Sunday, November 2, 2014

TIP 5



SOALAN: PERANAN ANDA … MENYUBURKAN BUDAYA MEMBACA
ISI:
1.Ikon (a) : program + mencontohi Ikon Membaca Malaysia
Saya akan menyertai program yang berkaitan dengan budaya membaca( Program Nilam) –
mengikut jejak ikon membaca seperti Mantan Perdana Menteri, Michelle Yeoh, ( rujuk nota saya dalam blog)-
2. Iman dan takwa kepada Tuhan supaya menjadikan membaca kitab yang dituruni oleh Tuhan sebagai minat membaca sejak azali lagi.  - saya akan membiasakan diri dengan aktiviti solat jemaah – membaca kitab, sunah dan al-Quran sejak kecil sehingga khatam- setiap malam mesti mendekatkan diri dengan kitab – Rasulluah pernah mengatakan “ tuntutlah ilmu sehingga ke negera Cina.” – wahyu pertama yg diterima oleh Rasullulah ialah membaca. ( terangkan kepentingan iman untuk menguatkan pendirian) – selepas solat berjemaah, sesi bermusyawarah dengan ahli keluarga tentang sesebuah buku yg telah dibaca
3. mendisiplinkan diri dengan amalan membaca sejak kecil lagi. – Perancangan masa dengan waktu membaca -  motivasi diri – menjadualkan bilangan buku yang hendak dibaca
4. ikon (b) – mencari rakan sealiran yang suka membaca – membentuk kumpulan perkongsian – berkongsi cerita dalam sesebuah novel – membiasakan diri dengan pertandingan menulis – mengunjungi pameran buku – perpustakaan -
5. impian _+ inisiatif + gaya hidup sihat
Menentukan hala tuju dan memasang tekad untuk menjadi insan yang berilmu – memahami kepentingan membaca dalam kehidupan spy menjadi insan yang bersahsiah tinggi dan dihormati oleh semua orang – mengambil inisiatif spy rajin membaca – membaca ialah gaya hidup sihat – bersenam dpt mencergaskan badan membaca mencerdaskan minda – menjauhi kegiatan yg akan membejatkan akhlak

Soalan : ‘MENYUBURKAN BUDAYA MEMBACA’. Bincangkan
    Saban tahun lautan pengunjung dan ulat buku yang hadir di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur, sekali gus membuktikan rakyat negara ini sememangnya masyarakat yang cinta akan buku. Perkembangan ini mampu memberi impak positif kepada industri buku dalam memupuk minat membaca  yang tinggi, di samping menjadi momentum penting kepada tahap literasi negara pada masa hadapan. Berdasarkan perangkaan yang dikeluarkan oleh Jabatan Statistik Negara 2008, kadar literasi atau celik huruf rakyat Malaysia adalah tinggi berbanding dengan negara Asia Tenggara lain. Statistik ini berkemungkinan besar berkait rapat dengan transformasi sistem pendidikan negara yang dilaksanakan. Di samping itu, kewujudan Dasar Buku Negara turut meningkatkan tabiat membaca rakyat Malaysia. Secara tidak langsung, fenomena ini merupakan perkembangan yang memberangsangkan, namun  usaha berterusan perlu dilakukan bagi meningkatkan kadar literasi rakyat agar setanding dengan negara maju lain di dunia.
          Sebenarnya, indikator bagi sebuah negara maju ialah rakyatnya perlu membaca sekurang-kurangnya 20 buah buku setahun dan kebanyakan negara maju seperti Jepun telah melepasi tahap berkenaan. Sebuah negara yang sedang menuju ke tahap negara maju seharusnya memiliki generasi muda yang minat membaca. Kekuatan bagi sesebuah negara yang bakal maju  banyak bergantung pada kemampuan ilmu pengetahuan dan pemikiran rakyatnya. Akan tetapi, kadar membaca di negara kita masih rendah dan belum menjadi budaya hidup. Kadar purata pembacaan rakyat Malaysia yang pernah dilaporkan media sebelum ini, iaitu antara 8 hingga 12 buah buku setahun menunjukkan negara masih berada di belakang. Namun, kadar itu dilihat petanda positif jika dibandingkan pada 1996 kerana purata rakyat membaca ialah dua buku setahun ketika itu. Bagaimanapun, fenomena ini tidak boleh terhenti pada kadar itu sahaja, sebaliknya pembacaan lebih banyak perlu dilakukan bagi memastikan setiap masyarakat berada pada landasan betul menuju ke arah pembentukan sebuah negara maju. [*kepentingan1-menjadi negara maju]
          Masyarakat Barat dan Jepun amat gemar membaca. Membaca bukan sahaja menjadi tabiat sebahagian masyarakat mereka di segenap peringkat, tetapi juga menjadi sebati dan ketagihan. Jika tidak membaca ada semacam kekosongan dalam hidup dan sebab itu mereka mampu menempa kemajuan dan perubahan. Jika diambil contoh negara Jepun, purata rakyatnya membaca 40 buah buku setahun, manakala di Amerika kajian dilakukan Pusat Kajian Pew mendapati rakyat negara itu yang berusia 16 tahun ke atas membaca 17 buah buku setahun. Teras Pelan Pendidikan Pembangunan Malaysia adalah untuk menjadikan masyarakat Malaysia kaya dengan ilmu dan maklumat. Pemimpin yang menjadikan buku sebagai teman ialah pemimpin yang berfikiran matang, berfikiran jauh, berilmu luas. Dengan kata lain, di negara-negara maju budaya membaca dalam kalangan warga negara mereka sudah berada pada tahap tinggi. Kita dapat melihat banyak orang yang memegang buku ketika beratur, membaca di dalam kapal terbang, membaca sambil menunggu bas apabila ada sahaja masa terluang. [*kepentingan-melahirkan pemimpin berwawasan]
          Sebenarnya pesta buku sungguhpun diadakan setiap tahun, namun budaya membaca masih lagi rendah. Keadaan ini berbeza dengan pesta tahunan di Edinburgh, London dan Frankfurt yang diadakan pada Mac dan Oktober yang bukan sahaja membabaitkan jualan buku terlaris, bahkan mengekalkan suasana pembacaan. Mereka juga mesra buku terpakai, karya terbuang yang dibaik pulih. Pesta Buku Edinburg tidak pernah sunyi dengan maklumat ‘Bookstart’, iaitu kempen pembacaan untuk kanak-kanak.  Kempen Bookstart diiktiraf oleh organisasi perbukuan seperti International Board on Books for Young People (IBBY) dan diguna pakai di pelbagai negara untuk melatih dan menggalakkan ibu bapa mendidik anak membaca sejak bayi. Mereka juga mempunyai Oxfam – peruncit buku lama yang terbesar di Eropah dengan jualannya lebih 11 juta buah buku setiap tahun. Ada 750 buah kedai Oxfam di seluruh United Kingdom menjual buku dan lebih 100 daripadanya kedai buku atau kombinasi kedai buku dan muzik. Buku dijual hasil daripada derma orang ramai. Petugasnya pula terdiri daripada tenaga sukarela. Sementara itu, di Jepun pula budaya membaca sehangat sukan judo dan bola sepak dalam kalangan rakyatnya. Di mana-mana sahaja buku menjadi teman sejati termasuk di dalam tren selaju 250 kilometer sejam. Budaya membaca diamalkan seawal kanak-kanak di ‘Hoiku-en atau ‘Yochi-en’ (tadika). Mereka disogokkan dengan buku cerita dilengkapi halaman khas (lazimnya di kulit belakang) dipenuhi gambar berulang sebagai info ulang kaji kanak-kanak awal persekolahan. Setiap kali selesai membaca, kanak-kanak diarahkan mewarna gambar sebagai latihan minda.
          Fenomena tersebut jelas menunjukkan bahawa membaca juga sering dihubungkaitkan dengan kesempatan membaca. Keadaan ini menunjukkan kita masih berada di belakang jika kita ingin memastikan masyarakat negara ini menjadi rakyat yang bermaklumat serta mampu menyumbang kepada kemajuan negara bangsa. Cara hidup kita berbeza dengan masyarakat negara maju walaupun kita sering klise dengan Wawasan 2020. Hal ini demikian kerana budaya membaca belum lagi menjadi rutin dalam kalangan kita. Kajian membuktikan banyak orang yang membaca semata-mata untuk mendapatkan sijil atau ijazah , tetapi meninggalkan bahan bacaan apabila sudah berkerjaya. Ironisnya, di pusat pengajian tinggi negara kita budaya membaca hanya pada musim peperiksaan sahaja. Perpustakaan akan kembali lenggang apabila musim peperiksaan berakhir dan kebanyakan buku di dalamnya tidak tersentuh oleh generasi hari ini. Mungkin banyak orang yang sudah lupa akan program NILAM yang dianjurkan di peringkat sekolah satu ketika dahulu bagi meningkatkan jumlah buku yang dibaca oleh pelajar. Sesetengah pihak pula berpendapat bahawa setelah tamat persekolahan atau pengajian, membaca sudah tidak perlu lagi. Banyak masa mereka dihabiskan di hadapan media elektronik bagi mendapatkan bahan-bahan yang bercorak hiburan, picisan malah kadang-kadang melalaikan. Tanggapan sebegini perlu dikikis daripada persepsi masyarakat yang menuju status negara maju kerana pengetahuan tidak hanya sampai di peringkat sekolah mahupun universiti sahaja.
          Seperti yang kita sedia maklum bahawa budaya membaca menjadi salah satu kayu pengukur yang membezakan sesebuah negara itu maju atau mundur kerana tahap intelektual rakyat yang berbeza di negara berkenaan. Kemajuan dan pembangunan pasat sesetouah negara itu tidak bermakna jika jiwa rakyatnya 'kosong' tanpa diisi dengan pengetahuan melalui budaya membaca. Hal ini demikian kerana rakyat di kebanyakan negara maju menjadikan amalan membaca sebagai cara hidup kerana bagi mereka biarpun berpeluang belajar tinggi, ilmu pengetahuan perlu terus ditimba. Kini, membaca bukan lagi merujuk kepada bahan bacaan konvesional seperti buku dan majalah, tetapi boleh dilakukan dengan menggunakan media elektronik. Lambakan bahan bacaan digital seperti surat khabar elektronik turut membantu masyarakat mengakses maklumat secara percuma serta mudah diakses di Internet dengan pantas. Masyarakat hari ini seharusnya tiada alasan untuk tidak membaca kerana selain bahan bacaan yang ada di serata tempat, teknologi yang ada turut memberi banyak kemudahan untuk mendapatkan bahan bacaan. Semakin banyak bahan bacaan yang ditelaah, semakin banyak maklumat diperoleh dan dengan maklumat itu pelbagai kemajuan dan cabaran dapat diatasi lebih berkesan. Oleh itu, budaya membaca perlu disuburkan dari semasa ke semasa melalui dasar sedia ada yang lebih menyeluruh dan dipertingkatkan seiring dengan tahap literasi rakyat negara ini. Maka dengan itu, objektif pengembangan budaya membaca dalam kalangan rakyat wajar dilihat dari aspek memperkasakan agenda nasional untuk membina tamadun negara, bangsa dan pembangunan modal insan yang berilmu pengetahuan.
          Sehubungan dengan itu, penglibatan semua pihak termasuk institusi kekeluargaan haruslah memainkan peranan dalam memupuk budaya membaca kepada anak-anak seawal mungkin supaya mereka membesar dengan membawa bersama amalan itu. Menggalakkan budaya membaca dalam kalangan rakyat bukanlah tugas kerajaan atau pemimpin sahaja, tetapi yang paling banyak memainkan peranan ialah ibu bapa di rumah.Untuk menyemai budaya suka membaca, ibu bapa dan keluarga harus memainkan peranan memastikan hobi dan tabiat anak-anak mereka terhadap pembacaan adalah kekal dari mula mereka mengenal apa-apa itu buku sehingga dewasa. Anak-anak akan berasa senang berjinak dengan buku sekiranya melihat ahli keluarga terutamanya ibu dan bapa mereka membaca di rumah pada masa lapang. Oleh itu, amalan pembacaan dalam kalangan ibu bapa perlu dijadikan contoh kepada anak-anak untuk membiasakan diri mereka menjadikan buku rakan karib mereka. Berdasarkan hakikat ini, setiap keluarga perlu mengadakan sudut perpustakaan keluarga untuk menyemai tabiat suka membaca dalam kalangan keluarga, sekali gus mengeratkan hubungan silaturahim sesama ahli keluarga. Sudut perpustakaan keluarga adalah ruang, sudut ataupun bilik bagi menempatkan bahan bacaan, rujukan serta bahan elektronik seperti komputer, televisyen, alat rakaman atau video yang mengandungi maklumat serta pengetahuan yang boleh dijadikan khazanah ilmu terkumpul untuk dimanfaatkan oleh seisi keluarga. Tegasnya, penglibatan ibu bapa turut membaca bersama anak-anak diyakini mampu memberikan dorongan kepada mereka untuk menerapkan budaya berkenaan pada masa hadapan.
          Pepatah Melayu ada mengatakan melentur buluh biarlah dari rebungnya. Begitulah tradisi memupuk budaya membaca. Budaya ini harus bermula dari alam persekolahan, alam pendidikan tinggi sehinggalah ke alam pekerjaannya. Dalam konteks pendidikan formal, sudah pasti alam persekolahan menjadi destinasi terbaik untuk menyuburkan tradisi budaya membaca. Usaha Kementerian Pendidikan khususnya BahagianTeknologi Pendidikan (BTP)melalui pelaksanaan program NILAM atau ‘Nadi Ilmu Amalan Membaca’ dalam memupuk budaya membaca berterusan di peringkat persekolahan merupakan suatu usaha murni yang cukup bermakna dalam konteks membina budaya ilmu masyarakat Malaysia sejajar dengan harapan Falsafah Pendidikan Negara. Melalui program NILAM yang terangkum dalamnya rancangan memupuk budaya membaca secara terancang dan berterusan melalui aktiviti galakan membaca di sekolah. Program NILAM yang mula dilaksanakan di semua sekolah rendah dan menengah di seluruh negara sejak 1999. Pihak BTP setiap tahun menganjurkan Anugerah Nilam Kebangsaan dan Tokoh Pembaca Kebangsaan. Pemberian anugerah ini merupakan petanda kukuh sebagai penghormatan terpuji kepada para pelajar yang komited dengan dunia pembacaan yang dinilai berdasarkan buku rekod pembacaan, penghayatan, apresiasi pembacaan,  kebolehan berhujah, dan berfikir kritis, serta kemahiran menulis. Anugerah peringkat kebangsaan sedemikian merupakan yang pertama di Asia dan usaha BTP tersebut merupakan langkah yang jauh ke hadapan dalam konteks membina budaya membaca dalam kalangan rakyat Malaysia secara terancang dan sistematik.
          Jika dilihat daripada falsafah tersirat program NILAM bertujuan untuk melahirkan para pelajar yang mengamalkan budaya membaca bukan sahaja selepas tamat persekolahan tetapi berterusan ke alam pekerjaan. Hal ini merupakan sesuatu yang menarik untuk diperhatikan kerana kita sering mendengar keluhan bahawa para pelajar yang meninggalkan persekolahan dan pendidikan tinggi akan menurun minat membacanya apabila memasuki alam pekerjaan. Kalau membaca pun hanyalah yang berkaitan dengan bidang mereka, samalah seperti mereka membaca hanya untuk tujuan peperiksaan.  Jadi, kita tidak dapat melahirkan pembaca yang holistik dan pembacaannya merentas pelbagai disiplin ilmu. Dengan kata lain, apa-apa yang diinginkan daripada tujuan akhir NILAM termasuk melahirkan 'ulat buku’, atau 'pencinta buku’ yang perlu disemai dan diusahakan. Oleh itu, barangkali kejayaan terbesar program NILAM adalah apabila kita dapat melahirkan Nur Amalina Che Bakri sebagai Tokoh Pembaca Kebangsaan yang pertama pada tahun 2004 dan daripada kategori sekolah kawasan luar bandar. Sementara itu, Nur Amalina akhirnya muncul sebaga pelajar keseluruhan terbaik SPM tahun 2004. Hal ini dengan jelas menunjukkan amalan membaca berterusan memberi impak yang besar kepada keputusan akademik walaupun budaya membaca itu bukan sekadar untuk memenuhi keperluan akademik tetapi memenuhi makna kehidupan itu sendiri.
          Pada umumnya, tabiat membaca adalah suatu amalan yang baik untuk mendedahkan diri seseorang kepada ilmu pengetahuan dan peristiwa. Tabiat membaca seperti orang memakan nasi dan tanpa makanan, ibarat tidak lengkap hidup ini. Tanpa membaca ibarat tidak sempurna kehidupan hariannya. Pembacaan merupakan santapan minda dan bahan santapan yang baik akan menghasilkan minda yang berkualiti. Sehubungan dengan itu, Lord Bacon, seorang ahli falsafah Inggeris pernah mengatakan bahawa “membaca menjadikan seseorang itu berisi”. Maksudnya manusia yang berisi dengan ilmu pengetahuan; berisi dengan cara berfikir dan pandangan hidup yang luas, kritis, rasional; berisi dengan kemampuan untuk membezakan sesuatu yang buruk dan yang benar. Seseorang yang mempunyai tabiat membaca yang baik bukan sahaja mempunyai minat yang tinggi terhadap pengetahuan, maklumat dan ilmu,  tetapi menyebabkan dorongan untuk membaca tidak boleh disekat. Mereka akan membaca di mana-mana sahaja dan kadang-kadang membaca apa-apa sahaja bahan yang ada. Tanpa bahan yang dibaca mereka menjadi resah kerana membaca bagi mereka suatu kepuasan. Menerusi pembacaan seseorang itu dapat menambah maklumat , meluaskan pengetahuan, meningkatkan penguasaan ilmu, dan memahami sesuatu peristiwa yang berlaku.
          Dari perspektif agama pula, Islam sentiasa menganjurkan manusia membaca. Ayat yang pertama daripada Allah kepada Nabi kita ialah ‘iqra’ atau ‘Bacalah’. Al-Quran juga mengingatkan manusia tentang kepentingan akal untuk membolehkan manusia berfikir dan jalan mengembangkan pemikiran adalah menerusi membaca. Amalan membaca yang tinggi menjadikan seseorang itu mempunyai ilmu dan pengetahuan yang lebih. Allah juga memberikan pedoman bahawa tidak sama darjat orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu. Darjat ilmu boleh didapati menerusi pembacaan dan begitulah pengaruhnya dalam kehidupan diri seseorang itu. Sementara itu, masyarakat yang miskin ilmu akan terus ketinggalan kerana ilmu pengetahuan adalah asas bagi pembentukan masyarakat dan negara yang makmur.
Kesimpulan
Secara tuntas, amalan membaca perlu sentiasa disuburkan sebagai budaya masyarakat di negara ini bagi mewujudkan sebuah negara yang maju. Lantaran itu, asas untuk membawa sebuah negara dan bangsa ke hadapan ialah rakyatnya perlu dipupuk dengan amalan membaca sejak kecil lagi. Kita semua maklum bahawa untuk membudayakan membaca dalam kalangan masyarakat bukanlah satu perkara yang mudah.Tidak ada jalan pintas untuk menjadikan seseorang itu berilmu dalam sekelip mata, tetapi kita hanya boleh mendapat pengetahuan dengan selalu membaca dalam jangka masa yang panjang. Tegasnya, budaya membaca wajar mendarah daging dalam diri setiap individu selaras dengan matlamat membudayakan pembelajaran sepanjang hayat.

Rakyat Malaysia masih ketinggalan dalam amalan membaca berbanding negara-negara maju yang lain. Pada pendapat anda, mengapakah wujud keadaan seumpama ini, apakah implikasinya dan bagaimanakah masalah ini boleh diatasi?
          Mengapa hanya dua buah buku secara purata dibaca oleh rakyat Malaysia dalam setahun? Tentunya bersebab. Namun perkembangan ini bukanlah satu perkara yang sihat lebih-lebih lagi dalam dunia ledakan maklumat hari ini. Tanpa maklumat (yang terkini), manusia akan ketinggalan, masyarakat akan menjadi lemah dan negara akan mudah dikuasai secara neokolonialisme atau dijajah secara mental oleh kuasa-kuasa asing. Segala bentuk kemajuan memerlukan modal insan yang berkualiti, berilmu, matang dan mempunyai mentaliti kelas pertama. Tidak dapat dinafikan bahawa negara seperti Korea Selatan begitu pesat membangun dan kian dihormati dalam hampir segenap bidang kerana minat membaca dan budaya buku yang subur di negara itu. Namun, mengapa orang kita tidak mahu membaca? Marilah kita sama-sama mencari jawapannya.
          Rata-rata orang Malaysia kurang membaca kerana mereka tidak sedar akan perkara-perkara yang ada dalam buku-buku. Sebenarnya, semua hal dan pengetahuan yang kita perlukan sudah ditulis dan dicetak serta diterbitkan sebagai bahan bacaan. Apa-apa sahaja yang ingin kita cari sudah ada dalam buku-buku di bawah pelbagai judul yang unik lagi menarik. Misalnya, anda mebuka perniagaan baru dan tidak tahu akan cara membuat program pemasaran atau pengiklanan. Hakikatnya, anda tidak perlu pergi ke universiti untuk belajar pemasaran, sebaliknya anda boleh pergi ke kedai buku, beli buku-buku berkaitan pemasaran, baca dan amalkan ilmu yang diperoleh. Lambat-laun anda akan menjadi pakar pemasaran yang lebih baik daripada pensyarah di universiti ! Namun, ada orang Malaysia yang masih mengadu bahawa tidak mempunyai maklumat atau ilmu dalam sesuatu hal. Mereka tidak dan belum sedar bahawa jawapan untuk semua soalan mereka ada di kedai-kedai buku atau di perpustakaan. Kekurangan kesedaran inilah yang menjadi hambatan utama dalam memupuk budaya membaca dalam kalangan masyarakat Malaysia.
          Membaca tidak menjadi budaya orang Malaysia. Faktor ini mungkin didorong oleh kesibukan masa yang diperuntukkan untuk bekerja. Sekurang-kurangnya dua jam atau lebih dihabiskan di atas jalan raya untuk pergi ke tempat kerja dan kembali ke rumah. Apabila sampai di rumah, penat dan letih. Mungkin juga kerana semasa di bangku sekolah, tidak ditekankan kepentingan membaca, kecuali buku-buku teks. Mungkin juga kerana pengaruh ibu bapa atau keluarga yang tidak menitikberatkan budaya membaca. Tidak pernah dihadiahkan buku, dan tidak pernah terfikir bahawa buku itu penting dan membaca itu penting. Mungkin juga kerana pengaruh media massa yang semakin menjauhkan penontonnya dengan buku, sebaliknya menjadikan artis itu sebagai idola utama mereka.
          Selain itu, pengaruh suasana dan faktor sekeliling amat besar dalam hal ini. Mungkin telah menjadi amalan kita untuk membaca dalam keadaan sunyi. Seperti yang seringkali menjadi amalan di dalam sesebuah perpustakaan, disuruh diam. Memang amalan itu tidak salah tetapi kesannya secara tidak sedar ialah kita turut terpengaruh untuk membaca dalam keadaan sunyi. Kerana itulah agak sukar untuk kita membaca di dalam LRT, bas atau di tempat-tempat awam. Malah mungkin persepsi orang ramai bahawa orang yang membaca (terutamanya di tempat-tempat awam) adalah untuk menunjuk-nunjuk, dan memberikan gambaran 'negatif' bahawa pembaca itu 'ulat buku' yang tidak boleh dibuat kawan (kerana hanya berkepit dengan buku). Ulat buku mungkin dianggap antisosial atau antisukan. Persepsi-persepsi sedemikian amat berbahaya kerana ia akan menjauhkan buku dengan masyarakat.
          Di samping itu, harga buku di negara kita dianggap mahal. Mungkin ini juga antara faktor utama untuk tidak membaca. Harga buku yang mahal mungkin disebabkan oleh beberapa faktor lain seperti kadar tukaran wang asing yang tinggi yang menyebabkan harga buku import menjadi mahal, kos penerbitan dan percetakan yang tinggi, dan keengganan kita sendiri untuk mengeluarkan wang dari saku untuk membeli buku. Kos kehidupan yang kian meningkat akibat kenaikan harga minyak menyukarkan keadaan lagi. Jika harga terus naik maka sukarlah amalan  membaca dibudayakan di negara kita. Namun, dengan kenaikan gaji kakitangan kerajaan, maka perbelanjaan perlulah dirancang dengan memasukkan elemen buku sebagai belanja wajib seperti mewajibkan makanan dan lain-lain. Yang perlu disedari ialah membaca tidak akan merugikan sesiapa !
          Banyak orang kita juga berasakan membaca tidak penting. Mungkin sifat untuk merasakan tidak ada kepentingan untuk membaca merupakan antara faktor utama rakyat Malaysia kurang membaca. Sama ada sebagai seorang bekas mahasiswa universiti atau bekas pelajar sekolah, kebanyakan daripada kita tidak mahu memegang buku apatah lagi membacanya. Hal ini juga satu kemungkinan. Hasil pemerhatian penulis, didapati amat kurang daripada mereka yang mahu membaca. Dan tidak ada satu perasaan gembira dan keseronokan untuk membaca. Sehingga seterusnya memberikan alasan kerana pengaruh masa (kerja) yang membatasi mereka daripada membaca. Mungkin kerana memikirkan bahawa buku tidak akan memberi sebarang faedah secara langsung kepada mereka, jika dibandingkan dengan perkara-perkara lain. Bagi mereka buku gagal memberi bonus emosi yang dapat diperoleh melalui cara-cara lain. Misalnya, dengan membeli kereta (atau bertukar-tukar kereta), secara langsung memberikan kepuasan kepada mereka dari segi nilai estetika dan kemewahan. Inilah antara persoalan yang perlu kita jawab terlebih dahulu dalam usaha kita untuk menjadikan amalan membaca sebagai satu budaya.
          Walau bagaimanapun, remaja kita sebenarnya gemar membaca. Kajian yang dibuat oleh Perpustakaan Negara Malaysia, berasaskan Program NILAM (Nadi Ilmu Amalan Membaca) yang telah 10 tahun berjalan. Lambakan bahan bacaan yang disasarkan kepada golongan remaja juga menjadi tarikan minat membaca dalam kalangan remaja. Namun soalnya bagaimana kualiti bahan bacaan tersebut? Adakah mesej yang ingin disampaikan benar-benar sesuai untuk santapan minda dan imaginasi remaja? Hasil pemerhatian mendapati ramai remaja terutama remaja golongan pertengahan dan rendah, terdorong untuk membaca majalah-majalah hiburan. Seawal usia 12 tahun juga remaja sudah mula pandai membaca novel-novel cinta yang berkait rapat dengan kehidupan remaja yang warna-warni. Tidak dapat dinafikan, ada mesej yang ingin disampaikan oleh novel-novel ini, namun selalunya cerita cintanya juga terlalu mempengaruhi dan mengghairahkan emosi remaja. Mereka akan lebih mudah berkhayal serta kurang menumpukan perhatian kepada pelajaran. Kegilaan membaca novel-novel dan majalah hiburan ini mungkin boleh menimbulkan situasi yang tidak sihat untuk minda dan emosi remaja.
          Pembacaan adalah santapan minda. Bahan santapan yang baik akan menghasilkan minda yang berkualiti. Sahsiah remaja yang baik boleh dibentuk melalui bahan pembacaan yang betul. Oleh itu, menjadi tanggungjawab remaja untuk bijak memilih bahan bacaan yang berkualiti dan dapat membantu meningkatkan kecekapan berfikir masing-masing. Jika di negara luar kewujudan kedai buku terpakai merupakan suatu pemandangan biasa tetapi di sini kedai pakaian terpakai yang lebih mendapat perhatian terutama daripada anak-anak muda. Akibat malas membaca kebanyakan daripada kita begitu sukar berhujah dan memberi pandangan tentang isu-isu semasa yang berkaitan dengan politik, ekonomi, sosial dan budaya di dalam mahupun luar negara. Sering kali juga pendapat dan perbincangan kita cetek dan berbaur sentimen emosi bukannya secara rasional dan meyakinkan kerana saiz cakerawala minda yang masih sempit. Permasalahan berkaitan diri, keluarga, organisasi dan negara tidak dapat dicari jalan penyelesaian secara tuntas. Mungkin atas sebab inilah graduan kita dikatakan tidak berfikiran kritis kerana budaya berfikir yang hanya wujud secara semula jadi melalui pembacaan berkualiti itu sendiri masih jauh panggang daripada api. ‘Kemiskinan' etika dan sikap budi bahasa bangsa sekarang adalah kesan daripada faktor rendahnya tahap pembacaan merupakan satu fakta yang perlu diterima oleh semua pihak.
          Tidak keterlaluan jika dikatakan, bangsa yang membaca mencorakkan pemikiran dan perilaku yang sopan, berakal budi dan menghormati orang lain. Bagi membudayakan amalan membaca di negara ini semua pihak haruslah memainkan peranan masing-masing dengan lebih kreatif dan kritis. Kerajaan perlu mencari jalan bagi mengawal harga bahan bacaan. Media massa pula wajarlah memberi keutamaan untuk program-program ilmu. Sistem pendidikan mesti lebih holistik, tidak harus terlalu bermatlamatkan peperiksaan. Guru-guru wajib menjadi contoh yang boleh dicontohi kerana ‘guru kencing berdiri, murid kencing berlari’. Justeru, sikap tidak gemar membaca yang menjadi hambatan untuk memperkasa bangsa yang intelektual dan berakal budi terpuji perlu dikuburkan. Membaca membolehkan kita keluar daripada kepungan kongkongan dan kejumudan pemikiran serta tingkah laku. Bangsa Malaysia yang matang, rasional, analitikal, berjiwa patriotik serta maju fizikal dan mentalnya hanya akan menjadi kenyataan jika budaya membaca menjadi amalan segenap lapisan masyarakat. Hanya budaya membaca akan membolehkan kita berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan negara-negara maju di dunia ini.


No comments: