Monday, July 19, 2010

esei berpandu-kebaikan sikap berdikari

contoh karangan daripada khor Peak Siew(1A)


Apakah itu berdikari? Menurut cendekiawan, berdikari dapat dimanifestasikan sebagai mendapat atau mencapai sesuatu matlamat tanpa bantuan orang lain. Pada hakikatnya, banyak manfaat dapat diperoleh melalui norma berdikari.
Jika kita mengemaskan tilam dan melipat baju sendiri, lama-kelamaan kita akan dapat menerapkan sikap berdikari dalam diri kita, bak kata pepatah alah bisa, tegal biasa.
Selain itu, kita juga dapat melengkapkan diri dengan pelbagai unsur penting untuk menghadapi alam pekerjaan yang mencabar pada hari muka dan tidak seperti rusa masuk ke kampung.
Akhirnya, jika kita membasuh kasut putih sekolah dan menggosok baju secara sendiri tanpa bantuan ibu bapa, kita pasti boleh meringankan beban mereka yang bekerja siang dan malam seperti lebah menghimpun madu.
Natijahnya, kebaikan sikap berdikari banyak tidak terperi. Seseorang yang mempunyai elemen berdikari dalam sanubari pasti akan menjadi insan yang berbakti terhadap masyarakat, bak kata pujangga, hidup manusia biarlah berjasa.”(117patah perkataan)

pelajar yang cemerlang ini mendapat 18/20.

2 comments:

Fernando Torres said...

Wau so many bm la ,kua be hiao la!!!

Fernando Torres said...

kua be hiao la so many bm