Monday, March 14, 2011

latihan karangan ceramah : set 7(Karangan 2)


Latihan : Anda diminta menyampaikan ceramah tentang isu gejala buli dalam kalangan pelajar berdasarkan petikan di bawah.
            Isu buli dalam kalangan pelajar masih menghantui institusi pendidikan dan merupakan satu stigma kepada sistem pendidikan kita. Bagi pelajar yang mengalaminya tentu sahaja perasaan trauma dan fobia akan sentiasa menyelubungi diri dan kemungkinan besar akan takut untuk pergi ke sekolah. Aura sekolah akan hilang dan mereka mengganggap sekolah sebagai neraka.
             
             Kebanyakan kes buli yang dilaporkan bukan sekadar memeras ugut, mengambil harta atau duit pelajar lain, malahan ada yang sanggup memukul dan mendera serta menyeksa. Ada yang lebih tragis lagi berlakunya kematian. Kes kematian ini seperti yang dilaporkan berlaku di Cheras iaitu seorang pelajar tingkatan empat meninggal dunia di hospital selepas tidak sedarkan diri akibat cedera parah kerana dibelasah gara-gara berebut teman wanita. Berita sedih yang menyayat hati ini dilaporkan berlaku pada 13 Februari 2009.

              Berita kematian tersebut, tidak berhenti setakat itu sahaja. Beberapa peristiwa yang melibatkan kecederaan terus berlaku. Antara berita seperti kepala pelajar dihentak pada tiang, menyepak dan memukul menggunakan cerek dan benda tumpul, dibelasah oleh sepuluh orang pelajar dan dilibas dengan senjata tajam seperti pisau lipat dan lawi ayam. Kejadian buli seperti  ini dilakukan oleh pelajar senior di sekolah menengah di seluruh negara. Yang menjadi tanda tanya ialah pelajar yang mendapat pendidikan agama turut melakukan perbuatan yang tidak bermoral ini.

          Tampaknya kejadian buli seperti ini bukan sahaja membimbangkan, malahan sudah sampai  tahap membahayakan. Mana tidaknya? Kes buli sudah melibatkan senjata tajam yang boleh meragut nyawa. Hal ini bererti gejala samseng sudah menular dalam pekarangan sekolah. Kalangan pelajar sudah tidak gentar menjadikan jenayah sebahagian daripada aktiviti mereka. Kejadian buli bukan sahaja sekadar yang kuat memerintah yang lemah, malah ada yang sampai hati dan tergamak membunuh.

           Natijahnya, gejala buli wajar ditangani hingga akar umbinya. Jika tidak, gejala buli ini akan menjadi penghalang kepada kemajuan negara. Institusi pendidikan sepatutnya menjadi tempat yang paling selamat untuk menimba ilmu dan mendidik anak-anak menjadi modal insan berguna kepada keluarga, bangsa dan negara. Pepatah Melayu mengatakan melentur buluh biarlah daripada rebungnya.

No comments: