Latihan
1( cerpen idola)
“Sampai bila abang menjadi penjaga panggung?”
tanya isterinya pada suatu pagi.Si penjaga panggung spontan立刻
menjawab sambil mengerutkan皱 kening眉毛, “Hingga si hero mati.” Isterinya melongo sejenak一会. “Bagaimana kalau hero pujaan崇拜
abang itu tidak mati hingga panggung tempat abang bekerja itu dirobohkan倒塌?” “Aku akan cari panggung lain,” tukasnya,
tetap dengan gaya方法 dan nada声调 selamba假装. “Sudahlah bang. Pentas sandiwara tidak akan sama dengan
pentas kehidupan yang sebenarnya.” “Siapa
kata?” jerkahnya喊. “Saya.” “Kamu?” “Ya.” “Ah,
kamu hanya pandai mencipta 创造tanggapan 假设demi 接tanggapan, bukan kenyataan事实!” Si isteri terdiam sambil
menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.
(i)Apakah
reaksi反应 si penjaga panggung apabila isterinya bertanya tentang
pekerjaannya?[2 markah]
panggung spontan立刻
menjawab sambil mengerutkan皱 kening眉毛,
(ii)Pada
pendapat 看法anda你, bagaimanakah cara untuk mengekalkan 永久keharmonian
和谐rumah
tangga家庭?[3 markah]
ialah saling menyayangi. Seterusnya. saling berkongsi suka duka. Akhirnya, saling menghormati.
(iii)Huraikan
satu latar背景 masa dalam petikan dan satu latar masa lain yang terdapat dalam
keseluruhan cerpen tersebut.[4]
... ialah waktu pagi. Contohnya si penjaga panggung berbual dengan isterinya tentang pekerjaannya. Manakala latar masa yang terdapat dalam keseluruhan cerpen ini ialah waktu tengah malam, cthnya si penjaga panggung menjalankan tugasnya.
Set 2 (Cerpen : Idola)
Pada suatu petang, si penjaga panggung datang ke panggung meskipun 虽然dia tidak bertugas工作 pada waktu时候 itu, hanya bertugas pada waktu malam. Kedatangannya itu semata-mata 只是didorong 推动oleh keinginannya untuk bersemuka 面对dengan si hero (memang saban 每个petang para 全部pelakon演员 menjalankan进行 latihan kerana pada sebelah一边 malamnya harus menjayakan sandiwara戏剧). Nasib 命运si penjaga panggung memang 真的ternyata说明 baik. Dia sampai到达 di panggung itu ketika当 para pelakon sudah selesai完成 menjalani参与 latihan. Sewaktu para pelakon bubar 取消dan bersiap sedia untuk pulang, si penjaga panggung mendekati 靠近si hero, lalu berjabat 握手salam 问候dengan si hero pujaannya偶像 itu.
“Memang hebat好lakonan 演戏saudara.” “Biasa普通 saja,” sambut si hero, merendah diri谦虚. “Hebat di atas pentas tidak semestinya saya juga hebat dalam kehidupan yang sebenarnya真实.” Si penjaga panggung sedikit tertunduk低头, seolah-olah好像 malu menatap 你说wajah si hero. “Memang saya hero dalam sandiwara ini, tetapi hero bikinan 制造orang. Bukan hero bikinan saya sendiri. Saya menjadi hero kerana sutradara 导员mempercayai saya untuk membawakan 传达watak角色 itu. Tidak lebih daripada itu,” sambung si hero. “Tapi … tapi saudara memang benar-benar hebat. Err … maksud saya, hebat sebagai pelakon.”
(a) Apakah tujuan目的 si penjaga panggung datang ke panggung walaupun dia tidak bertugas waktu itu?[2 markah]
Pada suatu petang, si penjaga panggung datang ke panggung meskipun 虽然dia tidak bertugas工作 pada waktu时候 itu, hanya bertugas pada waktu malam. Kedatangannya itu semata-mata 只是didorong 推动oleh keinginannya untuk bersemuka 面对dengan si hero (memang saban 每个petang para 全部pelakon演员 menjalankan进行 latihan kerana pada sebelah一边 malamnya harus menjayakan sandiwara戏剧). Nasib 命运si penjaga panggung memang 真的ternyata说明 baik. Dia sampai到达 di panggung itu ketika当 para pelakon sudah selesai完成 menjalani参与 latihan. Sewaktu para pelakon bubar 取消dan bersiap sedia untuk pulang, si penjaga panggung mendekati 靠近si hero, lalu berjabat 握手salam 问候dengan si hero pujaannya偶像 itu.
“Memang hebat好lakonan 演戏saudara.” “Biasa普通 saja,” sambut si hero, merendah diri谦虚. “Hebat di atas pentas tidak semestinya saya juga hebat dalam kehidupan yang sebenarnya真实.” Si penjaga panggung sedikit tertunduk低头, seolah-olah好像 malu menatap 你说wajah si hero. “Memang saya hero dalam sandiwara ini, tetapi hero bikinan 制造orang. Bukan hero bikinan saya sendiri. Saya menjadi hero kerana sutradara 导员mempercayai saya untuk membawakan 传达watak角色 itu. Tidak lebih daripada itu,” sambung si hero. “Tapi … tapi saudara memang benar-benar hebat. Err … maksud saya, hebat sebagai pelakon.”
(a) Apakah tujuan目的 si penjaga panggung datang ke panggung walaupun dia tidak bertugas waktu itu?[2 markah]
…ialah keinginannya untuk bersemuka 面对dengan si hero
(b) Pada pendapat anda, mengapakah seseorang hero sering dikagumi 惊叹oleh para penonton? [3 markah]
(b) Pada pendapat anda, mengapakah seseorang hero sering dikagumi 惊叹oleh para penonton? [3 markah]
…kerana pandai berlakon.
Seterusnya, gagah dan berani. Akhirnya, tampan dan berjaya menumpaskan
kejahatan.
(c) Huraikan satu perwatakan 角色si hero yang terdapat dalam petikan dan satu perwatakan si hero yang terdapat dalam keseluruhan cerpen.[4 markah]
(c) Huraikan satu perwatakan 角色si hero yang terdapat dalam petikan dan satu perwatakan si hero yang terdapat dalam keseluruhan cerpen.[4 markah]
satu perwatakan 角色si hero yang terdapat dalam
petikan ialah merendah diri. Contohnya si hero
berasa hebat di atas pentas
tidak semestinya juga hebat dalam kehidupan yang sebenarnya真实. Manakala satu
perwatakan si hero yang terdapat dalam keseluruhan cerpen ialah amanah. Contohnya
dia berlakon dengan bersungguh-sungguh kerana beramanah kepada pengarah dan
penonton.
(i)Apakah yang dilakukan oleh si penjaga panggung sewaktu para
pelakon bubar 取消dan bersiap sedia untuk
pulang?[2 markah]
yang dilakukan oleh si
penjaga panggung sewaktu para pelakon bubar 取消dan bersiap sedia untuk pulang ialah mendekati 靠近si hero, lalu berjabat 握手salam 问候dengan si hero pujaannya偶像 itu.
(ii)Pada pendapat anda, mengapakah kita perlu bersikap 态度sederhana中庸 dalam kehidupan seharian?[3 markah]
… kerana dihormati oleh orang lain. Seterusnya, dituntut oleh
agama. Akhirnya, mengekalkan keharmonian sesama manusia.
(iii)Huraikan satu nilai yang terdapat dalam petikan di atas dan
satu
nilai daripada keseluruhan全部 cerita.[4 markah]
satu nilai yang terdapat dalam
petikan di atas ialah kesederhanaan/ merendah diri. Contohnya Contohnya si hero
berasa hebat di atas pentas
tidak semestinya juga hebat dalam kehidupan yang sebenarnya真实. Manakala satu nilai daripada keseluruhan全部 cerita ialah nilai
kejujuran. Contohnya Si Hero jujurnya memberitahu si penjaga panggung bahawa
dia cuma hero bikinan pengarah yang tidak sehebat dalam kehidupan.
Set 3(Cerpen : Idola偶像)
“Memang hebat persembahan tadi. Si hero memang benar-benar mengagumkan. Suaranya bak 好像halilintar雷声, mengegarkan震动 seisi panggung meskipun虽然 sesekali偶尔suaranya itu terdengar sedikit terbata-bata dan seperti dihantui kegamangan惊怕,” bisik si penjaga panggung kepada dirinya sendiri. Sepanjang persembahan itu dia duduk berteleku(坐时)用手支撑 di tepi pentas, memerhati 观察setiap gerak-geri举动 hero, dan sesekali dia merasakan ketika itu bahawa dialah sebenarnya hero. “Apakan daya能力 aku hanya si penjaga panggung戏院, bukan si hero dalam cerita yang dipersembahkan呈献 itu. Aku hanya penonton yang hanya diperuntukkan给 dengan segumpal 一团rasa kekaguman惊叹 terhadap对于 si hero,” bidik si penjaga panggung lagi, membiarkan 让sejenak 一会fikirannya 思想menerawang乱想, mengingat记得kembali babak幕 demi 接babak cerita yang mengisahkan讲述 perjalanan 过程si hero ke istana天堂 impian 梦想lalu bertarung搏斗 dengan dugaan猜测demi 接dugaan, dan segala 全部yang berantakan itu dapat dipatahkan dengan semangat kekar盛开 dan nyali 胆pejal凝固hingga benar-benar menampilkan展现 kejantanan英雄. “Malam semakin 越merapat靠近 ke pagi,” bisiknya低语 lagi, hampir tidak dapat didengarnya sendiri apa-apa yang dibisikkan itu. “Apa khabar isteri dan sepuluh putera puteriku? Apa khabar rumahku di sebatang lorong sempit dengan bau longkang dan dengingan鸣声 nyamuk menakluki 占领suasana?” Si penjaga panggung memerhatikan 观察kerusi yang telah disusunnya. “Setiap malam aku menyusun排 mimpi demi mimpi wangi yang anehnya奇怪 kerap常 bertukar 换hanyir腥味 dan meloyakan呕吐. Setiap malam aku berdaya有能力 menyusun kamu, namun 但setiap detik分秒 aku masih belum berjaya untuk menyusun hidupku sendiri. Kalaulah aku dapat menjadi seperti si hero dalam setiap pementasan 舞台di sini, alangkah 多么bahagianya 幸福anak isteriku, wahai kerusi! Aku … aku sudah lama menyimpan hasrat 希望untuk menjadi hero, namun aku merasakan kamu seperti mengejek讽刺dan menyorakku欢呼. Alangkah sadisnya 残忍的kenyataan 事实ini.”
(a) Berikan maksud ‘menampilkan kejantanan’? [2 markah]
“Memang hebat persembahan tadi. Si hero memang benar-benar mengagumkan. Suaranya bak 好像halilintar雷声, mengegarkan震动 seisi panggung meskipun虽然 sesekali偶尔suaranya itu terdengar sedikit terbata-bata dan seperti dihantui kegamangan惊怕,” bisik si penjaga panggung kepada dirinya sendiri. Sepanjang persembahan itu dia duduk berteleku(坐时)用手支撑 di tepi pentas, memerhati 观察setiap gerak-geri举动 hero, dan sesekali dia merasakan ketika itu bahawa dialah sebenarnya hero. “Apakan daya能力 aku hanya si penjaga panggung戏院, bukan si hero dalam cerita yang dipersembahkan呈献 itu. Aku hanya penonton yang hanya diperuntukkan给 dengan segumpal 一团rasa kekaguman惊叹 terhadap对于 si hero,” bidik si penjaga panggung lagi, membiarkan 让sejenak 一会fikirannya 思想menerawang乱想, mengingat记得kembali babak幕 demi 接babak cerita yang mengisahkan讲述 perjalanan 过程si hero ke istana天堂 impian 梦想lalu bertarung搏斗 dengan dugaan猜测demi 接dugaan, dan segala 全部yang berantakan itu dapat dipatahkan dengan semangat kekar盛开 dan nyali 胆pejal凝固hingga benar-benar menampilkan展现 kejantanan英雄. “Malam semakin 越merapat靠近 ke pagi,” bisiknya低语 lagi, hampir tidak dapat didengarnya sendiri apa-apa yang dibisikkan itu. “Apa khabar isteri dan sepuluh putera puteriku? Apa khabar rumahku di sebatang lorong sempit dengan bau longkang dan dengingan鸣声 nyamuk menakluki 占领suasana?” Si penjaga panggung memerhatikan 观察kerusi yang telah disusunnya. “Setiap malam aku menyusun排 mimpi demi mimpi wangi yang anehnya奇怪 kerap常 bertukar 换hanyir腥味 dan meloyakan呕吐. Setiap malam aku berdaya有能力 menyusun kamu, namun 但setiap detik分秒 aku masih belum berjaya untuk menyusun hidupku sendiri. Kalaulah aku dapat menjadi seperti si hero dalam setiap pementasan 舞台di sini, alangkah 多么bahagianya 幸福anak isteriku, wahai kerusi! Aku … aku sudah lama menyimpan hasrat 希望untuk menjadi hero, namun aku merasakan kamu seperti mengejek讽刺dan menyorakku欢呼. Alangkah sadisnya 残忍的kenyataan 事实ini.”
(a) Berikan maksud ‘menampilkan kejantanan’? [2 markah]
menampilkan kejantanan’ bermaksud mempamerkan sifat-sifat
kelelakian
(b) Pada pendapat 意见anda, apakah tindakan举动 si penjaga panggung untuk membaiki修理 kedaifan 卑贱hidupnya? [3]
tindakan举动 si penjaga panggung untuk
membaiki修理 kedaifan 卑贱hidupnya ialah mencari pekerjaan sambilan. Seterusnya mencari pekerjaan
lain yang lebih tinggi gajinya. Akhirnya, meminta pertolongan daripada Jabatan
kebajikan Masyarakat.
(c) Huraikan satu nilai yang terdapat dalam petikan dan satu nilai lain yang terdapat dalam keseluruhan cerpen. [4 markah]
satu nilai yang terdapat
dalam petikan ialah nilai amanah. Contohnya Setiap malam si penjaga panggung
berdaya有能力 menyusun kerusi. Manakala satu
nilai lain yang terdapat dalam keseluruhan cerpen ialah nilai kesabaran.
Contohnya isteri bersabar dengan kerenah suaminya yang
suka berkhayal幻想
(i)Apakah yang dilakukan oleh si penjaga panggung sepanjang persembahan?[2 markah]
(i)Apakah yang dilakukan oleh si penjaga panggung sepanjang persembahan?[2 markah]
yang dilakukan oleh si penjaga
panggung sepanjang persembahan ialah Sepanjang
persembahan itu dia duduk berteleku(坐时)用手支撑 di tepi pentas, memerhati 观察setiap gerak-geri举动 hero, dan sesekali dia
merasakan ketika itu bahawa dialah sebenarnya hero
(ii)Pada pendapat anda, bagaimanakah kita menghargai bakat
seseorang?[3 markah]
kita menghargai bakat
seseorang dengan memberikan pujian yang ikhlas. Seterusnya, memberikan
sokongan yang padu. Akhirnya, mengiktirafkan bakatnya.
(iii)Huraikan satu pengajaran dalam petikan di atas dan satu yang lain daripada
keseluruhan cerita.
satu pengajaran dalam petikan di
atas
ialah kita mestilah beramanah semasa menjalankan tugas. Contohnya, Setiap malam si penjaga panggung
berdaya有能力 menyusun kerusi. Manakala satu pengajaran yang lain
daripada keseluruhan cerita ialah kita mestilah bersabar dengan masalah
yang dihadapi. Contohnya isteri bersabar dengan kerenah suaminya yang suka
berkhayal幻想
Set 3 (Cerpen : Idola)
“Saudara, kita selalu lupa pada kenyataan yang membeliti围绕hidup kita sebenarnya现实. Kita lebih terkesima 惊讶akan sesuatu yang pada lahirnya外表 tampak 看cemerlang 优秀dan cerlang 光辉sinarnya光线, walhal事实 di sebaliknya背后 tidak lebih daripada seberkas 一团sampah yang hanya layak 资格digilai被狂追lalat 苍蝇dan gagak乌鸦. Hindarilah避免 diri saudara daripada menjadi lalat dan gagak, saudara.” Si penjaga panggung terus 继续melongo目瞪口呆. “Saudara, bukankah hidup ini bagai sandiwara?” Si penjaga panggung mengangguk-angguk 点头lesu疲倦. “Sudahlah, saudara. Kembalilah 回复kepada diri sendiri. Kehidupan di luar panggung lebih menuntut 追求perjuangan竞争 yang sesungguhnya真的. Lupakanlah kehidupan di dalam panggung ini. Kehidupan di sini hanya sementara暂时. Saya … saya sendiri tidak akan selamanya 永久memegang 掌握watak hero. Lambat-laun 迟早kehidupan saya di atas pentas舞台 ini akan berakhir结束 jua也. Sebenarnya saya lebih terkesima pada kehidupan di luar panggung, bukan di dalam panggung ini.” Si penjaga panggung terus mengangguk-angguk.
“Saudara, apa sebenarnya yang ingin saudara dapatkan daripada saya?”
“Err … . Tidak ada apa-apa. Saya … saya cuma mengagumi saudara.”
“Saudara ingin menjadi seperti saya yang selalu diberi kepercayaan memegang watak hero?”
“Saudara, kita selalu lupa pada kenyataan yang membeliti围绕hidup kita sebenarnya现实. Kita lebih terkesima 惊讶akan sesuatu yang pada lahirnya外表 tampak 看cemerlang 优秀dan cerlang 光辉sinarnya光线, walhal事实 di sebaliknya背后 tidak lebih daripada seberkas 一团sampah yang hanya layak 资格digilai被狂追lalat 苍蝇dan gagak乌鸦. Hindarilah避免 diri saudara daripada menjadi lalat dan gagak, saudara.” Si penjaga panggung terus 继续melongo目瞪口呆. “Saudara, bukankah hidup ini bagai sandiwara?” Si penjaga panggung mengangguk-angguk 点头lesu疲倦. “Sudahlah, saudara. Kembalilah 回复kepada diri sendiri. Kehidupan di luar panggung lebih menuntut 追求perjuangan竞争 yang sesungguhnya真的. Lupakanlah kehidupan di dalam panggung ini. Kehidupan di sini hanya sementara暂时. Saya … saya sendiri tidak akan selamanya 永久memegang 掌握watak hero. Lambat-laun 迟早kehidupan saya di atas pentas舞台 ini akan berakhir结束 jua也. Sebenarnya saya lebih terkesima pada kehidupan di luar panggung, bukan di dalam panggung ini.” Si penjaga panggung terus mengangguk-angguk.
“Saudara, apa sebenarnya yang ingin saudara dapatkan daripada saya?”
“Err … . Tidak ada apa-apa. Saya … saya cuma mengagumi saudara.”
“Saudara ingin menjadi seperti saya yang selalu diberi kepercayaan memegang watak hero?”
“Err… . Tidak.” “Bercakap benarlah, saudara.” “Err
… ya … ya … .” “Cukuplah saudara
mengagumi saya selama ini. Mulai
saat ini saudara jadilah penonton yang tahu tempat sebenarnya saudara berpijak.
(a) Apakah nasihat si hero kepada si penjaga panggung?[2
markah]
nasihat si hero kepada si
penjaga panggung ialah Kembalilah 回复kepada diri sendiri. Kehidupan di
luar panggung lebih menuntut 追求perjuangan竞争 yang sesungguhnya真的. Lupakanlah kehidupan di dalam
panggung ini. Kehidupan di sini hanya sementara暂时
(b) Pada pendapat anda, apakah ciri-ciri 特征seorang pelakon yang sering menjadi idola kepada para penonton? [4 markah]
(b) Pada pendapat anda, apakah ciri-ciri 特征seorang pelakon yang sering menjadi idola kepada para penonton? [4 markah]
ciri-ciri 特征seorang pelakon yang sering
menjadi idola kepada para penonton ialah baik hati dan suka menolong orang. Seterusnya, berilmu
tinggi. Akhirnya, mempunyai budi pekerti yang tinggi.
(c) Nyatakan satu pengajaran教训 yang terdapat dalam petikan dan dua pengajaran yang terdapat dalam keseluruhan cerpen.[3 ]
satu pengajaran教训 yang terdapat dalam petikan ialah kita
mestilah berpijak di tanah yang nyata. Contohnya si Hero menasihati si penjaga
panggung jadilah penonton yang tahu tempat sebenarnya kita
berpijak dan tidak berkhayal. Manakala dua
pengajaran yang terdapat dalam keseluruhan cerpen ialah kita mestilah bersabar
dengan masalah yang dihadapi. Contohnya isteri si penjaga panggung bersabar
dengan suaminya yang suka berkahyal. Satu lagi pengajaran ialah kita mestilah
saling menyayangi ahli keluarga. Contohnya, si penjaga panggung menyayangi
isteri dan 10 orang anaknya.
(i)Berdasarkan petikan, apakah nasihat yang diberikan si hero
kepada si penjaga panggung?[2 markah]
nasihat yang diberikan si hero
kepada si penjaga panggung ialah Kembalilah 回复kepada diri sendiri. Kehidupan di
luar panggung lebih menuntut 追求perjuangan竞争 yang sesungguhnya真的. Lupakanlah kehidupan di dalam
panggung ini. Kehidupan di sini hanya sementara暂时
(ii)Pada pendapat anda, bagaimanakah cara untuk mencapai cita-cita yang
kita inginkan?[3 markah]
cara untuk mencapai cita-cita
yang kita inginkan ialah rajin menuntut ilmu. Seterusnya, berdisiplin tinggi.
Akhirnya, bersemangat tinggi dan mempunyai impian yg jelas.
(iii)Huraikan satu persoalan yang terdapat dalam petikan di atas
dan satu persoalan lain daripada keseluruhan cerpen. [4 markah]
Set4
“Memang … memang hidup ini
ialah sandiwara,” gerutu si penjaga panggung, menggaru-garu dagunya yang tidak
gatal.
Dengan gerak yang seakan-akan dipaksa, si penjaga panggung pun
bangun, membelingaskan matanya ke sekeliling panggung lagi. Kedua-dua belah tangannya dikeraskannya. “Hari ini pentas kosong dan tirai
yang sudah berlabuh itu akan menjadi saksi letusan gunung berapi dalam diriku
yang selama ini seperti dungu dan diam sahaja menerima segala macam cuaca di
sekelilingnya. Gunung itu sudah lama
memendam laharnya. Inilah ketikanya gunung
itu akan memuntahkan kemualannya. Ya,
memang ia sekarang sudah pandai menjadi kurang ajar. Saksikanlah letusan itu, wahai pentas dan
tirai panggung!” Dengan
bantuan tangan sasanya, si penjaga panggung mencapai sebuah kerusi di
sisinya. Dengan sekuat tenaga, kerusi
dijulangnya, kemudian dilemparkannya ke dinding. Satu demi satu kerusi di dalam panggung itu
dilemparkannya ke dinding.
1.
Apakah
tindakan
si penjaga panggung untuk melepaskan kemarahannya?[2 markah]
tindakan si penjaga panggung
untuk melepaskan kemarahannya ialah Dengan sekuat tenaga, kerusi dijulangnya, kemudian
dilemparkannya ke dinding. Satu demi
satu kerusi di dalam panggung itu dilemparkannya ke dinding.
2.
Pada
pendapat anda, apakah cara yang dapat dilakukan untuk menangani masalah stres?[3
markah]
cara yang dapat dilakukan untuk menangani masalah stress ialah
bersukan. Seterusnya, berkongsi masalah dengan kawan baik. Akhirnya, mendapat bimbingan
daripada pakar kaunseling.
3. Huraikan satu perwatakan si penjaga panggung yang terdapat dalam
petikan dan satu
perwatakan lain daripada keseluruhan cerpen.
4. satu perwatakan si penjaga
panggung yang terdapat dalam petikan ialah panas baran. Contohnya Dengan sekuat tenaga, kerusi dijulangnya, kemudian
dilemparkannya ke dinding. Satu demi
satu kerusi di dalam panggung itu dilemparkannya ke dinding. Manakala satu perwatakan lain daripada keseluruhan cerpen. ialah
amanah menjalankan tugasnya.
“Sampai bila abang menjadi
penjaga panggung?” tanya isterinya pada suatu pagi.Si penjaga panggung spontan立刻 menjawab
sambil mengerutkan皱 kening眉毛, “Hingga si hero mati.” Isterinya melongo sejenak一会. “Bagaimana kalau hero pujaan崇拜 abang itu
tidak mati hingga panggung tempat abang bekerja itu dirobohkan倒塌?” “Aku akan cari panggung lain,” tukasnya,
tetap dengan gaya方法 dan nada声调 selamba假装. “Sudahlah bang. Pentas sandiwara tidak akan sama dengan
pentas kehidupan yang sebenarnya.” “Siapa
kata?” jerkahnya喊. “Saya.” “Kamu?” “Ya.” “Ah,
kamu hanya pandai mencipta 创造tanggapan 假设demi 接tanggapan, bukan kenyataan事实!” Si isteri terdiam sambil menggaru-garu
kepalanya yang tidak gatal.
(i)Apakah reaksi反应 si penjaga panggung apabila isterinya bertanya tentang
pekerjaannya?[2 markah]
(ii)Pada pendapat 看法anda你, bagaimanakah cara untuk mengekalkan 永久keharmonian 和谐rumah tangga家庭?[3 markah]
(iii)Huraikan satu latar背景 masa dalam
petikan dan satu latar masa lain yang terdapat dalam keseluruhan cerpen
tersebut.[4]
Set 2 (Cerpen : Idola)
Pada suatu petang, si penjaga panggung datang ke panggung meskipun 虽然dia tidak bertugas工作 pada waktu时候 itu, hanya bertugas pada waktu malam. Kedatangannya itu semata-mata 只是didorong 推动oleh keinginannya untuk bersemuka 面对dengan si hero (memang saban 每个petang para 全部pelakon演员 menjalankan进行 latihan kerana pada sebelah一边 malamnya harus menjayakan sandiwara戏剧). Nasib 命运si penjaga panggung memang 真的ternyata说明 baik. Dia sampai到达 di panggung itu ketika当 para pelakon sudah selesai完成 menjalani参与 latihan. Sewaktu para pelakon bubar 取消dan bersiap sedia untuk pulang, si penjaga panggung mendekati 靠近si hero, lalu berjabat 握手salam 问候dengan si hero pujaannya偶像 itu.
“Memang hebat好lakonan 演戏saudara.” “Biasa普通 saja,” sambut si hero, merendah diri谦虚. “Hebat di atas pentas tidak semestinya saya juga hebat dalam kehidupan yang sebenarnya真实.” Si penjaga panggung sedikit tertunduk低头, seolah-olah好像 malu menatap 你说wajah si hero. “Memang saya hero dalam sandiwara ini, tetapi hero bikinan 制造orang. Bukan hero bikinan saya sendiri. Saya menjadi hero kerana sutradara 导员mempercayai saya untuk membawakan 传达watak角色 itu. Tidak lebih daripada itu,” sambung si hero. “Tapi … tapi saudara memang benar-benar hebat. Err … maksud saya, hebat sebagai pelakon.”
(a) Apakah tujuan目的 si penjaga panggung datang ke panggung walaupun dia tidak bertugas waktu itu?[2 markah]
Pada suatu petang, si penjaga panggung datang ke panggung meskipun 虽然dia tidak bertugas工作 pada waktu时候 itu, hanya bertugas pada waktu malam. Kedatangannya itu semata-mata 只是didorong 推动oleh keinginannya untuk bersemuka 面对dengan si hero (memang saban 每个petang para 全部pelakon演员 menjalankan进行 latihan kerana pada sebelah一边 malamnya harus menjayakan sandiwara戏剧). Nasib 命运si penjaga panggung memang 真的ternyata说明 baik. Dia sampai到达 di panggung itu ketika当 para pelakon sudah selesai完成 menjalani参与 latihan. Sewaktu para pelakon bubar 取消dan bersiap sedia untuk pulang, si penjaga panggung mendekati 靠近si hero, lalu berjabat 握手salam 问候dengan si hero pujaannya偶像 itu.
“Memang hebat好lakonan 演戏saudara.” “Biasa普通 saja,” sambut si hero, merendah diri谦虚. “Hebat di atas pentas tidak semestinya saya juga hebat dalam kehidupan yang sebenarnya真实.” Si penjaga panggung sedikit tertunduk低头, seolah-olah好像 malu menatap 你说wajah si hero. “Memang saya hero dalam sandiwara ini, tetapi hero bikinan 制造orang. Bukan hero bikinan saya sendiri. Saya menjadi hero kerana sutradara 导员mempercayai saya untuk membawakan 传达watak角色 itu. Tidak lebih daripada itu,” sambung si hero. “Tapi … tapi saudara memang benar-benar hebat. Err … maksud saya, hebat sebagai pelakon.”
(a) Apakah tujuan目的 si penjaga panggung datang ke panggung walaupun dia tidak bertugas waktu itu?[2 markah]
…ialah keinginannya untuk bersemuka 面对dengan si hero
(b) Pada pendapat anda, mengapakah seseorang hero sering dikagumi 惊叹oleh para penonton? [3 markah]
(b) Pada pendapat anda, mengapakah seseorang hero sering dikagumi 惊叹oleh para penonton? [3 markah]
…kerana pandai berlakon.
Seterusnya, gagah dan berani. Akhirnya, tampan dan berjaya menumpaskan
kejahatan.
(c) Huraikan satu perwatakan 角色si hero yang terdapat dalam petikan dan satu perwatakan si hero yang terdapat dalam keseluruhan cerpen.[4 markah]
(c) Huraikan satu perwatakan 角色si hero yang terdapat dalam petikan dan satu perwatakan si hero yang terdapat dalam keseluruhan cerpen.[4 markah]
satu perwatakan 角色si hero yang terdapat dalam
petikan ialah merendah diri. Contohnya si hero
berasa hebat di atas pentas
tidak semestinya juga hebat dalam kehidupan yang sebenarnya真实. Manakala satu
perwatakan si hero yang terdapat dalam keseluruhan cerpen ialah amanah. Contohnya
dia berlakon dengan bersungguh-sungguh kerana beramanah kepada pengarah dan
penonton.
(i)Apakah yang dilakukan oleh si penjaga panggung sewaktu para
pelakon bubar 取消dan bersiap sedia untuk
pulang?[2 markah]
yang dilakukan oleh si
penjaga panggung sewaktu para pelakon bubar 取消dan bersiap sedia untuk pulang ialah mendekati 靠近si hero, lalu berjabat 握手salam 问候dengan si hero pujaannya偶像 itu.
(ii)Pada pendapat anda, mengapakah kita perlu bersikap 态度sederhana中庸 dalam kehidupan seharian?[3 markah]
… kerana dihormati oleh orang lain. Seterusnya, dituntut oleh
agama. Akhirnya, mengekalkan keharmonian sesama manusia.
(iii)Huraikan satu nilai yang terdapat dalam petikan di atas dan
satu
nilai daripada keseluruhan全部 cerita.[4 markah]
satu nilai yang terdapat dalam
petikan di atas ialah kesederhanaan/ merendah diri. Contohnya Contohnya si hero
berasa hebat di atas pentas
tidak semestinya juga hebat dalam kehidupan yang sebenarnya真实. Manakala satu nilai daripada keseluruhan全部 cerita ialah nilai
kejujuran. Contohnya Si Hero jujurnya memberitahu si penjaga panggung bahawa
dia cuma hero bikinan pengarah yang tidak sehebat dalam kehidupan.
Set 3(Cerpen : Idola偶像)
“Memang hebat persembahan tadi. Si hero memang benar-benar mengagumkan. Suaranya bak 好像halilintar雷声, mengegarkan震动 seisi panggung meskipun虽然 sesekali偶尔suaranya itu terdengar sedikit terbata-bata dan seperti dihantui kegamangan惊怕,” bisik si penjaga panggung kepada dirinya sendiri. Sepanjang persembahan itu dia duduk berteleku(坐时)用手支撑 di tepi pentas, memerhati 观察setiap gerak-geri举动 hero, dan sesekali dia merasakan ketika itu bahawa dialah sebenarnya hero. “Apakan daya能力 aku hanya si penjaga panggung戏院, bukan si hero dalam cerita yang dipersembahkan呈献 itu. Aku hanya penonton yang hanya diperuntukkan给 dengan segumpal 一团rasa kekaguman惊叹 terhadap对于 si hero,” bidik si penjaga panggung lagi, membiarkan 让sejenak 一会fikirannya 思想menerawang乱想, mengingat记得kembali babak幕 demi 接babak cerita yang mengisahkan讲述 perjalanan 过程si hero ke istana天堂 impian 梦想lalu bertarung搏斗 dengan dugaan猜测demi 接dugaan, dan segala 全部yang berantakan itu dapat dipatahkan dengan semangat kekar盛开 dan nyali 胆pejal凝固hingga benar-benar menampilkan展现 kejantanan英雄. “Malam semakin 越merapat靠近 ke pagi,” bisiknya低语 lagi, hampir tidak dapat didengarnya sendiri apa-apa yang dibisikkan itu. “Apa khabar isteri dan sepuluh putera puteriku? Apa khabar rumahku di sebatang lorong sempit dengan bau longkang dan dengingan鸣声 nyamuk menakluki 占领suasana?” Si penjaga panggung memerhatikan 观察kerusi yang telah disusunnya. “Setiap malam aku menyusun排 mimpi demi mimpi wangi yang anehnya奇怪 kerap常 bertukar 换hanyir腥味 dan meloyakan呕吐. Setiap malam aku berdaya有能力 menyusun kamu, namun 但setiap detik分秒 aku masih belum berjaya untuk menyusun hidupku sendiri. Kalaulah aku dapat menjadi seperti si hero dalam setiap pementasan 舞台di sini, alangkah 多么bahagianya 幸福anak isteriku, wahai kerusi! Aku … aku sudah lama menyimpan hasrat 希望untuk menjadi hero, namun aku merasakan kamu seperti mengejek讽刺dan menyorakku欢呼. Alangkah sadisnya 残忍的kenyataan 事实ini.”
(a) Berikan maksud ‘menampilkan kejantanan’? [2 markah]
“Memang hebat persembahan tadi. Si hero memang benar-benar mengagumkan. Suaranya bak 好像halilintar雷声, mengegarkan震动 seisi panggung meskipun虽然 sesekali偶尔suaranya itu terdengar sedikit terbata-bata dan seperti dihantui kegamangan惊怕,” bisik si penjaga panggung kepada dirinya sendiri. Sepanjang persembahan itu dia duduk berteleku(坐时)用手支撑 di tepi pentas, memerhati 观察setiap gerak-geri举动 hero, dan sesekali dia merasakan ketika itu bahawa dialah sebenarnya hero. “Apakan daya能力 aku hanya si penjaga panggung戏院, bukan si hero dalam cerita yang dipersembahkan呈献 itu. Aku hanya penonton yang hanya diperuntukkan给 dengan segumpal 一团rasa kekaguman惊叹 terhadap对于 si hero,” bidik si penjaga panggung lagi, membiarkan 让sejenak 一会fikirannya 思想menerawang乱想, mengingat记得kembali babak幕 demi 接babak cerita yang mengisahkan讲述 perjalanan 过程si hero ke istana天堂 impian 梦想lalu bertarung搏斗 dengan dugaan猜测demi 接dugaan, dan segala 全部yang berantakan itu dapat dipatahkan dengan semangat kekar盛开 dan nyali 胆pejal凝固hingga benar-benar menampilkan展现 kejantanan英雄. “Malam semakin 越merapat靠近 ke pagi,” bisiknya低语 lagi, hampir tidak dapat didengarnya sendiri apa-apa yang dibisikkan itu. “Apa khabar isteri dan sepuluh putera puteriku? Apa khabar rumahku di sebatang lorong sempit dengan bau longkang dan dengingan鸣声 nyamuk menakluki 占领suasana?” Si penjaga panggung memerhatikan 观察kerusi yang telah disusunnya. “Setiap malam aku menyusun排 mimpi demi mimpi wangi yang anehnya奇怪 kerap常 bertukar 换hanyir腥味 dan meloyakan呕吐. Setiap malam aku berdaya有能力 menyusun kamu, namun 但setiap detik分秒 aku masih belum berjaya untuk menyusun hidupku sendiri. Kalaulah aku dapat menjadi seperti si hero dalam setiap pementasan 舞台di sini, alangkah 多么bahagianya 幸福anak isteriku, wahai kerusi! Aku … aku sudah lama menyimpan hasrat 希望untuk menjadi hero, namun aku merasakan kamu seperti mengejek讽刺dan menyorakku欢呼. Alangkah sadisnya 残忍的kenyataan 事实ini.”
(a) Berikan maksud ‘menampilkan kejantanan’? [2 markah]
menampilkan kejantanan’ bermaksud mempamerkan sifat-sifat
kelelakian
(b) Pada pendapat 意见anda, apakah tindakan举动 si penjaga panggung untuk membaiki修理 kedaifan 卑贱hidupnya? [3]
tindakan举动 si penjaga panggung untuk
membaiki修理 kedaifan 卑贱hidupnya ialah mencari pekerjaan sambilan. Seterusnya mencari pekerjaan
lain yang lebih tinggi gajinya. Akhirnya, meminta pertolongan daripada Jabatan
kebajikan Masyarakat.
(c) Huraikan satu nilai yang terdapat dalam petikan dan satu nilai lain yang terdapat dalam keseluruhan cerpen. [4 markah]
satu nilai yang terdapat
dalam petikan ialah nilai amanah. Contohnya Setiap malam si penjaga panggung
berdaya有能力 menyusun kerusi. Manakala satu
nilai lain yang terdapat dalam keseluruhan cerpen ialah nilai kesabaran.
Contohnya isteri bersabar dengan kerenah suaminya yang
suka berkhayal幻想
(i)Apakah yang dilakukan oleh si penjaga panggung sepanjang persembahan?[2 markah]
(i)Apakah yang dilakukan oleh si penjaga panggung sepanjang persembahan?[2 markah]
yang dilakukan oleh si penjaga
panggung sepanjang persembahan ialah Sepanjang
persembahan itu dia duduk berteleku(坐时)用手支撑 di tepi pentas, memerhati 观察setiap gerak-geri举动 hero, dan sesekali dia
merasakan ketika itu bahawa dialah sebenarnya hero
(ii)Pada pendapat anda, bagaimanakah kita menghargai bakat
seseorang?[3 markah]
kita menghargai bakat
seseorang dengan memberikan pujian yang ikhlas. Seterusnya, memberikan
sokongan yang padu. Akhirnya, mengiktirafkan bakatnya.
(iii)Huraikan satu pengajaran dalam petikan di atas dan satu yang lain daripada
keseluruhan cerita.
satu pengajaran dalam petikan di
atas
ialah kita mestilah beramanah semasa menjalankan tugas. Contohnya, Setiap malam si penjaga panggung
berdaya有能力 menyusun kerusi. Manakala satu pengajaran yang lain
daripada keseluruhan cerita ialah kita mestilah bersabar dengan masalah
yang dihadapi. Contohnya isteri bersabar dengan kerenah suaminya yang suka
berkhayal幻想
Set 3 (Cerpen : Idola)
“Saudara, kita selalu lupa pada kenyataan yang membeliti围绕hidup kita sebenarnya现实. Kita lebih terkesima 惊讶akan sesuatu yang pada lahirnya外表 tampak 看cemerlang 优秀dan cerlang 光辉sinarnya光线, walhal事实 di sebaliknya背后 tidak lebih daripada seberkas 一团sampah yang hanya layak 资格digilai被狂追lalat 苍蝇dan gagak乌鸦. Hindarilah避免 diri saudara daripada menjadi lalat dan gagak, saudara.” Si penjaga panggung terus 继续melongo目瞪口呆. “Saudara, bukankah hidup ini bagai sandiwara?” Si penjaga panggung mengangguk-angguk 点头lesu疲倦. “Sudahlah, saudara. Kembalilah 回复kepada diri sendiri. Kehidupan di luar panggung lebih menuntut 追求perjuangan竞争 yang sesungguhnya真的. Lupakanlah kehidupan di dalam panggung ini. Kehidupan di sini hanya sementara暂时. Saya … saya sendiri tidak akan selamanya 永久memegang 掌握watak hero. Lambat-laun 迟早kehidupan saya di atas pentas舞台 ini akan berakhir结束 jua也. Sebenarnya saya lebih terkesima pada kehidupan di luar panggung, bukan di dalam panggung ini.” Si penjaga panggung terus mengangguk-angguk.
“Saudara, apa sebenarnya yang ingin saudara dapatkan daripada saya?”
“Err … . Tidak ada apa-apa. Saya … saya cuma mengagumi saudara.”
“Saudara ingin menjadi seperti saya yang selalu diberi kepercayaan memegang watak hero?”
“Saudara, kita selalu lupa pada kenyataan yang membeliti围绕hidup kita sebenarnya现实. Kita lebih terkesima 惊讶akan sesuatu yang pada lahirnya外表 tampak 看cemerlang 优秀dan cerlang 光辉sinarnya光线, walhal事实 di sebaliknya背后 tidak lebih daripada seberkas 一团sampah yang hanya layak 资格digilai被狂追lalat 苍蝇dan gagak乌鸦. Hindarilah避免 diri saudara daripada menjadi lalat dan gagak, saudara.” Si penjaga panggung terus 继续melongo目瞪口呆. “Saudara, bukankah hidup ini bagai sandiwara?” Si penjaga panggung mengangguk-angguk 点头lesu疲倦. “Sudahlah, saudara. Kembalilah 回复kepada diri sendiri. Kehidupan di luar panggung lebih menuntut 追求perjuangan竞争 yang sesungguhnya真的. Lupakanlah kehidupan di dalam panggung ini. Kehidupan di sini hanya sementara暂时. Saya … saya sendiri tidak akan selamanya 永久memegang 掌握watak hero. Lambat-laun 迟早kehidupan saya di atas pentas舞台 ini akan berakhir结束 jua也. Sebenarnya saya lebih terkesima pada kehidupan di luar panggung, bukan di dalam panggung ini.” Si penjaga panggung terus mengangguk-angguk.
“Saudara, apa sebenarnya yang ingin saudara dapatkan daripada saya?”
“Err … . Tidak ada apa-apa. Saya … saya cuma mengagumi saudara.”
“Saudara ingin menjadi seperti saya yang selalu diberi kepercayaan memegang watak hero?”
“Err… . Tidak.” “Bercakap benarlah, saudara.” “Err
… ya … ya … .” “Cukuplah saudara
mengagumi saya selama ini. Mulai
saat ini saudara jadilah penonton yang tahu tempat sebenarnya saudara berpijak.
(a) Apakah nasihat si hero kepada si penjaga panggung?[2
markah]
nasihat si hero kepada si
penjaga panggung ialah Kembalilah 回复kepada diri sendiri. Kehidupan di
luar panggung lebih menuntut 追求perjuangan竞争 yang sesungguhnya真的. Lupakanlah kehidupan di dalam
panggung ini. Kehidupan di sini hanya sementara暂时
(b) Pada pendapat anda, apakah ciri-ciri 特征seorang pelakon yang sering menjadi idola kepada para penonton? [4 markah]
(b) Pada pendapat anda, apakah ciri-ciri 特征seorang pelakon yang sering menjadi idola kepada para penonton? [4 markah]
ciri-ciri 特征seorang pelakon yang sering
menjadi idola kepada para penonton ialah baik hati dan suka menolong orang. Seterusnya, berilmu
tinggi. Akhirnya, mempunyai budi pekerti yang tinggi.
(c) Nyatakan satu pengajaran教训 yang terdapat dalam petikan dan dua pengajaran yang terdapat dalam keseluruhan cerpen.[3 ]
satu pengajaran教训 yang terdapat dalam petikan ialah kita
mestilah berpijak di tanah yang nyata. Contohnya si Hero menasihati si penjaga
panggung jadilah penonton yang tahu tempat sebenarnya kita
berpijak dan tidak berkhayal. Manakala dua
pengajaran yang terdapat dalam keseluruhan cerpen ialah kita mestilah bersabar
dengan masalah yang dihadapi. Contohnya isteri si penjaga panggung bersabar
dengan suaminya yang suka berkahyal. Satu lagi pengajaran ialah kita mestilah
saling menyayangi ahli keluarga. Contohnya, si penjaga panggung menyayangi
isteri dan 10 orang anaknya.
(i)Berdasarkan petikan, apakah nasihat yang diberikan si hero
kepada si penjaga panggung?[2 markah]
nasihat yang diberikan si hero
kepada si penjaga panggung ialah Kembalilah 回复kepada diri sendiri. Kehidupan di
luar panggung lebih menuntut 追求perjuangan竞争 yang sesungguhnya真的. Lupakanlah kehidupan di dalam
panggung ini. Kehidupan di sini hanya sementara暂时
(ii)Pada pendapat anda, bagaimanakah cara untuk mencapai cita-cita yang
kita inginkan?[3 markah]
cara untuk mencapai cita-cita
yang kita inginkan ialah rajin menuntut ilmu. Seterusnya, berdisiplin tinggi.
Akhirnya, bersemangat tinggi dan mempunyai impian yg jelas.
(iii)Huraikan satu persoalan yang terdapat dalam petikan di atas
dan satu persoalan lain daripada keseluruhan cerpen. [4 markah]
Set4
“Memang … memang hidup ini
ialah sandiwara,” gerutu si penjaga panggung, menggaru-garu dagunya yang tidak
gatal.
Dengan gerak yang seakan-akan dipaksa, si penjaga panggung pun
bangun, membelingaskan matanya ke sekeliling panggung lagi. Kedua-dua belah tangannya dikeraskannya. “Hari ini pentas kosong dan tirai
yang sudah berlabuh itu akan menjadi saksi letusan gunung berapi dalam diriku
yang selama ini seperti dungu dan diam sahaja menerima segala macam cuaca di
sekelilingnya. Gunung itu sudah lama
memendam laharnya. Inilah ketikanya gunung
itu akan memuntahkan kemualannya. Ya,
memang ia sekarang sudah pandai menjadi kurang ajar. Saksikanlah letusan itu, wahai pentas dan
tirai panggung!” Dengan
bantuan tangan sasanya, si penjaga panggung mencapai sebuah kerusi di
sisinya. Dengan sekuat tenaga, kerusi
dijulangnya, kemudian dilemparkannya ke dinding. Satu demi satu kerusi di dalam panggung itu
dilemparkannya ke dinding.
1.
Apakah
tindakan
si penjaga panggung untuk melepaskan kemarahannya?[2 markah]
tindakan si penjaga panggung
untuk melepaskan kemarahannya ialah Dengan sekuat tenaga, kerusi dijulangnya, kemudian
dilemparkannya ke dinding. Satu demi
satu kerusi di dalam panggung itu dilemparkannya ke dinding.
2.
Pada
pendapat anda, apakah cara yang dapat dilakukan untuk menangani masalah stres?[3
markah]
cara yang dapat dilakukan untuk menangani masalah stress ialah
bersukan. Seterusnya, berkongsi masalah dengan kawan baik. Akhirnya, mendapat bimbingan
daripada pakar kaunseling.
3. Huraikan satu perwatakan si penjaga panggung yang terdapat dalam
petikan dan satu
perwatakan lain daripada keseluruhan cerpen.
4. satu perwatakan si penjaga
panggung yang terdapat dalam petikan ialah panas baran. Contohnya Dengan sekuat tenaga, kerusi dijulangnya, kemudian
dilemparkannya ke dinding. Satu demi
satu kerusi di dalam panggung itu dilemparkannya ke dinding. Manakala satu perwatakan lain daripada keseluruhan cerpen. ialah
amanah menjalankan tugasnya.
(ii) Apakah perjanjian yang dibuat antara baginda dengan Daeng Parani? [ 2 markah ]
Dan sampailah di Kuala Johor. Maka orang Johor pun gegerlah震动, mengatakan, “Tuan kita sudah datang!” Dan mana suku Laksamana, semuanya datang, menghadap baginda. Maka kata orang Johor, “Jikalau betul asal tuan kami, minta tawarkan air yang masin.” Dan titah baginda, “Baiklah.” Dan lalu diambil rotan, dilingkar圈, dimasukkan ke dalam air. Maka baginda beryang-yang, “Jikalau betul asal dari raja Johor, hendaklah Allah Taala tawarkan air yang masin, menjadi tawarlah.” Lalu dimasukkan ke dalam lingkaran rotan itu. Maka segera diambilnya air itu. Dan, masing-masing minum air itu, sangat tawarnya, lagi sejuk rasanya. Maka segala orang Johor pun bersoraklah, “Ialah, tuanku patik, Tuanku Yang Maha Mulia ini!” Dan banyaklah yang mengikut baginda. Dan baginda pun bertitah kepada segala rakyat, “Hendaklah kamu mengatakan ‘daulat’万岁.” Maka baginda pun masuk ke Negeri Johor. Maka dibedil orang dari kubu 城堡Johor. Maka segala meriam pun keluar air kepada mulut meriam. Satu pun tiada berbunyi. Maka baginda pun mudik, didayungkan oleh segala rakyat, sambil bertimang考虑, berakung, lalu ke Pangkalan Rama, di jambatan dalam. Maka baginda pun melompat naik ke atas jambatan. Baginda memegang pedang kerajaan yang bernama Sepurejab, telah terhunus 拔出dari sarungnya.
(ii) Nyatakan cara baginda menukarkan air masin menjadi tawar. [ 3 markah ]
(iii) Pada pendapat anda, apakah bukti rakyat menunjukkan taat setia kepada pemerintah? [ 3 markah ]
(ii) Mengapa baginda tidak membunuh Yang Dipertuan Besar? [ 3 markah ]
(iii) Pada pendapat anda, apakah kebaikan pemerintah bersikap adil terhadap rakyatnya? [ 3 markah ]
i. Berikah maksud rangkai kata mana dengan titah Yang Dipertuan ...menerima apa-apa sahaja yang diperintah
ii. Berdasarkan petikan di atas, jelaskan perbezaan tindakan yang diambil oleh Yamtuan Muda dan Yang Dipertuan Besar. ( 3
Syair旧诗 makna意思 riak骄傲 PRAKTIS 1
i.Apa yang dimaksudkan dengan
Berkata-kata
tidaklah jemu厌倦,
Nahu语法 dan sarap habis diramu收集 [2
markah]
Orang yang suka bertutur, namun perkara yang betul dan
salah bercampur aduk.
orang yang riak
dipandang 看rendah低 oleh masyarakat kerana suka berpura-pura. Seterusnya, suka
meninggi diri. Akhirnya, memandang rendah prang lain.
iii.Huraikan dua persoalan yang terkandung dalam
syair di atas.
[4 markah]
persoalan sifat
riak yang dibenci oleh Tuhan.cthnya...
Persoalan ilmu yang dimiliki disalahgunakan. Cthnya...
i.Nyatakan sikap 态度riak yang harus
dijauhi远离
seperti yang terdapat dalam rangkap kedua syair. [2
markah]
sikap 态度riak
yang harus dijauhi远离 seperti yang terdapat dalam rangkap
kedua syair ialah berpuasa untuk menunjuk-nunjuk kepada
orang lain. Seterusnya, bertutur dengan nada lembut . Akhirnya, tidak menjaga penampilan
diri.
ii.Pada pendapat anda, bagaimanakah cara
kita mengelakkan 避免diri
daripada bersifat riak? Nyatakan dua cara. [4 markah]
cara
kita mengelakkan 避免diri daripada bersifat riak ialah sentiasa
bersyukur dengan nikmat Tuhan. Seterusnya, sentiasa menilai kelemahan diri.
dua nilai murni berdasarkan根据 syair
tersebut ialah Nilai
kesyukuran.Contoh: bersyukur dengan ilmu
yang dimiliki.
Nilai kesederhanaan .Contoh: bersederhana dalam segala perbuatan
tanpa menunjuk-nunjuk.
i.Berikan maksud Terkadang 偶尔riakkan ia berilmu,Bersurah念经ketika当 orang berjamu 拜访 [2 markah]
Riak adakalanya dalam majlis ilmu atau ketika
orang sedang makan.
ii.Pada pendapat anda, apakah kepentingan agama dalam
kehidupan kita? [4
markah]
kepentingan
agama dalam kehidupan kita ialah menjadi panduan hidup.
Seterusnya, menghindari kita daripada melakukan perkara yang tidak baik.
Akhirnya, menenangkan gangguan emosi
iii.Berikan dua
pengajaran yang
terdapat dalam syair tersebut [3 markah]
dua pengajaran yang terdapat dalam syair tersebut ialah kita janganlah
bersifat riak. Seterusnya, kita janganlah suka menunjuk-nunjuk kelebihan yang
ada pada diri kita.
- Kita haruslah
menggunakan ilmu yang dimiliki ke arah jalan benar.
- Kita hendaklah
melakukan sesuatu perkara dengan ikhlas.
- Kita janganlah
melakukan perkara yang membawa kepada syirik.
I.Nyatakan dua ciri 特征orang bersifat riak yang terdapat dalam syair
di atas. [2 markah]
II.Pada pendapat anda, mengapakah kita perlu ikhlas 真心dalam perbuatan行为?
[3 markah]
III.Nyatakan latar masyarakat yang terdapat dalam
syair di atas. [4 markah]
i.Berdasarkan syair ini, apakah kelakuan行为 seorang yang bersikap riak seperti digambarkan
dalam rangkap ketiga syair di atas?
ii.Pada pendapat anda, mengapakah kita perlu bersikap
rendah diri谦虚 dalam kehidupan seharian? [3
markah]
i.Nyatakan dua ciri orang bersifat riak yang terdapat dalam syair
di atas. [2 markah]
- suka
menunjuk-nunjuk
- suka
berpura-pura
- perbuatan
keterlaluan
ii.Pada pendapat anda, mengapakah kita perlu ikhlas dalam
perbuatan? [3 markah]
- Mengelakkan
perasaan iri hati/ syak wasangka/ prasangka
- Mewujudkan
persefahaman/ harmoni
- Mewujudkan
perasaan saling mempercayai
iii.Nyatakan latar
masyarakat yang terdapat dalam syair di atas.
[4
markah]
- Masyarakat
yang bersikap syirik
- Masyarakat
yang melakukan ibadah puasa secara tidak ikhlas/berpura-pura
- Masyarakat
yang suka dipandang tinggi / disanjung oleh orang lain
- Masyarakat
yang suka berpakaian elok untuk menyembunyikan sikap diri yang tidak jujur
i.Berdasarkan syair di atas, apakah kelakuan seorang yang bersikap
riak seperti digambarkan dalam rangkap ketiga syair di atas? [2]
- Mahu orang
menganggap dirinya wali yang tidak peduli hal dunia.
- Perbuatannya
nampak baik tetapi sebenarnya dia sekadar berpura-pura.
ii.Pada pendapat anda, mengapakah kita perlu bersikap rendah diri
dalam kehidupan seharian? [3 markah]
- dikasihi oleh
rakan/ masyarakat
- dihormati/
disanjungi/ disegani
- dapat
dijadikan suri teladan
- mudah bergaul
dengan masyarakat/ mudah didekati
iii.Jelaskan tema syair di atas. [4
markah]
Mengemukakan tema tentang sifat-sifat manusia
yang riak:
- Bersikap
syirik
- suka
menunjuk-nunjuk
- suka
berpura-pura
- berlagak
pandai
- sentiasa ingin
disanjung oleh orang lain
i.
Nyatakan kesan perbuatan riak seperti yang terdapat dalam puisi di atas. [2 markah]
Kesan
perbuatan riak seperti yang terdapat dalam puisi ialah amal ibadat orang yang
riak tidak diterima oleh Allah.
Kesan
yang lain ialah mereka akan menanggung dosa akibat daripada perbuatan mereka.
ii.Pada
pendapat anda, bagaimanakah cara yang dapat dilakukan untuk membendung perasaan
riak yang terdapat dalam diri seseorang?
Pada
pendapat saya, cara yang dapat dilakukan untuk membendung perasaan riak yang
terdapat dalam diri seseorang ialah beribadat kepada Tuhan dengan hati yang
benar-benar ikhlas. Cara yang lain ialah sedar akan kesan dan dosa akibat
daripada perbuatan tersebut. Cara yang berikutnya ialah selalu mengikuti kelas-kelas
agama untuk menyucikan jiwa kita.
iii.Jelaskan
tiga pengajaran yang terdapat dalam puisi tersebut. [4 markah]
kita janganlah riak dalam melakukan ibadat kerana perbuatan itu
menyebabkan amalan kita tidak diterima oleh Allah. 1m
keimanan
hendaklah dizahirkan dari hati yang ikhlas terhadap Allah tanpa niat untuk
menunjuk-nunjuk kepada orang lain. 1m
Kita
juga hendaklah melakukan amal ibadat dengan ikhlas dan bersungguh- sungguh agar
segala ibadat kita akan diterima oleh Allah. 1m
kita
hendaklah mengamal dan mempamerkan ketinggian budi pekerti walaupun di
mana-mana sahaja kita berada. 1m
Pengajaran
yang terdapat dalam puisi tersebut ialah kita janganlah riak dalam melakukan
ibadat kerana perbuatan itu menyebabkan amalan kita tidak diterima oleh Allah.
Pengajaran yang lain ialah Kita juga hendaklah melakukan amal ibadat dengan
ikhlas dan bersungguh-sungguh agar segala ibadat kita akan diterima oleh Allah.
Pengajaran yang berikutnya ialah kita hendaklah mengamal dan mempamerkan ketinggian
budi pekerti walaupun di mana sahaja kita berada.
i.Berikan
maksud riak berdasarkan rangkap pertama. [2 markah]
Riak
bermakna amal ibadat yang dilakukan kerana manusia dan perbuatan itu dibenci
Tuhan kerana menduakan Tuhan dan tidak ikhlas dalam amalan.
ii.Dalam
rangkap keempat dinyatakan tabiat menunjuk-nunjuk kerana memiliki ilmu. Pada pandangan anda, bagaimanakah sepatutnya
pergaulan seseorang yang berilmu dalam masyarakat?[3 markah]
...sentiasa
merendahkan diri dan tidak ego
...
menunjukkan kesopanan dan budi bahasa yang tinggi ...sentiasa menasihati mereka
yang memerlukan
...
membantu pentadbiran negara dengan ilmu pengetahuan yang ada
iii.Nyatakan
tiga persoalan
yang terdapat dalam syair tersebut. [4
markah]
.. sifat riak ialah sifat yang terkeji dalam masyarakat
...amalan suka menunjuk-nunjuk dengan kemewahan yang ada dibenci orang ...orang
berilmu perlu bersikap merendah diri
i.Apakah
perkara yang dibenci Tuhan dalam syair ini?markah\
Perkara
yang dibenci Tuhan adalah…-mengerjakan ibadah untuk mendapat pujian manusia.
-orang
yang mempamerkan tingkah laku yang alim tetapi sebenarnya hati dan jiwanya
tidak seluhur itu.
-orang
yang menampakkan dirinya sebagai alim kerana mempunyai hasrat untuk menjadi
pemimpin agama.
(Pilih
mana-mana dua jawapan
ii.Pada
pendapat anda, bagaimanakah boleh anda tunjukkan cinta anda kepada Tuhan?markah\
Cara
saya menunjukkan cinta kepada Tuhan ialah…-menunaikan solat lima kali
sehari. - -memantulkan segala kebaikan kepada-Nya.
- -mengajak kawan-kawan seagama
sembahyang berjemaah.
iii.Nyatakan
persoalan yang terdapat dalam syair ini.
Persoalan
syair ialah…
-Allah
Yang Maha Mengetahui dan dapat membaca isi hati manusia
-Tuhan
tahu sama ada mereka yang menampakkan diri sebagai seorang yang alim
betul-betul berjiwa sedemikian atau tidak.
-Kehadiran
golongan tertentu yang menunjukkan sifat alim untuk mendapat pujian.
-Keadaan
ini yang tergambar dalam rangkap pertama syair amat dibenci oleh Tuhan.
-Kewujudan
golongan alim yang hipokrit.
-Dalam
rangkap ketiga. Orang yang mempamerkan dirinya seolah-olah wali, yang tidak
mempedulikan hal-hal duniawi sebenarnya masih berpaut hati kepada alam nyata
ini. (.Pilih mana-mana dua jawapan)
i.Apakah
yang dimaksudkan dengan hemahnya itu sangatlah ali
dalam syair di atas? [2 markah]
budi
pekerti / tingkah laku / perangai yang amat mulia
ii.Pada
pendapat anda, mengapakah sikap riak tidak patut ada pada seseorang? Berikan
tiga sebab. [3 markah]
menyebabkan
amalannya tidak diterima oleh Tuhan - menunjukkan dirinya / tidak ikhlas dalam melakukan sesuatu
perbuatan yang baik - menyebabkan orang lain / masyarakat membencinya /
menjauhinya
iii.Jelaskan
dua persoalan yang terdapat dalam syair tersebut. [4 markah]
manusia
yang membanggakan ilmu dan kebolehan diri - manusia yang membuat kebaikan untuk
mendapatkan faedah / kemewahan / keselesaan di dunia
i.Berdasarkan rangkap pertama, kedua, dan ketiga,
nyatakan contoh riak yang ditegaholeh agama.
Antara contoh riak ialah orang
yang melakukan ibadat
semata-mata mahu dipandang mulia. Selain itu, orang yang berpuasa tetapi
mengabaikan kebersihan tubuh badan. Akhir sekali, orang yang menganggap dirinya
wali, bertutur berhemah tetapi hatinya mementingkan keduniaan.[3 markah]
ii.Nyatakan tiga pendapat cara kita untuk mengurangkan
perasaan riak.
Untuk mengurangkan perasaan riak, kita selalu bersikap
rendah diri apabila berhadapan dengan orang lain.Selain itu. Kita jangan
menceritakan kelebihan yang kita miliki, sebaliknya menjadi pendengar yang
setia apabila seseorang itu mengeluarkan pendapat. Akhir sekali, kita perlu
mengakui akan kelebihan dan kehebatan orang lain yang boleh djpelajari untuk
menjadikan kita manusia lebih sempuma. [Pendapat yang sesuai diterima[3 markah]
ii.Huraikan tiga pengajaran daripada “Syair Makna Riak”.
Pengajaran daripada syair ialah kita hendaklah bersikap rendah diri, contoh yang ditunjukkan
penyair yang menggambarkan seseorang menunjuk-nunjuk terhadap amalan yang
dilakukan janganlah diikuti. Seterusnya kita
perlu mencurahkan ilmu kepada masyarakat, contohnya penyair menyampaikan
ilmu kepada orang lain melalui ceramah. Akhir sekali, hidup kita perlu bersederhana dalam semua perkara, contoh
sikap seseorang yang menunjukkan kelebihan dirinya beribadat, berpakaian
seakan-akan mahu menunjuk-nunjuk, dan menggambarkan diri mempunyai ilmu yang
banyak janganlah diikuti.
i.Apakah maksud: Terkadang bercakap ilmunya mantik,
Bicara alhayat konon diselidik ? [2
markah]
... bermaksud adakala orang bercakap tentang
berbagai-bagai ilmu secara mendalam, seolah-olah mereka membuat penyelidikan
tentang kehidupan manusia.
ii.Bagaimanakah seseorang itu dapat menghindari sifat
riak ketika menyampaikan ilmunya kepada orang lain? Kemukakan tiga pandangan anda. (kbat) [3 markah]
-sentiasa sedar bahawa keistimewaan/kehebatan yang
dimiliki hanyalah bersijat sementara yang dipinjamkan oleh Allah - sentiasa
bersyukur ke hadrat Ilahi/Tuhan kerana dikurniai keistimewaan/ kelebihan
tertentu berbanding dengan orang lain - sentiasa mengakui bahawa setiap orang mempunyai
kebolehan/kehebatan/keistimewaan masing-masing
iii.Jelaskan dua persoalan
yang terdapat dalam syair tersebut. [4
markah]
...persoalan ketinggian ilmu yang disalahgunakan untuk memperdayakan
orang lain – persoalan ketidakjujuran dalam melakukan amal ibadat kerana ingin
menunjukkan kewarakan semata-mata
Set 1 Hikayat Siak
Maka然后 Tuan Bujang bermohonlah 要求kepada Sultan Palembang hendak mudik退后. Maka然后 dilepaskan 放Sultan Palembang dengan kasih sayangnya, dibekalkan提供 dengan pakaian kecemasan紧急 dan keris kebesaran. Maka Tuan Bujang mudik ke Rawas. Maka Tuan Bujang berbini 妻子dengan anak Dipati Batu Kucing. Dan tiada berapa lamanya Tuan Bujang duduk di Rawas itu, maka beranak seorang laki-laki, dinamakan Raja Alam.Maka Tuan Bujang pergi ke Jambi, mendapatkan Sultan Maharaja di Batu, bersama-sama sultan berkelahi争吵, berebut 争夺kebesaran dengan sultan di Kedah. Maka berperanglah打仗 Tuan Bujang masuk perang, lalu luka paha, kena peluru setinggar枪, paha大腿 kiri. Sultan Maharaja di Batu menang perangnya. Maka Tuan Bujang pun naik ke Minangkabau, lalu ke Pagaruyung. Maka Tuan Bujang menghadap召见 baginda.Maka terkejut ia melihat Tuan Bujang, lalu baginda bertitah 说 “Mengapa engkau lama di lahut海?” Maka sembah禀奏 Tuan Bujang, “ Patik 我menengok cupak gantang 斤两orang.” Maka baginda pun tersenyum, “ Akan datang ini, apakah kehendak 要求engkau?” Sembah Tuan Bujang, “Lebih-lebih maklum duli tuanku sahaja, mana titah.” Maka kata Puteri Jilan, “Kutahu kehendak engkau. Baiklah engkau turun ke lahut, ke Siak. Ambil olehmu Negeri Johor. Tuntut 要求kematian ayahandamu.”
Maka然后 Tuan Bujang bermohonlah 要求kepada Sultan Palembang hendak mudik退后. Maka然后 dilepaskan 放Sultan Palembang dengan kasih sayangnya, dibekalkan提供 dengan pakaian kecemasan紧急 dan keris kebesaran. Maka Tuan Bujang mudik ke Rawas. Maka Tuan Bujang berbini 妻子dengan anak Dipati Batu Kucing. Dan tiada berapa lamanya Tuan Bujang duduk di Rawas itu, maka beranak seorang laki-laki, dinamakan Raja Alam.Maka Tuan Bujang pergi ke Jambi, mendapatkan Sultan Maharaja di Batu, bersama-sama sultan berkelahi争吵, berebut 争夺kebesaran dengan sultan di Kedah. Maka berperanglah打仗 Tuan Bujang masuk perang, lalu luka paha, kena peluru setinggar枪, paha大腿 kiri. Sultan Maharaja di Batu menang perangnya. Maka Tuan Bujang pun naik ke Minangkabau, lalu ke Pagaruyung. Maka Tuan Bujang menghadap召见 baginda.Maka terkejut ia melihat Tuan Bujang, lalu baginda bertitah 说 “Mengapa engkau lama di lahut海?” Maka sembah禀奏 Tuan Bujang, “ Patik 我menengok cupak gantang 斤两orang.” Maka baginda pun tersenyum, “ Akan datang ini, apakah kehendak 要求engkau?” Sembah Tuan Bujang, “Lebih-lebih maklum duli tuanku sahaja, mana titah.” Maka kata Puteri Jilan, “Kutahu kehendak engkau. Baiklah engkau turun ke lahut, ke Siak. Ambil olehmu Negeri Johor. Tuntut 要求kematian ayahandamu.”
1.
Berikan
maksud rangkai kata berebut kebesaran[2 markah] berebut untuk kuasa
2.
Nyatakan
peristiwa yang berlaku
sebelum Tuan Bujang mudik ke Rawas.[ 3 markah]…ialah bermohonlah 要求kepada
Sultan Palembang hendak mudik退后. Maka然后 dilepaskan 放Sultan Palembang dengan kasih sayangnya, dibekalkan提供
dengan pakaian keemasan dan keris kebesaran.
3.
Pada
pendapat anda, wajarkah 应该Tuan Bujang menuntut bela报仇 atas kematian ayahandanya?[ 3 markah]
Tidak
wajar kerana Tidak wajar
- boleh mengakibatkan pertumpahan darah dan kematian.
- menimbulkan suasana tidak tenteram di negeri
Johor
- menjatuhkan martabat Tuan Bujang sebagai
anak raja.
Maka tiada berapa lamanya, Tuan Bujang pun dinobatkan 登记Yamtuan
Sakti, sama-sama dengan anaknya sendiri. Dan titah Yamtuan Sakti, “Aku ini
hendak menguji考验 pusaka 遗产Minangkabau,
betulkan anak saudara punya pusaka itu, tiada, baiklah aku nobat akan keduanya
sekali.” Maka dipalu 打tabuh
larangan大鼓, menyahut回应
tabuh yang banyak. Maka berkampunglah集合orang
dalam negeri, menteri 大臣yang
berempat, menghadap nobat. Setelah itu, dipukul akan gendang kulit tuma动物.
Tuan Bujang memakai alat kerajaan oleh Puteri Jilan. Setelah sudah, maka Tuan
Bujang bersandarlah倚靠 kepada tiang
teras基地 kayu jelatang.
Dan mahkota
皇冠kerajaan pun diletakkan oleh
Yang Dipertuan Sakti di kepala Tuan Bujang. Maka Puteri Jilan pun berdiri, sambil beryang-yang念咒, “Jikalau engkau asal原本 putera saudaraku di Johor,
salasilah后代 kepada Sultan Iskandar Zulkarnain,
nenek, nasab后代 Nusirwan Adil, pancar后代 Nabi Allah Sulaiman alaihissalam, tiadalah dapat suatu apa-apa.
Dan pusaka Minangkabau SI Bujanglah yang lebih.” Dan adalah muka Tuan Bujang, seperti bunga
raya kembang pagi, tiada dapat dipandang, bercahaya-cahaya. Dan
empat anak menteri memegang tombak tetaran sakar jantan, kiri dan kanan.
i.Berikan maksud rangkai kata beryang-yang dalam petikan di
atas.
Membaca mentera
ii.Nyatakan kehebatan
Tuan Bujang semasa upacara yang dilaksanakan oleh Puteri Jilan.
…ialah mahkota
皇冠kerajaan pun diletakkan oleh Yang pusaka
Minangkabau SI Bujanglah yang lebih.” Dan adalah muka Tuan Bujang, seperti bunga raya kembang pagi, tiada
dapat dipandang, bercahaya-cahaya.
iii.Sekiranya anda Puteri Jilan, apakah langkah yang anda lakukan setelah mengesahkan identiti Tuan Bujang yang
sebenar?
…ialah
merahsiakan identiti sebenarnya. Seterusnya, membantunya. Akhirnya, memberikan
dorongan kepada baginda.
(i)
Hatta然后,
pada waktu itu Raja Bugis pun datang ke Mengkalis, Daeng Parani, dan Daeng
Celak, dan Raja Tuha. Lalu ia mendapatkan baginda, kerana sudah berkenalan
dengan baginda, tatkala di Bangkah Kota; baginda duduk dengan Sultan Palembang.
Dan serta bertemu dengan baginda, lalu berbicara, hendak melanggar 攻打Johor.
Daeng Parani pun meminta perjanjian, jikalau dapat Johor,
baginda menjadi Yang Dipertuan
Besar; Daeng Parani menjadi Yang Dipertuan Muda. Sudah putus断
muafakat协议 , dan Daeng Parani minta hendak pergi ke Langat, dan mengambil
segala Bugis yang ada di sana. Dan barang bila esok, hendak pergi menyuruh
membawa surat ke Johor kepada Yang Dipertuan Johor mengatakan, paduka anakanda
hendak menuntut kematian Marhum Mangkat Dijulang. Dan jikalau kota yang buruk,
suruh baiki kota; yang parit tohor浅, suruh dalamkan. Dan serta
sampai surat itu ke Johor, maka Yang Dipertuan Johor pun mengampungkan团结
segala orang besar-besar, muafakat, menyuruh membaiki kota, parit. Dan sudah masyhur
khabar itu, mengatakan anak Marhum Mangkat Dijulang sudah keluarlah; segala
rakyat pun datang, dibawa oleh Raja Negara Selat. Dan serta sampai, bertemu
dengan Yang Dipertuan di Mengkalis, mengatakan tuan dari Johor. Dan segala
Minangkabau mengatakan tuan dia, datang dari Minangkabau. Hatta, lalu berkelahi. Maka titah baginda,
“Janganlah engkau berkelahi, sama-sama bekerjalah.” Dan baginda pun menyiapkan
perahu, kecil besar. Setelah sudah, sampailah ketika yang sempurna, maka
baginda pun berangkat ke Johor. Dan segala rakyat Selat, dan segala yang di
lahut, semuanya mengiringkan跟随 baginda.
(i) Berikan maksud mengampungkan segala orang besar-besar. [ 2 markah ]
(i) Berikan maksud mengampungkan segala orang besar-besar. [ 2 markah ]
Mengumpulkan semua pegawai.
(ii) Apakah perjanjian yang dibuat antara baginda dengan Daeng Parani? [ 2 markah ]
perjanjian yang dibuat antara
baginda dengan Daeng Parani ialah , baginda menjadi Yang Dipertuan
Besar; Daeng Parani menjadi Yang Dipertuan Muda.
(iii) Berikan kebaikan bekerjasama dalam melakukan sesuatu pekerjaan? [ 4 markah ]
…ialah kerja susah menajdi senang. Seterusnya. Menjimatkan kos. Akhirnya, kerja dapat disempurnakan dengan teliti.
(iii) Berikan kebaikan bekerjasama dalam melakukan sesuatu pekerjaan? [ 4 markah ]
…ialah kerja susah menajdi senang. Seterusnya. Menjimatkan kos. Akhirnya, kerja dapat disempurnakan dengan teliti.
(ii)
Berikan maksud rangkai kata sudah masyhur khabar.
[ 2 markah]
-
telah
disebar/ telah diketahui umum.
(iii) Nyatakan dua
perjanjian yang dibuat antara baginda dengan Daeng Parani?
[ 3 markah
]
-
sekiranya
Johor berjaya ditawan, baginda menjadi Yang Dipertuan Besar
-
Daeng
Parani menjadi Yang Dipertuan Muda
(iii) Pada
pandangan anda, mengapakah kita perlu bekerjasama untuk melakukan sesuatu
pekerjaan? [ 3 markah ]
-
dapat menyelesaikan sesuatu kerja dengan lebih cepat.
-
dapat mengeratkan tali silaturahim, memupuk semangat bertolak ansur
dan dapat menjamin keharmonian sesama insan.
-
mewujudkan masyarakat yang bersatu padu, menjana idea yang positif di
samping bersama-sama menikmati hasil yang diharapkan.
Dan sampailah di Kuala Johor. Maka orang Johor pun gegerlah震动, mengatakan, “Tuan kita sudah datang!” Dan mana suku Laksamana, semuanya datang, menghadap baginda. Maka kata orang Johor, “Jikalau betul asal tuan kami, minta tawarkan air yang masin.” Dan titah baginda, “Baiklah.” Dan lalu diambil rotan, dilingkar圈, dimasukkan ke dalam air. Maka baginda beryang-yang, “Jikalau betul asal dari raja Johor, hendaklah Allah Taala tawarkan air yang masin, menjadi tawarlah.” Lalu dimasukkan ke dalam lingkaran rotan itu. Maka segera diambilnya air itu. Dan, masing-masing minum air itu, sangat tawarnya, lagi sejuk rasanya. Maka segala orang Johor pun bersoraklah, “Ialah, tuanku patik, Tuanku Yang Maha Mulia ini!” Dan banyaklah yang mengikut baginda. Dan baginda pun bertitah kepada segala rakyat, “Hendaklah kamu mengatakan ‘daulat’万岁.” Maka baginda pun masuk ke Negeri Johor. Maka dibedil orang dari kubu 城堡Johor. Maka segala meriam pun keluar air kepada mulut meriam. Satu pun tiada berbunyi. Maka baginda pun mudik, didayungkan oleh segala rakyat, sambil bertimang考虑, berakung, lalu ke Pangkalan Rama, di jambatan dalam. Maka baginda pun melompat naik ke atas jambatan. Baginda memegang pedang kerajaan yang bernama Sepurejab, telah terhunus 拔出dari sarungnya.
(ii) Nyatakan cara baginda menukarkan air masin menjadi tawar. [ 3 markah ]
-
mengambil
rotan dan dilingkar.
-
baginda
beryang-yang kemudian memasukkan lingkaran rotan ke dalam air.
-
baginda
dapat menukarkan air masin menjadi tawar.
(iii) Pada pendapat anda, apakah bukti rakyat menunjukkan taat setia kepada pemerintah? [ 3 markah ]
bukti rakyat menunjukkan taat setia
kepada pemerintah ialah
menghormati pemerintah. Seterusnya, mematuhi undang2. Akhirnya, mengekalkan
keamanan negara.
(i)
Berikan maksud
rangkai kata daulat .
[
2 markah ]
-
kuasa
raja/ ya, benar (diujar ketika menyambut titah raja)
(ii)
Berdasarkan
petikan di atas, nyatakan cara baginda menukarkan air masin menjadi tawar.
[3 markah]
- baginda beryang-yang kemudian
memasukkan lingkaran rotan ke
dalam air.
- baginda dapat menukarkan air masin menjadi tawar.
(iii) Pada pandangan
anda, apakah yang perlu kita lakukan sebagai bukti kesetiaan kepada negara?
[ 3 markah ]
- rakyat haruslah sentiasa mematuhi arahan/ perintah.
- kita wajar memastikan keamanan negara.
- kita perlulah menggembleng
tenaga untuk memajukan negara,
menghormati pemerintah.
- kitamestilah mematuhi peraturan dan undang-undang negara
Syahadan然后,
akan Yamtuan Muda pun mengamuk疯狂. Anak bininya habislah mati dibunuhnya. Tinggal seorang anaknya,
perempuan. Niat意愿 hatinya, sudah habis mati anak bininya, hendak mengamuk ke dalam
kota. Serta sudah ia membunuh anak isterinya, datanglah takut hatinya, lalu ia
terjun, lari ke hutan kayu onak. Ia bersembunyi. Akan Yang Dipertuan Besar,
“Tiada aku mahu lari, kerana besar sangat dosaku membunuh ayahanda baginda. Dan
baiklah aku serahkan nyawaku, mana dengan perintah Yang Dipertuan.” Maka ia pun
datang, dengan tiada berbulang dan tiada berkeris, persembahkan nyawa.
Maka titah baginda kepada hulubalang baginda, “Tiada patut, orang sudah menyerahkan nyawanya
kepada kita, tiada patut kita bunuh.” Dan tiada dibunuh baginda. Maka orang pun datang membawa khabar, mengatakan
Yamtuan Muda sudah membunuh anak isterinya. Maka titah baginda kepada
Bendahara, “Akan sekarang bagaimana bicara ayah, mahukah mengikut bicara
sahaya? Maka sembah Bendahara, “Mana titah patik junjung.” Titah Raja Kecil,
“Dan kepada fikir sahaya, ayah hendak sahaya jadikan ayah kembali, jadi
Bendahara.” Akan Yamtuan Muda, disuruh bunuh oleh Bendahara, sebab derhaka
membunuh anak isterinya, tiada dengan izin baginda. Dan akan bonda baginda,
Encik Apung, kembali ke rahmatullah taala, tiada sempat berpandangan dengan
baginda.
(i) Berikan maksud kembali ke rahmatullah taala.[ 2 markah ]
(i) Berikan maksud kembali ke rahmatullah taala.[ 2 markah ]
Meninggal
dunia
(ii) Mengapa baginda tidak membunuh Yang Dipertuan Besar? [ 3 markah ]
baginda tidak membunuh Yang Dipertuan Besar kerana menyerahkan
diri 投降. Seterusnya, Yang Dipertuan Besar telah menyedar diri. Akhirnya, baginda yakin bahawa baginda dapat
mengawalnya.
(iii) Pada pendapat anda, apakah kebaikan pemerintah bersikap adil terhadap rakyatnya? [ 3 markah ]
kebaikan pemerintah bersikap adil
terhadap rakyatnya ialah
menjalinkan hubungan yg baik. Seterunsya, menunjukkan kewibawaan dalam
pemerintahan. Akhirnya, saling mempercayai antara pemimpin dengan pengikut.
i. Berikah maksud rangkai kata mana dengan titah Yang Dipertuan ...menerima apa-apa sahaja yang diperintah
ii. Berdasarkan petikan di atas, jelaskan perbezaan tindakan yang diambil oleh Yamtuan Muda dan Yang Dipertuan Besar. ( 3
tindakan yang diambil oleh Yamtuan Muda dan Yang
Dipertuan Besar. Ialah satu menyerahkan diri manakala satu
lagi melarikan diri.
iii Pada pendapat anda, apakah yang
akan terjadi kepada
Yamtuan Muda setelah dia melarikan diri ke dalam hutan?
( 3
yang akan terjadi kepada Yamtuan Muda
setelah dia melarikan diri ke dalam hutan ialah dibaham oleh
binatang buas. Seterusnya, mati kebuluran. Akhirnya, dibunuh oleh bendahara.
i.Berikan
maksud rangkai kata persembahkan nyawa .
menyerahkan diri
alasan baginda tidak membunuh Yang
Dipertuan Besar ialah sedar
bahawa besar sangat dosanya
membunuh ayahanda baginda. Dia menyerahkan nyawanya. Dia datang, dengan tiada
berbulang dan tiada berkeris, persembahkan nyawa. Orang sudah menyerahkan nyawanya
kepada kita, tiada patut kita bunuh
iii.Pada
pandangan anda, apakah ciri-ciri permerintah yang dikehendaki oleh rakyat?
ciri-ciri
permerintah yang dikehendaki oleh rakyat ialah adil. Penyayang. Akhirnya
berilmu tinggi.
ANTOLOGI DIRGAHAYU BAHASAKU TINGKATAN LIMA- PROSA
TRADISIONAL-HIKAYAT RAJA SIAK
********************************************************************
TEKS DALAM ANTOLOGI DIRGAHAYU BAHASAKU menceritakan
i.
pernobatan dan permahsyuran Tuan Bujang sebagai Yang Dipertuan Raja Kecil waris
Kesultanan Johor dari keturunan Sultan Mahmud Mangkat Dijulang
ii.
Perintah taat setia kepada semua orang Minangkabau oleh Tuan Puteri Jilan.
iii.
Taat setia rakyat Minangkabau kepada Raja Kecil
iv.
Perjuangan untuk menuntut hak ke atas kerajaan Johor yang ditadbir oleh
keturunan Bendahara.
v.
Raja Kecil menjadi Sultan Johor dengan gelaran Sultan Abdul Jalil Syah, Yang
Dipertuan Besar.
HIKAYAT
SIAK
Tuan
Bujang (Raja Kecil) Dinobatkan登记
Peristiwa
penting ialah penobatan tuan bujang sebagai waris 后代raja
bagi orang minangkabau
Keturunan后代
marhum mangkat dijulang
1.
Tuan Bujang ,memohon kebenaran daripada Sultan Palembang untuk mudik ( ke
kawasan hulu/pedalaman) iaitu ke Rawas. Sultan Palembang membenarkan Tuan
Bujang mudik ke Rawas dan di sana Tuan Bujang berkahwin dengan anak Dipati Batu
Kucing dan memiliki seorang anak lelaki bernama Raja Alam.
2.
Tuan Bujang kemudian pergi ke Jambi untuk bertemu dengan Sultan Maharaja di
Batu. Di Jambi Raja Kecil berperang dengan Sultan Maharaja merebut kebesaran
dengan sultan di Kedah tetapi kalah.
3.
Tuan Bujang pulang ke Minangkabau lalu terus ke Pagaruyung. Tuan Bujang
menghadap Puteri Jilan. Raja Kecil memberitahu Tuan Puteri Jilan bahawa baginda
meninggalkan Pagaruyung kerana melawat negeri orang. Seterusnya ,Puteri Jilan
mencadangkan Tuan Bujang pergi belayar dan ke Siak. Seterusnya meminta Tuan
Bujang mengambil semula kerajaan Johor dan menuntut semula kematian
ayahandanya.
4.
Tuan Bujang dinobatkan oleh Yamtuan Sakti bapa saudaranya.... Semasa penobatan
tersebut Yamtuan Sakti telah menguji kesahihan 真实Tuan
Bujang sebagai pewaris Minangkabau lantas 然后Tuan
Bujang dinobatkan bersama-sama anak lelakinya.
5.
Semasa dinobat, mahkota 皇冠diletakkan di atas kepala Tuan Bujang dan Puteri Jilan membaca
salasilah家谱keturunan Tuan Bujang dan wajah 容貌Tuan
Bujang sangat berseri-seri 闪耀umpama 像bunga raya kembang 盛开pada waktu pagi. Melihat akan kehebatan tersebut segala pegawai,
Menteri Yang Empat, Bendahara di Sungai Tarab, Makhdum di Sumanik, Enduma di
Suroso · sujud 下跪menyembah拜见 Tuan Bujang dan mengaku 承认bahawa Tuan Bujang ialah seorang raja besar di Tanah Melayu. · Mereka bermohon agar Tuan Bujang kekal永久 dan
tenteram和平 menjadi raja di Tanah Melayu. Tuan Bujang digelar Yang Dipertuan
Raja Kecil.
6.
Seterusnya mahkota diletakkan oleh Yamtuan Sakti di atas kepala anakandanya
tetapi senget斜 lantas Yamtuan Sakti mengatakan anaknya tewas败
dengan kelebihan yang ada pada Raja Kecil lalu diberi nama Raja Beralah.
7.
Suatu hari, Puteri Jilan dan Yang Diipertuan Sakti menunjukkan pedang kerajaan
yang berasal来自 dari Minangkabau yang dipersembahkan oleh Raja Kuantan kepada Raja
Kecil . Pedang tersebut bernama Sepurejab. Puteri Jilan menyerahkan Pedang Sepurejab · Sepah ( 宝石) ·
Lima depa rambut Puteri Jilan· Dua butir kupang-kupang dan· Sebuah cop mohor.
8.
Puteri Jilan memaklumkan bahawa Raja Kecil akan turun ke laut maka Puteri Jilan
memerintah; Semua anak Minangkabau di laut,
Semua anak Minangkabau di sekeliling Pulau Perca mesti bersama-sama Raja Kecil
menebus赎回 aib 羞耻yang ditanggung oleh anaknya dan orang Minangkabau .
9.
JIKA ada orang Minangkabau tidak mahu menyertai pasukan Raja Kecil mereka akan
terkena sumpah 咒语kerana mengingkari违背perintah.
10.
Akan tetapi, jika orang Minangkabau tidak dapat menyertai pasukan Raja Kecil
maka mereka mesti member Dua puluh rial
·
Selaras setinggar ( sejenis senapang kuno) · Obat sekati ( sekati peluru
setinggar )
11.
Setelah selesai Yang Dipertuan Sakti mengenakan perjanjian di atas, baginda
menyerahkan empat orang hulubalang kepada Raja Kecil · Datuk Lebai Tasi · Datuk Gergaji · Raja Mendeling · Sultan Pendalihan
Kisah
raja kecil peristiwa penting ialah perjanjian taat setia orang minangkabau
kepada raja kecil
a.
Raja Kecil bermohon untuk berangkat出发 dan didoakan祈祷 oleh Puteri Jilan agar memperoleh得到
kejayaan.
b.
Raja Kecil sampai ke Siak Raja Kecil tidak mendedahkan披露
identiti 身份dirinya, sebaliknya baginda berulang alik dari Siak ke Bukit Batu ;membeli
ikan terubuk dan telur ikan terubuk di di Bukit Batu lalu dibawa ke Siak untuk
dijual. Pada satu hari Raja Kecil melakukan kesalahan kepada Bandar Bukit
Batu lalu didenda 罚sebanyak dua puluh rial. Raja Kecil amat marah lalu berdendam仇恨.
Akibatnya baginda mengambil upah酬劳 menjadi Nakhoda 水手Penangguk ke Melaka tetapi bersumpah发誓
agar anak cucunya tidak menjadi Nakhoda Penangguk.
c.
Seterusnya Raja Kecil pergi ke Mengkalis untuk bertemu dengan orang Minangkabau
kerana ramai antara mereka yang kaya raya dan mempunyai perahu yang
besar-besar.
d.
Sampai di Mengkalis, Raja Kecil terus bertemu penghulu lalu menyerahkan 交cop
mohor kepada penghulu. Melihat sahaja cop mohor tersebut maka penghulu tahu
bahawa Raja Kecil membawa perintah 命令Yang Dipertuan Sakti lalu berasa takut (gementar). Penghulu dengan
segera memerintah orang-orang Minangkabau yang ada di Mengkalis berkampung lalu
menyembah daulat kepada Raja Kecil dan menyatakan taat setia kepada Raja Kecil.
e.
Di Mengkalis Raja Kecil digelar Yang Dipertuan, raja turun dari Pagaruyung. Setelah
berlaku lafaz taat setia di Mengkalis, Raja Kecil berangkat ke Batu Bahara pula
kerana di situ terdapat ramai juga orang Minangkabau. Di Batu Bahara Raja Kecil
mendapat pengakuan taat setia daripada Penghulu Yang Berempat. Raja Kecil juga
mendapatkan pengakuan taat setia daripada orang-orang Minangkabau di Tanah
Putih dan di Kubu.
f.
Raja Kecil Pulang semula ke Mengkalis dan membuat strategi 策略untuk
menyerang Johor.
Raja
kecil menyerang johor。 Peristiwa
penting ialah
1.
Ketika Raja Kecil berada di Mengkalis, baginda dikunjungi oleh Raja Bugis iaitu
Daeng Parani, Daeng Celak dan Raja Tuha. Mereka sudah saling mengenal 认识ketika
tinggal dim Bangkah Kota semasa Raja Kecil tinggal dengan Sultan Palembang.
2.
Semasa pertemuan tersebut, Raja Kecil menyampaikan hasrat 希望untuk
menyerang Johor. Daeng Parani membuat perjanjian jika Raja Kecil menang。
Raja Kecil menjadi Yang Dipertuan Besar di Johor, Daeng Parani menjadi Yang Dipertuan Muda
5.
Setelah semua syarat disetujui Daeng Parani bergerak ke Langat dan mengumpul
semua orang Bugis di sana untuk menyertai pasukan perang Raja Kecil.
6.
Sepucuk surat dihantar kepada Yang Dipertuan Johor di Johor memaklumkan Raja
Kecil anakanda kepada Marhum Mangkat Dijulang akan kembali ke Johor untuk
menuntut bela kematian ayahandanya. Johor diminta bersiap sedia.
7.
Sebaik sahaja surat diterima, Yang Dipertuan Johor mengumpul semua orang
besar-besar dan berpakat membaiki kota dan parit.
8.
Berita Raja Kecil yang akan datang ke Johor tersebar luas sampai ke pengetahuan
Raja Negara Selat . Oleh itu Raja Negara Selat bersama-sama rakyat Johor datang
ke Mengkalis untuk bertemu dengan Raja Kecil.
9.
Di Mengkalis, Raja Negara Selat dan orang Johor mengatakan Raja Kecil ialah
orang Johor sementara orang Minangkabau mengatakan Raja Kecilm ialah orang
Minangkabau.
10.
Perbezaan pendapat mereka dileraikan oleh Raja Kecil sebaliknya memninta mereka
semua bekerjasama . Raja Kecil mempersiap perahu besar dan kecil lalu berangkat
ke Johor bersama-sama orang Johor (rakyat Selat) dan semua rakyat yang tinggal
di kawasan laut.
11.
Sebaik sahaja tiba di Kuala Sungai Johor, orang Johor dengan riuh
rendahnya melaungkan kedatangan tuan mereka. Semua kaum keluarga Laksamana
datang menghadap Raja Kecil.
12.
Orang Johor di Kuala Johor hendak menguji kesahihan Raja Kecil sebagai anak
Marhum Mangkat Dijulang. Raja Kecil diminta menawarkan air yang masin.
13.
Raja Kecil menjampi air masin tersebut sambil memasukkan lingkaran rotan ke
dalam air masin tersebut.
14.
Air berjaya ditawarkan oleh Raja Kecil. Orang Johor di Kuala Johor mengaku Raja
Kecil sebagai tuan mereka.
15.
Dari Kuala Johor, Raja Kecil bergerak masuk ke kota Negeri Johor. Pasukan Raja
Kecil dibedil枪杀 dari kubu tetapi hanya air yang keluar dari mulut meriam.
16.
Raja Kecil terus mudik dan sampai ke Pangkalan Rama. Di Pangkalan Rama Raja
Kecil melompat naik ke atas jambatan sambil menghunus pedang Sepurejab.
17.
Tindakan Raja Kecil dituruti oleh 4 hulubalang高管 · Datuk Lebai Tasi· Datuk Gergaji· Raja
Mendeling · Sultan Pendalihan
18.
Raja Kecil diiringi oleh Orang Besar-besar dengan pedang terhunus . Suasana
sangat bising.
19.
Kedatangan Raja Kecil diketahui oleh Yang Dipertuan Johor, maka dengan
segera baginda meninggalkan kota dan pulang ke Kampung Bendahara Lama.
20.
Raja Kecil masuk ke dalam istana yang terletak di dalam kota diiringi
hulubalang yang empat dan Orang Besar-besar lalu menunggu perintah Raja Kecil.
21.
Raja Kecil bertanya tentang Bendahara. Penghulu Istana memberitahu
bahawa Bendahara telah melarikan diri.
22.
Pada masa yang sama Yamtuan Muda mengamuk dan membunuh anak dan
isterinya. Dia berhasrat untuk mengamuk di dalam kota apabila habis semua anak
isterinya dibunuh. Sebaik sahaja semua anak isterinya dibunuh, dia berasa takut
lalu lari ke hutan.
24.
Akhirnya, Yamtuan Muda mengambil keputusan menyerah diri kepada Raja Kecil
kerana telah berdosa membunuh ayahanda Raja Kecil. Raja Kecil memaafkan Yamtuan
Muda. Akan tetapi, berita pembunuhan anak isteri Yamtuan Muda sampai ke
pengetahuan Raja Kecil. Raja Kecil meminta Bendahara memutuskan hukuman atas
Yamtuan Muda.
27.
Bendahara mengeluarkan perintah Yamtuan Muda dibunuh kerana bertindak tanpa
kebenaran Raja Kecil.
28.
Pada masa yang sama, Raja Kecil tidak sempat bertemu ibunya Ecik Pung kerana
Encik Pung telah meninggal dunia.
29.
Raja Kecil menziarahi jenazah ibunya dan mengurus jenazah尸体ibunya
mengikut adat kebesaran raja.. Raja Kecil mengadakan Bacaan Al-Qurandi makam Encik Pung selama 40
hari Tahlil对真主的赞美语 Bersedekah施舍
kepada fakir穷人 miskin
31.
Raja Kecil meminang 求婚Tengku Tengah anak Bendahara. Malangnya, semasa hari raya semua
anak Bendahara datang menghadap Raja Kecil kecuali Tengku Tengah. Pada masa itu, Raja Kecil terpandang Tengku
Kamariah, anak Bendahara yang bongsu lalu jatuh hati. Tetapi ditolak oleh
Tengku Kamariah. Bendahara tidak mampu menolak kehendak Raja Kecil kerana
baginda ialah raja.
35.
Akhirnya Raja Kecil menjadi raja Johor bergelar Sultan Abdul Jalil Syah, Yang
Dipertuan Besar dan berkahwin dengan Tengku Kamariah.
No comments:
Post a Comment