Sunday, April 15, 2012

Jawaban F1: (K2-T1-1/2012)

TO ALL MY DEAREST F1 STUDENTS, YOU ARE WELCOME TO BE MY FOLLOWERS
KINDLY GET ALL THE ANSWER FOR YOUR KERTAS 2
DO START FROM K2-T1-1/2012
JUST SEARCH FROM THE BLOG..WELL DONE ...BEST ALL THE WAYS

exam again, just around the corner..left 4weeks..whatcha can we do? huh, i also panicked .. just do it
Jawaban K1
Langkah-langkah mengatasi masalah Mat Rempit:
1.       Kerajaan menjalankan pelbagai kempen menyedarkan masyarakat agar jalan raya tidak dijadikan medan perlumbaan.
2.       Kerajaan telah membina lebih banyak tempat riadah termasuklah litar lumba motor.
3.       Ibu bapa juga diharapkan jangan terlalu memanjakan anak- anak mereka.
4.       Undang-undang yang ketat, hukuman yang berat, dan penguatkuasaan yang berterusan daripada pihak polis dan JPJ.
5.       Operasi besar-besaran hendaklah dibuat
6.       Mewujudkan papan-papan tanda yang menunjukkan statistik bulanan tentang bilangan remaja yang meninggal dunia akibat lumba haram, mahupun patah atau putus kaki tangan akibat berlumba diletakkan di kawasan yang menjadi tumpuan para remaja melakukan aktiviti lumba haram.
Bahagian A(ii)
1.      Maksud membingitkan telinga ialah bunyi kuat yang menyakitkan telinga.
2.      Faktor yang menyebabkan golongan remaja melakukan aktiviti lumba haram ialah:
*        pengaruh rakan sebaya
*        untuk menunjukkan kehebatan mereka meniru aksi-aksi dalam televisyen
*        melepaskan tekanan yang dialami
3.      Perlakuan Mat Rempit ketika melakukan aktiviti lumba haram ialah:
a.       melakukan perlumbaan haram setiap malam antara pukul 10.00 malam hingga pukul 4.00 pagi
b.      motosikal mereka telah diubah suai supaya dapat mengeluarkan bunyi kuat yang membingitkan telinga
c.       membawa pasangan bohsia bawah umur, bersaing sesama sendiri
d.      berdiri di atas motor sambil mengangkat tayar depan, memecut motosikal selaju mungkin sambil mencelah ke kiri dan ke kanan

Anjuran : PBSM Peserta : 35 orang Tarikh : 25 Mei 2012
Selaku setiausaha persatuan, anda dikehendaki menyediakan laporan lengkap mengenai lawatan tersebut untuk diserahkan kepada pengetua sekolah. Tulis laporan tersebut selengkapnya.
LAWATAN KE RUMAH KEBAJIKAN ORANG TUA
            Pada 22 Mei 2012 yang lalu, Persatuan Bulan Sabit Merah mengadakan lawatan ke Rumah Kebajikan Orang Tua Sinar Harapan Menanti bersempena dengan program Minggu Kasih Sayang. Sebanyak 35 orang ahli mengikuti rombongan ini dan diiringi oleh tiga orang guru penasihat, iaitu Puan A, Puan B, dan Puan C.
            Peserta bertolak dengan menaiki bas pada jam 8.30 pagi dan tiba di sana pada pukul 9.00 pagi. Rombongan disambut oleh pegawai dan petugas rumah tersebut. Pengetua Rumah Sinar Harapan, Puan E melahirkan rasa gembira dan bersyukur atas kunjungan yang dilakukan. Kami dibawa ke dewan utama untuk mendengar taklimat tentang pengurusan rumah kebajikan rumah orang tua.
            Kami diperkenalkan dengan 42 orang warga emas di sini yang berumur antara 60 tahun hingga 75 tahun. Apabila melihat kedatangan kami, wajah mereka kelihatan begitu ceria. Mereka memeluk kami dengan mesra. Kami diminta duduk bersebelahan dengan setiap orang tua-tua itu.
            Pengerusi majlis, Encik F memulakan acara pada hari ini. Beliau mengalu-alukan kehadiran kami dan kesudian kami melawat ke rumah orang tua. Puan E melahirkan rasa terharu dan berbesar hati atas sambutan yang diberikan. Kumpulan nasyid rumah orang tua telah mengalunkan lagu “Sayangi Daku” dan “Oh Ayah dan Ibu”.
            Acara penyampaian cenderamata berupa makanan dan keperluan harian sekolah telah disampaikan oleh Puan B kepada semua orang tua. Ternyata, sumbangan yang tidak seberapa itu begitu menceriakan warga tua tersebut. Sesudah itu, sesi bergambar dengan semua penghuni rumah orang tua diadakan di pentas utama.
Peserta rombongan dibawa ke dewan makan untuk menikmati hidangan tengah hari. Kami duduk semeja dengan mereka. Pada ketika itu, ada yang menceritakan kisah hidup mereka yang rindu akan anak-anak yang sibuk mencari periuk. Kami mendengar rintihan, keluhan, dan harapan mereka.
            Pada pukul 1.30 tengah hari para peserta berangkat pulang. Tergambar kesayuan pada wajah orang tua-tua tersebut. Para peserta yang mengikuti lawatan ini menyatakan perasaan simpati mereka kepada penghuni asrama. Para peserta memperoleh pengalaman yang bermakna daripada lawatan itu.
Disediakan oleh,                                                                                                          23 Mei 2010.
(MICHA PO)
Setiausaha, Persatuan Bulan Sabit Merah,
SMK Desa Indah.

 Kebaikan memupuk semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat.
Kini, isu tentang semangat kejiranan tidak lekang dari bibir masyarakat. Bak kata pepatah,”ke lurah sama dituruni, ke bukit sama didaki.” Kata pujangga ini memanifestasikan peri pentingnya semangat kejiranan sebagai kayu ukur untuk merangsang pertumbuhan ekonomi. Amalan ini telah diwarisi sejak zaman leluhar bagai tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas.
Hubungan silaturahim masyarakat setempat dapat dijalin sekiranya semangat ini diterapkan sejak kecil lagi. Perasaan kejiranan akan dilestarikan sekiranya majlis keramaian, rumah terbuka diraikan bersama-sama. Antaranya, Rukun tetangga bagai pemangkin untuk menyuntik semangat kejiranan,  secara langsung kita dapat memastikan ketenteraman dan keselamatan masyarakat setempat.
Perasaan yang saling membantu, persefahaman, dan hormat-menghormati antara jiran akan mewujudkan persekitaran kondusif, justeru mengurangkan krisis sosial yang makin mendarah daging di negara kita. Tegasnya, Bersatu teguh, bercerai roboh. Semangat kejiranan memangkinkan pertumbuhan negara dan mewujudkan masyarakat sakinat. (131 patah perkataan)

Koleksi K2-T1-2/2012
ANSWER WILL BE UPLOADED SOON..DO CATCH YOU SOONER

Bahagian A(i): Ringkasan(Masa dicadangkan: 40 minit)
ringkasan tentang cara-cara membentuk kumpulan belajar untuk berjaya dalam pembelajaran dan peperiksaan.
       Salah satu teknik belajar yang sering diamalkan oleh pelajar-pelajar yang berjaya ialah melalui kumpulan belajar atau lebih dikenali dengan ‘Study Group’. Ramai yang cuba menggunakan teknik ini tetapi tidak semua  berjaya mendapat keputusan seperti yang diidam-idamkan.
       Perkara utama yang mesti dilakukan oleh pelajar yang ingin berjaya dalam teknik ini ialah1 bijak memilih ahli kumpulan. Sebaik-baik ahli yang dipilih mestilah mereka yang hampir dan mesra dengan pelajar itu. Hal ini adalah kerana kita sudah mengetahui sedikit sebanyak cara kerja masing-masing. Perkara kedua yang mesti diambil kira ialah 2menentukan bilangan ahli kumpulan. Ahli kumpulan mestilah tidak terlalu ramai ataupun terlalu sedikit. Disarankan agar ahli kumpulan yang sesuai adalah antara empat hingga tujuh orang pelajar.
       Seterusnya, pelajar mestilah 3mengenal pasti kawan-kawan yang mempunyai ilmu pengetahuan yang cukup dalam sesuatu mata pelajaran. Hal ini adalah supaya mereka dapat dijadikan ‘pakar rujuk’ kepada ahli lain. Kemudian, para pelajar seharusnya bijak memilih masa dan tempat belajar yang sesuai. Kumpulan belajar mestilah dihadiri oleh setiap ahlinya. Tiada guna kita mengadakan perjumpaan kumpulan belajar jika setiap kali perjumpaan hanya dihadiri oleh beberapa orang sahaja. Oleh itu, memilih masa dan tempat yang sesuai adalah penting untuk sesebuah kumpulan belajar. 4Tempat perbincangan atau perjumpaan mestilah jauh daripada gangguan seperti bunyi bising, bau busuk dan aliran udara.
         5Semasa melaksanakan kumpulan, pastikan matlamat jelas. Tanya kepada ahli kumpulan apa-apa yang dicapai oleh mereka daripada kumpulan belajar. Hal ini adalah supaya pelajar tidak terpesong daripada tujuan asal mereka iaitu mendapat keputusan cemerlang dalam apa-apa jua peperiksaan. Mereka juga akan berasa seolah-olah semangat mereka berkobar-kobar untuk berjaya. Dengan itu, para pelajar tidak akan bersembang-sembang, bergurau-senda dan bermain-main apabila teringat akan matlamat mereka tadi.(20 markah)
Rujukan jawaban daripada cikgu:
Cara-cara membentuk kumpulan belajar untuk berjaya dalam pembelajaran dan peperiksaan termasuklah kita wajar
bijak memilih ahli kumpulan. (A1) Selain itu, kita wajar 2menentukan bilangan ahli kumpulan, iaitu antara empat hingga tujuh orang pelajar.(A2) Seterusnya, kita mesti mengenal pasti kawan-kawan yang mempunyai ilmu pengetahuan yang cukup dalam sesuatu mata pelajaran. (A3) Di samping itu, Tempat perbincangan atau perjumpaan mestilah jauh daripada gangguan seperti bunyi bising, bau busuk dan aliran udara. (A4) Akhirnya, semasa melaksanakan kumpulan, kita mesti memastikan matlamat jelas dan tidak terpesong daripada tujuan asal. (71 patah perkataan)
孩子们,一切要简单,别写错别字。要有penanda wacana, kita wajar…ayat huraian dan ayat contoh jangan tulis..确定有 5 ayat /

Bahagian A (ii) Pemahaman(10 markah)
1. Apakah maksud rangkai dapat dijadikan pakar rujuk kepada ahli lain.
Rangkai kata ini bermaksud mahir dalam sesuatu perkara dan menjadi tempat bertanya bagi ahli lain.
2. Bagaimanakah caranya untuk memastikan sesebuah kumpulan belajar dapat menjalankan perbincangan dengan lancar?
untuk memastikan kumpulan belajar dapat berjalan dengan lancar, kita mestilah bijak memilih masa dan tempat belajar yang sesuai.(2M) Seterusnya, ahli kumpulan mestilah tidak terlalu ramai.(2M). Akhirnya, pelajar tidak terpesong daripada tujuan asal.(2M) pilih mana-mana 4M
3. Pada pendapat anda, adakah belajar secara berkumpulan benar-benar memberikan faedah kepada para pelajar?
** Ingat, jawaban cant find from the texts**
Pada pendapat saya, Ya. Hal ini kerana permasalahan pembelajaran dapat diselesaikan bersama-sama.(2M) Seterusnya, pelajar dapat memahami sesuatu topik dengan cepat. (2M)

Bahagian B (Masa dicadangkan: 25 minit)
Huraikan pendapat anda tentang cara-cara mcmbalas jasa ibu bapa.


Bak kata pujangga,”syurga di bawah telapak ibu”. Jasa ibu bapa tidak berperi kepada anak. Tepuk dada, tanya selera, tanpa ibu bapa, siapakah kita? (23)

Hakikatnya, kita wajar menjadi pelajar yang cemerlang dari segi sahsiah dan  akademik(SA) untuk membalas jasa mereka. Kita mestilah rajin menuntut ilmu, dengan ilmu di dada, kita tidak akan dihina oleh masyarakat. Hidup tanpa ilmu bagai pokok tidak berbuah. Semakin tinggi ilmu, semakin tinggi martabat di masyarakat. Seterusnya, kita mesti memasang tekad untuk melanjutkan pelajaran sehingga menara gading. (55)

Ghalibnya, disiplin mencerminkan keperibadian seserang individu. Untuk membalas jasa ibu bapa, kita mestilah mendisiplinkan diri. (KoP MaK JIH) Dengan pembudayaan disiplin, kita akan mematuhi peraturan, menghargai masa, dan mempunyai kawalan diri yang teguh. Seterusnya, kita mesti meluangkan masa untuk menemani ibu bapa supaya MIPK(mewujudkan ilkim persekitaran kondusif) di keluarga.(62)


Tegal itu, jangan sekali-kali menconteng arang di muka kerana perbuatan yang melanggar tatasusila akan mencalar imej ibu bapa. 



1.Persatuan Sejarah sekolah anda telah mengadakan lawatan sambil belajar ke suatu tempat bersejarah di Malaysia. Sebagai setiausaha persatuan, anda dikehendaki menulis laporan tentang lawatan tersebut.
2. Persa
YOU must to do it. Answer just get from your text book. Trust me, you must do it and just get it by your own.





Koleksi K2-T1-3/2012
BAHAGIAN C:
1. Persatuan Pencinta Alam di sekolah anda telah menganjurkan ekspedisi ke Cunung Ledang. Gambarkan suasana semasa ekspedisi tersenut. (40%)
please refer my answer from set laporan, just plagiat it and make your own essay for keep going improvement. Do tru and best regard

No comments: