Friday, September 20, 2013

sample model karangan yang tersipi

so pitty for her..god bless u
Cara untuk menjadi pelajar cemerlang
     Dalam era pascainovasi ini, isu tentang pelajar cemerlang sering dijadikan agenda polemik yang glamor dan tidak lekang daripada bibir masyarakat sarwajagat. Negara kita kini sedang memacu arus kemodenan dan menghamparkan landasan keimanan maka senario ini semakin pudar kerana ahli masyarakat yang mengamalkan sikap bagai enau dalam belukar ,melepaskan pucuk masing-masing. Pemuda harapan bangsa, pemudi tiang Negara. Persoalannya, bagaimanakah  menjadi seorang pelajar yang cemerlang? (grade:C)
Pada era pascainivasi ini, pelajar cemerlang merupakan idaman setiap pelajar. Ciri-ciri pelajar cemerlang sering menghiasi dada akhbar kerana pemuda harapan bangsa, pemudi tiang Negara. Sesungguhnya, cara-cara menjadi pelajar cemerlang merupakan gamit-gamitan oleh ahli masyarakat supaya barisan generasi yang cemerlang, terbilang, dan gemilang akan menerajui pupuk pimpinan menjelang ambang 2020. Persoalannya, apakan cara untuk melahirkan pelajar yang cemerlang dari segi sahsiah, akademik, dan kokurikulum?

     Memang tidak dinafikan bahawa disiplin ialah tongkah  (tonggak) kejayaan. Jika ingin menjadi seorang pelajar cemerlang, mestilan pandai-pandai mengurus masa dengan  merancang masa dengan sistematik. Pembudayaan disiplin wajarlah diterap (diterapkan )sejak bangku sekolah lagi kerana masa itu diibarat perang , jika tidak memotong, kita akan dipotong olehnya. Sebagai analoginya, setiap pelajar mestilah memanfaatkan setiap detik masa dengan aktiviti yang berfaedah. Sudah terang lagi bersuluh bahawa seseorang pelajar yang berdisiplin akan menghargai masa mereka supaya menjadi modal insan kelas pertama. ( ok)
     Demi menjadi seorang pelajar cemerlang, memang tidak dapat disangkal lagi bahawa pihak sekolah mestilah mempergiat program penjanaan pelajar cemerlang, sekali gus memperkasakan kurikulum dan kokurikulum dari masa ke masa. Perdana Menteri Malaysia, YAB Dato’ Sri Najib bin Tun Razak menegaskan bahawa disiplin asas kejayaan. Tegal itu, sekolah mestilah menjalankan pelbagai aktiviti yang menarik agar merangsang minda dan menggilap potensi pelajar. Contohnya ceramah jati diri,kem motivasi tentang pelajar cemerlang akan mewujudkan persekitaran yang kondusif di sekolah justeru menarik perhatian pelajar untuk menjadi pelajar cemerlang.
salah

     Guru diibaratkan lilin yang membakar diri dan menerangi orang lain. Memang tidak dikatakan bahawa guru merupakan watak yang signifikan untuk melahirkan pelajar cemerlang. Demi melahirkan pelajar cemerlang, para pendidik mestilah memartabatkan professional keguruan mereka. Corak pengajaran guru merstilah bertujuan untuk mencernakan bakat dan kreativiti pelajar dan mencungkil bakat mereka. Bersuluh di tengah hari bahawa guru memanglah penting untuk melahirkan pelajar cemerlang.
Salah

     Sebagai penutup penghias bicara, sudah terang lagi bersuluh bahawa kelahiran seorang pelajar cemerlang bukannya begitu mudah sangat.Oleh itu, semua pihak seyogianya bergading bahu bagai aur dengan tebing dan menggembleng kudrat untuk melahirkan pelajar cemerlang, bak kata pepatah ‘bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat.Usaha ini mestilah dijalankan dengan berpaksikan prinsip’di mana ada kemahuan, di situ ada jalannya’ kerana remaja merupakan asset yang signifikan yang akan menerajui arus kepimpinan Negara kita pada masa depan.

20/40
Huraian isi yang agak terpesong.


Cirri-ciri:SAK
Cara-cara:IIIG
a)      (D)Pembudayaan disiplin: bincang dari segi pengurusan masa- kepentingan mengusrus masa
Pembudayaan disiplin: menjalin hubungan mesra denngan guru- segan bertanya sesat jalan
b)      (KI)Penerapan agama- melahirkan pelajar yang beriman tinggi- mini fiti kkr
Mendoakan kesejahteraan- direda Tuhan- bertawakal-pasrah
c)        rajin menuntut ilmu – menjadi pelajar berilmiah
d)      Memasang tekad atau impian sejak kecil lagi
e)      Gaya hidup sihat

No comments: