karyaan kreatif dan menterjemahkan kitab ke bahasa Melayu. Hasilan karyaan telah dicetak dan diasuh kepada anak bangsa Melayu. Tindakan beliau berjaya membangkitkan kesedaran rakyat dahulukala tentang perkembangan semasa di Timur Tengah, sekali gus mengamalkan segala tuntutan agama dengan beristiqamah. Pada masa ini, tarbiah yang disalurkan melalui IKIMFM pada setiap hari Jumaat sedikit banyak menimbulkan akulturasi dan mentarbiah muslim atau muslimah untuk menunaikan solat dengan istiqamah. Alhijrah yang dihoskan oleh Nurul Iman yang disiarkan melalui saluran Astro juga menunjukkan inisiatif pengamal media untuk menggalas tanggungjawab sosialnya. Program realiti TV juga diterapkan untuk menyiarkan program seperti Akademi Al-Quran, Imam Muda yang bersifat pertandingan. Zaman yang bersifat penyejagatan ini amatlah ajaibnya untuk menyebarluaskan sesuatu fahaman kepada pembacanya tanpa susah payah menjelajah berbatu-berbatu sekadar untuk berguru.
khirul kalam, industri multimedia dan komunikasi merupakan sektor perkhidmatan yang dapat mengaut keuntungan kepada negara. Dari sudut komunikasi pula, produk telekomunikasi barat  telah membanjiri sistem komunikasi negara membangun. Herman dan W.McChesney (1997) melalui buku “The Global Media”, kemunculan syarikat gergasi multinasional dari negara maju ke negara-negara membangun telah menyebabkan berlakunya pengukuhan sistem modal kapitalis pada tahap sejagat. Sebagai rakyat yang bersifat patriotik, kita perlulah memahami situasi ini. Segala kejutan budaya perlulah ditepis melalui jati diri bangsa dan keimanan yang kebal. Jangan sekali-kali biarkan pisang berbuah dua kali, sistem penjajahan minda mestilah dihindari sama sekali. Peperangan dunia ke-3 kemungkinan meresap secara halimun tanpa disedari sekiranya rakyat kita masih tidak meneguhkan jati diri dan menerapkan konsep yang baik dijadikan teladan yang buruk dijadikan sempadan. Sebagai penutup bicara, memetik kata Dato’ Sri Najib bahawa pengamal media mestilah menekankan kesahihan dalam laporan, dan bukan sekadar untuk menggamit perhatian penonton tanpa sekelumit tanggungjawab sosial. Memanglah, sebagai penyebar media, mata pena yang bergerak secara diam-diam kadangkala lebih tajam daripada mata pedang.

(bagi kumpulan Khamis, saya upload karangan yg kita tulis bersama semasa di kelas, tetapi krg yg telah diubah suai...tolong check n tambah sedikit maklumat lagi)


Latihan 3: Akhbar, majalah, dan media elektronik amat berpengaruh dalam membentuk minda rakyat.Tulis sebuah rencana yang membincangkan peranan rangkaian media-media tersebut dalam membentuk sikap rakyat yang positif (Teks Tkn 4, Unit 3 Bhg 2).


      Zaman beralih musim berubah. Sekali air bah, sekali pantai berubah. Fasa demi fasa, perkembangan MM telah merevolusikan dunia dan mengglobalkan gaya hidup penduduk sejagat. Menyingsing tabir sejarah perkembangan MM di Malaysia, majalah bulanan yang pertama telah diterbitkan oleh KMM yang berjudul Al-Imam. Sejak itu, berkembanglah industri perakhbaran seperti Majlis Negara, Utusan Melayu,  dan Saudara yang dipelopori oleh Ahmad Boestaman, Pak Sako, Harun Aminurashid dan  sebagainya. Bagaimanapun, media alternatif telah berkembang di Malaysia sejak 1963 dengan tertubuhnya RTM di studio Abdul Rahman Kuala Lumpur. (I) Namun, senario seperti pengaruh budaya kebaratan dan filem yang berunsurkan provokasi, sadis dan kelucahan telah melambak pasaran lokal mahupun global sehingga mentaliti manusia biarpun semakin tinggi namun kehidupan manusia seakan-akan melangkah ke zaman jahiliah . (K) Memandangkan penularan fahaman hedonisme dan kapitalisme semakin bermaharejala di negara kita, sistem klasifikasi program telah diperkenalkan pada tahun 1996 untuk mengehadkan batasan penularan fahaman tersebut. (U) Persoalannya, sejauh manakah pengamal MM menggalas tanggungjawab sosial untuk mencorak percaturan fikiran dan membentuk sikap positif generasi pelapis negara?

 
      Memang tidak dapat dinafikan, MM berfungsi sebagai agen penghubung antara pihak kerajaan dengan rakyat tempatan. Pelbagai inisiatif dan dasar kerajaan dapat disalurkan kepada golongan marhaen dengan pantas dan terperinci. Contohnya, baru-baru ini RMke-11 dapat diperkenalkan melalui media elektronik mahupun media cetak dengan hanya seklik ikon pada paparan media. Sementara itu, PPPM( pengajian Tinggi) , NKRA( Bidang Keberhasilan Utama Negara), NKEA(Bidang Keberhasilan Ekonomi Negara), Pelan Integriti Nasional, Pelan Jalur Lebar Negara dan sebagainya berjaya membangkitkan kesedaran rakyat selaras dengan aspirasi negara. Di bawah Dasar langit Terbuka, aplikasi MM semakin diperkembangkan sehingga memastikan akses kemudahan ICT dan media cetak tercapai ke peringkat jagatraya. Mukhtasarnya, kerajaan berperanan sebagai jantung negara mestilah memanfaatkan aplikasi MM utk mencorak anak watan pewaris bangsa yang berkait rapat dengan cita rasa tempatan, iaitu bersifat secara glokal atau berfikir secara global tapi bertindak secara lokal.

Dari segi ekonomi, MM bersifat sebagai agen pentafsir yang penting untuk melahirkan generasi muda yang berminda kelas pertama. Dalam konteks ini, MM berperanan sebagai wadah pemasaran dan pengiklanan untuk menjenamakan sesuatu produk di pasaran lokal mahupun global. Sebagai tamsilannya, syarikat gergasi multinasional lumrahnya menaja acara temasya sukan antarabangsa untuk mengglobalkan jenamanya. Sebagai agen pentafsir,  pengguna berpeluang untuk mentafsir, menginterpretasi, menilai dan menyenaraikan segala maklumat yang didedahkan.Secara langsungnya, horizon pemikiran akan berkembang justeru dapat memartabatkan diri sebagai insan yang berintelektual tinggi. Contohnya, melalui data analisis spekulasi pasaran saham, kadar inflasi, belanjawan negara, deflisit negara, kadar pertukaran aliran tunai dan lain-lain yang berkaitan ekonomi, pengguna MM dapat mendekatkan diri dengan pasaran ekonomi supaya menjauhkan diri menjadi katak di bawah tempurung atau dieksploitasi mahupun dimanipulasi oleh pengamal MM yang tidak beretika.

Jika diselami dari sudut pendidikan, program  TV pendidikan telah berevolusi sejak tahun 1972 melalui saluran RTM1, dan usaha ini diteruskan oleh saluran swasta ASTRO dan TV9. Akhbar tempatan seperti Berita Harian, Utusan Malaysia dan Metro juga menyediakan rubrik sebagai agen pendidik kepada bakal calon SPM, PT3 atau UPSR. Sebaliknya, Majalah bulanan seperti Dewan yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka juga berfungsi untuk mendedahkan pelajar kepada dunia jagatraya supaya mengasahkan minda ke peringkat antarabangsa. Baru2 ini, program Frog VLE(Virtual Learning Environment) telah disebar luas melalui KPM utk memaksimumkan profesionalisme keguruan mahupun mengoptimumkan keberkesanan dalam pedagogi dengan bahan pengajaran yang berinteraktif, beranimatif, berilustrasi dan bergrafik. Justifikasinya, EduwabTV , National Science Foundation, filem dokumentari, ensiklopedia, sekali gus gajet e-book telah mewujudkan ekosistem mobiliti pendidikan yang berkualiti tinggi.

Dari segi etikasosial, MM bertindak sebagai agen penghubung atau pengerat silaturahim yang efisien. Dalam konteks ini, media alternatif seperti peranti telefon pintar, tabloid, tablet, PDA dan sebagainya telah membongkar tabir MM dengan terwujudnya laman sosial, laman sembang dan laman sesawang yang melewati sempadan negara atau autonomi ekonomi. Ironinya, MM juga berperanan sebagai agen penghibur yang dapat melepaskan tekanan pembaca. Sebagai contohnya, program TV realiti seperti Malaysia Idol(TV8), Academi Fantasi, One in a Million, Bicara dan sebagainya semakin melambak di mana-mana saluran TV. Dalam kata lain, pengamal TV cenderung melariskan program berbentuk hiburan ini ekoran mendapat pemerhatian yang meluas dalam kalangan masyarakat kosmopolitan justeru mendapat penajaan daripada pengiklanan yang menjamin pulangan yang lumayan. Namun, memanglah tidak dapat disangkal lagi bahawa dunia manusia memerlukan kebebasan untuk memilih hiburan yang bersesuaian dengan cita rasa sendiri.

Dalam isu tanggungjawab sosial, program berbentuk amal seperti Bersamamu, Pohonku, Merisik Khabar, Kisah Benar dan sebagainya telah mendekatkan masyarakat kepada kelompok yang begitu memerlukan ihsan daripada manusia yang bergelar sebagai mahkluk yang berminda tinggi. Namun, Dato’ Sri Najib Tun Razak mengatakan bahawa pengamal MM mestilah bercirikan kesahihan dalam laporan dan bukan sekadar untuk menghiburkan pembaca. Maka, segala maklumat mestilah menjaga imej negara yang berpaksikan doktrin Rukun Negara dengan menjauhi laporan tentang isu provokasi, fitnah, isu sensitif perkauman yang akan memporak-perandakan negara.Pendek kata, MM perlulah bertindak sebagai agen pemerhati untuk melaporkan segala bentuk musibah, bencana alam, ramalan cuaca dan persekitaran yang berlaku di sekeliling kita. Tindakan ini juga dikatakan sebagai pengawasan untuk membuat persediaan awal bagai sediakan payung sebelum hujan. Dunia kini semakin terdedah kepada musibah yang tidak menentu, maka pengamal MM mestilah menggalas tanggungjawab sosial untuk memastikan setiap pengguna MM mendapat maklumat yg paling sahih dan bertepatan.

      Dari segi keagamaan, MM juga bertindak sebagai agen pendakwah yang penting untuk melengkapkan remaja sebagai insan yang beriman dan bertakwa kepada Tuhan. Conthnya, TV Alhijrah yang dihoskan oleh Nurul Iman melalui Program Solehah, Program  Imam Muda dan Tarbiah yang disalurkan oleh IKIMFM pada setiap hari Jumaat, pada pukul 1015am sedikit banyak mendekatkan penonton kepada Tuhan dan menjauhi segala angkara laknatullah . Izharnya, Program Imam berbentuk keagamaan dapat mentarbiah penonton supaya mengamalkan jemaah bersolat, menunaikan ibadat dan memahami qadak dan qadar dengan lebih jelas lagi.
      Sebagai penghias penutup bicara, mesin percetakan yang dibawa oleh paderi Kristian telah memulakan industri penerbitan di Tanah Melayu. Abdullah Munsyi( bapa kesusasteraan Melayu Moden) telah menggunakan mesin percetakan tersebut untuk menterjemahkan kitab dalam bahasa Melayu supaya mentarbiah anak bangsa sejak tahun 1906. Bertitik tolak daripada manifestasi tersebut, anak bangsa telah ditiup semangat nasional dan semangat perjuangan untuk mempertahankan kedaulatan negara. Kini, semangat ini wajarlah ditelusuri agar melahirkan pelapis negara yang berwawasan tinggi dan sanggup menggalas obligasi mutlak kerajaan supaya mementingkan perkembangan ekonomi negara, jadi, impian ini tidak akan termakbul tanpa peranan yang dimainkan oleh MM sebagai agen penghibur, penghubung, pemerhati dan pentafsir.
 

No comments: