Sunday, April 18, 2010

Ada suara hati
yang tersisip
di celah buku-buku
ada mata batin
yang mengintip
pesan para guru
ada air jernih
yang tumpah
daam dakapan perpisahan
ada tangan nakal
yang mengukir;
merdeka, kita ke takah dewasa!

Ahmad Bakhtiar Abdul Mutahb
(Dipetik danipada antologi Kasut Kelopak Jantung, Dewan Bahasa dan Pustaka.)

A MAKSUD

Pada hari terakhir persekolahan, suasana emosi yang ___________ dalam hati. Ada pelajar yang memahami bahawa ilmu yang perlu __________ dalam diri. Penyajak berkata-kata tentang buku-buku yang bakal __________ dan pesanan guru-guru yang pernah __________. penyajak berasa sedih menghadapi perpisahan sehinggakan _________. penyajak ___________ guru dan rakan-rakannya. Terdapat juga budak nakal yang gembira kerana bebas dan sudah menginjak alam dewasa, mereka mengukirkan perkataan “____________________________!” di suatu tempat di dalam sekolah.

B TEMA DAN PERSOALAN

Tema sajak ialah kegirangan dan kesedihan yang bercampur baur pada seorang pelajar melalui hari terakhir persekolahan.

Antara persoalan menerusi sajak ialah perasaan sedih menghadapi perpisahan, contohnya air mata penyajak __________menghadapi perpisahan. Selain itu teringat akan __________ guru, contohnya penyajak teringat kata-kata guru yang pernah dilafazkan. Akhir sekali kenakalan hidup remaja, cuntohnya penyair mengukir sesuatu di dinding untuk dijadikan kenangan. Di samping, persediaan mental seseorang untuk melangkah ke alam dewasa.

GAYA BAHASA

1. ______________ : “mata batin” bermaksud _____________

2.Personifikasi: _________________________________

3.________________ : air jernih melambangkan _____________.

Unsur-unsur Bunyi

(a) ____________: dalam dakapan perpisahan (pengulangan vokal a).

(b) ____________: yang mengintip (pengulangan konsonan n).

(c) Rima akhirnya ___________, iaitu _________________

Bentuk

(a) Sajak ini terdiri daripada _______rangkap dengan ________ baris.

(b) Terdiri daripada dua hingga lima patah kata sebaris

(c) lima hingga sebelas suku kata sebaris.

(d) Sajak ini berbentuk bebas.

Nada :_____________________

Nilai

Pengajaran

penyajak____________ sekolahnya menyebabkan penyajak berasa sedih untuk meninggalkan sekolahnya itu.

Kita seharusnya mempunyai perasaan kasih dan sayang kepada rakan-rakan dan guru-guru.

Nilai___________guru penyajak sentiasa memberikan pesanan kepada penyajak.

guru perlu memberikan pesanan kepada anak muniduya

ada pelajar yang tetap mengingati pesanan guru-gurunya.Nilai:___________________

Kita mestilah mengenang jasa dan menghargai guru-guru kita.

ada pelajar yang menyematkan ilmu dan pesanan daripada para guru. Nilai _________________

Janganlah kita lupa akan segala ilmu yang telah kita pelajari semasa di alam persekolahan.

Latihan

1 Lengkapkan kata-kata yang berikut berdasarkan sajak

(a) yang tersisip ialah ________________
(b) yang mengintip ialah__________________
¡ª.
(c) yang tumpah ialah ______________________
(d) yang mengukir ialah
¡ª_____________________________________________________

2. Apakah pengajaran yang terdapat dalam baris 4 - baris 6

_____________________________________________________

3. Tangan nakal membawa penggunaan gaya bahasa________________

4. Apakah maksud pada baris 7 - baris 9:____________________________________

5. Apakah perasaan pelajar pada hari akhir persekolahan?_______________________

No comments: