Kepentingan
PLKN/ kok-/ DAsar 1M1S/ pasukan sukarela/ seni pertahanan diri/ sukan lasak
1.
Pi(
pengalaman-ilmu)
2.
BM-badan sihat
minda cerdas
3.
Mai-kemahiran
insaniah
4.
Sasimi-sahsiah –
sikap berpasukan/ karisma
5.
Jadi – jati diri
bangsa+perpaduan
6. Di – displin
Penglibatan
murid -murid dalam bidang kokurikulum mendatangkan pelbagai faedah. Huraikan
faedah-faedah yang diperoleh daripada aktiviti kokurikulum tersebut.
Aktiviti kokurikulum merupakan pelengkap kepada kurikulum di luar waktu pengajaran dan pembelajaran. Dasar 1M 1S yang selaras dengan Dasar Sukan Negara merupakan satu pendekatan kepada Kementerian Pelajaran Malaysia untuk memperkasakan aktiviti kokurikulum dalam kalangan murid. Perkembangan sains dan teknologi yang pesat telah menatijahkan kemalasan murid untuk bergerak di gelanggang padang dan kelembapan dalam penaakulan akal budi. Oleh itu, penekanan perkembangan seimbang fizikal dan mental dalam kalangan murid adalah penting supaya anak watan kita mampu berdiri teguh dan berwawasan tinggi untuk bertanding dengan barisan pemuda-pemudi dari negara maju. Kemaslahatan aktiviti kokurikulum bagai serampang dua mata, bukan sahaja membangunkan modal insan yang berminda kelas pertama, malahan merupakan wahana untuk menjulang prestig negara di persada dunia.
1.Pi-da sai-mai-kualin-gaul
1.Pi-da sai-mai-kualin-gaul
Sesungguhnya,
murid akan menambah pengalaman dan menimba ilmu melalui pelibatan dalam
aktiviti kokurikulum. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia(2013-2025) menyasarkan
pembangunan pelajar yang memiliki enam sifat utama untuk membolehkan mereka
bersaing di peringkat global iaitu pengetahuan, kemahiran berfikir, kemahiran
memimpin, kemahiran diwbahasa, beretika dan beragama, serta beridentiti
kebangsaan. Pengetahuan merupakan wahana untuk membina masyarakat yang berdaya
intelektual dan melahirkan pelajar yang berdaya saing dalam pasaran global
supaya setanding dengan negara-negara maju. Contohnya, Persatuan Bulan Sabit
Merah melatih pelajar tentang disiplin ilmu seperti perubatan dan kemahiran
rawatan kecemasan. Kelab Cinta Alam akan memberikan ilmu pengurusan baja atau
kompos dalam bidang teknologi mesra alam. Kelab Keusahawaan atau Kelab Kepenggunaan
akan melatih pelajar berjinak-jinak dalam dunia perniagaan dan pengurusan
kewangan sebagai persediaan untuk memulakan kerjaya sebagai usahawan selepas
waktu persekolahan. Lebih-lebih lagi, penyertaan dalam aktiviti kokurikulum
merupakan pelengkap kurikulum untuk menambah markah semasa memohom kemasukan
institusi pengajian tinggi awam. Pendek kata, ilmu tentang sosiolinguistik
melalui pelibatan dalam pelbagai persatuan akan menambah teknik pergaulan
pelajar justeru menguasai pelbagai teknik untuk meningkat kualiti hidup selepas
tamat alam persekolahan. Ijmalnya, ilmu itu perisai yang penting untuk
mengemudi bahtera di tengah-tengah samudera, kepentingan ilmu telah diungkapkan
oleh Nabi Muhammad, “tuntutlah ilmu hingga ke liang lahad”.
2.BM-bang
bang sofitmen – ps iii – sipeme – betah - kuto
Dari
sudut gaya hidup sihat, aktiviti kokurikulum seperti sukan penting untuk
mencergaskan badan dan mencerdaskan minda seseorang murid. Pembangunan modal
insan yang seimbang dari segi jasmani, emosi, intelek dan kerohanian selaras
dengan Falsafah Pendidikan Negara amatlah penting supaya memastikan
kesinambungan tamadun bangsa. Melalui aktiviti kesukanan, perkembangan seimbang
dari segi sosiologi, fizikal, mental, dan psikometrik akan melahirkan modal
insan yang mampu menongkah arus globalisasi yang pantas berubah bagai belut
diketil ekor. Secara implisitnya, daya ingatan dan daya imunisasi pelajar akan meningkat
supaya mempunyai ketahanan fizikal dan mental yang tinggi. Melalui pelibatan
dalam aktiviti bersukan, seseorang individu akan mempunyai sistem peredaran
darah dan proses metabolisme yang lancar, maka bahan kumuhan dan toksik akan
disingkir daripada tubuh badan melalui pepeluhan. Pendek kata, aktiviti
kesukanan merupakan benteng ketahanan untuk menghadapi kekangan dalam hidup supaya
menangani tekanan emosi dengan ceria dan tabah.
3.
Mai = kemahiran insaniah
Pada
era globalisasi tanpa sempadan ini, selain pencapaian akademik yang cemerlang,
seseorang pelajar juga mestilah mempunyai pelbagai kemahiran supaya mempunyai
kebolehpasaran dalam alam kerjaya selepas tamat waktu persekolahan. Pelibatan dalam persatuan akademik, seseorang
murid akan dilatih mempunyai kemahiran insaniah seperti kemahiran
berkomunikasi, kemahiran berfikrah, kemahiran inovatif dan sebagainya. Sebagai
tamsilannya, Persatuan Komputer akan melahirkan pelajar yang kreatif dan
inovatif untuk menjanakan kesinambungan tamadun bangsa. Inisiatif pihak
kerajaan untuk memajukan aplikasi ICT jelas diperlihatkan dalam Pelan
Pendidikan Pembangunan Malaysia dengan memajukan makmal internet dan
pembangunan projek 1Bestari Net. Murid yang kreatif dan inovatif akan
menyerlahkan bakat dan potensinya melalui keberanian untuk meneroka sesuatu
yang baharu. Sebagai contohnya, pelajar dari USM yang mencipta teknik mengitar semula kertas dengan
penyahwarnaan telah diiktiraf oleh pertubuhan Geneva dari luar negara.
Kemahiran ini merupakan bekalan untuk melahirkan pekerja mahir dalam pelbagai
bidang, khasnya daam bidang inovasi Pembangunan dan Penyelidikan, atau Sains,
Matematik, Teknologi dan Inovasi.
4.
Sasimi fiti kkr
Dari
segi etika dan nilai integriti, aktiviti kokurikulum akan membentuk sahsiah
diri yang ampuh dalam kalangan murid. Memetik kata Sukarno, “lihat masa depan
negara lihatlah remaja hari ini.’ Murid merupakan perintis dan pelapis yang
akan menerajui tampuk kepimpinan negara pada masa hadapan. Sikap karisme seseorang
pemimpin mestilah menonjolkan nilai-nilai integriti seperti amanah, keberanian
dan budi pekerti. Melalui aktiviti kokurikulum, murid akan dilatih untuk
menjadi pemimpin seperti pengerusi, setiausaha, bendahari atau ahli
jawatankuasa sejak bangku sekolah. Kepimpinan melalui teladan merupakan satu
prasyarat untuk memastikan murid mencapai kecemerlangan, kegemilangan, dan
keterbilangan pada masa hadapan. Pendek kata, pelajar akan mematangkan minda
dan berintelektual supaya berfikir serta bertindak dengan kreatif, kritis dan
rational.
5.
jadi pa
Sebagai
agen perpaduan, aktiviti kokurikulum akan melahirkan murid yang mempunyai jati
diri bangsa dan bersemangat patriotik. Gagasan 1Malaysia yang diwara-warakan
menekankan agenda perpaduan supaya membentuk masyarakat yang dinamik dan
pragmatik. Memetik kata Dato’ Sri Najib Tun Razak, “ kita berdiri, kita
berfikir, kita bertindak satu bangsa.” Oleh itu, sebagai murid yang bakal
menggalas tanggungjawab untuk membangunkan negara, agenda perpaduan merupakan
salah satu obligasi yang perlu dipertahankan. Melalui aktiviti barisan
perarakan semasa menyambut hari Kebangsaan, semua murid akan berbaris tanpa
mengira latar belakang, sosioekonomi, etnik dan kepercayaan. Aktiviti
perkhemahan yang terdiri daripada bangsa yang berbeza juga akan menjalinkan
hubungan silaturahum justeru wasilah ini akan mengikis perasaan dendam kesumat,
curiga dan prasangka antara murid yang berbilang etnik, bak kata pepatah tak
kenal maka tak cinta. Pendek kata, budi pekerti seperti kasih sayang,
kerjasama, dan hormat-menghormati akan terserlah dalam jiwa raga setiap murid
kerana aktiviti berpasukan akan memahamkan murid bahawa rambut sama-sama hitam,
hati lain-lain.
6. Disiplin
Dari dimensi lain, aktiviti kokurikulum seperti
sukan, persatuan akademik dan pasukan seragam mampu membudayakan disiplin diri
dalam kalangan murid sejak bangku sekolah. (AJ) Disiplin ialah jurupandu untuk melunaskan rutin harian
kita kerana mengaji dari alif, membilang dari esa, hujan berpokok, kata
berpangkal. (M) Contohnya, aktiviti kokurikulum seperti aktiviti berkawad,
perkhemahan dan kem bina jati diri akan melatih murid dari segi perancangan
masa, pengurusan kawalan dalaman, serta penyelenggaraan hubungan harmonis dgn
semua orang dalam sesebuah organisasi. © Secara langsungnya,
murid tidak akan membazirkan masa dalam aktiviti yang menghanyutkan diri dalam
dunia hedonisme dan liberalisme. Masa ini memang penting kerana masa yang
berlalu tidak kembali lagi, khasnya dalam usia remaja yang amat berharga. (K) Ijmalnya, murid yang berdisiplin akan berhati-hati dengan
parasit yang akan mengancam konsentrasi. Tanpa disiplin tiada sekelumit pun
kejayaan yang bakal diraih. Tegasnya, aktiviti kokurikulum
dapat membentuk murid yang berdisiplin.
Sebagai penghias penutup bicara, murid berperanan
untuk menentukan masa depan sesebuah negara. Sejak bangku sekolah, murid mesti
dididik supaya memahami isi tersirat di sebalik peribahasa, hidup pokok biar
berkayu, hidup manusia biar berjasa. Oleh itu, murid mesti memahami bahawa
setiap tingkah laku dan pemikiran mestilah berbakti kepada nusa dan bangsa.
Rasullulah pernah mengatakan bahawa anak watan yang mencintai negara ialah
sebahagian daripada keimanan. Jelaslah, aktiviti kokurikulum sebagai pelengkap
kepada kurikulum di sekolah pentingkan untuk melahirkan pelajar yang cemerlang
dalam semua segi kerana pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara.
No comments:
Post a Comment