Sunday, August 22, 2010

contoh pendahuluan pelajar

cara mengamalkan gaya hidup sihat

1F : Yeoh Wei Chun
A1:Isu
ledakan maklumat serta bahang industrialisasi dalam masyarakat sarwajagat, anjakan paradigma kian dimanifestasikan dalam dunia kontemporari. Namun, di sebalik kejayaan yang dikecap, gaya hidup sihat kian dipandang sepi.

A2: Keadaan
Negara kita kini sedang memacu arus kemodenan dan menghamparkan landasan keimanan, isu ini telah menjadi agenda polemik yang glamor malahan tidak lekang dari bibir masyarakat jagatraya.

A3: Usaha
Ghalibnya, gaya hidup sihat menggapai kemaslahatan yang tidak berperi.

A4: Kunci soalan
Dengan itu, marilah kita bersama-sama menyelami strategi untuk mempropagandakan ideologi ini sampai akar umbinya.


Ulasan: Wei Chun makin mantap, syabas.. teruskan ..
1F : Lim Jie Sim

A1: Isu
Dalam menongkah arus pascaglobalisasi ini, gaya hidup sihat sering dikikis oleh umat manusia malahan dipandang enteng.

A2: Keadaan
Padahalnya, mengamalkan gaya hidup sihat merupakan wadah yang signifikan dalam kehidupan harian kita.

A3: Usaha
-
A4: Kunci soalan
Oleh itu, pendekatan untuk memupuk gaya hidup sihat seyogia ditelaah hingga inti sarinya.


Ulasan : Selepas ditegur oleh cikgu, Jie Sim sedikit tersesat, was-was menulis pendahuluannya, .. Jie shim, mestilah pandai-pandai ekspoitasi dan membezakan esei panjang dan esei pandu.
faham??

1F : Lim ei Leen

A1: Isu
Dalam menongkah arus tabir alaf baharu ini, pengamalan gaya hidup sihat semakin dipandang enteng oleh kalangan masyarakat.

A2: Keadaan
Masyarakat sarwajagat kini makin daif dalam mata kebendaan hingga raghib mensia-siakan masa diibarat emas dalam aktiviti yang tidak berhasil.

A3 : Usaha
-
A4: Kunci soalan
oleh hal yang demikian, prakrasa yang pragmatik untuk mengamalkan gaya hidup sihat seyogianya diperincikan hingga akar umbinya.

** ulasan: sebelum diubah suai, Ei leen masih tidak mahir dalam penggunaan ungkapan yang menarik.akan tetapi, SLOW SLOW la..lagipun, pendahuluan dengan 4 ayat adalah paling ideal dalam esei panjang.

No comments: