Saturday, August 28, 2010

esei panjang-gaya hidup sihat untuk menghindari penyakit berbahaya

Peningkatan penyakit berbahaya dalam kalangan masyarakat pada hari ini berpunca daripada amalan pemakanan yang tidak seimbang dan kurang bersenam. Berikan pendapat anda.
1G : Emerlyn Ng Yee Theng


Dalam menyingkap alaf baharu dan dalam proses menongkah arus globalisasi yang pantas bertolok, anjakan paradigm masyarakat sarwajagat kian dimanifestasikan. Namun, hamper saban hari, kita masih dimomokkaan oleh pelbagai penyakit yang berbahaya.(A1) Senarion ini amat merunsingkan memandangkan negra kita kini sedang memacu arus kemodenan dan menghamparkan landasan keimanan yang utuh. (A2). Realitinya, pelbagai inisiatif telah diambil oleh kerajaan untuk menwujudkan persekitaran konduksif, namun usaha ini bagai melepaskan batuk di tangga.(A3).Oleh itu, usaha-usaha dan punca yang menunjangi persoalan ini wajar diperincikan hingga akar umbinya.(A4)



Afdalnya, penyakit yang kronik seperti kanser, diabetes, darah tinggi berpunca daripada pemakanan yang tidak seimbang (A1) Amalan seperti pengambilan makanan yang berkolesterol dengan banyak tidak patut dipandang enteng kerana boleh menyebabkan bahana seperti masalah obesiti dan tekanan darah tinggi.(A2) Ironinya, tabiat bersenam makin dikikiskan dek kesibukan umat sarwajagat dalam melayarkan bahtera hidup.(A3) Natihajnya,proses perkumuhan melalui pengeluaran peluh dan toksid berlebihan dari badan tidak dapat dijalankan dengan lancar.(A4) Rentetannya, daya tumpuan dan daya penaakulan dalam tugasan, sekali gus dalam pembelajaran akan terbobrok semasa individu itu menempuh kehidupan yang penuh dengan ranjau. (A5)


Meninjau dari perpektif lain, gaya hidup yang tidak sihat seperti merokok, menagih dadah, pergaulan bebas dan minum arak beralkohol juga menyumbang kepada kebejatan dalam kesihatan.(A1) Hal ini disebabkan rokok mengandungi banyak bahan kimia seperti tar dan nikotin yang memudaratkan organ dalam badan, justeru membawa penyakit seperti kanser paru-paru, sesak nafas, lelah dan sindrom lain. (A2) Izharnya, minuman keras akan melumpuhkan organ susuk badan, sementelahan menjejaskan fungsi sistem immunisasi dan daya antibodi seseorang individu.(A3) senario ini amat merunsingkan memandangkan negara kita sedang memacu kegemilangan untuk merealisasikan Wawasan 2020.(A4) Dengan itu, masalah yang membelenggu masyarakat wajar dibanteraskan dengan semangat kekitaan yang “tak laput dek hujan, tak lekang dek panas.”

Selain itu, makanan segera yang menjadi polemik glamor oleh masyarakat kontemporari juga menjadi pemangkin kepada kemelut ini. (A1)Makanan segera yang disediakan oleh restauran francais berdasarkan makanan rendang yang berminyak mengandungi bahan pengawet dan bahan kimia yang mengakibatkan bahana yang tidak berperi. (A2) Di samping itu, segelintir pengusaha makanan tidak mengelolakan cara penyelenggaraan dan pemantauan yang teliti semasa menyediakan makanan. (A3) Natijahnya, makanan yang dihinggapi oleh bakteria dan kuman bawaan penyakit akan membobrokkan fenomena ini lagi. (A4) Oleh itu, usaha sinergi daripada masyarakat jagatraya untuk mewujudkan persekitaran konduksif wajarlah diterapkan demi kebaikan bersama. (A5)


Walakin begitu, gaya hidup yang sihat seperti pengamalan makanan seimbang dapat meloloikan belenggu ini. (A1) Pemakanan seimbang berkiblatkan makanan pyramid dan ditunjangi dengan makanan yang seimbang seperti protein, karbohidrate, vitamin,mineral dan air yang mencukupi akan menzahirkan modal insan yang sempurna dari segi fizikal. (A2) Lain daripada itu, penjagaan kebersihan baik dari segi lahiriah, mahupun batiniah amatlah diperlukan. (A3) Wadah ini akan menangkis sebarang onak duri-duri hidup, sekali gus menghindari penjangkitan penyakit. (A4) Oleh itu, gaya hidup sihat seperti senaman secara berkala, permakanan seimbang, kebersihan diri akan melahirkan keluhuran peribadi dan bersahsiah tinggi dek “ badan cergas, otak cerdas.”

Kontradiksinya, penerapan nilai murni melalui pendidikan wajar dititikberatkan. (A1) Pemugaran sistem pengajaran dan pembelajaran melalui mata pelajaran seperti Pendidikan Sivik dan Kenegaraan, Pendidikan Moral dan agama sewajarnya diterapkan dengan unsur-unsur hemah tinggi, cinta akan diri. (A2) Anjakan paradigma dalam generasi mutakhir amat penting untuk menjana modal insan yang menjulang nama negara di persada dunia. (A3) Pendidikan agama dan Moral adalah antara mata pelajaran yang paling relevan untuk memupuk anak watan pewaris bangsa agar menjaga gaya hidup sihat. (A4) Pendidikan agama dapat membentuk jiwa raga yang patuh kepada hidayah dan taufik agama, justeru beristiqamah kepada ajaran Tuhan. (A5)

Sudah terang lagi bersuluh, lantaran sikap kealpaan masyarakat telah menjadi penyumbang kepada peningkataan kadar penyakit berbahaya.(Rumusan) Oleh itu, orang yang mengamalkan prinsip hidup ’enau dalam beluka, melepaskan pucuk masing-masing’ tidak akan hidup bahagia sama ada di dunia ataupun akhirat. (cadangan)
semua pihak haruslah sehilir semudik dan sehati sejiwa dalam usaha menangani kemelut ini walaupun kita terpaksa mengharungi liku-liku yang penuh dengan onak duri ini. (harapan) Usaha ini mestilah dijalankan dengan berpaksikan prinsip di mana ada kemahuan, di situ ada jalannya agar menggapai impian Wawasan 2020. (penegasan)





Tan Jie Yi (1H)
Dalam menyingkap tabir alaf baharu, isu tentang peningkatan penyakit berbahaya acapkali dimomokkan dari bibir ke bibir umat sarwajagat. Penyakit kronik seperti penyakit jantung, diabetes, kanser makin menular bagai api dalam sekam. Namun, masyarakat mutakir masih memandang enteng terhadap kemelut itu. “Keruh air di muara pasti bermula dari hulunya.” Oleh itu, akar umbi permasalahan dan prakrasa mesti dicari gali dan diselami secara teliti untuk kebaikan sinergi.
"

Ada angin ada pokoknya.” Penyakit tersebut tidak merebak secara halimun tetapi perdananya berpunca daripada amalan kehidupan sehari-harian. (A1) Masyarakat kini raghib mengambil makanan yang berlemak dan berkolesterol tinggi seperti ayam rendang, burger, ubi kentang dan makanan barat yang disajikan di restauran francais yang tersohor di seantero dunia. (A2) Senario ini telah menyebabkan kalangan masyarakat kontemporari tidak mengamalkan tabiat permakanan secara berkala, sekali gus memudaratkan kesihatan mereka lantaran permakanan yang tidak seimbang. (A3) Ironinya, umat mutakhir ghairah mengambil ledakan makanan ringan dan minuman berkarbonat yang semata-mata untuk memuaskan hawa nafsu tubuh badan sahaja. (A4) Sehubungan itu, makanan rutin yang berdasarkan makanan piramid dengan pengambilan makanan seimbang dan berzat wajar diambil sejak kecil lagi kerana kesihatan aset kebahagiaan. (A5)


Jika tidak kerana angin masakan pokok bergoyang. Gaya hidup yang tidak sihat seperti merokok, pengambilan minuman beralkohol, pergaulan bebas turut sebagai penyumbang kepada masalah itu. (A1) Fenomena itu akan menjahanamkan kesihatan mereka, di samping merapuhkan keimanan mereka sebagai insan yang maha esa. (A2) Tambahan pula, rokok mengandungi nikotin dan tar yang akan merosakkan sel-sel paru-paru dan menjejaskan sistem imunisasi. (A3). Lebih-lebih lagi, minuman beralkohol akan membrobrokkan pertimbangan akal seseorang individu, sekali gus membelenggu rencam ranjau seperti strok dan kardium terhenti.(A4) Justifikasinya, gaya hidup yang tidak sihat perlu dijauhi agar menjana kesejahteraan hidup di alam fana mahupun alam baqa.(A5)


Meninjau dari perspektif lain, makanan segera juga antara perencah yang relevan mengakibatkan penyakit kronik itu. (A1) Fenomena ini adalah lantaran penyelenggaraan makanan segera yang tidak bersih, justeru persekitaran yang tidak konduksif telah memudaratkan kesihatan umat jagatraya.(A2) Tambahan pula, makanan ini mengandungi bahan kimia yang berlebihan seperti bahan pengawet dan garam. (A3) Senario ini telah menyebabkan masalah obesiti yang kian lumrah dalam kalangan masyarakat, khususnya golongan kanak-kanak. (A4) Kanak-kanak diibaratkan peneraju bangsa dan nusa, kesihatan mereka amatlah perlu dirangka dan disusuk dengan betul.(A5)


Walakin begitu, tiada ubat yang tiada penawarnya. Masyarakat kini wajarlah mengamalkan permakanan yang seimbang. (A1) Tamsilannya, pengambilan zat dan nutrient yang seimbang dari segi protein, karbohidrat,vitamin , mineral dan air yang mencukupi, yakni sekurang-kurangnya 50 gm gizi seharian perlu diambil. (A2) Jika kalangan masyarakat mempraktikkan amalan tersebut, nescayalah kesihatan badan dan kesejahteraan minda dapat dilestarikan. (A3) Di samping itu, senaman secara berkala akan melancarkan pengedaran darah, malar-malar mengeluarkan toksid yang berlebihan dari badan. (A4) Oleh itu, ayuhlah kita mengamalkan gaya hidup yang sihat agar menjana modal insan yang sempurna dari segi fizikal mahupun mentaliti. (A5)


Seterusnya, jauhilah kegiatan mazmumah yang akan meloloikan diri daripada ajaran taufik dan hidayah Tuhan. (A1) Melalui mekanisme didikan agama, kemahiran insaniah dan masyarakat madani akan dizahirkan. (A2) Afdalnya, angkatan remaja yang diibaratkan tampuk yang signifikan memainkan peranan yang penting untuk memacu kegemilangan sesebuah bangsa. (A3) Oleh itu, usaha yang konsisten dipraktikkan agar setiap individu mengamalkan gaya hidup sihat dan menjana tubuh badan yang bebas daripada kongkongan sebarang penyakit.(A4)


Memang tidak dapat dinafikan, sehingga kini masih belum menemukan ubat yang boleh menyembuhkan penyakit yang kronik seperti Penyakit AIDS. Oleh itu, kita harus menghindari peng=yakit ini kerana mencegah lebih baik daripada mengubati. Intihanya, kita harus sehilir semudik untuk melestarikan kesihatan sejagat malahan memartabatkan imej negara di persada dunia.Dengan itu, hasrat Negara untuk merealisasikan Wawasan 2020 tidak sebagai angan-angan Mat Jenin semata-mata.

No comments: