Tuesday, July 28, 2015

kempen belilah barangan uatan tempatan 2015



11. MRSM  2012
Bahagian A[30 markah][Masa dicadangkan: 45 minit]
Huraikan pendapat anda tentang usaha-usaha untuk menggalakkan masyarakat membeli barangan buatan Malaysia
Mengadakan kempen berterusan     
Memperluas perniagaan/ ekspo                 
Meningkatkan kualiti barangan
        
( saya mengarang esei ini mengikut permintaan skop bahagian B)
 
          Isu sikap prejudis masyarakat yang memandang rendah barangan buatan Malaysia dan mengagung-agungkan barangan berjenama luar negara memang bukan lagi kes yang berasingan dalam kalangan masyarakat di negara kita. Sesungguhnya, harga barangan import lebih mahal dan membebankan berbanding dengan barangan tempatan yang mampu dimiliki oleh semua lapisan masyarakat. Namun, rakyat murba masih tidak sedar lagi bahawa kualiti barangan tempatan telah lama diiktiraf pada peringkat antarabangsa. Oleh itu, prakarsa yang efektif dan pragmatik wajarlah digarapkan untuk menggalakkan masyarakat tempatan membeli barangan buatan Malaysia kerana hujan emas di negeri lain, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri.
         
          Memang tidak dapat dipertikaikan lagi bahawa kempen kesedaran yang dilancarkan secara berterusan merupakan pelantar untuk mendidik masyarakat lokal tentang peri pentingnya membeli barangan tempatan kepada pembangunan ekonomi yang mampan. Menurut mantan Menteri Perdagangan dalam Negeri, jika rakyat Malaysia mengutamakan barangan tempatan terutamanya makanan, negara kita dapat menjimatkan RM1.9 bilion setahun untuk mengimport bahan tersebut. Walhal, penjenamaan semula Kempen Belilah Barangan Buatan Malaysia merupakan kesinambungan daripada kempen yang diperkenalkan sejak 4 April 1984 oleh mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan dilancarkan semula pada tahun 1998. Bahawasanya, pelaksanaan kempen ini tidak lain tidak bukan bertujuan untuk mengekang aliran wang ke luar negara justeru bersedia untuk menghadapi suasana ekonomi global yang tidak menentu dan diramal bertambah gawat dalam tempoh akan mendatang ini. Tegasnya, kempen yang dilaksanakan ini sejajar dengan seruan Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia atau FOMCA tentang hal-ehwal kepenggunaan, iaitu membeli barangan buatan Malaysia, amalan berjimat cermat serta tidak membeli secara sewa beli. Lantaran itu, Fomca dengan kerjasama semua gabungan persatuan pengguna di seluruh negara telah mengumpul senarai barangan buatan tempatan untuk diedarkan kepada pengguna. Kini, pengayuh sudah di tangan, perahu sudah di air, rakyat murba perlulah berganjak dari takuk lama untuk mengenali produk yang dihasilkan oleh pengusaha tempatan.

          Seterusnya, strategi pemasaran yang berkesan memangkinkan keberhasilan kempen yang dijalankan. Buktinya, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti), Lembaga Pemasaran pertanian Persekutuan (Fama) , Matrade dan syarikat terbabit telah bersinergi untuk memperluas jaringan perniagaan mereka melalui Ekspo Cintailah Barangan Tempatan atau pameran barangan tempatan ke luar negara. Baru-baru ini, lebih daripada 400 buah gerai telah dipamerkan untuk tatapan masyarakat lokal tentang jenama produk tempatan di PWTC. Antara lainnya ialah barangan elektronik, keperluan rumah dan perhiasan, barangan keperluan harian seperti makanan. Walhasil, ekspo yang dijalankan setiap tahun secara besar-besaran bertujuan untuk mengurangkan bebanan kos sara hidup rakyat yang kian meningkat dari masa ke masa sekali gus membantu membangunkan perindustrian tempatan. Pada masa yang sama, pameran di luar negara terbukti berhasil melalui usaha sama antara syarikat tempatan dengan agensi pemasaran di luar negara. Contohnya, anak syarikat Proton Hol­dings Bhd. Lotus Group International Ltd. merancang untuk memulakan pengeluaran sebanyak 30,000 buah kenderaan Lotus di China pada tahun ini. Sebenarnya Malaysia telah muncul sebagai pengeluar dan pengeksport yang utama peranti semikonduktor dan pembekal ketiga terbesar diod dan transistor ke Amerika Syarikat. Negara kita juga berjaya menghasilkan enjin kenderaan antarabangsa berkuasa tinggi untuk Perlumbaan Formula 1 (Fl) ke pasaran kenderaan antarabangsa. Pendek kata, strategi pemasaran yang berkesan akan memangkinkan pengembangan jaringan perniagaan syarikat tempatan ke mercu jagatraga.
                  
          Sedia kita maklum bahawa, perbelanjaan yang dikeluarkan rakyat untuk membeli barangan tempatan dapat merangsang sektor perkilangan supaya meningkatkan keupayaan penyelidikan dan pembangunan(R&D). Untuk menjamin kualiti barangan Malaysia, para pengusaha sama  ada kaum petani, pengusaha industri kecil dan sederhana serta usahawan konglomerat harus memperuntukkan sekurang-kurangnya 20% pendapatan syarikat sebagai perbelanjaan untuk penyelidikan dan pembangunan (R&D).  Pengusaha harus berusaha meningkatkan mutu hasil barangan  tempatan sama ada bahan pertanian, penternakan atau buatan perkilangan sehingga mencapai kriteria ISO atau SIRIM.  Dengan ilmu sains dan teknologi yang canggih, barangan Malaysia bukan sahaja perlu bermutu malah harus terjamin dari segi kesihatan, keselamatan dan mesra alam.  Salah contoh yang nyata ialah setiap tahun, Syarikat Apple telah berbelanja  berpuluh-puluh bilion ringgit dalam penyelidikan dan pembangunan supaya produk mereka sentiasa di takuk mercu di pasaran dunia. Steve Job sendiri pernah mengatakan bahawa budaya R&D tidak wajar dikira dengan nilai wang kerana produk yang dihasilkan melalui inovasi akan menimbal balik pulangan yang berlipat ganda. Seperti pepatah Cina, “ketika menongkah arus, kita  tidak maju ke depan bermaksud kita telah mundur.” Ijmalnya, budaya R&D  merupakan pendekatan yang ampuh untuk mengadaptasikan barangan Malaysia kepada pasaran tempatan dan dunia.

          Selain kualiti,  para pengusaha harus sentiasa meneliti cita rasa dan trend semasa pasaran serta pembungkusan yang unik.  Perniagaan yang tradisional tidak dapat bersaing dalam dunia perdagangan yang penuh dengan cabaran dan kompetitif. Tegal itu,  dalam usaha untuk bersaing dengan syarikat gergasi dunia, pengusaha tempatan perlu mencontohi syarikat multinasional di negara ini, terutamanya dalam aspek promosi, pengiklanan serta budaya kreativiti dan inovasi untuk memartabatkan jenama Malaysia agar lebih dikenali di persada antarabangsa. Walhal,  pihak pengusaha perlu  mempertingkatkan aspek kualiti penjenamaan, pembungkusan, promosi dan pengiklanan supaya setaraf dengan piawaian antarabangsa dan menjadi pilihan utama. Dalam hubungan ini, syarikat pengeluar produk tempatan digalakkan mengembangkan pemasaran produk ke pasaran serantau. Syarikat tempatan perlu lebih inovatif serta menggunakan teknologi terkini dengan membina semangat “Malaysia Boleh” dari serba-serbi, termasuk soal penjenamaan barangan sendiri. Misalnya kereta, kita telah merintis lebih awal industri automotif, malahan kenderaan keluaran negara kita telah banyak yang menembusi pasaran luar negara.Barangan elektronik seperti televisyen, peti sejuk, penghawa dingin dan kipas juga semakin banyak jenama buatan Malaysia membanjiri pasaran dan menandingi produk luar negara. Pendek kata, Bajet 2015 telah menyasarkan sektor francais terus menyumbang kepada Keluaran Kasar Dalam Negara(KDNK) dengan membuka 2000 cawangan di luar negara termasuk Timur Tengah dan Indonesia. Maksudnya, jenama negara kita akan terus berkembang melalui strategi perniagaan yang berkesan. Budaya kreativiti dan inovasi merupakan formula penyelesaian untuk berjaya menjenamakan produk tempatan di persada jagatraya.

          Sementara itu,  perubahan dari segi mentaliti dan sikap dalam kalangan komuniti dapat melahirkan generasi muda yang mengagungkan produk tempatan. Pendidikan di bangku sekolah penting untuk mengakulturasi pelajar tentang  kesan buruk kejatuhan nilai ringgit sekiranya terus menyokong bahan import. Dalam konteks ini, sekolah merupakan tempat mencorakkan minda generasi muda yang bersemangat patriotik manakala media massa menyediakan platform dominan untuk memaparkan jenama produk tempatan kepada rakyat murba. Dalam usaha membantu kerajaan mengatasi masalah kejatuhan nilai ringgit sekarang, daya tahan ekonomi amat penting dengan menyokong produk tempatan. Sehubungan dengan itu, media sosial berperanan untuk menghebohkan aktiviti memperkenalkan barangan tempatan seperti ekspo buah-buahan tempatan, ekspo fesyen  pakaian tempatan dan ekspo industri kecil dan sederhana dari semasa ke masa.   Hakikatnya,  Jom Heboh yang dianjurkan oleh TV3  telah  berjaya mengadakan ekspo barangan Malaysia kepada pengguna dan berjaya mendapat sambutan yang hangat. Pengeluar kita harus bersikap komitmen bagai genggam bara api biarlah sampai jadi arang.  Keikhlasan dan kesungguhan mereka pasti dapat menarik perhatian pengguna kita untuk membeli produk Malaysia. Kini, hanyalah dengan perubahan mentaliti rakyat murba tentang kehebatan pengeluaran barangan tempatan dapat menongkah krisis kegawatan ekonomi global.

          Akhir sekali dan tidak kurang pentingnya, sektor swasta seperti  tapak niaga dan pasar raya  masing-masing turut serta berkempen dengan menggalakkan PKS menggunakan logo buatan Malaysia secara meluas untuk mempromosikan produk tempatan yang kurang dikenali tetapi berpotensi. Sesungguhnya, membeli barangan tempatan dapat mencapai  imbangan bayaran negara kesan pengurangan kebergantungan pada produk import.  Karnival beli-belah Malaysia yang dianjurkan oleh Jabatan Pelancongan Malaysia dengan premis perniagaan di seluruh negara juga dapat menggalakkan pelancong asing dan pengguna tempatan untuk membeli produk Malaysia. Pihak berkenaan harus menetapkan bahawa hanya barangan Malaysia yang akan ditawarkan potongan harga yang istimewa. Atas tajaan pengeluar kilang, premis perniagaan seperti gedung beli-belah, pasar raya besar terutamanya Giant, Jasco, Tesco, Mertojaya, Parkson,  dan sebagainya boleh  mengadakan jualan mega tentang barangan Malaysia secara besar-besaran. Sebagai tanggungjawab sosial, pasar raya Mydin telah diberi mandat oleh kerajaan untuk menjadi operator kepada KR1M. Jika harga barangan Malaysia sangat menawan, para pengguna pasti tertarik hari untuk membelinya.  Para pelancong juga turut terpukau oleh potongan harga yang istimewa. Di samping memajukan industri pelancongan, Karnival beli-belah Malaysia juga dapat melariskan barangan Malaysia. Hal ini bagai menyelam sambil minum air. Barangan buatan Malaysia kini berjaya diperkenalkan melalui Program 1Malaysia 1Harga, KR1M, Kedai Coop1Malaysia, Agrobazar Kedai Rakyat, dan kedai FAMA kepada golongan marhaen. Situasi ini ibarat tak kenal maka tak cinta, perasaan kecintaan terhadap produk negara akan berjaya ditanam melalui kefahaman yang mendalam dalam jiwa raga setiap individu yang bergelar sebagai orang Malaysia.

          Tuntasnya, demi meningkatkan permintaan domestik; usaha sama antara semua pihak adalah mustahak untuk menjadikan rakyat murba kita berbangga dengan produk tempatan. Tema Hari Kebangsaan Malaysia ke-58 dan ke-57, ‘sehati sejiwa’ dan ‘Malaysia, di sini lahirnya sebuah cinta’ menuntut seantero strata komuniti supaya berusaha untuk membangkitkan semangat kekitaan dan kecintaan yang mendalam terhadap ibu pertiwi yang berdaulat.Memetik kata Presiden John Kendeny, jangan tanya apa-apa yang boleh diberikan oleh negara, tetapi tanyalah diri apa-apa yang boleh diberikan kepada negara. Anjakan paradigma terhadap kualiti produk tempatan akan menjadi kenyataan sekiranya rakyat Malaysia memahami bahawa di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung atau bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat. Ayuhlah anak watan Malaysia, banggailah produk Malaysia dan mendabik dada bahawa Malaysia Boleh!

No comments: