Kebaikan
kokurikulum/ sukan/pasukan beruniform/ pertahanan seni
PI
|
Pengalaman -ilmu
|
Mai
|
Markah IPT(institusi pengajian tinggi)
|
BM
|
Badan cergas minda cerdas
|
Sasimi
(iman- BAD
|
Sahsiah/ keperibadian/ personaliti- ampuh
Sikap – minda- kkr
|
Jadipa
|
Jati diri- beracuan gagasan 1 Malaysia
Perpaduan
|
Disiplin= KoP maK JIH motu PP TL
Sukan= BM sofitmen PS III
Mengimbangkan perkembangan dari segi
sosial-fizikal-mental- psikologi. Meningkatkan daya imunisasi, ingatan, dan imaginasi.
IKUK
Pada era pascainovasi ini, Malaysia telah mendapat
pengiktirafan daripada seantero pelosok dunia, maka pembentukan modal insan
seimbang dari segi jasmani, emosi, intelek, dan rohani berteraskan Falsafah
Pendidikan Negara telah menjadi agenda perdana sehingga sidang Parlimen. (K)
Dasar 1M 1S merupakan dasar yang dirangka oleh KPM sejak tahun 2011. (D)
Objektif utama prakarsa ini adalah untuk memastikan pelajar di sekolah ….sekali
gus ….kesihatan kerana kesihatan asas kejayaan. (U) Persoalannya, sejauh
manakah kemaslahatan dasar ini kepada pelajar, masyarakat, dan Negara pada alaf
digital ini?
A
|
Memang tidak dapat dinafikan bahawa sukan merupakan wahana untuk
memastikan badan kita…
|
M
|
Hal ini dikatakan demikian kerana sukan akan mengimbangkan
perkembangan seseorang individu dari segi ….
|
K
|
Sekiranya seseorang individu menerapkan amalan ini secara konsisten,
kita akan dapat meningkatkan daya III.
|
C
|
Contohnya, semasa seseorang bersukan atau beriadah, sistem perdarahan
dan perkumuhan akan memastikan proses metabolisme dijalankan dengan lancar,
justeru menyingkirkan bahan toksik dari badan.
|
P
|
Sudah terang lagi bersuluh bahawa sukan ialah
wadah yang penting untuk menganjak paradigma seseorang individu supaya
melahirkan modal insan yang berminda kelas pertama.
|
PI MAI SASIMI BM JADIPA
AJ
|
Persis peribahasa, tak tumbuh tak melata, tak sungguh orang tak kata.
Memanglah dinyatakan oleh ahli masyarakat bahawa sukan juga dapat membentuk
sahsiah diri yang ampuh serta memupuk sikap yang positif. Lebih-lagi lagi
menjadikan kita berdisiplin dan mengikut peraturan yang telah ditetapkan oleh
sesuatu persatuan atau kelab yang kita sertai.
|
M
|
Hal ini dinyatakan demikian kerana disiplin ialah tampuk kejayaan
seseorang individu. Disiplin ialah peraturan yang mengawal tingkah laku atau
pertuturan seseorang insan.
|
K
|
Melalui pelibatan dalam aktiviti sukan, pelajar akan dilatih mempunyai
kawalan diri yang teguh kerana masa telah dimanfaatkan dengan aktiviti
berfaedah.
|
C
|
Sebagai analoginya, pelajar yang berjinak-jinak dengan aktiviti sukan akan
menjauhi perbuatan bercermin di air
keruh kerana mereka mementingkan penampilan diri supaya dihormati oleh
setiap manusia.
|
P
|
Bukan bersuluhkan batang pisang, bersuluhkan bulan
matahari bahawa sukan dapat memartabatkan imej seseorang individu
kerana mereka memahami bahawa orang
memberi kita merasa, orang berbudi kita berbahasa.
|
A
|
Akhir sekali dan tidak kurang pentingnya, sukan ialah agen perpaduan antara
rakyat yang berbilang kaum.
|
M
|
Hal ini membawa konotasi bahawa sukan akan menggembleng semua pelajar
yang berbilang kaum untuk menjalankan sesuatu aktiviti seperti sukan lasak,
bermain bola dan sebagainya.
|
K
|
Sukan, tidak lain dan tidak bukan juga akan mengurangkan perselisihan
faham sesama kaum yag berbeza, sekali gus menjalin hubungan silaturahim
sesama manusia kerana kuah sama
dihirup, sambal sama dicolek.
|
P
|
Pakar motivasi yang tersohor di Malaysia, Datuk Dr Fazilah Kamsah menegaskan
bahawa sukan akan menyemarakkan semangat perpaduan malahan mengurangkan
persengketaan dalam kalangan rakyat Malaysia. Bergelanggang di mata orang banyak bahawa sukan memanglah perlu
digalakkan sejak bangku sekolah sehingga liang lahad.
|
190: dimensi kendiri
1.Cara-cara membalas jasa ibu bapa/ guru/ ciri-ciri
anak cemerlang
2.Ciri-ciri pelajar cemerlang/ cara mendapat akademik
cemerlang
3. ciri-ciri kawan baik
4. peranan remaja….
IIIIG
Anak yang beriman-BAD- bertawakal- mendoakan
kesejahteraan diri- membezakan intan daripada kaca- “manusia ada asa, Tuhan ada
kuasa”
Ilmu
Imej diri yang menarik- perwatakan – penampilan –
inovasi
gaya hidup sihat
No comments:
Post a Comment