sampel 1:
pengaruh persekitaran ( manghadapi tekanan ekonomi, mental...penuh dengan arked permainan dan pancaroba....persaingan sengit..)
 
pengaruh persekitaran ( manghadapi tekanan ekonomi, mental...penuh dengan arked permainan dan pancaroba....persaingan sengit..)
                                Kepudaran minat dalam permainan tradisional, tidak lain dan tidak bukan disebabkan persekitaran globalisasi yang mengghairahkan budaya hedonisme dan keseronokan. 
Suasana persekitaran pada alaf digital ini menghanyutkan xx dalam alam maya. Contohnya, arked permainan
video atau kafe siber dapat dijumpai di setiap ceruk rantau. Generasi muda kini lebih cenderung memencilkan diri dan meringkuk di depan kaca komputer. Lebih teruk lagi, pertandingan bermain permainan
video sering dianjurkan oleh pelbagai pihak bak pepatah cendawan tumbuh selepas hujan. Oleh itu,  Xx 
yang mendewakan liberalisme akan menurut hawa nafsu bagai sultan di mata, raja di hati dengan memilih alternatif yang senang dijumpai, sebaliknya permainan tradisional  memerlukan peralatan yang kuno dan bilangan pemainan yang banyak. Situasi ini  memungkinkan mereka tidak berminat untuk terlibat dalam permainan tradisional. Natijahnya, tekanan  emosi dan mental pada milenium ini akan menyebabkan generasi kini menghadapi krisis kecelaruan identiti, iaitu bukan daripada acuan sendiri sehingga menyebabkan terhakisnya jati diri nusa dan bangsa. 
| 
   | 
  
   
His 
Hedonism 
seronok 
 | 
  
   
pen 
 | 
  
   
Has li 
 | 
  
   
tekan 
 | 
  
   
cibaj 
 | 
  
   
Contoh 
 | 
 
| 
   
kendiri 
 | 
  
   
Remaja kini
  terdedah dengan pengaruh kebaratan yang bebas dalam pergaulan.  
 | 
  
   
Desakan hawa
  nafsu telah menyebabkan masyarakat kini berfikiran liberalisme 
 | 
  
   
kekandasan dalam
  pelajaran mendorong remaja menghadapi tekanan jiwa yang membuak-buak 
 | 
  
   
Natijahnya, krisis pencarian
  identiti dan mencuba sesuatu baharu telah memberontakkan jiwa mereka sehingga
  semkain agresif. 
 | 
  
   
Suasana
  persekitaran kini dipenuhi dengan arked permainan video, permainan Internet,
  kafe siber yang hanya sekadar menghanyutkan anak watan dalam alam maya 
 | 
 |
| 
   
Kenegaran 
 | 
  
   
Persekitaran
  global yang mengagungkan budaya hedonisme dan keseronokan telah menyebabkan remaja kurang berminat dalam xx 
 | 
  
   
Xx kini terdedah
  dengan pengaruh kebaratan yang mendewakan kecanggihan teknologi. 
 | 
  
   
Desakan hawa
  nafsu dan mendorong masyarakat berfikiran liberalisme 
 | 
  
   
Tekanan mental
  dan emosi telah mendorong xxx menghabiskan masa di tempat yang senang memuaskan
  nafsu mereka, contohnya xxx 
 | 
  
   
Krisis kecelaruan
  identiti, iaitu bukan daripada acuan sendiri telah menghakiskan jati diri dan
  warisan pusaka kita. 
 | 
  
   
Suasana
  persekitaran kini dipenuhi dengan pusat hiburan, lambakan bahan picisan,
  rancangan seks, sadis, dan seksa telah menghanyutkan remaja daam dunia maya 
 | 
 
| 
   
Kemasyarakatan 
 | 
  
   
Persekitaran
  global yang mengagungkan budaya hedonisme dan individualistik telah
  menyebabkan kelunturan semangat kejiranan 
 | 
  
   
Ahli masyarakat
  terdedah dengan pengaruh kebaratan yang mementingkan harta duniawi  
 | 
  
   
Desakan hawa
  nafsu telah melahirkan masyarakat yang berfikiran liberalisme 
 | 
  
   
Tekanan ekonomi
  dan mental telah mendorong mereka menghabiskan masa untuk menyara keluarga
  atau mencapai kejayaan di dunia nyata. 
 | 
  
   
Krisis kecelaruan
  identiti, iaitu bukan daripada acuan sendiri telah menghakiskan jati diri dan
  semangat tradisi yang diwarisi. 
 | 
  
   
Suasana persekitaran
  yang pancaroba dan persaingan sengit telah menebalkan jurang pemisah antara
  semua strata komuniti. Isu polarisasi telah menggagalkan proses pengasimilasian
  semua kaum di bawah payung yang sama, yakni Gagasan 1 Malaysia 
 | 
 
No comments:
Post a Comment