Thursday, July 25, 2013

kejayaan Malaysia

Kejayaan Malaysia dalam Bidang Perubatan

Kesan bahan aktif didalam air liur lintah terhadap pesakit jantung
Apabila perjalanan darah tersekat pengalirannya ke jantung, serangan jantung akan berlaku dalam sekelip mata. Sekiranya perkara ini tidak dapat dirawat dengan betul dan pantas, kekurangan udara akan berlaku dan akibatnya otot jantung akan berhenti berfungsi.Pesakit yang mengalami koronari trombosis perlu menjalani rawatan berjadual dengan ejen pencair darah seperti Aspirin atau Heparin demi untuk mengelakkan serangan lanjutan. Namun bahaya tetap ada, rawatan tersebut tidak dapat memberi kesan efektif sehingga 100 peratus.
Penyelidik NZ di Green Lane Hospital Auckland mengusahakan masalah ini. Mereka telah mengkaji kesan dari kaedah perubatan baru yang dipanggil Bivaldurin melalui percubaan kaedah klinikal. Apa yang mereka dapati, bahan tersebut merupakan tindakan perubahan genetik enzim Hirudin, yang terdapat didalam air liur lintah. Bivaldurin mempunyai sifat mencegah kelikatan dalam jangkamasa yang lama dan mengurangkan keberangkalian serangan jantung kepada satu pertiga. Asas perubatan enzim air liur lintah telah dikenalpasti memberi kesan 30 peratus lebih efektif daripada pengunaan Heparin.
*********************************************************************************************
Lintah untuk rawatan
Tentu saja kita akan menjerit melihat lintah merayap di tubuh, malah jijik jika pacat melekat pada kasut atau stokin, kita pasti menjerit.
Tapi ramai yang tidak mengetahui, lintah dalam famili Hirudinidae dan nama saintifiknya Hirudo medicinalis mempunyai enzim yang dapat menahan darah daripada terus membeku semasa gigitannya justeru melancarkan peredaran darah.
Malah pelbagai artikel mengenai perubatan menggunakan lintah boleh didapati dalam Internet.
lintah akan diletakkan pada kawasan yang dirawat dan dibiarkan sehingga luruh sendiri
lintah akan diletakkan pada kawasan yang dirawat dan dibiarkan sehingga luruh sendiri
Lintah telah digunakan sejak berzaman dalam bidang perubatan terutama untuk membuang ‘darah kotor’ dalam badan.
Walaupun penggunaan lintah dalam perubatan dilupakan sekitar 1850-an tetapi telah dipopularkan semula.
Kini, lintah digunakan untuk mengurangkan tekanan dan memulihkan pengedaran darah dalam tisu seperti di jejari dan telinga.
Agen anticoagulant atau anti pembekuan darah yang ada pada lintah juga amat berguna dalam pembedahan bagi membolehkan tempat yang dibedah sentiasa terbuka.
Lintah akan menghisap darah kotor pada badan pesakit yang mengambil masa lebih kurang tiga jam.
Lintah akan dibiarkan menghisap darah sehingga kenyang dan berhenti sebelum luka dibersihkan menggunakan antiseptik.
“Antara masalah yang dirawati menggunakan kaedah tersebut adalah masalah senggugut, gout, sakit kepala, sakit pinggang, bengkak, resdung, kencing manis dan barah payu dara,”
**************************************************************************
Atasi senggugut guna lintah
SENGGUGUT atau premenstrual dysphoric disorder/dysmenorhoea merupakan sakit yang timbul ketika kedatangan haid. Senggugut boleh dibahagikan pada dua jenis, iaitu senggugut primer dan senggugut kedua.
LINTAH mula dilepaskan pada belakang pinggang berpandukan pada poin dan mula menghisap darah kotor.
LINTAH mula dilepaskan pada belakang pinggang berpandukan pada poin dan mula menghisap darah kotor.
Senggugut primer disebabkan oleh penghasilan hormon prostaglandin oleh tubuh yang menyebabkan pengecutan rahim yang luar biasa kuat. Ia biasanya berlaku pada wanita yang belum berkahwin dan menyerang pada hari pertama dan kedua kedatangan haid.
Senggugut kedua pula disebabkan oleh wujudnya sel endometrium di luar rahim (endometriosis) dan berlaku perdarahan dalam perut atau jangkitan kronik. Senggugut ini kebiasaannya dialami seseorang pada usia lanjut dan berlanjutan sepanjang tempoh pendarahan haid.
Selain mengalami sakit perut, penghidap senggugut juga akan mendapat sakit kepala, badan berasa seram sejuk, tidak lalu makan dan bagi yang kronik akan disertai dengan muntah atau cirit-birit.
Bagi penghidap senggugut, kedatangan haid boleh menyebabkan fobia atau ketakutan kerana terpaksa menderita lagi akibat sakit perut yang keterlaluan.
Masalah senggugut boleh dirawat atau dikurangkan menggunakan kaedah tradisional. Salah satu di antara kaedah alternatif yang popular pada masa kini ialah dengan menggunakan lintah.
Bekam lintah antara yang disediakan bagi pakej rawatan senggugut yang turut mengandungi bertangas dan urutan refleksologi.
Melalui rawatan ini, selepas bertangas kaki pelanggan akan diurut refleksologi selama setengah jam menggunakan keratan rotan yang ditekan pada poin-poin tertentu bagi melancarkan sistem saraf tubuh.
Seterusnya, beberapa ekor lintah akan dilepaskan pada permukaan kulit yang telah disapu dengan alkohol. Lintah akan ‘bertugas’ menghisap darah kotor dalam tempoh tertentu sebelum gigitan dicabut.

No comments: