Sunday, July 25, 2010

esei berpandu-kebaikan aktiviti gotong di sekolah

daripada Yeoh Wei Chun(1F)2010
Marcapada ini, aktiviti gotong tidak lekang dari bibir manusia dan menjadi agenda aktuil yang lama dicanang-canangkan pada zaman puntung berasap lagi. Adfalnya, aktiviti ini menggamit kemaslahatan yang tidak berperi kepada nusa dan bangsa.

Dominannya, pelajar dapat mengintimkan hubungan bagai lesung dengan antah. Hal ini kerana pelajar akan berkomunikasi antara satu sama lain sekali gus mengintegrasikan kita dengan tahun keramat 2020.

seterusnya, wadah ini berkekeupayaan meminimumkan gejala kemungkaran yang kian bermaharajalela bagai api dalam sekam. Masa senggang pelajar diisikan dengan aktiviti gotong sementelahan tiada masa terluang berjinak-jinak dengan kemelut yang diumpamakan bagai duri dalam daging.

Akhirul kalam, kita harus melibatkan aktiviti gotong dari sekarang sebelum nasi menjadi bubur.Bertanggung pencuri masa, biarlah semua pihak melaksanakan wadah ini dengan pendekatan yang prgmatik bagai genggam bara api biarlah sampai arang dengan penggemblengan kuadrat. 128 patah perkataan

( syabas pelajar ini dapat mengolah dengan manarik, tetapi dari segi isi, masih perlu dipertingkatkan, kerana bahagian kesimpulan sepatutnya boleh dipendekkan, justeru memperkasakan huraian isinya.)

Lim Jieh Sim(1F 2010)
Pada pascakemerdekaan ini, isu tentang kemaslahatan aktiviti gotong di sekolah tidak lekang dari bibir umat manusia. Oleh itu, semua pihak, khusus sekolah seyogia menelaah kemaslahatannya hingga akar umbinya.

Afdalnya,melalui aktiviti ini, hubungan antara warga sekolah dapat dijalinkan bagi aur dengan tebing. Apabila memerah keringkat mengerjakan sesuatu, penerapan nilai murni seperti semangat patriotik dapat ditekankan sekali gus mendapat penghormatan daripada umat manusia kerana hina besi kerana karat, hina manusia tidak berbudi.

Ghalibnya, aktiviti ini dapat menjana modal insan yang senang bekerjasama,berkomunikasi dengan khalayak ramai.Dewasa kelak, anak bangsa ini senang mencari rezeki dan tidak seperti rusa masuk kampung. Dominannya, aktiviti ini patut dipraktikkan sejak kecil lagi kerana melentur aur biarlah dari rebungnya.

Konklusinya, semua pihak harus menggembleng inisiatif yang pragmatik untuk menyemai renaja yang mengapikasikan nilai bekerjasama justeru kerajaan mencanang-canangkan anak watan genggam bara api biarlah sampai arang. (137patah perkataan)

( syabas...selepas semakan kali kedua, cikgu masih mendapati pelajar ini masih perli mengasah kebakatannya untuk mencapai kemajuan yang lebih terserlah...usaha lagi, Adat periuk berkerak, adat lesung berdedak.)

No comments: