Friday, September 20, 2013

soalan daripada pelajar T2

cara menggalakkan penggunaan pengangkutan awam
' huraian peranan agensi pengangkutan
can write bekerjasama dgn...menawarkan pakej...still can write wat??
(fr Hui san)

a) pihak kerajaan menjalankan kempen kesedaran tentang kepentingan pengangkutan awam sebagai pemangkin eknomoni negara kepada khalayak ramai secara berkala. Agensi pelancongan dan agensi pengangkutan awam wajar bekerjasama bagai aur dengan tebing untuk mempropagandakan iklan tentang Kempen Cintailah Pengangkutan Awam kepada rakyat jelata. Jelaslah bahawa media massa dijadikan sebagai platform untuk mengedarkan risalah dan iklan tentang pakej istimewa yang ditawarkan oleh pengusaha berkenaan. Tamsilannya, media massa perlulah menguar-uarkan keistimewaan pengangkutan tempatan seperti LRT, MRT, dan moneral secara konsisten supaya menerapkan nilai kebanggaan dalam sanubari rakyat jelata. Tegasnya, kenderaan awam di negara maju seperti Jepun perlulah dijadikan sebagai iktibar kepada pihak berkenaan supaya menaik taraf kemudahannya sebagai pilihan utama kepada rakyat jelata.

b) pihak kerajaan perlu memberikan peruntukan sebagai skim galakan kepada pelabur asing atau pengusaha kenderaan awam di negara kita. Peruntukan dalam bentuk subsidi, pinjaman, pengecualian cukai, insentif, khidmat nasihat merupakan modal permulaan untuk menaik taraf prasarana dan perkhidmatan kenderaan awam. Contohnya, latihan dan bantuan teknikal amatlah perlu ditekankan oleh pihak kerajaan supaya mendisiplinkan pemandu dan pekerja yang berdedikasi. Lebih-lebih lagi, kemudahan yang disediakan oleh pengakutan awam mestilah berkualiti dan bertaraf antarabangsa. Kebersihan, keceriaan dan keselamatan merupakan aspek yang perlu ditekankan oleh pihak pengusaha. Bantuan baik dari segi kewangan mahupun teknikal persis peribahasa, ada padi semua jadi, ada beras semua deras. Tegasnya, ahli masyarakat mesti berbangga dan bersyukur dengan perkhidmatan yang diberikan oleh pengusaha pengangkutan awam seperti Tranasional, Air Asia, Mas dan sebagainya.

c) Ahli masyarakat mesti mengubah persepsi...
(Kikis sinai LPS, Jaga tepi kain LRT)

d) media massa
(semak ape? An PSL domi ra seksa mona Lembata)

No comments: