Saturday, August 28, 2010

esei berpandu-peranan media

Dalam ledakan arus permodenan, peranan media acapkali dipertikaikan dari bibir ke bibir umat sarwajagat. Oleh itu, rencam peranan media yang menunjangi agenda aktuil ini seyogianya ditelaah hingga akar umbinya. (28)

Afdalnya, media berperanan penting sebagai penggerak mencapai matlamat negara. Media berperanan menggazet kempen dan iklan berkaitan dengan dasar yang dilancarkan oleh pihak kerajaan. Wadah ini diibaratkan serampang dua mata untuk menyampaikan mesej kerajaan sekali gus merealisasikan cita-cita murni nusa tercinta menjadi satu realiti. (42)

Ghalibnya, wahana ini sebagai pemangkin untuk melaporkan isu semasa yang berlaku di seantero pelosok dunia. Di samping, sebagai mekanisme yang relevan untuk menyuarakan pendapat masyarakat umum.Rentetannya, ilmu pelita kalbu dimartabatkan justeru sebagai saluran untuk perkongsian idea antara masyarakat sarwajagat. (38)

Tuntasnya, media bersifat jitu dan signifikan untuk memacu kegemilangan negara dan bangsa. (12)

120 patah perkataan (Tan Jie Yi 1H)

Marcapada ini, peranan media menjadi polemik aktuil yang glamor dalam dunia kosmopolitan ini. Oleh itu, peranan media yang signifikan wajar ditelusuri hingga inti sarinya. (23)
Dominannya, media dapat menwartakan dasar kerajaan agar melakukan anjakan paradigma masyarakat ke arah memacu kegemilangan sesebuah bangsa, sekali gus berperanan sebagai penggerak untuk menggapai matlamat sarwajagat agar menterjemahkan cita-cita murni sebagai realiti.Walhal berusia satu jagung, namun Malaysia kini dapat duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan negara kuasa besar lain. (49)
Afdalnya, media pemangkin menyebarluaskan isu glabalisasi di seantero dunia. Bagai serampang dua mata, wahana ini meminimumkan segala kos perbelanjaan, justeru menempa tabir baharu dalam percambahanan ilmu dan maklumat kontemporari tanpa sempadan.(30)
Deduksinya, inovasi media seyogia konsisten melalui sinergi semua pihak. Ayuhlah Malaysia pencipta teknologi dan bukan sekadar pengikut teknologi lagi.(19)

121, 1F Lim Jie Sim


Mutakhir ini, isu tentang peranan media tidak lekang dipropagandakan oleh lapisan masyarakat kontemporari. Oleh itu, peranan media seyogianya ditelusuri hingga akar umbinya pada pascamodenisasi ini. (25)
Afdalnya, media sebagai wadah untuk mencambahkan ideologi dan mencanangkan dasar kerajaan yang bertujuan untuk mengeratkan silatarahim antara kerajaan dengan rakyat. Seterusnya, bagai pemangkin untuk menyajikan hasrat negara agar menjulang nama negara di persada dunia. Ayuhlah negara kita kini dapat duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan negara lain yang telah lama mendominasi dalam bidang teknologi. (54)
Ghalibnya, media juga wahana penyalur suara masyarakat sarwajagat. Selanjutnya, prasarana ini mencetus dunia tanpa globalisasi untuk melaporkan isu di sejagat dunia. Wadah ini bagai sambil menyelam minum air dalam memacu kesejahteraan dan permodenan global.(33)
Intihanya, media kini menghamparkan landasan keimanan justeru memacu arus kemodenan. (10)

122 Lean Wei Ren (1H)

No comments: